Log in

View Full Version : 1936-37 Auto Union Type C Bergwagen & Stromlinienwagen - Revival -1/20


Dominique
22-02-2016, 12:45
Nu de GT40-motor in de laatste rechte lijn zit en de uitlaten staan te drogen voor afwerking, kan ik al een start maken met het volgende project: de Auto Union Type C uit 1936/1937.

De Type C was een voor die tijd revolutionair design. Hij had reeds:
* de motor centraal ingebouwd,
* een tubulair chassis, en niet meer het raamchassis van aan elkaar gelaste balken,
* onafhankelijke ophanging voor- en achteraan met torsiestangen. Een identiek systeem zien we even later terugkomen bij de door Porsche ontworpen Volkswagen,
* een centraal gemonteerde benzinereservoir. Dat heeft als groot voordeel dat de slinkende hoeveelheid benzine niet langer een invloed kan hebben op het bochtengedrag van de wagen,
* hydraulische remmen, waardoor de rijder zich kon concentreren op remdosering in plaats van brute kracht op een pedaal neer te zetten,
* een turbogeladen 6 liter V16 die tot 600 pk kon leveren.
Met deze auto kon Auto Union de eeuwige concurrent Mercedes serieus het vuur aan de schenen leggen, wat resulteerde in een winst in het GP kampioenschap in 1936, dat zo voor een onderbreking kon zorgen voor de hegemonie die Mercedes van 1934 tot 1939 had.

De kit is van Revival. Die Italiaanse fabrikant bouwt modellen op 1/20 die je elders niet zal vinden. Over het algemeen kan je zeggen dat de kits in de jaren zeventig zijn uitgebracht. Vandaag is het merk opnieuw actief en je kan de meeste kits opnieuw als nieuw aankopen. Weliswaar zijn de mallen nog steeds de originele.

De kits zijn van variabele kwaliteit. De pasvorm is niet echt denderend, bij geen enkele kit, maar als je je in het bouwen van Revivals wil storten, begin dan bij deze.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32593&stc=1&d=1456137737

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32594&stc=1&d=1456137737

Ik bouw de "Bergwagen"-uitvoering. Dat wil zeggen dat de auto een extra paar achterwielen kreeg om aan hillclimbs deel te nemen en zo maximale tractie te hebben bij het uitaccelereren uit korte bochten en hairpins. In feite was dat het enige verschil met de circuit-versies.
Verder zal ik simultaan de gestroomlijnde versie bouwen. Let maar niet op de sticker die zegt dat de doos niet compleet is, ze is dat voor 99% wel. Terwijl de standaard race-versie topsnelheden kon halen tot 320 km/h, was mits enkele interne aanpassingen aan de motor en een gestroomlijnde body een topsnelheid van 380 km/h mogelijk. Met nog enkele aerodynamische aanpassingen heeft deze auto in 1937 op een recht stuk Autobahn in de buurt van Frankfurt een snelheid van 430 kmh gehaald Genoeg voor een record.

Ik ben van plan om één van beide wagens te detailleren en de andere gesloten te laten. Waarschijnlijk wordt de Stromlinienwagen open gelaten omwille van het mooie detail, maar het best kunnen dat ik gaandeweg de carosserie van de Bergwagen evengoed demontabel maak.

Ik ben begonnen met de inspectieronde van de modellen en je ziet al onmiddellijk dat er werk in zal kruipen. De bodies zijn voorgelakt in een soort van metallic grijs, wat al niet kan kloppen omdat er toen botweg geen metallic kleuren waren (volgens mij) maar los daarvan zijn bij beide modellen de lakwerken heel slordig uitgevoerd. Er zit stof en vuil in de lak, hij is veel te dik gespoten, de lak zit vol appelsienhuid en is op sommige plaatsen zelfs beschadigd. De modellen werden blijkbaar zelfs gespoten zonder eerst de bramen van de witmetalen bodies te verwijderen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32595&stc=1&d=1456137737

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32596&stc=1&d=1456137737

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32597&stc=1&d=1456137737

Dominique
22-02-2016, 12:51
Nog enkele impressies van de aanpassingen die nodig zijn:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32603&stc=1&d=1456138226

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32604&stc=1&d=1456138226

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32605&stc=1&d=1456138226

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32606&stc=1&d=1456138226

Dominique
22-02-2016, 12:55
Hetzelfde geldt voor de Recordwagen:

onderdelen zjin ofwel niet passend:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32607&stc=1&d=1456138363

We hebben met overspray te maken:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32608&stc=1&d=1456138363

Of met vuil in de lak:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32609&stc=1&d=1456138363

Maar in het algemeen zeg je best: "er is een beetje werk aan..." :D

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32610&stc=1&d=1456138363

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32611&stc=1&d=1456138363

Sennake
22-02-2016, 12:58
Let maar niet op de sticker die zegt dat de doos niet compleet is, ze is dat voor 99% wel.

Jou kennende heb je toch alleen maar het bouwplan nodig, dus als dat er in zit, komt het wel goed ;)

Sennake
22-02-2016, 13:02
Ik heb vroeger veel Revivals gebouwd, en ik moet je voor één ding in het bijzonder waarschuwen: de banden. Ze 'desintegreren' na enkele jaren compleet en vallen gewoon uiteen. Het rubber waaruit ze gemaakt zijn droogt helemaal uit en ze worden zo bros dat ze ter plaatse in stukjes brokkelen. Zie maar naar de voorband van deze Alfa Romeo die ik in de jaren '90 gebouwd heb. En de foto is ook al een kleine 10 jaar geleden genomen, het is ondertussen nog veel erger geworden.

Als je een manier kan bedenken om ze te vervangen door iets beters (bv door ze af te gieten) kan ik je dat ten stelligste aanraden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=32617&stc=1&d=1456138913

Dominique
22-02-2016, 13:03
Ik heb een start genomen met de body van de racewagen. Enkele randjes werden weggevijld . Die randjes moesten er zijn, maar ze waren veel te dik, te grof en slordig uitgevoerd. Ze zullen worden vervangen door geperforeerde strips wat veel correcter zal zijn.

Ook werd gezorgd dat de neus op de wagen past. Niet zo evident als het lijkt. Met gemonteerde neus komen de beide bodyhelften open te staan. Ik dacht eerst dat dat een fout zou zijn, maar de body is eigenlijk te smal om op de bodemplaat te zetten. De neus trekt dus de body opnieuw in vorm.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32612&stc=1&d=1456138919

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32613&stc=1&d=1456138919

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32615&stc=1&d=1456138919

Ik ben ook nog tot de conclusie gekomen dat de voorste afdekking (niet de motorkap want de motor zit centraal) een flinke barst vertoond.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32616&stc=1&d=1456138919

Dominique
22-02-2016, 13:06
En de bodemplaat van de racewagen is op een moment gewoon in tweeën gebroken. Dat wordt dus scratchen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32618&stc=1&d=1456139135


Wel straf als je dit beeld bekijkt: eigenlijk zijn het twee dezelfde auto's ...

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32619&stc=1&d=1456139135

Dominique
22-02-2016, 13:11
Ik heb vroeger veel Revivals gebouwd, en ik moet je voor één ding in het bijzonder waarschuwen: de banden. Ze 'desintegreren' na enkele jaren compleet en vallen gewoon uiteen. Het rubber waaruit ze gemaakt zijn droogt helemaal uit en ze worden zo bros dat ze ter plaatse in stukjes brokkelen. Zie maar naar de voorband van deze Alfa Romeo die ik in de jaren '90 gebouwd heb. En de foto is ook al een kleine 10 jaar geleden genomen, het is ondertussen nog veel erger geworden.

Als je een manier kan bedenken om ze te vervangen door iets beters (bv door ze af te gieten) kan ik je dat ten stelligste aanraden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=32617&stc=1&d=1456138913

Die bedenking heb ik me ook al gemaakt. Ik heb voor de lol eens een band gemonteerd op een velg, gewoon om eens te kijken hoe die voorgefabriceerde wielen er zouden uitzien. De velg is zodanig uitvergroot dat die de volledige band vult. Het rubber staat er echt op gespannen.
Daarbij is het rubber al serieus wit uitgeslagen. Ik weet niet of dat een probleem is, of duidt op één?
Het geeft het voordeel dat je model nooit met "platte banden" zal staan, maar de torsie op het rubber is veel te groot en het kan niet anders dan voor problemen zorgen. Ik moet dus zeker:
* een alternatief zoeken voor die banden. Afgieten zal niet anders kunnen zeker?
* de velg langs de buitenkant verkleinen, anders wordt dat probleem gewoon uitgesteld en zal mijn nieuwe band het op een dag ook gewoon begeven.

Bedankt!

Dominique
22-02-2016, 13:20
Jou kennende heb je toch alleen maar het bouwplan nodig, dus als dat er in zit, komt het wel goed ;)

Trouwens, de Bergwagen heb ik ooit nog van jou gekocht als ik me niet vergis? ;)

Sennake
22-02-2016, 15:02
Trouwens, de Bergwagen heb ik ooit nog van jou gekocht als ik me niet vergis? ;)

Awel ik dacht al van "tiens, zo ene heb ik ook nog ooit gehad" ;)

TvD
22-02-2016, 20:51
Ik volg! Ben wel benieuwd naar hoeveel er voor onder al die afdekkingen is meegeleverd in de kit? (motor, bak etc?)

Dominique
22-02-2016, 20:59
Ik volg! Ben wel benieuwd naar hoeveel er voor onder al die afdekkingen is meegeleverd in de kit? (motor, bak etc?)

Dat valt heel goed mee. De kits zijn op zich vrij goed gedetailleerd. Kijk eens op hun site, daar staat een model in de gallerij: http://revivalinternational.mysupersite.it/auto-union/auto-union-type-c-193637

Dominique
23-02-2016, 21:35
Het gaat hier van goed naar beter.

Bij het wegslijpen van de stang in het vooronder (die hield de beide helften van de body op hun plaats, maar omdat die eigenlijk te smal stond had die geen nut meer) is de achterkant van de body ook losgekomen.
Nu ja, zeg maar losgebroken. De achterkant zat ook vast met een kleine verbinding, die is gewoon in 2 gebroken, maar wat erger is: de zijkant van de body is vlak boven de gaten voor de achteras afgebroken.

Die body is verschrikkelijk fragiel. Ik weet niet uit welk materiaal die is gemaakt, maar stevig is het alvast niet. Wit metaal is het niet, eerder zamac, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat probleem met mijn Ford T en de Packard heb gehad.

Niet leuk, dit.
Hoe dit op te lossen? Geen idee. Nieuwe body scratchen waarschijnlijk?

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32621&stc=1&d=1456256072

TvD
23-02-2016, 21:52
Misschien repareren en afgieten in resin? Of is de vorm te complex daarvoor?

Dominique
23-02-2016, 22:41
Zou kunnen, maar dat lost niet alles op.
Al zeker niet de motorkap die te breed is, noch de dikte van het plaatstaal, de breedte van de bodemplaat, de te smalle voorste afdekplaat, ...

Ik zal hier en daar nog iets vergeten vermelden, zeker? :)
Ik ga hier nog eens een avondje over denken.

VSB
01-03-2016, 20:34
Had altijd al eens een kijkje willen nemen in zo een kit. Lijkt me niet de simpelste maar ik heb er alle vertrouwen in!

Dominique
07-03-2016, 12:33
Over het breken van de body is al het nodige gezegd, tijd om een oplossing uit te werken.
Na het zoeken (en met wat moeite ook vinden) van referentiemateriaal - al moet ik toegeven dat dat niet royaal voorhanden is omdat tenslotte de originele wagens niet meer bestaan en de replica's door Audi om begrijpelijke redenen zéér goed worden beschermd - heb ik besloten om de body opnieuw paneel voor paneel op te bouwen en hem op een ribbenstructuur te monteren.

Dat zal ook inhouden dat ik een nieuwe firewall, dashboard etc etc moet bouwen, omdat de messing panelen nu eenmaal niet op de zamac onderdelen kunnen worden gesoldeerd.

Een paar tests op één helft van de body zijn alleszins niet negatief (al zien de panelen voor het ogenblik nog een beetje ruw uit):

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32752&stc=1&d=1457346622

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32753&stc=1&d=1457346622

Dit moet dus een scratchbuild body worden op basis van een bestaande kit.
Ik moet wel nog uitvissen hoe ik verder moet met de body van de Recordwagen, maar waarschijnlijk zal die kunnen worden gebruikt als ik een nieuwe bodemplaat maak.
Wordt vervolgd.

Sennake
07-03-2016, 12:43
Dit moet dus een scratchbuild body worden op basis van een bestaande kit.

So what else is new? ;)
Dat zijn we van u toch wel gewoon geworden eh maat ;)

Dominique
07-03-2016, 12:45
So what else is new? ;)
Dat zijn we van u toch wel gewoon geworden eh maat ;)

ja, maar zo ver ben ik volgens mij nog niet geweest ;)
Soit, we zien wel waar we uitkomen, zeker?

Nismo
07-03-2016, 12:50
ja, maar zo ver ben ik volgens mij nog niet geweest ;)
Soit, we zien wel waar we uitkomen, zeker?

Volgend weekend in Jabbeke zekers :p

Dominique
21-03-2016, 17:31
Nog een update.
Sinds laatste werkzaamheden is de andere zijde van het koetswerk ook gemaakt. Verder werden de vents aan de voorzijde van de wagen afgewerkt. De gaten boven- en onderaan werden opgevuld met soldeertin en dan bijgeschuurd.

Het moet allemaal nog verder opgekuist worden, maar het begint vorm te krijgen.
Nu komt het lastige stuk: de voor- en achterkant van de carosserie. De voorkant staat zo goed als helemaal bol, maar dan asymmetrich met boven- en onderkant, en de achterkant is afgerond en loopt nog eens uit op een punt.
Wordt spannend...

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32845&stc=1&d=1458573986

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32846&stc=1&d=1458573986

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32847&stc=1&d=1458573986

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32848&stc=1&d=1458573986

Een kleine scoop voor op de afdekplaat aan de neus. Die moet er voor zorgen dat wat extra frisse lucht naar het vooronder en de cockpit gaat.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32849&stc=1&d=1458573986

Dominique
21-03-2016, 17:32
En de 2 laatste:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32850&stc=1&d=1458574335

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32851&stc=1&d=1458574335

Dominique
21-03-2016, 21:25
Op de goede weg?

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32852&stc=1&d=1458588250

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32853&stc=1&d=1458588250

coco
21-03-2016, 22:55
Jij bent een echte plaatslager ipv modelbouwer :applaus:

Kevinboodts
21-03-2016, 22:57
Wauw Dominique, vakmanschap!

Dominique
24-03-2016, 19:38
Merci, merci, maar zonder goed gerief gaan we niet veel verder geraken. Ik heb dus daarom deze dapping set besteld via Amazon. Levering ergens in april, dus we zullen even verder moeten gaan met het motorblok / chassis.

Ook plezant ;)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32856&stc=1&d=1458841106

Sennake
24-03-2016, 21:48
Merci, merci, maar zonder goed gerief gaan we niet veel verder geraken. Ik heb dus daarom deze dapping set besteld via Amazon. Levering ergens in april, dus we zullen even verder moeten gaan met het motorblok / chassis.

Ook plezant ;)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32856&stc=1&d=1458841106

What a jolly good idea ;)

Mech@niC
26-03-2016, 11:01
Nou nou, ik had 'm al lang aan de kant gezet en 1 van mijn andere kits genomen vrees ik.

EtronQuattro07
26-03-2016, 20:36
wow carroserie gedaan Domi mooi zo

Dominique
27-03-2016, 17:59
Na enkele uren schuren (lees dat maar letterlijk) heb ik één van beide chassis opgekuist.
Je kent dat: bramen, ejector pins en een enkele sink hole moesten worden verwijderd. Maar ook de beide pasgaten die later voor de bevestiging van de motor moeten dienen heb ik bijgewerkt, om toch iets meer naar de werkelijkheid toe te werken. Moest ik helemaal correct werken, dan zouden die 2 pasgaten moeten worden vervangen door 2 steunen, die dan op de dwarsligger worden gelast. Ik zie nog wel. Veel zal afhangen of ik dat wit metaal gesoldeerd krijg.
Dat moet ik dus nog uittesten. De soldeerbout en -station die op 50 graden kan werken is alvast in huis, nu nog tin zien te vinden met een lage smelttemperatuur. Maar dat komt wel goed.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32863&stc=1&d=1459094265

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32864&stc=1&d=1459094265

Dominique
27-03-2016, 18:07
Ook het motorblok is wat opgekuisd. Een dryfit met de carterpan bracht al direct een probleem aan het licht. De vijzen die de carterpan aan het blok schroeven staan niet uitgelijnd met de uitsparingen in het motorblok (zie rode pijlen). Ik zal waarschijnlijk niet anders kunnen dan de vijzen van het carterdeksel afvijlen, alles weer oipvullen met putty, en dan nieuwe gaten boren op de correcte plaatsen. Vijzen voorzien is geen probleem.

Ook dat gat onderaan het carter hoort daar niet te zijn (gele pijl). Daar komt een schroef in die door heel het motorblok loopt naar de bovenkant toe, en die zo heel het blok verticaal te samen houdt. Maar je moet al verrekt goed mikken om die schroef goed te zetten. Dat laten we dus maar wijselijk zo.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32865&stc=1&d=1459094622

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32866&stc=1&d=1459094622

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32867&stc=1&d=1459094622

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32868&stc=1&d=1459094622

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32869&stc=1&d=1459094622

Nismo
27-03-2016, 20:46
..................................... Maar dat komt wel goed.

.................................................. ........

Ik twijfel daar niet aan ;)

Dominique
04-04-2016, 17:26
Mijn dapping set is aangekomen, en hij is al direct getest. Ongelooflijk hoe plezant zoiets werkt. Plaatslaan is nu plotseling heel wat makkelijker geworden.
Het is nog niet perfect, maar we komen al aardig in de buurt. Er moet nu een tweede helft worden gemaakt, en beide helften worden dan aan elkaar gesoldeerd. Na wat detailleren op opkuisen zal dat er prima uitzien.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32928&stc=1&d=1459783542

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32929&stc=1&d=1459783542

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32930&stc=1&d=1459783542

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32931&stc=1&d=1459783542

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32932&stc=1&d=1459783542

Nismo
05-04-2016, 00:42
Dat gaat hier een echt "plaatslagerfestival" worden.

Toppie :applaus:

Mech@niC
08-04-2016, 20:26
Wow Domi...Als je dat in schaal 1:1 kan verwezelijken kan je nog geld verdienen. :D

Dominique
10-04-2016, 11:37
Wow Domi...Als je dat in schaal 1:1 kan verwezelijken kan je nog geld verdienen. :D

Misschien, maar daar zijn andere skills voor nodig. Daarbij, je wordt er zo vuil van. Nee bedankt. :D

Met mijn verlof zo vlak voor de deur heb ik alles op een laag pitje gezet. Het heeft niet veel zin om nog een groter stuk aan te pakken als ik het dan toch 2 weken moet laten liggen, dus heb ik me gisterenavond geconcentreerd op de koeler van de Grand Prix/Bergwagen wagen.
De dryfit daarvan bracht al meteen een nieuw probleem aan het licht. De koeler wordt samengebouwd door een boven-en onderplaat, met daartussen 20 stalen lamellen die de koelvinnen voorstellen. Het geheel wordt samengehouden door 2 bouten die door het geheel worden gestoken. Die zijn eigenlijk een fractie te kort, zodat één van de 20 lamellen niet gemonteerd kan worden.
Op zich misschien geen ramp, maar als je de kit ooit wil bouwen loont het toch de moeite dat te controleren. In elk geval zal de schroefkop onderaan het onderdeel moeten worden gecamoufleerd. Bovenaan is er geen probleem, daar komen aansluitingen voor slangen op te staan.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32967&stc=1&d=1460280545

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32968&stc=1&d=1460280545

Dominique
11-04-2016, 20:50
Ik kon het niet laten , en ik heb dan toch maar die tweede helft van de achtersteven gemaakt. Hij paste vrij goed, gezien het de eerste keer is dat ik zo iets probeer. Alleen is er nog wat werk om de kromming symmetrisch te krijgen, maar wat putty zal dat wel oplossen.
Er is dus nog wat schuurwerk in het vooruitzicht, maar ik ben nu al meer dan content. Het gaat lukken!

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32979&stc=1&d=1460400543

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32980&stc=1&d=1460400543

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=32981&stc=1&d=1460400543

gert mertens
04-07-2016, 01:13
Domi,

Amaai...
Gij liever as k'ik...
Respect !!!

Grtz,
G ;)