PDA

View Full Version : Er is nog leven na Windows ...


airco
08-05-2002, 16:29
onder het Motto van ... Er is nog meer in de Operating Systems wereld buiten windows brief ik jullie hier eventjes over de nieuwste versie van Red Hat Linux die gisteren is verschenen ...


Deze release is weer vrij up-to-date in de linux wereld. Zo is KDE 3.0.0 geintregreerd samen met XFree86 4.2.0. RedHat heeft er ook een nieuwe (stabiele) versie van Mozilla in zitten (0.9.9) .
Natuurlijk is er niet alleen gedacht aan de software. Ook support voor hardware is verbeterd. Zo is er nu dankzij kernel 2.4.18 USB 2.0 support. Ook zullen de gebruikers met een digitale camera tevreden zijn, want ook hier hebben de makers van Red Hat Linux dit keer aan gedacht. Voor een volledige lijst met packages kun je het beste hier kijken. Red Hat Linux (Personal) is te downloaden van de FTP server van Red Hat. Deze was ten tijde van schrijven nogal druk bezet. Hier staat een lijst met mirrors.
Hieronder een korte samenvatting van de inhoud van Red Hat Linux 7.3.

Features

KDE 3.0 Open Source graphical desktop environment

KInternet automatic Internet dialer, KOffice Office Suite, and Kooka multimedia viewer.

GNOME 1.4 with Nautilus File Manager

Evolution comprehensive personal management system integrates e-mail, calendar, and contact information functionality:

XFree86 4.2.0 for improved graphic display and hardware support

GNOME Meeting video conferencing solution

MrProject open source project management software

Updated Mozilla Web browser

Printing Configuration Tool

USB 2.0 support

Improved support for digital cameras with gPhoto2, gtKam, and Kamera

Server Features

Complete Web, mail, ftp, file and print servers included.

Apache Configuration Tool

BIND Configuration Tool

LPRng and CUPS print daemons

Sendmail and Postfix message transfer agents (MTAs) with switching tool

LBA48/ATA133 support for drives > 137GB

Updated PostgreSQL open source database

System Security and Administration Features

Firewall Configuration during installation allows you to select from three predefined levels of security or customize your own security level.

Graphical Kickstart Configuration

Red Hat Network maintains system security

Upgraded Core System Components
The following major system components are included in Red Hat Linux 7.3:

2.4.18 kernel

gcc 2.96-RH

glibc 2.2.4

XFree86 4.2.0

Mozilla 0.9.9

OpenMotif 2.1.30

Perl 5.6.1

Apache 1.3.23-9


Ik ga hier niet lopen beweren dat een configureren tot een perfect linux-systeem altijd super-eenvoudig is ... Maar de inspanningen die redhat in deze versie weer heeft geleverd mogen er zijn ... Iedereen die er ooit in geslaagd is om windows op zijn PC te installeren zou in principe ook in staat moeten zijn om Red Hat draaiende te krijgen ...
Vanaf dan kan je in RedHat alles wat je onder je windows-systeem ook zou kunnen (zelfs gamen gaat met wineX 2.0 meer dan behoorlijk) ... Natuurlijk zal je rekening moeten houden met een leertermijn om vertrouwd te raken met linux, en alle features ervan te gebruiken ... Dat is ook de enige reden waarom windows voorlopig nog mijn standaard OS is ... Ik ben nog niet zo productief onder linux omdat ik de tijd nog niet heb gehad om me voor 150% vertrouwd te maken met linux ...

airco

TiBo
08-05-2002, 16:54
Spijtig genoeg heeft Linux niet de slagkracht die Windows heeft.

Daarmee bedoel ik dat als Microsoft dwars gaat liggen de pc/software/game/chipset/CPU/ ... industrie er alles aan zal doen om de compatibiliteit te garanderen.

Linux is een mooi alternatief, maar het blijft toch zoiets als Mac software hé: 90% van de winkel staat vol met PC-producten en ergens achteraan staat een rek met Mac software.
Bij Linux is het nog steeds hetzelfde. Het is altijd op de doos zoeken of het al dan niet onder Linux getest is.

Begrijp me niet verkeerd, ... als Linux straks dezelfde comfort geeft als mijn huidige OS en het kan daarbij nog iets extra leveren, dan is het voor mij Linux all the way, maar momenteel ben ik zeer tevreden over XP.

Stipey
08-05-2002, 17:21
Linux is al jaren méér dan een mooi alternatief, maar je komt er niet veel mee in aanraking in de winkels omdat alles nu eenmaal gratis van het net te plukken valt :-)

Kern van de zaak is, volgens mij, echter dat het helemaal geen alternatief is voor Windows. Ze hebben beiden hun kenmerken en gebruiksdomeinen; zo is voor elke normale financieel-welgestelde thuisgebruiker die snel en makkelijk wil gamen/surfen/tekstverwerken/fotootjes inladen/etc. Windows nu eenmaal de beste keuze - en dat zal nog wel een hele tijd zo blijven.

Wil je echter wat meer, in hele andere toepassingsgebieden, dan heb je weer Linux nodig omdat je op 1001 vlakken meer mogelijkheden hebt dan Windows (wat het dan uiteraard ook complexer maakt, maar dat kan nu eenmaal niet anders). Een concreet voorbeeld van de kracht van Linux geef ik begin juli, wanneer mijn tot dusver geheim project online gaat :-)

airco
08-05-2002, 17:22
bwa
alles wat office applications betreft
==> Koffice of staroffice ==> allebij (zeker staroffice) zijn evengoed al MS Office

mediaplayers, winamp, icq, ...
==> allemaal minstens evengoed onder linux

games
==> gewoon windows cd-rom's maar dan draaien onder wineX ... meeste games werken ondertussen, ... meer volgt soon
==> Bovendien is de performance van de games wel machtig beter ... Met mijnen 450 haal ik 50 frames onder windows ... Onder Linux zelden onder de 200 frames ... efficienter gebruik van de hardware dus ...

Ivm met software dat je niet in de winkel vindt ...
==> waarom zou je naar de winkel gaan ... als je alle applicaties gewoon gratis kan downloaden ... (except voor de games .. maar die zijn toch van windows-cdrom te draaien)

Gaan de fabrikanten dan lastig doen om de compatibiliteit te blokken ... geen (of slechte) drivers schrijven ... Dan komt de opensource community wel met de oplossing ...
==> nog nooit in de situatie gezeten dat de drivers die je voor windows had niet perfect macheerden ??? ==> wat kon je doen als de fabrikant geen andere aanbood ?? ==> niks
==> onder linux schrijf je ze zelf of vraag je de opensource-community hulp ...

aan al dit goeds is maar 1 nadeel ...
Het is nog altijd een klein tikje moeilijker dan windows :/

airco

Stipey
08-05-2002, 17:27
>Het is nog altijd een klein tikje moeilijker dan windows :/

Als Linux-gebruiker heb je tegenwoordig inderdaad dezelfde functionaliteiten (en nog eens dubbel zo flexibel) als in Windows, maar dat maakt het nog geen volwaardig alternatief he. Alhoewel de afstand uiteraard niet meer zo groot is.

Moeilijker lijkt me een slechte benamingen... je kan gewoonweg meer, wat het geheel complex lijkt te maken, maar daar bestaat geen andere oplossing voor imo.