PDA

View Full Version : Discussie over de Kerbs op de A1-ring


airco
11-05-2002, 17:33
Zoals Bernd Schneider op ARD gisteren al zei ... maken zowat alle piloten een overtreding tegen het reglement opgelegd door de FIA. De Fia Stelt dat als je 4 wielen over de witte lijn langs de rand van het circuit gaan, je het circuit verlaten hebt ... Het reglement schrijft dan voor dat je dan het circuit terug moet betreden op de plaats dat je het verlaten hebt ... Dir gebeurt echte niet ...

een illustratie ....

dit is reglementair ...
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/a1ring/diapo_227.jpg
dit is onreglementair ...
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/a1ring/diapo_253.jpg

Montoya en Button sturen nu aan op een heel duidelijke regelgeving ... vooral omdat er anders bij de start heel gevaarlijke situatie's kunnen ontstaan.

Jenson Button en Juan Pablo Montoya hebben kritiek op de kerbs in de eerste bocht van de A1 Ring. Zij verwachten dat hun collega's massaal die bocht massaal zullen afsnijden. De gezamenlijke coureurs hebben echter al ingestemd met de situatie.

Michael Schumacher negeerde de groene 'grasscrete' kerbs aan de buitenbocht al een maal in de vrije trainingen. "Hier moet opheldering over komen", stelt Button. "Want als je met alle vier je wielen over de witte lijn van het circuit gaat, hoor je een straf te krijgen."

Montoya is het met zijn collega eens. "Het gebruiken van de kerbs geeft je meer ruimte, maar daar kom je maar tien meter verder mee. En dan komen er problemen omdat iedereen na die start zo zal rijden. Maar als ze weer proberen terug te komen op het circuit, wordt het een zooitje. Je kunt tijd winnen door over die kerbs te gaan. Daar is geen twijfel over."

bron: formule1.nl (http://www.formule1.nl)

airco

Oneliner
11-05-2002, 17:39
Ze hebben nog gelijk ook, verdorie...

Finish
11-05-2002, 17:46
Wel, in F1 2001 ga ik in die eerste en laatste bocht ook wel énorm breed en dat levert idd tijdswinst op....ik ben dus VOOR :D

TiBo
11-05-2002, 18:18
Vlakke kerbs gevolgd door een harde ondergrond. Dat is toch gewoon om problemen vragen hé!

Hoe ze dat gaan oplossen weet ik nog niet zo direct. Mag niet? Hoe ga je dan na of het een "powerslide" was of een opzettelijk gebruik van deze extra plaats? Door geen tijdswinst toe te staan in die ronde? ......
Meer vragen dan antwoorden lijkt me!

Doet ook denken aan die regel dat je onder geel niet kan inhalen of je tijd kan verbeteren, ... totdat Hakkinen met het vingertje kwam opzetten in Monaco. In Monaco!!! Gewoon ff de hand omhoog om te laten zien dat je van het gas ging, langst de marshals scheuren en de pole pakken. Doe het maar zenne!

Neem de harde grond weg, verhoog de kerbs, profileer de kerbs (en hou ze dan desnoods laag), voorzie gras of gravel tussen de kerb en de asfaltlaag (zoals in Blanchimont).

airco
11-05-2002, 18:21
mja is wel vrij laat om dat nu tegen morgen nog te fiksen he ...

TiBo
11-05-2002, 18:31
Dat is uitgesloten, tenzij ze weer met zo'n bandenstapel komen als in Monza 1996 (of de busstop in Spa).
Daar werd trouwens weinig rekening mee gehouden, want meer dan één piloot is daar toen op in gereden.

Is er dan niemand die zoiets zag aankomen?

Op een stratencircuit zie je zulke dingen meer gebeuren en daar is het nog redelijk spectaculair, maar hier leggen ze toch gewoon extra baan klaar?!
Wou men dit beperken door ze groen te schilderen?

Ik denk zelfs dat het vrij gevaarlijk zou zijn om nu nog in te grijpen. De piloten hebben hun rempunten zo ingesteld dat een plotse wijziging wel eens voor uitschuivers zou kunnen zorgen.

TiBo
11-05-2002, 18:33
BTW, tractiecontrole zorgt er dus voor dat ook over kasseien kan gereden worden.

Maarten
11-05-2002, 18:37
als het circuit zo gemaakt is zou ik da toelaten
wa gaat ge trouwens doen als de piloot zich misremt en zo over de witte lijn gaat?

airco
11-05-2002, 18:45
bwa ze kunnen ne regel maken net zoals met het van je lijn afwijken he ...
1 maal is toegelaten ... herhaalt het zich = stop and go

allé nu nie dat ik voor die kunstmatige regeltjes ben zene, maar als ze dan toch ne regel moeten hebben is dat wel een oplossing .

airco