PDA

View Full Version : Perfecte gamepc


R@ce@holiC
14-05-2002, 23:10
Wat is nu de perfecte pc om games te spelen?Ik wil oij een nieuw machien aanschaffen in de zomer dus en op mijn verlanglijstje om te spelen: GP4, DTM racedriver, al de bekende games gelijk cs enzo die ik nu nie in staat ben om te spelen.
Momenteel :
- Laptop PII 500mhz, 216 ram ,3D grafische kaart niet aanwezig.
- Vaste pc PII 233MMX, 64 ram, TNT2 64mb grafische kaart
Wat voor pc heb ik ongeveer nodig, vooral welke processorsnelheid enzo heb ik minimaal nodig om stel GP4 te kunnen spelen, heb ook al begrepen dat DDram het beste is aangezien dat zeer snel ram geheugen is...

Bart.Vandecavey
14-05-2002, 23:12
Zo groot mogelijk en zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld! :D

airco
14-05-2002, 23:56
Originally posted by R@ce@holiC
Wat is nu de perfecte pc om games te spelen?

==> die bestaat niet ...

Nee nu eventjes serieus ... aan elke keuze die je in informatica-materiaal zitten voor en nadelen. Veel hangt bovendien af van je budget.

Heb je een hoog tot zeer hoog Budget:

==> ga dan voor een Pentium 4 op 2,4 Ghz met een FSB van 533 Mhz
==> combineer dit met de intel 850E chipset en 512 MB RDram
==> tot slot voeg je nog een stevige geforce 4 TI4600 toe

met deze combinatie zal je ongetwijfeld tot het sterkste game-systeem komen dat je kan samen stellen. Enige probleem is dat je dan waarschijnlijk geen geld meer over hebt om je de komende maanden nog een boterham te kunnen kopen ;).

Misschien is het beter dat je eens een richtbudget post dat je maximaal wil uitgeven. Rekening houdende met dat budget kan ik je dan wel iets samenstellen waar je perfect mee kan gamen ...

airco

TiBo
15-05-2002, 12:27
- Kies bij voorkeur voor een Intel PIV. De FSB ligt momenteel op 533, de kloksnelheid ligt lekker hoog, het beestje is zéér betrouwbaar en overclockt nog eens lekker ook.

- Kies voor een GeForce 4 Ti 4600. Momenteel is er geen snellere (of duurdere :(). Welke kaart je ook kiest, overweeg Gainward. Deze kaarten lopen meestal hoger dan het reference design van nVidia en zijn gebouwd om overclockt te worden (betere koelers en RAM-heatsinks).
Kies bij voorkeur niet voor ATI (7500 of 8500) maar voor GeForce 4. Kies wel voor een Ti (4200,4400 of 4600). Laat de MX reeks voor wat ze is! Dat is niet meer dan een opgevoerde GeForce 2!

- Qua geluidskaart is het voor my Audigy all the way. Alles erop en eraan. Kies de player-versie.

In tegenstelling tot Airco ben ik voorstander van DDR geheugen en niet het RDRAM geheugen.
RDRAM is lang een blok aan het been geweest van de PIV. Sinds kort is er echter een snellere variant van het RDRAM, ... misschien wordt dat wel iets.
DDR zit echter ook sterk in de lift en naar mijn mening zal dat het geheugen van de toekomst worden (DDR II).
SDRAM lijkt me tot het verleden te behoren. Het drukt de prijs van een systeem, maar is toch een pak trager.

Kies dus voor

a) i850 -> RDRAM
b) i845 -> DDR

Kies voor een Intel chipset op het moederbord, laat SiS links liggen. Ik heb zo een SiS 645 gehad, en dat was 100% onstabiel!

Huidige ideale systeem (= duurste; tussen 4000 en 4500 €)

- P4 @ 2.4b (eventueel 2.0a of 2.2)
- Asus P4B266 (eventueel varianten voor DDR333 of RDRAM)
- Audigy player (eventueel SBlive 5.1!)
- Gainward GeForce 4 Ti 4600 (eventueel Ti 4200 of Ti 4400)
- Plexwriter 40-12-40 (eventueel 24-10-40)
- DVD-ROM
- Maxtor HD (7200 - ATA133)
- HP L1720 17" TFT (eventueel 19" Trinitron scherm)
- Logitech cordless desktop optical

Overige componenten naar keuze.


PS: Stel zelf samen of laat zelf samen stellen. Je krijgt wat je zelf wil en de prijs is vaak de prijs van alle componenten samen.
Merken als Packard Bell en Compaq leveren wat zij kunnen en willen aanbieden en rekenen toch wat extra voor de naam (vaak onterecht). Zij hebben zelden de laatste nieuwe producten in de PC zitten. Je PC is daardoor sneller oud.

Beemer
15-05-2002, 13:15
De perfecte pc?
Ik denk da ik gerust mag stellen da ik een leuk systeempje heb:

Chieftec Case
Processor: P4 1.9ghz
Moederbord: Intel 850MV
Geheugen: 256mb Rambus (400mhz)
Harde Schijf: Maxtor 40gb
DVD-rom 12sp & 12x10x32 CDwriter (beiden aopen)
Videokaart: Geforce 2 64mb ddr (binnenkort geforce4 :) )
Geluidskaart: Sound Blaster live met surround geluidssysteem
Rest: 2 netwerkkaartjes van 10/100

Dit systeem kickt echt wel ass, alleen de videokaart komt power tekort :rolleyes: maar die vliegt er binnenkort uit.

Moest je op zoek naar een goed systeem voor een goede prijs, dan kan ik je maar één plaats aanbevelen:

http://users.pandora.be/o2design/Fotos/BPCbannerkl.jpg

Dat is bij de vader van Oneliner en die heeft echt goede systemen en een zeer schappelijke prijs!

Greetz

Barry

TiBo
15-05-2002, 13:16
Kleine Update:

P4 @ 2.53 (478/533)

http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20020511/image/np452.jpg

Andre P4's op 533 FSB (2.26 en 2.4)

http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20020511/image/np454.jpg

Asus MoBo met i850 chipset (RAMBUS) op 533

http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20020511/image/n850e9.jpg

RDRAM (of RAMBUS of RIMM)

http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20020511/image/n850e6.jpg

Plextor DVD-ROM/CD-RW combo drive

http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20020511/image/nplex2.jpg

TiBo
15-05-2002, 13:23
Originally posted by Beemer
De perfecte pc?
Ik denk da ik gerust mag stellen da ik een leuk systeempje heb:

Chieftec Case
Processor: P4 1.9ghz
Moederbord: Intel 850MV
Geheugen: 256mb Rambus (400mhz)
Harde Schijf: Maxtor 40gb
DVD-rom 12sp & 12x10x32 CDwriter (beiden aopen)
Videokaart: Geforce 2 64mb ddr (binnenkort geforce4 :) )
Geluidskaart: Sound Blaster live met surround geluidssysteem
Rest: 2 netwerkkaartjes van 10/100




P4 @ 2.2
Asus P4B266
512 DDR266
Maxtor 80gb (7200-133)
LG DVD-rom 16sp
Pexwriter 24x10x40 CDwriter
Gainward Geforce 4 Ti 4600
Audigy met Inspire 5300 surround
3Com 10/100
Logitech cordless dektop optical
HP L1720 TFT

:)

krikke
15-05-2002, 15:10
Heu, draait een Athlon die dure pentiums dan niet rond de oren? Dat meen ik toch gelezen te hebben? Voor de portemonné zal een athlon in elk geval vriendelijker zijn... (hihi, efkens ruzie stoken hier)

Beemer
15-05-2002, 15:25
Ik had ne AMD en nu dus ne P4 en ik ben daar uitermate tevreden over, enkel het Rambuss geheugen is ewa duur.
Een Athlon is goedkoper, maar een processor met een systeembys die 266mhz draait kan toch nie op tegen 533mhz.
Maar vraag eens een offerte aan Oneliner zijn vader en dan kunde ne athlon met ne p4 vergelijken

greetz

Barry

krikke
15-05-2002, 15:46
Dat zou ik wél willen, kan jij dan eens met m'n vrouw praten, kwestie van ze wat voor te bereiden en zo.... :D

airco
15-05-2002, 16:03
ff een update want alles wat hierboven staat klopt initieel wel, maar der zijn wel een paar kanttekeningen te maken ...


Originally posted by Tibo
Kies bij voorkeur voor een Intel PIV. De FSB ligt momenteel op 533, de kloksnelheid ligt lekker hoog, het beestje is zéér betrouwbaar en overclockt nog eens lekker ook.

FSB ligt momenteel inderdaad op 533, maar dan moet je wel voor RDRAM kiezen... Er is momenteel nog geen enkele chipset die DDR kan combineren met 533 Mhz bus. Alhoewel DDR (en vooral DDR-II) het geheugen van de toekomst zal zijn, is RAMBUS nu nog veruit de snelste ... de verschillen gaan tot 20%. Dit komt omdat de P4 een vrij hongerig beestje is op vlak van bandbreedte, en dat heeft Rambus nu eenmaal meer.
Het enige wat RDRAM (nog steeds) een blok aan het been van de P4 maakt is zijn prijs... Een systeem met RDRAM is nog duurder dan met DDR.


Heu, draait een Athlon die dure pentiums dan niet rond de oren? Dat meen ik toch gelezen te hebben? Voor de portemonné zal een athlon in elk geval vriendelijker zijn...

Nee, de athlon draait de P4's al een heel tijdje niet meer rond de oren ... De athlon (hierbij alle varianten oa Athlon XP) is gewoon stilletjes aan zijn pensioengerechtigde leeftijd ...
Hierdoor kan AMD tijdelijke de snelheidsverhogingen van Intel niet meer volgen ... Over enkele maanden maakt de AMD Hammer zijn intrede, en dan zou AMD terug in staat moeten zijn om de snelheden van Intel te houden.
Op vlak van prijs/snelheid is AMD voorlopig nog de onbetwiste koning. Je kan er niet om dat Intel duur is ... ze leveren dan wel topkwaliteit.

en dat is waar ik met heel mijn verhaal naar toe wil ...
Het is onzinnig om verhaaltjes op te dissen over een P4 met een FSB van 533mhz, 512 rambus, geforce 4 TI 4600 als het budget hiervoor niet aanwezig is ...
Alleen een P4 met 533 mhz bus zal al meer dan 500€ kosten (2,26 Ghz model). Reken dan nog geheugen, moederbord, videokaart, audigy, ... en we vliegen boven de 2000€...
Ik zou dan ook eventjes de discussie stoppen tot R@ce@holic een richtbedrag gepost heeft dat hij zou willen uitgeven ...

Als we zo voort doen, dan begin ik de Geforce 4 eigenaars belachelijk te maken met 3Dlabs Wildcat kaarten zene.
http://www.tweakers.net/nieuws/20501
Dan stelt een Geforce 4 juist niets meer voor. Je moet er natuurlijk wel 4000€ voor willen neerleggen he. ;) ;)

airco

Beemer
15-05-2002, 16:37
Inderdaad Airco, je kan niet zomaar zeggen dat dit de ideale pc is, als je niet weet wat het budget is, dus R@ce, ik zou zeggen mail of bel effe naar de vader van Oneliner (03/313.67.27 of wilfried@brechtpc.be) en leg hem uit waarvoor je je pc wil gaan gebruiken en wat je budget is en dan zal hij je heel duidelijk uitleggen wat je dan best neemt en waarom. Zeg hem gewoon effe da ik (Barry) u heb doorverwezen.

Greetz

Barry

airco
15-05-2002, 16:40
mja desnoods kan ik hem ook wel behoorlijk briefen ... waar hij uiteindelijk zijn PC gaat kopen moet hij zelf beslissen he ... Hasselt is niet echt in de regio van Brecht he ;)
Zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van Oneliner zijn vader ;)

TiBo
15-05-2002, 16:40
Eerlijk is eerlijk: met Rambus geheugen is de P4 sneller dan met DDR geheugen!

Met DDR333 komen ze in elkaars buurt en met DDR400 (=toekomstmuziek) is hij sneller.

Wat ik echter eens heb opgevangen is dat de P4 in games met DDR beter zou werken dan met Rambus, en dit omwille van de hogere latentietijd van Rambus op dat vlak.
Weet je daar misschien iets meer over Airco?

PS: ik heb enkel nog plaats op de PCI slots. Bestaat die Wildcat ook voor PCI? ;)

airco
15-05-2002, 16:49
wazaaaaaa een wildcat op PCI .... hahahahahaha

zo een wildcat vreet een volledige AGP 8x op, dit heeft zelfs een geforce 4 niet nodig ...

-----------------------------------------

Ivm met Rambus in games ... Rambus is voorlopig in zowat alles sneller ... dit komt omdat Rambus al veel verder geschaald is, en dat de chipset's hiervoor al veel verder ontwikkeld zijn dan de chipset's voor DDR. Eens de chipset's voor DDR400 op punt staan zullen ze Rambus wel makkelijk bijhouden ...

Momenteel is dit de reference-benchmark
http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/images/image007.gif

airco

airco
15-05-2002, 16:54
momenteel heb ik als informaticus (allé student toch ;) ) nog bijzonder veel vertrouwen in rambus .... Al bijna 2 jaar zijn ze met rechtzaken en negatieve commentaar aan het proberen om Rambus tegen de grond te krijgen ... Iedereen voorspelde vorig jaar al ... eens DDR mainstream wordt (wat het nu bijna is)outperformed het rambus ... Maar daar is momenteel nog vrij weinig van te merken ...

Wat is dan het probleem met Rambus ...
==> Vanaf volgend jaar stopt Intel met het maken van chipset's die Rambus ondersteunen ... Als een belangrijke chipset-speler als Intel ermee ophoudt zal het verhaltje voor Rambus in de toekomst inderdaad niet echt rooskleurig zijn.

airco

Oneliner
15-05-2002, 17:24
Mannen mannen toch, geeft diene raceboy is wa em wilt voor een jongerenbudget hé seg :D

Voor gewoon GP4 en andere games vlot te spelen Hebde ni veel anders nodig dan nen athlon 1.1gieg, HD van 40, stevig videokaartje (geforce 2 of whatever) nen DVD speler zou handig zijn als ge zo af en toe wa films wilt zien, of alles wa tegenwoordig dvd is...

Ik bedoel maar, ik draai me nen Amd Duron 700mhz, 256mb ram en ik draai al die games nogal vlot.
Geen uren wachten tot die games starten of weet ik wat.

Ok, als ge naar SOF2 gaat omdat vlot te draaien, of voro UT2003 vlot te draaien heb je iets sterkers nodig.
Maar F12001 bijvoorbeeld, dat draai ik ontzettend vlot!

airco
15-05-2002, 17:30
that's what i mean zo ongeveer ... Ik ben een ongelooflijke computerfreak. Waarschijnlijk de grootste die hier op dit forum geregistreerd is ...

Maar ik doe het nog steeds met een P3-450 zene. Tegen dat UT2003 er is wil ik een nieuwe PC hebben, maar zolang zal mij 450 het nog wel redden ...
Bovendien is het budget uiteindelijk in 95% van de gevallen nog de bepalende factor in de selectie van een PC.

airco

TiBo
15-05-2002, 17:53
Ik treedt de heren volledig bij. Om de huidige (en waarschijnlijk toekomstige games) vlot te draaien hoefde mijn P3 @ 550 zeker niet weg!
Ik kan echter niet ontkennen dat ik er op bepaalde vlakken op vooruit ben gegaan. Zo had mijn GeForce 2 geen FSAA (het afronden van zaagtanden) en dat geeft toch wel wat in games.
Laadtijden zijn korter en alles ziet er toch wel zeer goed uit.
Met alle mogelijke filters aan haal ik bij online-games toch makkelijk 100 frames (wegens gelimiteerd).
Verder doe ik graag aan videobewerking. Daar kan ik practisch realtime DivX-films coderen.
Qua scherm kan ik kort zijn: TFT is de toekomst!

Laat ik daarbij wel duidelijk maken dat ik deze nieuwe PC gekocht heb omdat de gelegenheid zich voordeed.
Mijnen bruine zou dit niet kunnen trekken, die van Bompa daarentegen ... ;)

airco
15-05-2002, 17:55
Originally posted by TiBo
Mijnen bruine zou dit niet kunnen trekken, die van Bompa daarentegen ... ;)

tja in dat geval natuurlijk ;)
dan zou ik ook niet aarzelen om P4 to the max + TFT + ... te kiezen ...

airco

Beemer
15-05-2002, 18:29
Je hebt wel gelijk Oneliner, maar je gaat nu op dit moment toch geen 1.1ghz kopen want da is passé. En idd TFT is de toekomst (september ofzo) ;-)
En R@ce, wil je in hasselt voor ne deftige prijs ne goeie pc dan verwijs ik u door naar quickshop de de gouverneur Verwilghensingel, vraag maar achter Nico en zeg maar da ik u heb doorverwezen.

Greetz

Barry

Oneliner
15-05-2002, 18:37
Ik weet ni, maar als da etgene is dat uwe bruinen aankan, dan zallet nen 1.1 worden zenne.

Race@holic is nog vrij jong denk ik. Dus moestek in zijn plaats zijn, zou ik ZEKER niet ne P4 2gieg kopen, maar nen 1.1.
Enja das misschien verouderd, maar ni iedereen steekt al zen centjes in zijne pc hé.

airco
15-05-2002, 19:04
cool down dudes ... wacht rustig tot race@holic terug is langsgeweest ...
iemand van 16 jaar zal zich idd genen duren P4 kunnen veroorloven ... maar op die leeftijd sponsoren de ouders nog wel stevig he ... bovendien ... wie zegt dat raceaholic azo genen bompa heeft gelijk dienen van Tibo

Nikke
15-05-2002, 19:08
http://hwfaq.overclockersonline.com/sysguide/
http://www.hwfaq.be

Beemer
15-05-2002, 19:15
Een paar mogelijke configuraties met prijs van bij Quickshop (http://www.quickshop.be) in Hasselt:

Intel based:

- ATX Midi Tower, 300Watt v2.03 power supply
- ATX Mainboard Socket 478, VIA P4X266
Chipset, 2xUSB, 2xSer, 1xPar, 2xPS/2, 1x AGP
1x AMR, 5x PCI
- Intel Pentium IV 1,6Ghz Processor FSB400
- Coolfan
- 256Mb DDRAM Geheugen PC-2100, 266Mhz
- 1.44Mb Floppy Drive
- 52x CDROM Drive
- 20Gb Harde Schijf ATA-100, 7200rpm
- GeForce II MX-400, 64Mb AGP Grafische Kaart
- PS/2 Toetsenbord met €-teken
- Microsoft / Logitech Wheelmouse
- AOC 17" 7VLR Monitor
- 240Watt luidsprekers
- 10/100Mbit Ethernet Kaart

Voor 1071€

Athlon based:

- ATX Midi Tower, 300Watt v2.03 power supply
- ATX Mainboard Socket A, Sis Chipset
FSB266, 2xUSB, 2xSer, 1xPar, 2xPS/2, 1x AGP
1x AMR, 5x PCI, DDRAM
- AMD Athlon 1700XP 1.47Ghz Processor
266Mhz
- Coolfan
- 256Mb DDRAM Geheugen PC-2100, 266Mhz
- 1.44Mb Floppy Drive
- 52x CDROM Drive
- 20Gb Harde Schijf ATA-100, 7200rpm
- GeForce II MX-400, 64Mb AGP Grafische Kaart
- PS/2 Toetsenbord met €-teken
- Microsoft / Logitech Wheelmouse
- AOC 17" 7VLR Monitor
- 240Watt luidsprekers
- 10/100Mbit Ethernet Kaart

Voor 960€

Super PC:

- Coolermaster ATC-201, 300Watt v2.03 power
supply, Active Thermal Convective System
- Abit KR7A RAID Mainboard, KT266A Chipset
2xUSB, 2xSer, 1xPar, 2xPS/2, 1x AGP
1x AMR, 5x PCI, DDRAM
- AMD Athlon XP2000+ 1,66Ghz Processor
FSB266
- Coolfan
- 512Mb DDRAM Geheugen PC-2100, 266Mhz
- 1.44Mb Floppy Drive
- Lite-On 16/48 DVD- ROM Drive
- 2x 40Gb Harde Schijf ATA-133, 7200rpm in
RAID Striping opstelling = dubbelle schrijfsnelheid
- GeForce IV Ti-4600 128Mb DDR AGP Grafische
Kaart
- Creative Labs Soundblaster Live 5.1
- Creative Labs Desktop Theatre 2200
- Logitech Cordless Desktop Optical
- AOC 19" 9GLR Monitor
- 10/100Mbit Ethernet Kaart

Voor 2844€

Je kan ook je systeem volledig zelf samen stellen, de prijslijst van de afzonderlijke componenten vindt je op hun site.

Greetz

Barry

airco
15-05-2002, 19:18
mja ik zal zo ook wel het een en het ander uitrekenen vanaf ik het budget weet dat hij wil spenderen ... nu is het een beetje gissen ...

airco

Oneliner
15-05-2002, 19:22
Ouders sponsoren serieus??? :)
Eens aankloppen bij ma en pa dan :)

Oneliner
15-05-2002, 19:24
Originally posted by airco
cool down dudes ...

Die vorige post was naar niemand een verwijt hoor...
En zeker niet persoonlijk naar beemer toe.

R@ce@holiC
16-05-2002, 21:38
Jongens toch wat een prijzen allemaal :)
Op de computerbeurs heb ik ne pc kunnen samenstellen maar nog niet gekocht dus , en da was bij div. standhouders. voor 210 euro 1.1 ghz moederbord en case
Ik heb een riva tnt2 64mb grafische kaart,20gb disk en ne schrijver reeds in bezit dus meer moe da dus blijkbaar nie zijn :)
Dan hebbek nog wa over na mijn vakantiewerk :)

Oneliner
16-05-2002, 21:58
Ziede, just wa ik ongeveer zei dat ge nodig had.
Ik begrijp u nogal hé ;)

airco
16-05-2002, 22:30
AOpen MK77 mATX SA DDR Sound / LAN
AMD Athlon XP 1600+ Socket A - 1 jaar garantie
DDR PC266/PC2100 Apacer 256MB - 10 jaar garantie
AOpen HQ48 ATX midi tower 300 Watt for P4/AMD (in optie front USB/sound)


Ok, ge kunt 2e hands een aantal bangelijke koopjes doen, gelijk nen 1,1 ghz proc en een mobo voor een prikje... een case derbij en klaar.

Als het nieuw moet zijn zal bovenstaande systeem zowat de goedkoopste (en toch nog kwalitatieve) upgrade zijn die enigszins mogelijk is ... De kostprijs van bovenstaande ==> 415€

Als je dat geld niet hebt, dan zou ik eens uitkijken naar de bangelijke 2e handskoopjes die je soms kan doen ... De perfecte game-pc is dit niet ... wel een prima systeem voor het budget wat je hebt ...
Al het nieuwe geweld kost helaas verschrikkelijk veel geld :(

airco

R@ce@holiC
17-05-2002, 16:06
Om enkele dingen duidelijk te maken dat op die computerbeurs is nieuw materiaal, ongeopende doos...

airco
17-05-2002, 16:47
een 1,1 ghz wordt al 8 maand niet meer geproduceerd ... dus in computertermen is dat 2e hands, ook al is het misschien ongebruikt ...
Meestal zijn dit stockoverschotten waar ze van af willen, desnoods met verlies ... als de handelaars het langer zouden bijhouden is het helemaal waardeloos. Daarom dat de prijs behoorlijk laag is ...
It's your choice, maar op 1,1 ghz zit je nog gebonden aan SDRam ...
Dat machientje zal alleszins beter gamen dan je huidige, maar no guarantees are made dat SOF2 daar supersweet op gaat draaien zene. En je vroeg toch een zo perfect mogelijk game-machien, niet ???

airco

R@ce@holiC
17-05-2002, 23:12
ja om een idee te hebben vd prijs om eventueel bij pa geld af te troggelen of te laten dokken e ;). da wa ik zei is als ik het uit eigen zak moe betalen