PDA

View Full Version : opgepast weer een virus in omloop


moore
19-05-2002, 13:47
ik wil je even laten weten dat er een virus in omloop is .
ik heb het zelf ook in mijn pc gehad
het virus slaapt eerst 14 dagen voor het je pc begint
te beschadigen
de naam van het virus is jdbgmgr.exe met een beertje
voor de naam.
indien je het virus hebt iedereen verwitigen die je in je
adressenboek hebt staan.
want de virusscanner ken het niet vinden
en zeker niet openen gooit het dadelijk in je prullemand
en prullemand leegmaken

groetjes linda.m

Stipey
19-05-2002, 13:59
Het virus heeft ook depaddock.eu aangetast; want uiteraard is niet het bestand kwaadaardig maar het bericht zelf.

airco
19-05-2002, 14:02
Originally posted by Stipey
Het virus heeft ook depaddock.eu aangetast; want uiteraard is niet het bestand kwaadaardig maar het bericht zelf.

errrr
explain eens ff ...maar een vrij rare uitleg voor mij part ...

airco

Finish
19-05-2002, 14:16
erm, ik had gisteren weer 1 of andere *.exe in m'n mail zitten, iets in de trend van 'picachiu.exe' ofzoiet. Gekregen van een volslagen onbekende, heel de boel gedelete...

Bedoelt Stipey dat het een hoax is ofzo ? Want ik denk niet dat linda m Moore's echte naam is ;)

Stipey
19-05-2002, 14:19
Yep, een hoax... dat bedoelde ik, maar het kon blijkbaar duidelijker :)

moore
19-05-2002, 15:14
Originally posted by Finish
erm, ik had gisteren weer 1 of andere *.exe in m'n mail zitten, iets in de trend van 'picachiu.exe' ofzoiet. Gekregen van een volslagen onbekende, heel de boel gedelete...

Bedoelt Stipey dat het een hoax is ofzo ? Want ik denk niet dat linda m Moore's echte naam is ;)




nee ik ben supporter van moore international motorsport ;)

yvdp
19-05-2002, 23:31
zedde zeker dat da een virus is? ge moet maar is naar den datum kijke bij de eigenschappe.

Maarten
19-05-2002, 23:33
is volgens mij geen virus
dat is toch da bestand met een teddybeer naast denk ik hé
dat is een bestanddeel van windows dat dus echt niet mag gedelete worden

moore
19-05-2002, 23:37
nee hoor het is wel werkelijk een virus

Stipey
19-05-2002, 23:37
zuivere hoax, zoals de meeste mails die je in je bus krijgt (zeker de mails die je aanraden een welbepaalde file te deleten etc..).

Indien je een virusscanner hebt die zich regelmatig update negeer je best dergelijke mails, en als je echt twijfelt kan je altijd op een heleboel sites terecht om na te kijken of het al dan niet om een hoax gaat (in dit geval op bijvoorbeeld http://vil.mcafee.com/dispVirus.asp?virus_k=99436 ). Stuur ze in elk geval nooit verder door zonder eerst te checken of het geen hoax is.

Oneliner
19-05-2002, 23:38
Idd, elke mail die ik zo aankrijg die lees ik niet eens...

yvdp
19-05-2002, 23:45
stom vraag misschien hé, maar wa is nen hoax?

Maarten
19-05-2002, 23:46
nu niet voor het één of het ander maar ik krijg da spelleke niet af mijn computer
ik heb het nog nooit geopend en misschien al wel 20 keer proberen te verwijderen
als ik het zoek en verwijder, prullenbak leegmaak en dan de computer afsluit, dan vind ik het de volgende keer gewoon terug
ik heb al via verschillende kanalen binnengekregen dat het geen virus zou zijn maar dan met een ontkenning in tegenstelling tot wat hierboven staat
ik snap er maw niks ne meer van

help!

Stipey
19-05-2002, 23:48
Kort gezegd; waarschuwingen voor virussen die niet bestaan. Deze kunnen je soms zelfs wijs maken dat je besmet bent, en laten je dan (al dan niet belangrijke) systeembestanden verwijderen.

In dit geval is het vrij onschuldig; heb je de file per ongeluk verwijdert dan kan je mogelijk bepaalde java-applets niet meer draaien...maar dat is snel opgelost.

yvdp
19-05-2002, 23:49
heb da ookal 3-4 keer gedeleted.

yvdp
19-05-2002, 23:49
Originally posted by Stipey
Kort gezegd; waarschuwingen voor virussen die niet bestaan. Deze kunnen je soms zelfs wijs maken dat je besmet bent, en laten je dan (al dan niet belangrijke) systeembestanden verwijderen.

In dit geval is het vrij onschuldig; heb je de file per ongeluk verwijdert dan kan je mogelijk bepaalde java-applets niet meer draaien...maar dat is snel opgelost.
dus dees virus is nen hoax?

Stipey
19-05-2002, 23:51
Het is een hoax ja, en dat is in 99% van zulke gevallen die je te horen krijgt via e-mail zo.

Wees kritisch, geloof nooit zomaar wat je op internet leest...altijd effe checken bij betrouwbare bronnen.

Oneliner
19-05-2002, 23:51
Zone Hoax heeft in sommige gevolgen wel zwaardere gevolgden dan een virus.
Ge hebt dus idd mensen die dus al die bestanden verwijderen, en soms zijn dat dus idd nodige bestanden om op te starten ofzo.

Op de site van Mcafee staat ergens ne lijst me allemaal Hoaxen denk ik trouwens...

Maarten
21-05-2002, 12:28
Originally posted by yvdp
heb da ookal 3-4 keer gedeleted.

ik zit toch stillekesaan tegen de 50 keer aan hoor
en nu pas doorhebben wat nen hoax is!!! :D het klinkt alleszins vies, maar eigenlijk kan het geen kwaad dus

DJ Scorpio
21-05-2002, 12:46
:no: Eventjes voor de duidelijkheid, een hoax is een valse viruswaarschuwing !!!!!!!!!!

Ik werk als analist-programmeur en wordt (tot mijn grote ergernis) bijna dagelijks geconfronteerd met dergelijke valse waarschuwingen. :frusty:

Dus al degenen die al zoveel maal geprobeerd hebben de file jdbgmgr.exe te verwijderen zou ik aanraden daarmee te stoppen aangezien jullie bezig zijn met een systeembestand te verwijderen en dat kan wel nare gevolgen hebben.

Lees dit artikel maar eens (bron: www.hbvl.be)

Ze duiken de laatste dagen weer massaal op in de mail-boxen: de nep-viruswaar-schuwingen of de zogenaamde hoaxen. Heel wat computergebruikers trapten deze week in de jdbgmgr.exe-hoax, een e-mail die mensen aanspoort om snel het genoemde bestand van hun schijf te wissen omdat het een virus zou bevatten. Dit is slechts één van de meest recente voorbeelden in een lange reeks van hoaxes die telkens weer heel wat goedgelovige mensen weten te strikken.

Wat is een hoax?

De vertaling van het Engelse woord ‘hoax’ is ‘bedrog’, ‘grap’ of ‘mop’. In de computerwereld werd het al vlug de verzamelnaam voor allerhande nepberichten van flauwe grappenmakers die via e-mail de ronde doen. Tal van bekende hoaxen blijven vaak jarenlang wereldwijd door het internet spoken. Meestal gaat het om valse viruswaarschuwingen, maar ook bedrieglijke kettingmails zijn hoaxen. Een voorbeeld hiervan is de recente oproep om een 4-jarige jongen met leukemie te helpen door de e-mail naar anderen te zenden. De Nederlandse internetprovider ‘Het Net’ zou per e-mail een bedrag doneren aan de ouders van de jongen. De zieke jongen bestaat echter niet.

Hoax-schrijvers worden gedreven door dezelfde motieven als virusontwikkelaars: zoveel mogelijk mensen bereiken en op die manier ‘roem’ verwerven. Maar omdat een hoax zich niet zelf verspreid zoals bij een virus, wordt aan de computergebruikers zelf gevraagd om de hoax-mail door te sturen.

Wat ertegen doen?

U legt best steeds het nodige scepticisme aan de dag wanneer u een op het eerste gezicht indrukwekkend of sentimenteel bericht ontvangt. Stuur het bericht niet verder. Zo vermijdt u heel wat overlast bij anderen. Kijk eerst maar eens op een van de volgende websites of het niet om een flauwe grap gaat:
www.virusalert.nl/?show=hoaxes
www.europe.f-secure.com/hoaxes/
http://vil.mcafee.com/hoax.asp?