View Full Version : PC loopt vast
DJ Scorpio
24-05-2002, 10:23
Hoi,
Kan iemand me helpen met mijn probleem, ik tracht al een hele tijd win XP of win ME te installeren en alles lijkt heel goed te gaan, de installatie van al de hardware verloopt prima tot ik met die pc aan het werk ga. Als ik dan nog iets wil installeren dan loopt de PC vollegig vast. De muiscursor beweegt niet meer en het enige dat ik dan nog kan doen is de pc rebooten. :frusty:
Heeft er iemand enig idee waar dit aan ligt want ik ben al weken aan het proberen mijn pc aan de praat te krijgen. :(
Dit is mijn configuratie:
Big tower met 300W, Asus A7V mobo (via133), athlon thunderbird 1 Ghz., Geforce3, 640 MB SDRam, Quantum fireball 30Gb 7200Rpm, Quantum fireball 13,6 Gb 7200 Rpm, Pioneer DVD105/115 en 40x cd-rom
DJ :confused:
1.
Ik heb (/had) een soortgelijk probleem. Na het installeren van Windows XP (Professional) liep de PC bij de eerst volgende installatie volledig vast.
Dit probleem lijkt te liggen aan de drivers voor de grafische kaart. Als ik na een clean install van Windows eerst de drivers voor de grafische kaart installeer doen er zich geen problemen meer voor.
2.
- Wat bedoel je eigenlijk met installatie van hardware? Zijn dat printers, scanners, ... of bedoel je eigenlijk software?
Als je hardware bedoelt zoek je beter in die richting verder, bedoel je echter software, dan zoek je waarschijnlijk op de PC beter verder.
- Heeft deze PC vroeger wel gewerkt met een ander OS (Vb: Windows 98)?
- Zijn er bepaalde componenten onlangs bijgevoegd of weggehaald (Ram, PCI-kaart)?
- Denk je dat de PC misschien te warm wordt? Heeft hij voldoende koeling?
- Lopen de componenten op een hoger clocksnelheid dan de standaard clocksnelheid?
DJ Scorpio
24-05-2002, 11:30
Originally posted by TiBo
- Wat bedoel je eigenlijk met installatie van hardware? Zijn dat printers, scanners, ... of bedoel je eigenlijk software?
Als je hardware bedoelt zoek je beter in die richting verder, bedoel je echter software, dan zoek je waarschijnlijk op de PC beter verder.
- Heeft deze PC vroeger wel gewerkt met een ander OS (Vb: Windows 98)?
- Zijn er bepaalde componenten onlangs bijgevoegd of weggehaald (Ram, PCI-kaart)?
- Denk je dat de PC misschien te warm wordt? Heeft hij voldoende koeling?
- Lopen de componenten op een hoger clocksnelheid dan de standaard clocksnelheid?
Allereerst bedankt voor de snelle reactie... ;)
- Met de installatie van de hardware bedoel ik dat het OS de hardware-drivers allemaal mooi installeert, behalve die van mijn SB Live en mijn Geforce3, die installeer ik dan nog handmatig via de bijgeleverde cd's. Tot daar gaat alles goed. Als ik dan echter nog iets wil installeren gaat het mis. Gisteren heb ik nog eens heel die installatie uitgevoerd met ME en toen ik morrowind (game) wilde installeren liep de computer na 10% weer vast, die ligt niet aan het game want als ik office of eender welk ander game wil installeren gebeurt net hetzelfde :frusty:
- dit systeem heeft voorheen in dezelfde configuratie (er zijn geen wijzigingen gebeurd) een jaar lang perfect gedraaid met win ME wat op zich toch een prestatie is hee... ME kennende !!!
- PC heeft voldoende koeling, temperatuur is normaal en de voeding (300W) zou normaal toch ook voldoende moeten zijn.
- ik heb niets overclocked, daar begin ik niet aan, het is zo al moeilijk genoeg om je systeem aan het draaien te houden :no:
DJ
PS: ik heb mijn probleem ook gepost op het forum van www.tweakers.net en daar kreeg ik een 10-tal reakties... de meeste van deze reacties verwijzen naar een defect of slecht functionerend geheugenlatje...
ik zal proberen ook eens een nuttige bijdrage te leveren aan de oplossing van je probleem he ...
dat van het forum dat je aanhaalt ==> goeie zet, valt meestal wel wat nuttige info te rapen.
Om nu te testen of er werkelijk iets aan is ... Kijk of je computer meerdere geheugenlatjes heeft. Indien ja, verwijder 1 geheugenlatje. Probeer opnieuw een tijd met je PC te werken.
Indien er geen problemen meer optreden ==> problem solved ==> het latje dat je er dan net uitgehaald hebt is hoogstwaarschijnlijk defect
==> ga zo door tot je alle latjes uit het systeem er eens hebt uitgehaald.
Ivm met drivers
==> vergeet die drivers vanop het cd'tje dat je hebt
voor drivers van je grafische kaart
==> www.nvidia.com ==> daar gewoon detonator drivers downloaden
Voor je geluidskaart moet je maar eens kijken op de site van creative.
airco
Probeer voor je de drivers van je grafische kaart instaleert eerst de drivers van je moederbord, dit is zeer belangrijk.
Voor de rest, zorg voor drivers die up to date zijn.
Greetz
Barry
FastFons
24-05-2002, 12:05
Lijkt mij toch niet direct aan het geheugen te liggen hoor, dan zou je met een ander os ook probs hebben. Mij lijkt het eerder ook aan de drivers van de geforce te liggen. Smijt, zoals airco zei, die cds maar weg en downloaden die handel. Bij het installeren van de drivers van een sb live ondervond ik weinig problemen onder xp, enkel dat bepaalde dingen gewoon niet werkten (was toen de drivers voor xp nog niet beschikbar waren) Je kan die ook best van de creative site halen, je hebt dan weliswaar ietsje minder mogelijkheden (met een platinum versie toch)
Als ge vragen hebt moogt ge mij altijd mailen
Grtz
FF
ivm met dat geheugen heb je wel een punt ...
maar hij slaagt er ondertussen ook al niet meer in om win ME, dat een jaar lang feilloos draaide, te installeren ...
Bovendien lijkt het me sterk dat de drivers van een geforce 3 van het bijgeleverde cd'tje niet werken op een toch al wat ouder OS als win ME....
ma best beide dingen eens grondig uittesten, verschillende drivers, geheugen, ...
airco
Originally posted by DJ Scorpio
Met de installatie van de hardware bedoel ik dat het OS de hardware-drivers allemaal mooi installeert, ...
Dat is soms ook een probleem met Windows. Zo wordt mijn WinTV-kaart perfect herkend door Windows XP, maar als ik die zo blijf gebruiken loopt de PC na enige tijd vast.
Hauppage raadt dan ook aan om eerst de Windows drivers te verwijderen en vervolgens de eigen drivers te installeren. Daarna werkt alles inderdaad prima.
Als je twijfelt aan de drivers van Windows, haal deze er dan ff af en gebruik deze van de fabricant (de laatste nieuwe indien mogelijk).
Dat van die geheugenlatjes is best mogelijk, ... al denk ik dat dat onwaarschijnlijk is. RAM kan stuk gaan, ... maar dan praten we toch over low-budget RAM, en zelfs dat behoort zo stilaan tot het verleden (hoop ik).
Als je alle overbodige randapparatuur (alles op USB zoals printer, scanner, webcam) loskoppelt, doet het probleem zich dan nog voor?
Zo had ik onlangst problemen met de USB-poorten op een SiS645 mobo. Alles liep prima totdat de games vastliepen na 5 min. Zonder USB poorten ging het wel.
FastFons
24-05-2002, 16:05
USB zorgt klassiek voor talloze problemen. Dikwijls geven de fabrikanten achteraf toe dat er fouten in soft- of soms zelfs hardware zitten (nvdr adsl-modems) Ik probeer usb zo veel mogelijk te vermijden, liever platformonafhankelijke dingen via netwerk als modem, of indien betaalbaar SCSI. Ik gebruik momenteel enkel een scanner op usb, dit omdat de SCSI variant mij te duur was voor wat ik hem gebruik. Ik heb praktisch nooit problemen met randapparatuur maar ik krijg toch zeer veel klanten binnen met problemen met USB. Men maakt er reclame rond van: inpluggen en het werkt. Ik raad het toch steeds af...
FF
DJ Scorpio
27-05-2002, 12:09
:D JOEPIE.... mijn computertje draait weer picobello... het lag niet aan het geheugen blijkbaar, ik heb geprobeerd met de drie latjes afzonderlijk en ik kreeg nog steeds als resultaat dat de pc vastliep.
Toen heb ik al mijn flatcables (naar harde schijven, cd-rom, dvd en diskdrive) er uit gehaald en ze allemaal vervangen door nieuwe flatcables en ja hoor de pc werkt zonder problemen, aangezien ik nu niet weet welke flatcable deze problemen veroorzaakte heb ik ze maar allemaal in de vuilbak gekieperd, voor hetgeen die dingen maar kosten kan je niet sukkelen...
:+
;)
tja wondere wereld van PC dan maar zeker ... ik heb nog nooit zo een flatcable kapot gehad (wel 1, maar dat kwam door het case-modden (cable-rounding)) ... toch knap dat je het gevonden hebt ;)
DJ Scorpio
27-05-2002, 12:34
Ik heb toch al wel wat ervaring met die dingetjes, ben al 20 jaar met computers bezig, de eerste jaren echter nog niet met pc's aangezien dat nog het commodore 64 en daarna amiga tijdperk was. Ben eigenlijk (zoals velen) ermee opgegroeid en ik assembleer mijn pc's al geruime tijd zelf maar dit had ik inderdaad ook nog nooit meegemaakt. :confused:
Ik heb echter niets anders gewijzigd aan mijn pc dan de flatcables (buiten het feit dat ik eerst de geheugenlatjes getest heb) en ik heb er heel het weekend probleemloos op kunnen werken. :D
FastFons
27-05-2002, 14:41
Ik heb ook nog nooit een kabel kapot gehad, wat ik wel al aan de hand heb gehad is dat als je een nieuwe harde schijf van bv 40 gig steekt de pc veel meer crasht met win98 of me en gewoon niet meer wil booten bij een ntfs systeem. Dit is op te lossen door gewoon de oude idekabels te vervangen door de nieuwe 80 dradige
FF
Originally posted by airco
... wel 1, maar dat kwam door het case-modden (cable-rounding) ...
Gisteren ook gedaan :)
Alles ligt nu properder en de luchtstroom gaat vlotter.
Toch is het scheiden van zo 80 draadjes geen sinecure :D
per hoeveel heb je ze gesneden ???
ik snij meestal per 5, dan kan je ze vrij makkelijk in een slang steken ...
per 1 is nog beter, maar dan is het risico op kapotte kabels wel erg groot.
airco
Tja, ... per 1 dus. Zuchten, vloeken, tieren en af en toe eens missen :(
Gelukkig heb ik geenenkele doorgesneden. Ik heb gewerkt met een breekmesje en een naald. Ging wel, maar is net als rijden in Monaco. De concentratie ff weg en ge hebt problemen :)
JPMontoya
27-05-2002, 21:28
1oplossing : get linux en ge hebt daar nooit problemen me drivers die werke altijd deftig ! oke zijn moeilijker te vinden maar guaranteed niet vastlopen
Mijn OS : Linux Debian 2.4.19
Originally posted by JPMontoya
1oplossing : get linux en ge hebt daar nooit problemen me drivers die werke altijd deftig ! oke zijn moeilijker te vinden maar guaranteed niet vastlopen
Mijn OS : Linux Debian 2.4.19
wedden we dat uwe linux ook plat gaat als ge nen kapotten ide-cable hebt ... zulke dingen hebben nu just eens niks te maken met uw Operating system ...
Ik ben het eens dat Linux een goed besturingssysteem is ... het is echter geen medicijn voor alle kwalen zene.
airco
JPMontoya
27-05-2002, 22:51
ja daar eb je natuurlijk wel gelijk in
FastFons
27-05-2002, 22:59
En linux nooit geen driver problemen? sorry maar dat is ook niet waar. Hoelang ik heb zitten sukkelen om indertijd mijn geluid en beeld tegoei te krijgen onder suse 7.0 Ondertussen is het natuurlijk ook al veel gebeterd en heb ik naast win xp ook debian met kde staan, maar dat configureren heeft me toch ook veel tijd gekost. Bovendien heb ik eens iets gehad dat 16 uur moest compilen en toen na 15u en 30 minuten een error gaf. Het is idd stabiel maar het is ook niet enkel rozengeur en maneschijn
FF
mja
1. kies de modernste distro ... dan heb hoogstwaarschijnlijk al die driverprobs niet ...
2. compileren .... ok de beste manier, je kan veel meer opties manueel instellen ... maar tegenwoordig bestaat er ook zoiets als een package manager onder linux he ... (rpm bijvoorbeeld)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.