PDA

View Full Version : Monaco: Race


Beemer
26-05-2002, 15:58
1. Couldhard
2. M. Schumacher
3. R. Schumacher
4. Trulli
5. Fisichella
6. Frentzen
7. Barrichello

Eindelijk nog eens een spannende race! Ik heb ervan genoten en het heeft me overtuigd om volgende race zeker opnieuw te kijken. Jammer van Monotya zijn motor!

Greetz

Barry

[edit: ff gemengd met andere race-thread ;) - Finish ]

Finish
26-05-2002, 16:10
http://208.50.7.92/files/photos/2002/monaco/sunday/pic01.jpg


OEF ! Eindelijk eens iets anders dan een Schumacher op het hoogste trapje. Overwinning voor David Coulthard, en wat voor een ! Schitterende race van DC, ik heb bij momenten aan z'n kunnen getwijfeld, maar dit getuigt toch wel van klasse. Schumacher de hele tijd afhouden op zo'n stratencircuit, je moet het maar kunnen. Ook Schumacher heeft mooi meegereden, enkel zijn de inhaalmogelijkheden in Monaco redelijk beperkt.

Al bij al een redelijke race, redelijk wat spanning, veel duels, weinig inhaalmanoeuvres.....

TOP:
*Coulthard: Klasse. Prachtig. Mooi voor McLaren. Hopelijk niet de laatste dit seizoen
*Trulli: eindelijk eens een finish voor de pechvogel bij Renault. Monaco heeft Trulli altijd goed gelegen
*Fisichella: WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII :) Tweede keer op rij 2 punten. Eindelijk begint de Jordan wat beter te worden. Bij BAR mogen ze hun beginnen zorgen te maken....
*Montoya: Kon goed aan Schumi's druk weerstaan, podiumplaats was in zicht, motor besliste er anders over
*Frentzen: Bijna gelijk aan overwinning. Geef HHF een goede wagen en hij doet de rest.

FLOP:
*Sato: Eddie, ontsla die kerel nu toch eens. Maakt brokken, is nooit sneller dan Fisichella....Hoe sympathiek Takuma ook mag zijn, hoeveel titels en overwinningen hij ook niet heeft behaald, dit is F1. Als je hier niet presteert, hoor je er niet bij. En dat geldt feitelijk ook voor Alex Yoong....
*Massa: Moest z'n rempedaal even zoeken toen hij Bernoldi voorbijliet. De crash lag mogelijk dan weer aan de remmen bij Sauber...
*Toyota: 1 stuurfout in Monaco = DNF, idem Salo
*Barrichello: Als ik niet voorbij Raikkonen raak, dan maar erover ?
*BAR: Villeneuve had er genoeg van en parkeerde z'n wagen, Panis geramd door Button....BAR = puntenloos. Gaat Honda écht wel met BAR in zee gaan ?
*Jaguar: As usual

Commentaar: Vigneron en Tassin, naar gewoonte klasse apart.
Regie: Alles gezien wat er te zien viel.

Race krijgt een 7/10. Volgende GP: Canada.

Finish

Sway Bar
26-05-2002, 16:11
yep ook van genoten

Goeie commentaar op vrt, David Saelens geeft beestig commentaar.

Eigenlijk geen moment verveeld behalve 5min oogjes gesloten van moeheid. :rolleyes:

Wat heeft Sato eigenlijk uitgespookt?

Fischella, Frentzen en Trulli goed bezig :)

Next funny race please

fordje
26-05-2002, 16:18
IDD één van, neen; DE BESTE !! GP dit seizoen.!!

Van mijn part , proficiat aan DC hoor. Jammer dat JP Montoya zijn motor het begaf. Wat had de uislag anders geweest??

Monaco maakt hiermee zijn reputatie nog is waar. Only the best survive.

Toch weer enkele serieuze chrashes. Gelukkig allen zonder gevolg.
Sato ? Die probeerde de tunnel in de breedte te nemen, dacht dat dit sneller ging zeker ?

Hij mag blij zijn dat er enkel knutselwerk is voor de mecano's. Voor hetzelfde geld kunnen ze hem ook weer gaan afvoeren. Heeft hij mss een leuke verpleegster ontmoet in Oostenrijk en wil hij deze weerzien ??

Ondanks zeer weinig inhaalmanouvres, toch een zeer spannende race met zelfs enkele grappige situaties.

Vooral het bumperen tss Bernoldi en Massa. Ik dacht dat dit alleen in karting en Touring Cup gebeurde?

Ook de beeldweergave bij het wegtakelen van Panis en Button.
De auto's rijden als het ware onder de wagens door terwijl deze worden getakeld.


Waarom niet meer op zulke Mcky-Mouse circuits racen? Dan zien we tenminste nog strijd.

Wait and see in Canada

airco
26-05-2002, 16:57
goeie GP ... knappe winst van DC
wel een gelukje dat Montoya Schumacher een hele tijd heeft opgehouden, en DC daardoor met 7 secs voorsprong aan de Pitsstops kon beginnen. Na de pitsstop had hij nog 1 sec over.
Is dus eigenlijk wel een serieus geluk voor DC.

Ferrari die veruit de snelsten waren tijdens de race, maar ze hadden het maar beter voor elkaar moeten hebben in de Quali's.

Verder vond ik het niet zo superspannend. Ze reden weliswaar dicht bij elkaar, maar inhalen is toch onmogelijk, of het eindigt op brokken ...

airco

Witte
26-05-2002, 17:22
Spannende race ???????
'k Heb waarschijnlijk iets gemist. De enige manier dat een rijder een plaats kon winnen was omdat er voor hem iemand uitviel (op een paar zeer zeldzame uitzonderingen na).
Monaco mag dan een dikke klassieker zijn, van mij mogen ze dat circuit best afvoeren wegens nog minder te beleven dan op een ander.
Maar allee, hopelijk brengen de aanpassingen die ze tegen 2004 zoeken te doen een oplossing voor dit, naar mijn mening, triestig circuit.

Verde nog nen dikke proficiat voor David Coulthard.

HHugo
26-05-2002, 17:44
Eerste deel van de race spannend omdat de leiders geen enkele fout mochten maken of ze mochten achteraan aansluiten in dat treintje van 4 wagens.
Tweede deel mijn hart vastgehouden vanwege die rook bij DC. Gelukkig heeft zijn motor volgehouden en kwam er geen scenario zoals Spanje 2001.
(Montoya had niet dat geluk)

Toch minstens één zege voor Mclaren dit jaar :)

TiBo
26-05-2002, 18:48
Originally posted by Witte
Monaco mag dan een dikke klassieker zijn, van mij mogen ze dat circuit best afvoeren wegens nog minder te beleven dan op een ander.


Het is inderdaad een spectaculair circuit. Tussen de huizen en centimeters van de railing af, maar qua spanning is het vaak minder omwille van het gebrek aan plaats.

Monaco moet absoluut blijven, ... maar dan wel met de nodige veranderingen!

Oneliner
26-05-2002, 18:53
Spannende race?
Vond ik toch niet...
Alleen op het einde haddek gehoopt op een inhaalmanouevre (poging tot wtv :D) van schuimi...

Allezja, voor de rest treintje rijden hé

Oneliner
26-05-2002, 19:21
Question: Ralf, do you know what Juan Pablo's problem was and why he suddenly slowed and pulled to one side?
Ralf Schumacher: Well it was definitely not a team order! That was not the case. I think he had a technical problem in the backside of his car. I don't know exactly what it was but he knew that he couldn't go as quick so he let me by.


bron: press Conference

Prachtig op die manier :D:D

airco
26-05-2002, 19:26
tja als je je teammaat in zo een situatie niet doorlaat, dan ben je zowieso verkeerd bezig ... Bij Ferrari moet Schumi in zo een geval ook plaats maken voor Barri.

airco

Oneliner
26-05-2002, 19:28
Ja hallo, tging ier bij mij gewoon even over et principe.
Gewoon ff fijn om te weten dat de rijders het ook nog niet vergeten zijn.
Ik zie hier toch duidelijk enige ironie in, of bennek de enige?? :confused:

tsjolder
26-05-2002, 20:04
Coulthard heeft goed gereden en op de beslissende momenten goed gehandeld: sterk rondje in de quali's, Barrichello zijn superrondje lekker verknald en dan bij de start de eerste plaats pakken. Het is nu eenmaal geweten dat wie als eerste de eerste bocht in gaat zonder brokken te maken en later geen fouten meer maakt, moeilijk kan verliezen (zonder pech). Dan nog Montoya die op het ideale moment in de problemen komt en het was helemaal gebakken voor DC. Tactisch goed gespeeld van Brawn door Schumacher binnen te roepen. Daarna lijkt McLaren het tactisch alweer te verknallen. Het was toch overduidelijk dat indien Coulthard een ronde of 4 eerder binnenkwam hij nauwelijks nog kon verliezen. Nu lieten ze Schumacher nog een paar ronderecords neerzetten voor ze Coulthard binnenriepen. Gelukkig hebben ze een goede pitcrew want anders zou het verkeerd kunnen afgelopen zijn. McLaren blijft tactisch een stuk achter bij Ferrari (zijn ze al jaren), een beetje zoals de pitcrew van Williams al jaren zuigt.

Held van de race: Frentzen, de enige die ik heb zien passeren (ik denk een Jordan).

Sway Bar
26-05-2002, 20:18
dheum zo moeilijk was het nu ook niet voor Brawn.... zelfs ik zag het voor één keer ;), toen Coulthard iets meer wegreed van Montoya moest Shumi wel binnenkomen...
idd wel raar dat McLaren Coulthard ook niet direct heeft binnen geroepen..... maar toch nog een knappe pitsstop gegeven. Het scheelde niet veel of DC was zijn eerste plaats kwijt.

Toch schoon werk geleverd van Coulthard, beter kan niet.

PS: Bernoldi heeft Massa gepaseerd, ware het niet dat Massa dan iets te laat remde :rolleyes:

Waar was BAR vandaag :confused: Heel weinig gezien alsook Jaquar.

Finish
26-05-2002, 20:37
Jarno Trulli’s fourth place earned at today’s Monaco Grand Prix remains provisional. It is understood that post-race scrutineering found that the seals on the black box on the Renault were missing.

This would be similar to what happened to McLaren in 2000 at the Austrian Grand Prix, when checks found that the McLaren’s seals were also absent. The FIA is suspicious of missing seals because there is a possibility that the black box has been tampered with before the race or replaced with a different unit.

In that case, Hakkinen was able to keep his victory while McLaren lost the Constructors’ points.

The FIA has said that it will not be able to investigate the Renault further at the circuit and will have to carry out further checks later this week.

bron: dailyf1.com

Trulli kan z'n 4de plaats misschien vergeten, resulterend in 3 pt voor Fisico, 2 voor Frentzen en 1 voor...Barrichello...

Ferrari Forever
26-05-2002, 21:10
Leuke race, al heb ik hem deze keer integraal bekeken op de rtbf (met uitzondering van de reclameblokken) en ik heb opnieuw genoten van hun commentaar. Die gasten amuseren zich gewoon en dat hoor je als kijker. Af en toe heb ik eens overgeschakeld naar de vrt en qua enthousiasme daar...pff

HHugo
26-05-2002, 21:20
Ik zie niet in wat er verkeerd was met die pitstop van DC. Hij had op dat moment toch vrij baan (zowel voor als achter hem) en relatief licht van fuel. Hij kon dus ook pushen. Als ze hem onmiddellijk binnenhalen is de auto terug zwaarder en heeft hij Schumi direct op zijn hielen.

Hakki
26-05-2002, 21:21
Originally posted by tsjolder
Coulthard heeft goed gereden en op de beslissende momenten goed gehandeld: sterk rondje in de quali's, Barrichello zijn superrondje lekker verknald en dan bij de start de eerste plaats pakken. Het is nu eenmaal geweten dat wie als eerste de eerste bocht in gaat zonder brokken te maken en later geen fouten meer maakt, moeilijk kan verliezen (zonder pech). Dan nog Montoya die op het ideale moment in de problemen komt en het was helemaal gebakken voor DC. Tactisch goed gespeeld van Brawn door Schumacher binnen te roepen. Daarna lijkt McLaren het tactisch alweer te verknallen. Het was toch overduidelijk dat indien Coulthard een ronde of 4 eerder binnenkwam hij nauwelijks nog kon verliezen. Nu lieten ze Schumacher nog een paar ronderecords neerzetten voor ze Coulthard binnenriepen. Gelukkig hebben ze een goede pitcrew want anders zou het verkeerd kunnen afgelopen zijn. McLaren blijft tactisch een stuk achter bij Ferrari (zijn ze al jaren), een beetje zoals de pitcrew van Williams al jaren zuigt.

Held van de race: Frentzen, de enige die ik heb zien passeren (ik denk een Jordan).
ik dacht da Raikkonen wel een aantal rondjes de pits van mclaren bezet heeft, met zijnen ahctervleugelprobleem en dan de opgave zelf enzow:)

yvdp
26-05-2002, 22:09
das ook wer waar. Misschien expres van Barrichello :D :D

BTW: de race vonnek ni echt spannend. Was een goeike, maar kon toch beter. Als er nu meer inhaalmogelijkheden hadden geweest had de race hoogstwaarschijnlijk een pak beter geweest.

JPMontoya
26-05-2002, 22:13
Ik heb genoten van de race tot aan de uitval van Montoya want toe zakte de race wat ineen vond ik ; de taart was er maar ik miste de slagroom er op nl. inhaalmanoevres :)

BTW: Quote v. lammens : we hebben niet echt een spannende gp gezien alleen actie als er iemand tegen de muur knalt"

wa zegt dieé nu , t was godver wel close racing é , dieé wilt precies dat er nen dode valt zeker !

Laskaat
26-05-2002, 23:32
Welke slechte taktiek van McLaren? Hij had vrije baan, kon zo snel mogelijk doorgaan, en moest dus minder lang (bijna 2 sec) binnenblijven dan MS.
Mooie race, verdiende winnaar.
En niet te vergeten, het commentaar op VRT vond ik wel heel goed, de mannen beginnen er zin in te krijgen geloof ik, vooraf dat stukje over Boutsen was ook interressant, hoe hij met zijn Fiatje over het circuit "raasde".

Maarten
27-05-2002, 00:03
inderdaad tof begin van de GP, spijtig van de afwezige inhaalmogelijkheden, anders hadden we wel een toffere strijd gezien
tof dat ook de subtoppers goed bijeen bleven, de constante piloten werden beloond
laat ons hopen dat het zo blijft evolueren met de formule 1, en zo close racen op een circuit met wel inhaalmogelijkheden

saelens was goed vond ik, zeer vlot en hij nam een paar keer het initiatief van lammens over
spijtig van zijn eigen koers

airco
27-05-2002, 00:30
Welke slechte taktiek van McLaren? Hij had vrije baan, kon zo snel mogelijk doorgaan, en moest dus minder lang (bijna 2 sec) binnenblijven dan MS

1 missertje, tankklep die hapert ofzo en DC kan fluiten naar zijn overwinning ... dit enkel omdat ze zolang wachten op zijn pitsstop ...
Als ze wat ronden vroeger binnenkomen (samen met Schumi ofzo) dan blijft hij zowieso aan de leiding, zelfs als zijn stop 6 sec langer duurt dan die van Schumi...

Het is goed afgelopen voor McLaren, maar voor hetzelfde geld smijten ze hier 4 kostbare punten weg ...

airco

Mario
27-05-2002, 11:26
Ik denk dat die vier punten meer of minder voor McLaren geen groot probleem meer zouden zijn geweest (kampioenschap is toch al verloren en zelfs een tweede plaats bij de constructeurs lijkt niet haalbaar); eerder de overwinning en dan nog wel op Monaco. Die zal hun mislukte seizoen toch enigszins goedmaken.

Denk niet dat ze nog veel meer kansen gaan krijgen dit seizoen om veel te scoren, tenzij Mercedes plots ergens een hoop pk's vindt (chassis lijkt me wèl in orde). Hongarije misschien ?

'k Zat persoonlijk ook al ettelijke ronden te denken : "verdomme, wanneer gaat diene binnen ?!? Straks is't kalf verdronken." Ben ervan overtuigd dat indien het een ronde later was geweest, MS erlangs was. Maar tegelijkertijd met MS gaan tanken zou toch wat moeilijk zijn geweest, want hij reed ervoor ;).

Voorbije weekend is natuurlijk (en helaas als je het mij vraagt) weer hooi op de vork van diegenen die beweren dat Ferrari did the right thing in Oostenrijk en ik zie de FIA die feiten dan ook beoordelen met die gedachte en de feiten van het voorbije weekend in het achterhoofd, terwijl dat niet zou mogen. Enkel de feiten van 14 dagen geleden zouden mogen doorwegen.

airco
27-05-2002, 11:41
Originally posted by Mario
'k Zat persoonlijk ook al ettelijke ronden te denken : "verdomme, wanneer gaat diene binnen ?!? Straks is't kalf verdronken." Ben ervan overtuigd dat indien het een ronde later was geweest, MS erlangs was. Maar tegelijkertijd met MS gaan tanken zou toch wat moeilijk zijn geweest, want hij reed ervoor ;).

awel ik was ongeveer aant zelfde aant denken ... wel in het genre van ... zijn die dan zo lomp ... ze winnen tegenwoordig al zo weinig, en nu gaan ze het nog weggeven ... Want MS was er duidelijk op aan het jagen ... 1.18.6 is bijna een seconde sneller dan DC's fastest lap. Al een geluk had de pitcrew van McLaren een goeie dag ...

airco

airco
27-05-2002, 11:50
Originally posted by Mario
Voorbije weekend is natuurlijk (en helaas als je het mij vraagt) weer hooi op de vork van diegenen die beweren dat Ferrari did the right thing in Oostenrijk en ik zie de FIA die feiten dan ook beoordelen met die gedachte en de feiten van het voorbije weekend in het achterhoofd, terwijl dat niet zou mogen. Enkel de feiten van 14 dagen geleden zouden mogen doorwegen.

bwa ik denk dat dit voor Ferrari ongeveer het best case senario is dat ze hadden kunnen dromen ...
ok ze winnen niet, vanuit dat opzicht zou je kunnen stellen dat ze in Oostenrijk een goeie keuze hebben gemaakt door eieren voor hun geld te kiezen ...
Langs den andere kant verstevigt MS zijn voorsprong in het kampioenschap ... dus hat was zonder het manoeuver in Oostenrijk ook wel best gelukt ...
Als hij zijn voorsprong blijft uitbouwen zoals de voorbije weken ... dan is hij eind Juli Wereldkampioen ... ik gok op Hockenheim ...

airco

DJ Scorpio
27-05-2002, 12:26
Originally posted by airco


awel ik was ongeveer aant zelfde aant denken ... wel in het genre van ... zijn die dan zo lomp ... ze winnen tegenwoordig al zo weinig, en nu gaan ze het nog weggeven ... Want MS was er duidelijk op aan het jagen ... 1.18.6 is bijna een seconde sneller dan DC's fastest lap. Al een geluk had de pitcrew van McLaren een goeie dag ...

airco

Diene Ron Dennis van McLaren is toch een kieken... hier heb je zijn quote... (bron: http://www.f1racing.nl/)

‘David heeft een tactisch heel sterke race gereden en het team is heel blij dat ze het probleem met de wagen van David kunnen oplossen hebben via onze telemetriesystemen,” geeft Dennis een complimentje aan zijn teamleden. “We waren wel een beetje verbaasd over de snelheid van Michael na diens pitstop. Dat heeft ons er toe aangezet David iets vroeger dan voorzien naar de pits te roepen voor zijn pitstop. '

Hij was verbaasd over de snelheid van Michael, zelfs een blinde zag dat die aan het jagen was en de ene snelle ronde na de andere reed, als Coulthard nog 1 a 2 rondes langer had gewacht met zijn pitstop was Michael er serieus voorbij gegaan terwijl hij lekker stond te tanken, het scheelde nu al niet veel... Als Coulthard een paar ronden eerder was binnen gegaan had hij rustig kunnen uitbollen naar de finish zelfs met overvolle tanks, Michael kon er toch nooit langs op dat circuit maar nee McLaren wacht rustig af en moet er dan nog een superstop uitpersen om te voorkomen dat hij gepasseerd wordt. :frusty:

Taktisch zijn die gasten van McLaren echt onbenullen !!!

Voor de rest vind ik het wel echt tof voor Coulthard dat hij eindelijk nog eens gewonnen heeft... ;)

Jan
27-05-2002, 12:37
Volgens mij was de race best spannend, toch naar Monegaskische mogelijkheden. Tot op het einde was er strijd voor de eerste zes plaatsen (ok, Ralfke uitgezonderd want die reed konstant een eenzame race). In de eerste race helft was het bang afwachten of die rokende motor van DC het nog lang zou uitzingen, Montoya kon zijn prooi waarschijnlijk al ruiken.
Nu vraag ik mij af of het niet om een of ander truukje à la 007 ging met de bedoeling JPM uit zijn kot te lokken, want na half koers was er ineens geen rookpluim meer, tenzij bij JPM zelf.
De held van de wedstrijd is ongetwijfeld HH Frentzen en de Sauber van Massa heeft dringend een groot onderhoud nodig,
Bernoldi zal die ruggesteun echt niet leuk gevonden hebben.

In zijn geheel een "interessante" uitslag, hoewel de invloed op de eindstand van het kampioenschap eerder gering zal zijn, maar het is eens iets anders.

Villeneuve verdoet zijn tijd bij BAR and so does Panis.
De Jaguars vervullen de rol van "meer groen op straat" en maken daarmee Aelvoet en Dua blij. Voor hen echter geen kus van de juffrouw en een bank achteruit.
Ook de beide Saubers beleefden geen al te schitterend weekend.

Totnogtoe heb ik de VRT kommentatoren alle krediet gegeven en trouw elke GP op VRT gevolgd. Gisteren werd het mij na tweederde van de race toch te gortig, die mannen volgen gewoon de koers niet en zitten je te overladen met allerhande achtergrondinfo waar je op dat ogenblik niet om vraagt, hou dat aub voor de dode momenten (niet te letterlijk nemen).
Dan maar gauw naar Tassin en Vigneron, die hebben tenminste nog enig inlevingsvermogen, misschien jammer, helaas en onchauvinistisch, maar het is nu eenmaal zo.

jan

airco
27-05-2002, 12:52
Originally posted by jan
Nu vraag ik mij af of het niet om een of ander truukje à la 007 ging met de bedoeling JPM uit zijn kot te lokken, want na half koers was er ineens geen rookpluim meer, tenzij bij JPM zelf.


hmmzzz

vrij onwaarschijnlijk wat mij betreft .... je kan een auto niet op commande laten roken ... tenzij je hem door de telemetrie laat opblazen, maar dan rij je zelf ook niet meer natuurlijk ...

Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een klein olielekje ... druppel olie valt op een gloeiend onderdeel (uitlaat) ==> blauwe rook ...

Iets wat bovenstaande stelling kan bevestigen is het fijt dat DC's wagen het roken vooral had als hij harde schokken te verwerken kreeg (opvallend aan de beroemde hobbel in de weg tussen casino en mirabeau) ... Bij zo een hobbel valt de drubbel die zich al een aantal seconden aan het opbouwen was eraf ... dan komt er langzaam een nieuwe druppel ...die op zijn tijd weer valt bij weer een hobbel ...
Het lekje is waarschijnlijk gewoon gedicht door een vuiltje dat in het oliecarter zat ... waardoor het gat waardoor de olie lekte terug dichtslibde ...
Vandaar in het 2e deel van de race geen rook meer ...

airco

Maarten
27-05-2002, 13:10
Originally posted by airco


Al een geluk had de pitcrew van McLaren een goeie dag ...

airco

ik zou durven zeggen een heel goeie dag
meer dan een seconde sneller dan ferrari, door het minder benzine tanken waarschijnlijk maar toch

Maarten
27-05-2002, 13:13
Originally posted by airco

Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een klein olielekje ... druppel olie valt op een gloeiend onderdeel (uitlaat) ==> blauwe rook ...

Iets wat bovenstaande stelling kan bevestigen is het fijt dat DC's wagen het roken vooral had als hij harde schokken te verwerken kreeg (opvallend aan de beroemde hobbel in de weg tussen casino en mirabeau) ... Bij zo een hobbel valt de drubbel die zich al een aantal seconden aan het opbouwen was eraf ... dan komt er langzaam een nieuwe druppel ...die op zijn tijd weer valt bij weer een hobbel ...
Het lekje is waarschijnlijk gewoon gedicht door een vuiltje dat in het oliecarter zat ... waardoor het gat waardoor de olie lekte terug dichtslibde ...
Vandaar in het 2e deel van de race geen rook meer ...

airco

ongelooflijk professionele uitleg airco
sterk gevonden, het zou best zo wel eens kunnen zijn

HHugo
27-05-2002, 16:03
ivm die rook:

Team boss Ron Dennis explained how the team had solved the problem.
He said: "We had a problem with the oil transfer tank. It was transferring a bit too much but we were able to turn it down and after that it wasn’t a problem.

(thank god for two-way telemetry;) )

ivm die pitstop:
Ik zie het probleem niet in. MS reed dan wel 1:18.6, maar DC zal op dat moment ook wel gepusht hebben. en dat gaat beter met minder brandstof aan boord.
Mclarens pitcrew is dan misschien niet zo snel als die van Ferrari, maar echt traag zou ik ze ook niet durven noemen

ivm commentaar vrt:

ik vind die achtergrondinfo net goed. wat op het scherm gebeurt, zie ik zo ook wel. die insider-info van Saelens maakt het net interessant

airco
27-05-2002, 18:45
Originally posted by HHugo
Ik zie het probleem niet in. MS reed dan wel 1:18.6, maar DC zal op dat moment ook wel gepusht hebben. en dat gaat beter met minder brandstof aan boord.


klopt niet volledig

Lap 49
DC : 1.20.537
MS : 1.19.007

Lap 50
DC : 1.20.896
MS : 1.19.215

Lap 51
DC : pitstop
MS : 1.18.652

bron: f1.tagheuer.com <== aanrader trouwens

==> gemiddelde tijdsverschil voor de pitsstop 1.605 sec
==>verschil was bij het opkomen van de baan van DC nog 1 sec
==> die 1.20 tijden van DC zijn niet gehinderd door traffic, want de hele race door zijn dat zijn gemiddelde tijden
==> ik durf dus met mathematische zekerheid stellen dat 1 lap later gaan pitten DC de race zou gekost hebben.

airco

tsjolder
27-05-2002, 19:12
De redenering van HHugo zou correct zijn op een circuit waar je kan voorbijsteken, maar in Monaco is zijn redenering compleet fout. Het enige wat telt, is dat je aan de leiding uit de pits rijdt. Coulthard was idd sneller voor zijn pitstop, maar ook Schumacher was veel sneller voor de pitstop van DC. Eens Coulthard gepit had, kon hij rustig rondjes rijden, ook al was hij 1 of 2 seconden trager dan voor de stop.

HHugo
27-05-2002, 19:24
Interessante site, merci voor de tip ;) (wel moeilijk om uw weg te vinden in het begin)

1 lap later zou idd de race kunnen gekost hebben, maar hij heeft niet 1 lap later gepit. hij heeft wel 7 ronden zonder MS in zijn nek kunnen rijden

Schumacher explained. ‘If there had not been some traffic after the pit stop, it might have been closer, but they did a good job and deserve the win.

als DC gelijk gepit had, had hij ook in de traffic gezeten. voor MS was die traffic nog altijd beter dan achter JPM vastzitten. DC had vrij baan op dat moment, dus kon hij evengoed nog wat doorgaan

mijn conclusie: we kunnen er nog lang over discussiëren; ze hebben idd een risico genomen (hopelijk berekend), maar tis goed uitgedraaid (als ge supporter van Mclaren zijt natuurlijk)

HHugo
28-05-2002, 09:07
Mika Salo deliberately crashed his Toyota into the barriers at the Monaco Grand Prix.

The brake pedal on Salo’s Toyota TF102 went soft at Massenet, one of the fastest corners on the track. The quick-thinking Finn avoided a more serious crash by driving into the inside barrier rather than continuing straight on.

He explained: "The brake pedal suddenly went soft and I thought I was going to have a very big shunt, so I actually tried to scrub some speed off against the inside barrier.

"I could see the Vodafone banner, which was still damaged from when Eddie Irvine hit it on Thursday. I thought I was going to crash in exactly the same place, very hard, but then the impact with the inside wall was hard enough to actually spin me around.

"It’s frustrating not to finish the race but the positive thing is that none of the Toyota parts failed!"

Salo, who was starting his 100th grand prix, reckoned he could have finished in the points had it not been for the brake problem and an earlier incident when a rear tyre delaminated, meaning he had to make an unscheduled stop.

He said: "I felt a very strong vibration and I think a whole section of the tyre came away. At first I thought about trying to continue through to my fuel stop, but in the high speed parts of the circuit it was just too dangerous."


bron: www.itv-f1.com

Finish
28-05-2002, 09:19
"The brake pedal suddenly went soft"

gevolgd door:

"It’s frustrating not to finish the race but the positive thing is that none of the Toyota parts failed!"

:confused: Rempedaal geeft er de brui aan, maar achteraf is Salo tevreden dat de Toyota's geen problemen kenden dit weekend ??

Bart.Vandecavey
28-05-2002, 09:25
Die remmen worden waarschijnlijk niet gemaakt door Toyota...

HHugo
28-05-2002, 16:02
Jarno Trulli has been allowed to keep his fourth place in Sunday’s Monaco Grand Prix.

The Renault driver’s three points were in doubt after it was discovered that a seal was missing from his Renault R202’s electronics control unit.

But following a thorough inspection of the black box at Renault’s Oxfordshire base, FIA officials were satisfied the team had done nothing wrong and the result has been allowed to stand.

An FIA statement said the electronics unit "was found to be in conformity with the requirements of the F1 technical regulations."

The ruling does not follow the precedent set by a similar incident involving Mika Hakkinen in 2000. On that occasion, the Finn was allowed to keep his drivers’ championship points but McLaren were stripped of their constructors’ points.


bron: www.itv-f1.com