PDA

View Full Version : Game stuurwielen - round-up


airco
27-05-2002, 16:27
vermits hier heel wat geflipte gamers zitten, die regelmatig eens een nieuw stukje hardware willen, onder de vorm van een stuurtje is dit (http://www.tomshardware.com/consumer/02q2/020524/index.html) misschien wel een leuke review.

Raceboy
27-05-2002, 16:52
dien momo is idd een prachtig stuurke maar wel duur en niet overal te krijgen. Ik ben toch ook wel content van mijne MS FF zenne.

Benklak
27-05-2002, 18:41
Ik moet ni veel hebben van die Force feedback gevallen! Nen degelijken Thrustmaster ist beste wa ge kunt kopen! Topkwaliteit! En dan GPL spelen tot ge erbij neervalt. Een stuur is toch een "must" voor elke pc racefreak!

airco
27-05-2002, 18:48
Originally posted by Benklak
Ik moet ni veel hebben van die Force feedback gevallen! Nen degelijken Thrustmaster ist beste wa ge kunt kopen! Topkwaliteit! En dan GPL spelen tot ge erbij neervalt. Een stuur is toch een "must" voor elke pc racefreak!

ik moet ook niet veel hebben van slechte force feedback gevallen...
Dat MOMO-stuurtje van logitech is nochtans echt wel super zene ... ik heb daar onlangs nekeer mee gereden tijdens een demonstratie, en das dus echt wel het beste dat ge kunt hebben ... het kost enkel €€€€€

Stipey
27-05-2002, 19:34
Heb over de jaren heel wat stuurtjes versleten; 2 keer Thrustmaster GP (weet de juiste naam niet meer), Guillemot Ferrari Force Feedback (hendeltjes kapot binnen een jaar, dus garantie), Microsoft Wingman Force Feedback (dom plastieken ding) en dan de Logitech WingMan Formula Force GP..

Die laatste van Logitech was zonder twijfel de beste, op de pedalen na dan (die waren bij Guillemot beter). Dat MOMO-ding van logitech is gewoon een evolutie van hun reeks, dus die zal ook erg leuk zijn.

Ikzelf heb ook nooit op force feedback zitten wachten, en dacht niet dat ik er veel aan zou hebben...maar toen ik de eerste keer met FF reed was ik er meteen van overtuigd dat het potentieel enorm is (en dat is ook zo; want het lijkt gewoon een pak realistischer). Is het extra geld zeker en vast waard.

yvdp
27-05-2002, 20:36
Die lingsbove hebbek voor psx en ps2(kan op allebei) en was na 2 maand al stuk.

Oneliner
27-05-2002, 20:44
Computer beurzen zijn daarvoor echt wel leuk, al die nieuwe hardware zo is proberen.
kei fun. tot je het prijskaartje ziet :S

Mario
28-05-2002, 10:05
Ik heb al ruim een jaar een Guillemot FF racing wheel (nu alweer Thrustmaster geloof ik) en ben daar toch tevreden van. Nog niets kapot en voor mij volstaat dat stuur wel.

Heb nog geen andere FF-sturen geprobeerd.

Stipey
28-05-2002, 17:17
Als het dat Guillemot Ferrari stuur is dan gaan vroeg of laat die versnellingshendeltjes kapot :-) Is een bekende designfout.

Mario
28-05-2002, 20:01
Originally posted by Stipey
Als het dat Guillemot Ferrari stuur is dan gaan vroeg of laat die versnellingshendeltjes kapot :-) Is een bekende designfout.

Dat is inderdaad een probleem geweest bij die sturen, maar ik geloof dat toen ik het mijne kocht, ze die wat versterkt hadden. In ieder geval, ik spring voorzichtig met m'n materiaal om en zit daar dus niet aan te sleuren :p.

yvdp
28-05-2002, 21:34
Ik was daar indertijd serieus Gran Turismo 2 mé aant spele. Die hendeltjes ware idd rap kapot. En mijne rempedaal ook. Ik rem nogal laat zegge ze :D

Stipey
28-05-2002, 21:37
pfff, aan sleuren? Die hendeltjes gingen gewoon vanzelf kapot, door regelmatig te gebruiken...toch wel onvergeefelijke fout lijkt me, maar ja, ingenieurs he :-)) waarschijnlijk burgies :p

Bart.Vandecavey
28-05-2002, 21:43
Ik heb gewoon zo'n Microsoft precision racing wheel en dat werkt na 2 jaar nog altijd...

Ferrari Forever
04-06-2002, 15:31
Ik heb ook altijd zo'n Force feedback stuur van microsoft gehad. Eind vorig jaar heb ik een nieuwe pc gekocht met XP en wat blijkt : stuurtjes van microsoft ouder dan 3 jaar (softwareversie 3.0 of zo) en die aangesloten worden op de seriele (dus niet USB) poort , worden door Microsoft zelf NIET ondersteund. Op de forums van Microsoft regent het van klachten van mensen met hetzelfde probleem maar Microsoft zegt niet van plan te zijn een driverupdate uit te brengen. Kan ik mijn stuur nu mooi aan de muur hangen als versiering .

Bart.Vandecavey
04-06-2002, 15:38
Originally posted by Ferrari Forever
Kan ik mijn stuur nu mooi aan de muur hangen als versiering .

Is eens iets anders dan een foto van Britney Spears hé... :D

Raceboy
04-06-2002, 16:52
Originally posted by Ferrari Forever
Istuurtjes van microsoft ouder dan 3 jaar (softwareversie 3.0 of zo) en die aangesloten worden op de seriele (dus niet USB) poort,

bestaat volgens mij al een oplossing voor. tis dus op de gameport dat je die aansluit dus.

airco
04-06-2002, 17:11
Originally posted by Ferrari Forever
Ik heb ook altijd zo'n Force feedback stuur van microsoft gehad. Eind vorig jaar heb ik een nieuwe pc gekocht met XP en wat blijkt : stuurtjes van microsoft ouder dan 3 jaar (softwareversie 3.0 of zo) en die aangesloten worden op de seriele (dus niet USB) poort , worden door Microsoft zelf NIET ondersteund.

ik kan je klacht best begrijpen (ik zou het in jou geval ook sneu vinden) ... toch een paar bemerkingen
- 80% van de computer-hardware ligt binnen de 3 jaar op de stortplaats ... Ofwel is het kapot gegaan, vervangen door een nieuw of beter exemplaar, ofwel wordt het nooit meer gebruikt. Dit is een vaststelling die voor zowat alle hardware-onderdelen gelden.
- Vermits drivers een Operating System specifiek onderdeel zijn, kost het een hoop werk (en dus ook kosten) om nieuwe compatibele drivers te ontwikkelen
==> Het is een feit dat de prijs van heel wat hardware-componenten een stuk zou stijgen als de driver-ondersteuning langer dan 3 jaar zou moeten blijven duren ... voor al bij al een beperkt deel van de klanten

Verder is 3 jaar nog een redelijke termijn. Er zijn fabrikanten die veel slechter doen (met ATI videokaarten als meest negatieve uitschieter) .... Wel vind ik dat de source-code van alle vorige drivers dan zou moeten vrijgegeven worden ... dan kan daarmee tenminste de opensource-community verder ...

airco

Raceboy
04-06-2002, 17:13
het belachelijkste is dat MS zijn stuurtjkes niet op het eigen OS werken.

airco
04-06-2002, 17:21
tja een driver ontwikkelen is voor MS evenveel werk als voor zeg maar agfa, guillemot, HP, .... Het klinkt misschien stom dat MS hardware niet werkt op het nieuwste MS besturingssysteem, maar eigenlijk zijn er dan wel veel meer stomme dingen in de driverwereld.
HP heeft momenteel zelfs enkele photosmart printers van enkele maanden oud die niet functioneren op windows XP ...

Verder kan ik maar 1 goed advies geven .... Waarom moet je steeds het nieuwste OS hebben, maar dan wel de gevolgen hebben dat stukken van je PC niet werken ...
Ik ben een van de grootste computer-addicts die er bestaan, maar ik werk nog steeds met windows 2000 pro (ondertussen ook al meer dan 3 jaar oud) en als het niet voor het programmeren zou zijn, dan was windows 98 nog perfect ....
Waarom Windows Me of XP, als je onder deze OS'en problemen krijgt ... Ik moet nog altijd op de eerste functie wachten die essentieel nieuw is om me te kunnen overtuigen om over te schakelen.

airco

Raceboy
04-06-2002, 17:29
Originally posted by airco


Verder kan ik maar 1 goed advies geven .... Waarom moet je steeds het nieuwste OS hebben, maar dan wel de gevolgen hebben dat stukken van je PC niet werken ...
Ik ben een van de computer-addicts die er bestaan, maar ik werk nog steeds met windows 2000 pro (ondertussen ook al meer dan 3 jaar oud) en als het niet voor het programmeren zou zijn, dan was windows 98 nog perfect ....
Waarom Windows Me of XP, als je onder deze OS'en problemen krijgt ... Ik moet nog altijd op de eerste functie wachten die essentieel nieuw is om me te kunnen overtuigen om over te schakelen.

airco amen to that. vermits ik veel games speel (soms ook oudere) vindt ik win98SE voor mij de perfecte keuze.

Beemer
04-06-2002, 18:03
Ik moet toegeven dat ik in het begin ook bijzonder sceptisch stond tegenover Windows XP, maar dat staat er bij mij nu toch al sinds de release op en ik heb nog geen enkel probleem gehad. Al mijn hard- en software werkt perfect en dat is meer dan dat ik onder Windows98se kon zeggen.

Ferrari Forever
08-06-2002, 11:56
Het valt toch niet te rechtvaardigen dat Microsoft zijn eigen materiaal niet ondersteunt ?? En het kan best zijn dat het updaten van een driver voor microsoft net zoveel werk oplevert al voor gelijk welke firma, maar dit is toch niets anders dan pure geldklopperij. Want de nieuwere FF-stuurtjes van MS die EXACT hetzelfde zijn qua specs,maar met softwareversie 4.0 en aangesloten op de USB-poort, werken wel perfect onder XP. Niet vergeten dat zo'n stuur toch nog altijd meer dan 4000 fr kost.

airco
08-06-2002, 12:01
tja om te beginnen verschillen drivers voor USB en gameport wel drastisch ...
Verder zeg ik niet dat ik het rechtvaardig dat Microsoft na 3 jaar zijn support opgeeft ...
Ik geef enkel aan dat je dan niet enkel op Microsoft commentaar moet geven ... Er zijn een massa hardware-fabrikanten die het nog slechter doen ...

airco