PDA

View Full Version : KL Minardi Asiatech : THE END ?

JPMontoya
30-05-2002, 23:00
Stoddart: fighting to keep his team afloat
Minardi boss Paul Stoddart has told this week's AUTOSPORT that his team does not have the money to complete the season. Less than four months after Prost Grand Prix went bankrupt, Stoddart has revealed he is fighting to prevent his team being forced out of the sport in the second half of the season, which begins at July's British GP.

AUTOSPORT.COM

HHugo
31-05-2002, 08:29
According to reports, the European Minardi team may not make it to the French Grand Prix due to a serious shortage of funds. Paul Stoddart has revealed that the British GP in early July could be the final one they compete in if the issue of television money, delayed by the appearance of Phoenix Finance Limited, is not resolved quickly.

With the liquidation of Prost GP earlier this year, Minardi inherited tenth place in the 2001 constructors battle, making the estimated 12 million dollars from the annual breakdown of television money rightfully theirs. However with the ongoing saga presented by Charles Nickerson and Arrows boss Tom Walkinshaw, it is unknown when the small team will be able to collect the necessary funds to keep them in active competition.

Despite Phoenix's claims that they have the right to enter the 2002 championship, their argument was thrown out of court in the lead up to the Monaco Grand Prix, however they intend to appeal the matter, leaving the position of the final tenth place wide open. Stoddart told the BBC that the whole matter is a joke and he is hoping that other teams back them up on this issue.

"It is annoying, frustrating would be the right word," Stoddart said. "Our budget has been withheld because of the Phoenix issue. We know we're owed a very substantial amount. It is time the other teams said 'Enough is enough - let Minardi have their money.'"

bron: www.F1-live.com

Dat ze maar gauw korte metten maken met Phoenix. enough is enough :mad:

airco
31-05-2002, 08:52
tja dat zou wel heel stom zijn natuurlijk ... dat door de avonturen van een spookteam er nog een extra team na prost verloren zou gaan.

airco

Mario
31-05-2002, 10:21
Indien ik Stoddart was, zou ik toch niet te veel rekenen op de solidariteit van de andere teams.

airco
31-05-2002, 10:26
ik denk dat de enige dwarsligger is Walkinshaw met zijn Phoenix

Alle andere teambazen hebben hun akkoord al gegeven dat minardi het geld van Prost moet krijgen. Helaas is er een bepaling in het CONCORDE-aggreement dat zegt dat alle teambazen akkoord moeten zijn ... En dat is Walkinshaw op dit ogenblik niet ...
Dus als het geval Phoenix voorbij is, zijn ook de urgente problemen voor minardi voorbij.

airco

TiBo
31-05-2002, 10:37
Misschien schrappen we best Minardi en/of Arrows!

- Ik zie meer in een kampioenschap met 10 kapitaalkrachtige teams die elk 3 wagens inzetten.
Een grid met 30 wagens die dan elk gesteund worden door een goede motorleverancier! Dan zou een derde kampioenschap misschien nog de moeite zijn.

- Schroef het aantal GPs terug tot 15 met 10 vaste waarden en 5 wisselcircuits.
De klassiekers blijven erin, en andere landen krijgen de kans om een GP te organiseren, pakweg elke 2 a 3 jaar.

- De wintertests blijven behouden, maar het aantal tussentijdse tests wordt sterk ingekort!
De wagens moeten dus sterk aan het seizoen beginnen. Alles wat daarna ontwikkeld wordt gaat in de windtunnel en tijdens het GP-weekend moeten worden uitgetest.

Bart.Vandecavey
31-05-2002, 10:41
Het zou toch jammer zijn als we het gentlemen-team minardi zouden moeten missen (dan toch vooral hun pitbabe)! :mad:

airco
31-05-2002, 10:58
Originally posted by TiBo
Misschien schrappen we best Minardi en/of Arrows!

- Ik zie meer in een kampioenschap met 10 kapitaalkrachtige teams die elk 3 wagens inzetten.
Een grid met 30 wagens die dan elk gesteund worden door een goede motorleverancier! Dan zou een derde kampioenschap misschien nog de moeite zijn.

tja zelfs dat zie ik op termijn niet haalbaar .... welke kapitaalkrachtige teams hebben ???
Ferrari, Toyota, BMW-williams, McLaren-mercedes eventueel jaguar nog .... maar dan zitten we al aan de teams waar de besparingen al serieus bezig zijn ... Jordan, Bar, sauber, ...

Bovendien geldt voor de bovengenoemde kapitaalkrachtige teams nog het volgende ... Bij die geïnvesteerde bedragen MOET er succes komen, anders kunnen de technische partners die investeringen niet verantwoorden aan hun aandeelhouders ....
Nu draait het bij mercedes al een jaar of 3 wat minder .... Geloof je dat Mercedes er geldt in blijft pompen als resultaat uitblijft, en ze jaar op jaar rond hun oren krijgen van BMW ??? Ik niet ... dan doe die zoals Peugeot, en gaan ze ergens hun succes zoeken ...

Al die grote automerken willen gerust een massa geld in de F1 steken zoals de topteams het geld nu opsouperen ... Maar voor dat geld eisen ze resultaat ... Dat is ook de reden waarom er geen 11 teams met dat budget kunnen rondrijden ... ze kunnen niet alle 11 resultaat boeken.

Dus er zal in de toekomst (als de F1 zich verder als hightech sport ontwikkelt) een deel van de teams komen dat er geld voor heeft ... en een stuk dat er geen geld voor heeft, en dus oncompetitief is.

airco

TiBo
31-05-2002, 11:31
Wat heb je nu aan een Minardi of een Arrows? Ze zijn al jaren niet vooruit te branden en ze zullen, als je eerlijk bent, in de komende jaren ook geen potten breken!
Jaguar staat ook nergens, maar je weet dat als daar de juiste mensen komen, de verbeteringen er zullen komen!

Het verschil is dat Jaguar mensen kan houden en dat Arrows of Minardi steeds een springplank zijn!

Hoelang zat Hill bij Arrows? Hoelang zat Fisichella of Trulli bij Minardi? Waar zat Brunner en wie kocht hem weg? Hoelang zie je Frentzen nog bij Arrows?

Schrijf die teams toch af, ze vergroten alleen maar de hoop tot 11 teams. Het enige wat Mosley nog wil zien is een volle grid met 24 wagens.
Trouwens, de geruchten om tot 3 wagens terug te keren doen zich al lang voor en zijn trouwens in de Concorde overeenkomsten opgenomen. Bij te weinig wagens staan er 3 wagens per team op de grid.

FastFons
31-05-2002, 16:09
Ik denk dat deze teams juist als springplank zeker een functie hebben. Bovendien was het bijvoorbeeld toch schitterend als iemand als webber in de top 6 kan eindigen, dat geeft toch nog iets extra (allez da vind ik toch). Bovendien vraag ik mij ook af of de budgetten zo hoog zullen blijven. Fiat is zo goed als failliet en het zou kunnen dat ze om te overleven ferrari zouden moeten verkopen. Als het mclaren team niet terug kan meespelen binnen enkele jaren zal mercedes ook wel afhaken denk ik. Bovendien krijgt men ook niet meer zo hog televisie gelden. Net als in het voetbal zal men ook wel ooit merken dat op die manier de F1 niet meer haalbaar is. met 4 teams met een enorm budget en 8 wagens is het ook niet aantrekkelijk meer. En ik denk niet dat er nog enorm veel meer merken zo een budget kunnen ophoesten. Ja eventueel psa, de volkswagen groep, GM met degenen die er vandaag zijn en dan heb je het wel ver gehad vrees ik...

FF

HHugo
31-05-2002, 16:27
Stoddart told Autosport magazine: "Basically we don't have the money to complete the year. This is our second half of the year money and we are almost at the second half of the year, So, without being alarmist, it is fair to say that we will need a fairly short-term solution.

"If the money does not come, I will have to seriously consider what happens because I will not allow Minardi to run up debts. We need to know what is happening soon because I will not push on regardless, that would be irresponsible."

He added: "It's our money and if you don't think that you're not on the same planet."

Stoddart wants Formula 1’s other teams to rally to Minardi’s cause.

He said: "It is time the teams said 'Enough is enough - let Minardi have their money.'"

One option Stoddart has is to sell a stake in the team – possibly to engine supplier Asiatech – to raise cash.

He admitted: "I now have two choices - take on a partner or investor, or fight bloody hard to get our own money,"

bron: www.itv-f1.com

Sennake
31-05-2002, 17:01
Originally posted by TiBo

Ja gij wel gij, dan zijn er al 2 piloten die Schumacher onvoorwaardelijk moeten doorlaten :frusty:

airco
31-05-2002, 17:10
*zucht*
gaan we daar nu in elken thread over zeveren ...
ok, het irriteert mij ook, maar om er nu te pas en te onpas over te beginnen :no:

airco

JPMontoya
31-05-2002, 20:03
baai baai Saelens F1-droom

airco
31-05-2002, 20:22
ach ... Minardi heeft al zo vaak op de rand van de afgrond gestaan ... ook nu zullen ze niet vallen.

airco

JPMontoya
31-05-2002, 20:31
ze hebben zelfs getest afgelopen week met als rijder Bobbi

airco
31-05-2002, 20:37
Saelens zijn test-contract met minardi begint maar in Juni ;)

JPMontoya
31-05-2002, 20:55
morgen dus

HHugo
05-06-2002, 22:24
Minardi have signed Slovakian unknown Jirko Malcharek as a test driver.

Minardi released a statement saying that they have signed the 35-year-old after he completed a successful test at Vairano last week.

The statement says Malcharek has experience in touring cars, the Porsche Supercup and the FIA GT championship but he has never been a frontrunner in any of these comparatively minor series.

Malcharek will have come with sponsorship cash or else team boss Paul Stoddart would not have signed a driver with such little pedigree. The deal is a further sign that Minardi’s finances are in dire straits.

Stoddart warned last week that the team may struggle to finish the season unless they are paid the prize money they are owed. The dispute with the Phoenix organisation over its right to enter F1 has been dragging through the courts and has stopped Minardi from being paid travel money, according to Stoddart.

Malcharek will concentrate on aerodynamic work in his testing for Minardi. Team founder Giancarlo Minardi said: "He is fully dedicated to the role and impressed the team's engineers with his technical feedback at the recent Vairano test.

"An added bonus is that his height, weight and body proportions are similar to those of Mark Webber. We look forward to working with Jirko."

bron: www.itv-f1.com

Oneliner
05-06-2002, 23:07
Ja, weer een verrijking voor de f1... :s

Mark
05-06-2002, 23:20
hee, Deletraz is weer alive...........mijn god wat een bloedarmoede..........

"concentrate on aerodynamic work in his testing for Minardi" dat is dus alleen in rechte lijn rijden op een vaag vliegveld...........

Stipey
06-06-2002, 13:14
Minardi verkoopt niet enkel ritjes met de 2-zitter, maar blijkbaar ook met de 1-zitter :-) Ze hebben het geld nodig veronderstel ik..

Je kan dit zelfs als 'goed' nieuws interpreteren. Meer geld = hogere overlevingskans voor Minardi = meer kans op testteam = werk voor Saelens? :-)

airco
06-06-2002, 13:31
ik zou het eerder anderom bekijken ... nog meer testers bij Minardi ... nog minder kans om te rijden.

airco

Stipey
06-06-2002, 13:48
//

Stipey
06-06-2002, 13:49
Zoals Marshal al terecht opmerkte is "aerodynamic work" een mooie naam voor wat domme rechte lijn-testjes hier of daar (en misschien wel eens wat circuitrondjes voor de fun, omdat hij goed betaalt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze met hem ook écht gaan 'testen' zoals ze dat met Webber, Yoong of Saelens? zouden doen).

airco
06-06-2002, 13:52
who says dat ze Saelens bij Minardi ook niet bekijken als een coureur goed voor wat rechtelijntests. Als Minardi in geldproblemen zit zal de persoon met heel wat geld rijden ... of die dan de betere is, is dan bijzaak .... struggle to survive.

airco

Stipey
06-06-2002, 14:59
Maar als Minardi geldproblemen heeft, gaan ze ook niet uitgebreid testen :-)

Saelens brengt geen cent mee, dat is het grote verschil...

airco
06-06-2002, 15:03
minardi heeft het geld niet ... saelens brengt het niet mee ==> geen test
minardi heeft het geld niet ... Malcharek brengt het mee ==> Malcharek zal testen in ruil voor zijn centen ... Saelens blijft aan de kant staan. want Minardi zal enkel een paar testjes doen om Malcharek te vergoeden ... al de rest van het geld zal opgespaard worden om te kunnen overleven ...

Mark
06-06-2002, 20:40
en de grote rat die wellicht gedeeltelijk verantwoordelijk is voor Minardi's ellende:

bron fastcompany.nlArrows heeft deals gesloten met een nieuwe grote sponsor en enkele aandeelhouders. Daarmee dekt Tom Walkinshaw zijn team in tegen de financiële moeilijkheden in Formule 1. De Schot vindt dat Arrows en Minardi niet de enige teams zijn met geldproblemen, maar dat alle teams momenteel moeite hebben met het vinden van sponsors.

Nieuwe sponsor en aandeelhouders voor Arrows
Tom Walkinshaw heeft zijn team ingedekt tegen de financiële malaise in Formule 1. Dat zei de mede-eigenaar en Directeur van OrangeArrows in een vraaggesprek met het Britse tijdschrift Autosport. De Schotse zakenman heeft twee nieuwe contracten gesloten, waarvan één met een nieuwe grote sponsor. De andere overeenkomst is met verschillende investeerders om een belang in het team te nemen. Walkinshaw wilde geen details prijsgeven, maar volgens geruchten is oud-British American Racing-directeur Craig Pollock bij de deal betrokken.
Arrows en Minardi niet enige met geldproblemen
Het hele seizoen wordt al gespeculeerd over Arrows-Cosworth als één van de twee teams – het andere is KL Minardi Asiatech – die het einde van het seizoen niet halen. Terwijl Minardi inderdaad grote geldproblemen heeft, weersprak Tom Walkinshaw de geruchten. “Ik denk niet dat deze commentaren één van de teams in het middenveld goeddoen, want ze zijn zo onverantwoord,” zei Walkinshaw, die van mening is dat alle teams problemen hebben. “Als je met welk team op de grid ook praat, zal het je hetzelfde vertellen – sponsors vinden in de huidige [economische] omstandigheden is niet gemakkelijk. Ik geloof niet dat het beter zal worden totdat een overeenkomst is gesloten met de automobielfabrikanten en [grootaandeelhouder] Kirch.”

Stipey
06-06-2002, 21:12
Originally posted by airco
minardi heeft het geld niet ... saelens brengt het niet mee ==> geen test
minardi heeft het geld niet ... Malcharek brengt het mee ==> Malcharek zal testen in ruil voor zijn centen ... Saelens blijft aan de kant staan. want Minardi zal enkel een paar testjes doen om Malcharek te vergoeden ... al de rest van het geld zal opgespaard worden om te kunnen overleven ...

Maar in het geval van Malcharek zijn het "aerodynamische" plezierritjes, geen 'echt' testwerk. Het is al enige tijd gewoon een feit dat, van zodra Minardi een echt testteam zou krijgen, Saelens hiervan deel zal uitmaken. Hij zou misschien nog gepasseerd kunnen worden door een betalende piloot van het type Bas Leinders, maar dat is een hele andere categorie dan Malcharek die op geen enkele manier in het vaarwater van Saelens komt.

Als het testteam er niet komt, zal dat enkel vanwege financiële redenen zijn - en dat ziet er momenteel zo naar uit :/