PDA

View Full Version : Mozilla 1.0 released


airco
05-06-2002, 22:50
Op Mozilla.org was vandaag het heugelijke nieuws te rapen dat versie 1.0 van de webbrowser Mozilla eindelijk released is.

Mozilla is een browser gebaseerd op de gecko engine die 100% W3C-compliant is. Als er 1 browser is die ik je kan aanraden als alternatief voor IE. This is it.

Vergeet Opera, vergeet Netscape, ...Mozilla it is ;)

airco

Beemer
05-06-2002, 23:18
En draaien alle ie-compatibele sites ook onder mozilla??

airco
06-06-2002, 04:41
ze zouden het moeten doen ... Ik denk dat je van de meeste webmasters wel mag verwachten dat ze hun site W3c-complaint maken (of toch grotendeels). Als ze natuurlijk browserchecks erin gaan steken om zo netscape en mozilla users af te vangen ... :rolleyes:

airco

Bart.Vandecavey
06-06-2002, 09:17
Lap dat is dus nu nog een test die we hier mogen schrijven, we zijn nog niet klaar met onze aanpassingen voor Opera en ge komt hier al weer af met een nieuwe browser.

De voorpagina gaat als dat blijft duren 2mb zijn omdat het volstaat met testjes voor browsers...

Kunnen die kwibussen nu gewoon eens niet de bugs die in Netscape/IE tov W3C overnemen zodat we het met dezelfde test kunnen opvangen.

Bart.Vandecavey
06-06-2002, 09:29
Trouwens sommige dingen bij IE die niet overeenkomen met W3C zijn soms beter...

Toch even een tabelleke meegeven met gebruikte browsers op onze site:

Most Used Browsers

1 Microsoft Internet Explorer 81.67%
2 Netscape 8.89%
3 Googlebot/2.1 2.97%
4 WISEbot/1.0 2.02%
5 Other Netscape Compatible 1.65%
6 AltaVista Intranet V2.0 1.32%
7 Others 0.19%
8 Mercator-2.0 0.14%
9 MnogoSearch/3.2.4-10052002 0.12%
10 MnogoSearch/3.2.4-31052002 0.11%

Airco kan jij eens enkele namen verklaren?

airco
06-06-2002, 11:43
Microsoft Internet explorer en netscape spreken voor zich
googlebot en wisebot zijn search engines die uwe site afscannen naar content, dus daar moet ge niet voor optimaliseren.

other netscape compatible is oa mozilla (alhoewel mozilla meestal zijn ident doorgeeft alsof hij netscape is, dus het zou ook kunnen dat die al bij die 8% zit
AltaVista Intranet V2.0 ==> search engine
others (oa opera, ...)
de rest ken ik niet ... maar zijn vermoedelijk gewoon projectnamen van kleinere zoekmachines.

Over het algemeen mag je stellen dat 5% van de hits die je haalt searchengines zijn.

airco

airco
06-06-2002, 11:48
voor de rest vind ik het bijzonder moedig dat je optimaliseert voor Opera ....
Voor mij geldt de regel ... hij moet werken als hij w3c-compliant is en op IE (gezien het marktaandeel ;) )
Opera is met zijn DOM-implementatie (Document Object Model) nog maar aan 10% terwijl mozilla volledig DOm-compliant is ... IE is ook vrij ver, maar daar zitten ook nog wat gaten ... niks onoverkomelijk echter ...
Opera :rolleyes:
==> van mij part mag je van een betalend product meer verwachten ... Opera is voor mij part niet meer dan een zwakke middenmotor ... veel onnodige snufjes, maar essentiële dingen zoals DOM staan ze nog nergens.

airco

Alain
06-06-2002, 15:53
Is het toeval dat Netscape 7.0 Release 1 samenvalt met die van Mozilla ?
Ik heb ze net allebei op mijn pc geïnstalleerd en ze zien er net hetzelfde uit.
Maar ja, onder de motorkap zal het verschil wel zitten zeker ? :)
Dat laat ik aan jullie over om dat te ontdekken...

airco
06-06-2002, 16:53
Mnee ze draaien op dezelfde engine ... AOL support het mozilla project door een gebruiksrecht op de engine te nemen ... Zo is netscape 7 gebaseerd op Mozilla 1.0 Release candidate 1. Dat is de versie van enkele weken terug.

eigenlijk doet mozilla nu de development voor netscape ... Dit houdt wel in dat ze altijd een stapje voorstaan ... Nog een voordeel van mozilla is dat al die AOL brol der niet in zit (of hebben ze dat ook al terug uit netscape gehaald)

airco