PDA

View Full Version : Grand Prix 4: De eerste indruk


airco
13-06-2002, 13:51
Ik heb sinds vanmorgen Grand Prix 4 hier thuis liggen. Dus zonet na mijn examens het spel eens geïnstalleerd op mijn PC hier.

Het is een fijn spel ... dat zeker... zeker een vooruitgang tov van GP3 ... toch is er een lijst storende elementen die absollut onafgewerkt zijn ... Zo bv de stuurtjes ... Stuur in een Ferrari ziet eruit als dat van williams of McLaren ?!?
Heel het spel is fraai uitgerust met dynamic lightning. Toch is er hier en daar stevig met overdreven ... Wagens zien er bij zonlicht uit als spiegels (de kleur vervaagt dan tot een flauw pastel-tintje).

Ik ga nog geen conclusies trekken in het duel F1-2002 vs Grand Prix 4 ...
Ik moet wel zeggen dat F1-2002 me na een uurtje racen al een veel grotere indruk had gemaakt. Gp4 geeft geen slechte indruk, maar het heeft zoiets onafgewerkt ...

airco

Stipey
13-06-2002, 14:45
Maar die grafische dingen zijn maar oppervlakkig :-) Hoe zit het met het rijgevoel???

En hoe kom je aan GP4? Is die al uit ondertussen?

airco
13-06-2002, 17:49
Ik heb met beiden ondertussen al enkele uren gespeeld

GP4
PRO:
- grafisch ongeloofelijk gedetailleerd. Marshall's en pitcrew zijn allemaal gemotion-captured. Knappe rem hitte en zon-effecten.
Toch krijg je op een bepaald moment het gevoel dat er overdreven is ... Wagens blinken zo hard dat het ongeloofwaardig wordt.
- met het realisme is het ook wel OK.
- GPedia : naast de standaard piloten en tracks uitleg bevat GP4 een heel stuk betreffende car-setup en car handeling ... Bijzonder interessant om een beetje wegwijs te raken aan de geavanceerde opties die GP4 (net als F1-2002) bezit.

Neg:
- MENUSTRUCTUUR ==> sry, maar 10 minuten moeten zoeken voor je controls in te stellen is echt te lang ... een normaal spel ligt dan al terug in de prullenmand. Ik heb GP4 even respijt gegeven ... toch een groot minpunt ... overzichtelijk is het allemaal niet
- Been there, done that: Net als GP3 verliest het spel bijzonder snel zijn aantrekkingskracht ... Als je 50 rondjes met het spel gereden hebt, is het 51e net hetzelfde als de 50 vorige rondjes. Daar waar F1-2002 dit oplost door online-gaming (brengt een veel grotere spanning met zich mee (depaddock online-gaming :p)), is er in GP4 enkel support voor Lan-play ... Toch wel een groot mankement in 2003.
GP3 is bij mij na 4 weken ergens onderaan de schuif belandt, en is er nooit meer terug uit gekomen ... ik denk dat GP4 hetzelfde lot beschoren is.
- Car models
- Stuurtjes: Misschien een stom detail .. Maar na dat zelfs de marshalls in alle detail zijn uitgewerkt lijkt het stuur van een Ferrari nog steeds op dat van Williams of McLaren. Misschien was daar even naar EA kijken wel beter geweest
- Car Models zijn duidelijk enkel gemaakt om in zijaanzicht of in front-aanzicht bekeken te worden. Als je cockpit view hebt en je kijkt naar links of rechts lijkt het alsof de piloot in de lengte 5 meter plaats heeft in zijn cockpit.
- Oude Car-gegevens: de been there done that factor wordt nog versterkt doordat de piloten en circuit gegevens niet up to date zijn... Even in de week voor een GP, de koers al eens virtueel rijden zit er niet in :( toch ook wel spijtig

GP4 is zeker geen slecht spel ... Enkel zal het in mijn ogen de concurrentie van F1-2002 weinig weerstand kunnen bieden, laat staan verslaan. Als er rond F1-2002 een hele online-community gevormd wordt (zoals bij shooters als CS en UT het geval is), dan is GP4 een vogel voor de kat.
GP4 mist de killer-feature's van F1-2002, en kan er zelf niks tegenover zetten, buiten de pitcrew animaties dan. Maar ook die ben je vrij snel beu.

Als ik nu moet kiezen welk game ik moet houden, F1-2002 of GP4, dan is de keuze vrij snel gemaakt. F1-2002 is in mijn ogen de winnaar van the battle of the F1-games.

airco
13-06-2002, 17:52
De GP4 die ik momenteel bezit is de fairlight release die sinds gisteren uit is. Het uiteindelijke spel zal dus over een week of 3 in de winkels liggen.

airco
13-06-2002, 17:56
nieuwe bijzonder handige feature ... GP4 brengt je op de hoogte van de voetbaluitslagen :+ :D :D

Stipey
13-06-2002, 18:17
Maar hoe zit het met de 'feeling' van de auto? Lig je nog steeds op 'rails', of voelt het een stuk realistischer aan zoals in F1RC? (F1 2001 kon mij op dat vlak nooit een seconde overtuigen)

Het gebrek aan multiplayer-mogelijkheden over internet zijn inderdaad jammer, maar vermoedelijk zit de standaard lan-support er nog wel bij zoals in GP3? Wie weet kan dat bij GP4 wél eens gebruikt worden om online te krijgen..)

...hmmm...fairlight? Ik moet dringend ook eens een elfje worden ;)

airco
13-06-2002, 18:41
Kwa wagengevoel komen F1-2002 en GP4 in verre mate overeen.
Als je alle rijhulpjes nog aan hebt staan rij je inderdaad op rails ... dit in beide spellen ... Gas knop drukken, en de pole rijden, niks meer :(
Vanaf je enkele (of allemaal) deze hulpjes afzet is het realisme een pak beter ... concentratie moet dan een pak hoger zijn, en dan krijg je een echt gevoel van racen...
Maar ik denk niet dat je kan stellen er wat betreft wagengevoel heel grote verschillen zijn ...

airco

Stipey
13-06-2002, 18:43
Neenee, ik bedoel GP4 t.o.v. GP3 en GP2?

Ik heb het meer over een andere soort 'op rails rijden', de soort die je vooral in GP2 ook kreeg zonder hulpjes...en in mindere mate in GP3.

airco
13-06-2002, 19:06
zoals ik al zei ... Gp3 is na 2 weken in de schuif belandt bij mij, en er nooit meer uitgekomen ... niet echt een referentie dus ...

Ik zou echt niet weten hoe ik deze 2 games nog moet vergelijken met elkaar ... De laatste keer Gp3 is ondertussen al meer dan een jaar geleden hier.

Stipey
13-06-2002, 19:53
ok :-)

'k zal dan maar wat geduld hebben zeker en het zelf moeten proberen...nuja, geduld...'t is dat ik de komende week nog zoveel tijd heb ;)

TiBo
13-06-2002, 19:54
Tja, de echte fan zorgt dat hij ze allebei heeft en zoals Airco zegt, legt na enige tijd één van de twee in de schuif.
Ik moet zeggen dat GP2 absoluut mijn nummer één was, maar dat vanaf F1 2000, de EA-variant toch echt wel mijn aandacht is beginnen trekken. Ik vind F1 2002 een schitterend spel, maar zal GP4 zeker in huis halen!

F1 2002 lijkt mij véél geschikter voor de doorsnee PC-gamer. Zij die het liever wat technischer houden zien waarschijnlijk meer in GP4.

Stipey
13-06-2002, 20:04
Om heel eerlijk te zijn vond ik F1 2000 nogal arcade tot en met, realisme ongeveer nihil...maar da's uiteraard een persoonlijke mening, en misschien was ik toen al wel teveel vastgeroest op Crammond/GPL-toestanden.

(met realisme bedoel ik uiteraard niet het visuele realisme, waar die EA-spelletjes misschien wel in uitblinken)

Raceboy
13-06-2002, 20:11
dat er in GP4 geen multyplay zit ligt aan de FIa dus stop met daarover te z**ken

krikke
13-06-2002, 20:32
Stipey, ik begrijp echt niet hoe je, buiten de graphs misschien, iets goed kan vinden aan F1RC. Het geluid is erbarmelijk, en het wagengedrag zeker. Spreken we wel van hetzelfde spel? Ben ik mis? In elk geval verloot ik hier mijn kopie van F1RC.

En de vraag is: welke piloot vroeg vorige zaterdag in Francorchamps aan m'n dochter of ze bij hem in z'n raceoverall wou bijkruipen. (ze is 11 krijg géén verkeerde gedachten aub) Die gast vroeg dit omdat hij blijkbaar zijn eigen overall niet bijhad en een "koeientegroot" exemplaar te leen had. Hij kroop ff daarna in een japanner met het nummer 20.
Wie is er (tot mijn verbazing) in geïnteresseerd is, kan hier onder antwoorden, de eerste wint!

airco
13-06-2002, 20:33
Originally posted by raceboy
dat er in GP4 geen multyplay zit ligt aan de FIa dus stop met daarover te z**ken

daar moet iemand die het spelletje test toch geen rekening mee houden he. EA is het enige F1-game met multiplayer over het internet, dit is puur een kwestie van je licentie betalen.
Als Infogrames/Crammond dat geld er niet voor wil betalen moeten ze op de blaren zitten he.

EA heeft multiplayer, GP4 niet punt. Ivm met multiplayer geef ik aan dat het de "been there, done that"-factor grotendeels wegneemt. Dit is gewoon een objectieve vaststelling.

Ik zou niet weten waarom iemand GP4 in huis moet halen als hij GP3 heeft. Buiten wat motion-catured scene's en verbeterde graphics is er weinig nieuws onder de zon. Als je F1-2001 hebt, is F1-2002 wel een must. Multiplayer F1 is bangelijke fun.

Eerlijk gezegd kan het me geen r**t schelen hoe Infogrames of Geoff Crammond hun zaakjes met de FIA regelen.

airco

Stipey
13-06-2002, 22:56
Originally posted by krikke
Stipey, ik begrijp echt niet hoe je, buiten de graphs misschien, iets goed kan vinden aan F1RC. Het geluid is erbarmelijk, en het wagengedrag zeker. Spreken we wel van hetzelfde spel? Ben ik mis? In elk geval verloot ik hier mijn kopie van F1RC.


We hebben het over hetzelfde spel, maar zo'n discussie is natuurlijk erg subjectief... uiteindelijk weet niemand van ons hoe een echte F1 aanvoelt, maar F1RC voldeed voor mij het beste aan mijn verwachtingen daarover. Niet dat ik er verslaafd aan kon geraken, want na enkele weken won GPL zijn monopoliepositie terug. (-> Even opmerken dat multiplayer-mogelijkheden geen absolute noodzaak zijn om te beletten dat een spel je niet meer kan uitdagen... WinVROC is weliswaar een zegen voor GPL, maar ik race na al die tijd nog steeds regelmatig op m'n eentje - gewoon omdat dat spel zo goed is.)

Bart.Vandecavey
14-06-2002, 09:07
Ik heb gisteren zitten kijken om F12002 te kopen voor op mijn ps2 maar heb het laten liggen. Ik heb zo het gevoel been there done that... Na 1 week heb ik GP3 al in de schuif gelegd, GP4 zal ik dan ook overslaan... Zoals Airco de minpunten opnoemt heb ik geen zin om dat geld er aan uit te geven!

airco
14-06-2002, 11:26
Mja F1-2002 heeft op de PC het enorme voordeel van de multiplayer he ... PS2 zal dit vermoedelijk niet hebben.
En dan kan de "been there done that" factor er snel terugzijn natuurlijk... Ook met F1-2002. ;)

krikke
14-06-2002, 15:32
en, niemand geïnteresseerd in F1RC?

krikke
16-06-2002, 10:23
Ik speelde GP4! En ik kan enkel Airco gelijk geven en zeggen dat het spel "géne vette" is. Eerst en vooral krijg je een onoverzichtelijke warboel van controllerinstellingen op je afgevuurd, en alhoewel ik een tijd geleden een GP3 verslaafde was, en deze menu er min of meer op trekt, was het niet gemakkelijk om de boel te configureren. Eens dat gedaan kreeg ik een CTD als ik het spel wou starten. Na wat gepalaver, en het installeren van de laatse (heu denk ik) drivers (29419) ging het spel. Ik ging Francorchamps enkele keren rond. Ieder z'n goesting, en idee, maar dit spel maakte niets van enthousiasme in me los. De graphics zijn tamelijk goed, maar doen cartoonachtig aan. De cockpit is één standardcockpit, die er niet echt goed uitziet. De physics zijn een lachertje, er is erg weinig detail. Ik beweer niet dat de wagen op rails rijdt, maar er is geen verbinding tussen weg en wagen. Er is géén "gevoel alsof je een wagen bestuurt" zoals in GPL of F1 2002. De force feedback is mak, en onrealistisch. Regelmatig begint het stuur in een bocht naar 1 kant te "trekken", en enkel bij het nemen van de curbs voel je een hevige reactie. Het sturen zelf is ook wat te lineair, maar ik moet eerlijk zeggen dat dit misschien nog ergens in te stellen is. (ik vond echter niet waar) De circuits zien er wel goed uit, en wat ik bij géén enkele andere sim al opmerkte is een uitgebreide uitleg, met praktische shots, van de in te stellen parameters aan een racewagen.
Al bij al is deze sim, spijtig genoeg, een teleurstelling, en zijn de nieuwtjes die enkele maanden geleden de ronde deden waar. Géén mulitplayer, op rails de pits binnen, géén cockpit per wagen, géén toerentalbegrenzer...enzv)
Hoe zit het in feite met World Sports Cars..... :rolleyes:

TiBo
17-06-2002, 21:16
Ik heb GP4 ook "gevonden" en moet zeggen dat het me niet echt overtuigd heeft.
De circuits zien er zeer mooi uit, ... de wagens daarentegen :no:
Dat stuur is veel te groot, heeft vreemde kleuren en is 2D, of vergis ik me daarin? Geen enkele ronding te bespeuren!
Ook heb je nog steeds die traditionele versnellingen en vertragingen die GP2 ook had. Komen er veel wagens samen, dan ga plots een stuk trager :confused:

Die GPedia vind ik wel leuk. Mooie video trouwens!

Ik neig meer richting F1 2002. Het geheel voelt gewoon veel beter aan!

Raceboy
17-06-2002, 21:32
Originally posted by TiBo
Ik heb GP4 ook "gevonden" en moet ze
Ook heb je nog steeds die traditionele versnellingen en vertragingen die GP2 ook had. Komen er veel wagens samen, dan ga plots een stuk trager :confused:


ligt volgens mij aan je PC. Nog nooit last van gehad.

krikke
17-06-2002, 22:06
Je gaat lachen, maar zowel GP2 als GP3 zijn bij mij aanleiding geweest om m'n pc te upgraden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de framerate bij GP4 tamelijk te doen was, maar ik reed ook maar alleen op de baan...

airco
17-06-2002, 22:38
ach tegenwoordig stelt zich dat zo niet ...
automatische texture-tests bepalen hoe sterk je PC is
sterke PC ==> veel detail
zwakke PC ==> weinig detail

framerate bij de 2 blijft min of meer (alles is relatief) gelijk.

TiBo
18-06-2002, 09:38
Originally posted by raceboy


ligt volgens mij aan je PC. Nog nooit last van gehad.

Mmmmm, ... very unlikely :D

Ik krijg bij GP4 nooit hetzelfde gevoel van speed dan bij F1 2002. De teller geeft wel 300+ aan, je hoort de motor huilen, ... maar ik krijg niet de indruk op circuit te zitten.

Qua detail: vergelijk de uitgang van de oude pits op Spa in GP4 eens met die van F1 2002. Verschil van dag en nacht hé. In GP4 is dat zo een veeg, ... in F1 2002 is dat detail ten top!

airco
18-06-2002, 09:50
mja ge kunt van GP4 echt niet zeggen dat de graphics slecht zijn ...

er zijn enkel rare keuzes gemaakt. daar waar je constant op de cockpit moet kijken is deze verschrikkelijk slecht gemoddeld.
Maar aan den andere kant hangen er dan wel gedetailleerde vlaggen aan de tribune's.
==> laat die vlaggen weg, maar model de belangrijke dingen dan wel goed.

GP4 is hier al stilaan opweg naar de onderste schuif.

FleaBite
18-06-2002, 11:37
wel, de enige commentaren die ik kan geven is dat de grafische engine goed tot zeer goed is, maar niet echt efficient. En er is nog steeds te weinig aan keyboard-spelers gedacht.

Met een trage pc is dit spel echt niet te spelen (met redelijk detail bedoel ik). Het wordt misschien wel een beetje speelbaar als je het detail vermindert, maar dan wordt alles ronduit lelijk.

Maar, ik denk dat mocht ik echt een goeie pc hebben (heb nu een P3 450 @ 525 en een GF2MX met 64MB), en een stuurtje, dat ik wel zou kunnen genieten van dit spel. Afwachten dus. Vakantiejobken doen, nieuw peeceeke kopen, en nog es proberen ;)

airco
18-06-2002, 11:44
Originally posted by FleaBite

Maar, ik denk dat mocht ik echt een goeie pc hebben (heb nu een P3 450 @ 525 en een GF2MX met 64MB), en een stuurtje, dat ik wel zou kunnen genieten van dit spel. Afwachten dus. Vakantiejobken doen, nieuw peeceeke kopen, en nog es proberen ;)

*sry voor off-topic*
die P3 kan je gerust nog een beetje verder uitpersen ... Ik heb een zelfde P3 450, met dat verschil dat ik hem tot 633 krijg (meestal rustig op 600). Dan uw memory-timings goed aggressief afstellen, en dat boeltje draait nog een paar frames extra.

FleaBite
18-06-2002, 11:56
mja, ik durf niet echt meer verder gaan zenne, heb onlangs nog een nieuwe koeler moeten opsteken. Hij draaide op 580, maar een tijd geleden begon hij gewoon af te slaan en toen startte hij opnieuw op. De fan draaide maar aan een goeie 2000 toeren meer. Heb dan een nieuwe koeler opgestoken. Terug beginnen opdrijven, en ik durf echt nie hoger gaan zenne. :(

JPMontoya
18-06-2002, 16:55
heb het ook al ffie gedowload , nu gaan zien wat ie geeft ...

R@ce@holiC
18-06-2002, 16:58
Hoe kunde in hemelsnaam de processorsnelheid opdrijven???
en gaat da met een amd k6 ??

Oneliner
18-06-2002, 16:58
Gedownload????
niet gekocht ofwat??..... :)

Bart.Vandecavey
18-06-2002, 17:00
Zal waarschijnlijk om een demo gaan hé, niemand is schuldig tot het bewijs ervan geleverd is...

FleaBite
18-06-2002, 17:14
heb het nu eens op mijn broers pc gespeeld, waar het vlot loopt. En ik moet zeggen, het spel wordt helemaal verpest door die verdomde stuurhulp die je niet kan uitzetten. In F1 2002 is het moeilijk om de auto op de baan te houden, maar als je eraf gaat, weet je dat het je eigen schuld is. En het blijft tenminste leuk. In GP4 is het ook moeilijk om je auto op de baan te houden, maar dat ligt aan die stuurhulp, verdomme. De auto gaat niet waar jij wil, maar waar de stuurhulp wil. Als je er dan afgaat, probeert hij een lijn terug naar de baan te volgen, die blijkbaar eerst de helft van de wereld rond moet voor je terug bent. Zeer frustrerend, en de hoofdreden waarom ik het niet meer zal spelen (of toch zolang ik geen stuurtje heb, tenminste).

Maar het spel zit toch vol leuke features. Zo kun je in de verte de warmte zien "spelen". Er is bumpmapping, waardoor het asfalt er zeer goed uitziet. Environment mapping en reflecties. Pitcrew, marshals e.d., allemaal gemotioncaptured. Zeer mooi allemaal. Alleen jammer dat geen enkele goed afgewerkt is. Ik zeg je, van ieder aspect kan je zeggen dat het niet goed afgewerkt is. Zo was het in GP3, en zo is het ook in GP4.

Ik zou het spel zooo graag kansen geven, want het heeft potentieel. Maar iedere keer slaat het je toch in je gezicht: F1 2002 is beter. Ik heb het spel net opgeborgen, en ik vrees dat het zo zal blijven.

TiBo
18-06-2002, 17:55
Originally posted by R@ce@holiC
Hoe kunde in hemelsnaam de processorsnelheid opdrijven???
en gaat da met een amd k6 ??

Dat gaat met zowat elke CPU, bepaalde modellen zijn echter beter geschikt dan anderen.
Hangt ook van uw klocksnelheid af hé: 10 % winst op een 200 MHz geeft nog maar 220 MHz, diezelfde 10 % op een 2 GHz loont misschien wel de moeite.

Het is dan nog de vraag of overclocken om te gamen wel de moeite loont. Als een game op 200 MHz niet draait, doet het dat op 300 MHz misschien wel, maar hoe?
OC'en draait veelal om er de laatste paar frames nog uit te halen. Meestal hebben de OC'ers het om te beginnen zelfs niet nodig.

Stipey
18-06-2002, 18:18
Flea> Zet die stuurhulp dan af!

FleaBite
18-06-2002, 18:26
Originally posted by FleaBite
verpest door die verdomde stuurhulp die je niet kan uitzetten.

:rolleyes: 'nuff said?

Stipey
18-06-2002, 18:41
Je kan die wel uitzetten, bij de opties van je controls.

FleaBite
18-06-2002, 19:00
yep, heb ik ook gedaan. En net als in GP3: geen effect

ik speel wel met toetsenbord he

Stipey
18-06-2002, 20:45
Originally posted by FleaBite
ik speel wel met toetsenbord he[/B]

Ahzo, dat kan misschien een verklaring zijn... Stuurhulp is waarschijnlijk noodzakelijk om GP4 speelbaar te maken via een toetsenbord...

airco
18-06-2002, 20:51
tja dat maakt het spel ook direct verschrikkelijk beperkt he...
Geen 10% van de PC gamers heeft een stuur, dusja

Stipey
18-06-2002, 20:55
Maar dit is een autosport-forum, dus ligt het percentage vermoedelijk wel wat hoger :-) Maar ik mocht er inderdaad niet zomaar van uitgaan dan iedereen een stuurtje heeft.

FleaBite
18-06-2002, 20:57
Originally posted by Stipey


Ahzo, dat kan misschien een verklaring zijn... Stuurhulp is waarschijnlijk noodzakelijk om GP4 speelbaar te maken via een toetsenbord...

nog iets waar F1 2002 beter in scoort! Dat heeft geen stuurhulp nodig om het speelbaar te maken, waarom GP4 (en in feite de hele GP-reeks, euhm... misschien GP1 niet, heb da nooit gespeeld, dus daar spreek ik mij nie over uit) dan wel?

Stipey
18-06-2002, 21:05
En wat GP4 betreft; volgens mij overtreft die met verve F1 2002...ook al is het nog steeds een "race spel", en geen "race simulator" (zoals GPL nog steeds de enige is....op dat Nascar-spel van Sierra na misschien, maar dat spel ken ik niet zo heel goed.)

Op alle vlakken wederom een stap vooruit t.o.v. GP3, maar het heeft zijn tijd nodig. Ik merk nog steeds geen zwaartekracht en je voelt nooit echt het contact met de grond, en ook de force feedback is zwak. Het racen zelf is echter érg leuk, mede dankzij een AI die tot dusver een erg positieve indruk op me naliet. Dat het spel zich afspeelt in 2001 kan me niet veel schelen, tenslotte kan je onmogelijk een realistisch spel van een seizoen maken dat nog niet verreden werd. De geanimeerde pitventjes, marshalls, etc.. zijn wel grappig, maar ze mogen voor mijn part terug verdwijnen - ik wil racen en niet in een tekenfilm zitten. De circuits zien er erg mooi uit, en da's natuurlijk wel belangrijk. Kortom; het is nog steeds verre van een simulator, maar GP4 is een erg leuk spel waarin je veel plezier kan beleven.

Stipey
18-06-2002, 21:07
Originally posted by FleaBite


nog iets waar F1 2002 beter in scoort! Dat heeft geen stuurhulp nodig om het speelbaar te maken, waarom GP4 (en in feite de hele GP-reeks, euhm... misschien GP1 niet, heb da nooit gespeeld, dus daar spreek ik mij nie over uit) dan wel?

Die hulp is er zonder twijfel, maar ze beperkt zich waarschijnlijk tot het sturen zelf...GP4 heeft blijkbaar de gewoontje om je de ideale lijn een beetje op te dringen, da's een nadeel..maar een racespel moet je nu eenmaal eigenlijk met een stuurtje spelen.

airco
18-06-2002, 21:47
Originally posted by Stipey
En wat GP4 betreft; volgens mij overtreft die met verve F1 2002...ook al is het nog steeds een "race spel", en geen "race simulator" (zoals GPL nog steeds de enige is....op dat Nascar-spel van Sierra na misschien, maar dat spel ken ik niet zo heel goed.)

Op alle vlakken wederom een stap vooruit t.o.v. GP3, maar het heeft zijn tijd nodig. Ik merk nog steeds geen zwaartekracht en je voelt nooit echt het contact met de grond, en ook de force feedback is zwak. Het racen zelf is echter érg leuk, mede dankzij een AI die tot dusver een erg positieve indruk op me naliet. Dat het spel zich afspeelt in 2001 kan me niet veel schelen, tenslotte kan je onmogelijk een realistisch spel van een seizoen maken dat nog niet verreden werd. De geanimeerde pitventjes, marshalls, etc.. zijn wel grappig, maar ze mogen voor mijn part terug verdwijnen - ik wil racen en niet in een tekenfilm zitten. De circuits zien er erg mooi uit, en da's natuurlijk wel belangrijk. Kortom; het is nog steeds verre van een simulator, maar GP4 is een erg leuk spel waarin je veel plezier kan beleven.

ben ik het niet mee eens ... zet maar eens alle opties af in F1-2002, dan is het geheel daar ook niet meer zo simpel ...
Maar toch nog speelbaar ...

GP4 is dan misschien de beste simulator ... maar zonder allerhande hulpjes is het spel voor de meesten nauwelijks speelbaar ...
Het is nog steeds een spel he ... de bedoeling om er plezier aan te beleven, te racen ....
GP4 met alle opties af (ook damage aan) en dan 30 ronden Monaco ... Weinig kans om de race uit te rijden dan zene (tegen racetempo) ... Gevolg ==> spel beu wegens te moeilijk ... na 6 weken speelt bijna niemand het nog ...
F1-2002 is ook een simulator, maar wel een die zijne gameplay niet laat bederven door het realisme. Sry, maar je kan F1-2002 echt geen simulator noemen zene.

airco

Stipey
18-06-2002, 21:54
te moeilijk? volgends mij absoluut niet, indien je de concentratie erbij kan houden rij je die 30 rondjes zonder schade uit. en daar haal ik net de fun uit. het fantastische aan GPL is net de uitdaging die je haalt uit de moeilijkheidsgraad die je krijgt door het afzetten van alle hulpjes.

haal je de fun uit gameplay dan is F1 2002 misschien geen slechte keuze, maar da's dus subjectief want laat mij persoonlijk koud.

Ik noemde GP4 noch F1 2002 overigens een simulator, ik beweerde het tegendeel!

JPMontoya
18-06-2002, 22:26
-> dus wel gedownload full 650MB !

FleaBite
18-06-2002, 22:27
Originally posted by Stipey

GP4 heeft blijkbaar de gewoontje om je de ideale lijn een beetje op te dringen

bedoel je dat hij dat ook doet zelfs al heb je een stuur??? miljaar, dan is het nog erger dan ik dacht?

Stipey, jij zegt dat gameplay je koud laat? dat vind ik nu een straffe uitspraak, zie. Dus jij amuseert je eigenlijk niet als je een spel speelt? http://www.f1gamers.com/f1/bb/sly.gif

JPMontoya
18-06-2002, 22:28
zie attach (als em werkt)

FleaBite
18-06-2002, 22:30
heh, ge download GP4 helemaal, maar dan staat er bovenaan uw winrar nog "evaluation copy" :D

JPMontoya
18-06-2002, 22:31
dat duid op evaluation copy van het prog winrar duuuuuuuhh :)

FleaBite
18-06-2002, 22:36
ja, da weetik. Ik bedoel maar... ah lamaar, kvonnet gewoon een beetje ironisch :rolleyes:

Stipey
19-06-2002, 10:34
Originally posted by FleaBite


bedoel je dat hij dat ook doet zelfs al heb je een stuur??? miljaar, dan is het nog erger dan ik dacht?
[/i]

Neen, ik sprak enkel over het keyboard in dit geval. Met een stuurtje kan je rijden waar je wil en hoe je wil, gelukkig... Da's al zo sinds GP1.

Originally posted by FleaBite

Stipey, jij zegt dat gameplay je koud laat? dat vind ik nu een straffe uitspraak, zie. Dus jij amuseert je eigenlijk niet als je een spel speelt? http://www.f1gamers.com/f1/bb/sly.gif

Ik amuseer mij wel, maar ik haal de fun uit de uitdaging die je krijgt door de auto op de baan te houden en met tegenstanders te vechten zonder dat er brokken vallen. Of ik na een crash hulp krijg van geanimeerde ventjes of dat het spel zich afspeelt in 2001 laat mij persoonlijk koud, maar ik begrijp wel dat dat leuk kan zijn. (vond ik vroeger ook best leuk)

FleaBite
19-06-2002, 11:21
Originally posted by Stipey


Neen, ik sprak enkel over het keyboard in dit geval. Met een stuurtje kan je rijden waar je wil en hoe je wil, gelukkig... Da's al zo sinds GP1.

phew, wat een opluchting. kan ik het spel misschien nog es evalueren als (áls) ik een stuurtje heb


Originally posted by Stipey

Ik amuseer mij wel, maar ik haal de fun uit de uitdaging die je krijgt door de auto op de baan te houden en met tegenstanders te vechten zonder dat er brokken vallen.

valt volgens mij ook onder de noemer gameplay hoor ;)

Stipey
19-06-2002, 11:36
Originally posted by FleaBite

valt volgens mij ook onder de noemer gameplay hoor ;)

Voor mij wel, maar andere mensen zullen dan weer meer fun halen uit het rijden achter de safety car, 2002 auto's/piloten/circuits, echte stop&go penalties, etc... op dat vlak is F1 2002 dan misschien beter, maar het hangt er dus maar vanaf wat je juist zoekt in een F1-spel.

Overigens spijtig dat we dat "gameplay" moeten noemen, en we niet kunnen praten over "simplay" :-)

JPMontoya
20-06-2002, 10:20
zeg ik wil gp4 wel wisselen tegen andere intressante titel (hou me in de gaten op IRC )

Stipey
20-06-2002, 17:58
Op welke IRC-server zit DePaddock tegenwoordig?

Oneliner
20-06-2002, 18:04
Quakenet :)

airco
21-06-2002, 12:44
op de spelletjesgarnaal is net een review verschenen over GP4
http://www.spelletjesgarnaal.be/skin_durex/reviews/gp4/index.html

Verwacht niet al teveel van de reviewer, want in mijn ogen bestaat een F1-veld tot nader order nog altijd uit 22 rijders, en niet uit 21.
Verder is er een 18/20 voor de graphics ... Weet de reviewer wel hoe een F1-cockpit eruit ziet ?!? Die van GP4 komen nog niet eens in de buurt. Ok, er zijn veel grafische speeltjes zoals vlaggen aan tribunes enzo, maar als iets veel essentielers als de cockpits nog niet in orde zijn vraag ik me toch af hoe je 18/20 kunt geven voor graphics.

Verder een 8/10 voor geluid ... Slecht is het geluid niet, maar er is wel een enorm verschil met F1-2002 waar het geluid toch wel een pakje realistischer overkomt. Met een geweldige terugslag bij het terugschakelen.

airco

Bart.Vandecavey
21-06-2002, 13:12
Originally posted by airco
op de spelletjesgarnaal is net een review verschenen over GP4
http://www.spelletjesgarnaal.be/skin_durex/reviews/gp4/index.html

Verwacht niet al teveel van de reviewer, want in mijn ogen bestaat een F1-veld tot nader order nog altijd uit 22 rijders, en niet uit 21.
airco


Hij bedoelt misschien 22 officiële piloten - Villeneuve (Newhouse)...

Of ze beschouwen Yoong niet als piloot...

FleaBite
21-06-2002, 13:36
hij meent ook dat je GP4 over alle media in multiplayer kan spelen... :rolleyes:

Mja, maar andere reviews van hem vond ik ook al niet zo denderend, dus het verbaast me eigenlijk niets hoor

Finish
21-06-2002, 18:14
Donderdag aanstaande werp ik F12002 en GP4 op mijn pijnbank :) GP4 heeft het voordeel dat ik fervent GP2fanaat was (en misschien ook nog ben), F12002 heeft het voordeel dat ik compleet weg ben (en misschien binnenkort ook 'was') van F12001 :)

Finish
26-06-2002, 21:05
Toen ik in 1995 in fnac antwerpen mijn eerste échte racesimulator kocht had ik nooit gedacht dat het spel mij zo zou kunnen boeien. Grand Prix 2, Geoff Crammond. Prachtig grafisch voor die tijd, met moeite speelbaar op een 486, maar hé, we zijn die-hards en we hebben het er voorover.
Met schokkend beeld scheurde ik door de bochten in mijn Sauber-Mercedes en liet de AIconcurrentie zwaar afzien. Finish werd wereldkampioen op bijna alle niveaus.
Groot was mijn vreugde toen er een opvolger in de maak was, logischerwijze GP3 genaamd. Een hele hype ontstond rond het spel; Geoff Crammond werd de 'god' der F1games en GP3 was de standaard nog voor het uitkwam. Concurrenten als Ubisoft en EA (F1 2000) beten in het stof.

GP3 gaf iets extra, maar naar mijn mening niet genoeg.
GP4 probeert iets extra te geven, maar naar mijn mening veel te weinig.

Jawel, ook ik heb de Fairlight release - via omwegen - te pakken gekregen. 1 woord: teleurstellend. Menuutjes zijn wel mooi, maar daar blijft het bij. Laat het me zo zeggen: 'ik ben meer gewoon', en dan denk ik vooral aan F1 2001 en misschien ook het F1 2002 dat ik morgen op de pijnbank leg. Grafisch pakken beter, tegen een hogere framerate...weliswaar dankzij modding. Maar toch....
Mijn systeempje (P3 667Mhz, 256MB SDRAM, Kyro II) heeft enorm veel moeite om ietwat grafische details weer te geven, daar waar F1 2001 nog goed z'n gang gaat op full detail.
Wagenbesturing komt -volgens mij- totaal niet overeen met F1 2001, hier rij je nog altijd op rails, je voelt je helemaal niet goed in je wagen.

Ik ga nog proberen het 'maximum' eruit te halen, maar zoals de zaken nu staan, verdwijnt deze titel van m'n C-schijf totdat ik misschien een beter peeceetje heb, die GP4 op hoger detail kan laten draaien. Spijtig :(

Vettige Swa
11-07-2002, 11:51
Ik heb GP4 ook gekocht en ik vind het toch wel een goed spel. Veel beter dan GP3. Is er trouwens al ergens een 2002 season carset te vinden?

Finish
11-07-2002, 12:17
www.gpx.it , onder GP4 ;)

Vettige Swa
11-07-2002, 12:21
Originally posted by Finish
www.gpx.it , onder GP4 ;)
thenkjoe :)

Ferrari Forever
13-07-2002, 16:40
Voila, ik heb ook gp4 in huis gehaald. Ik heb het nog niet geinstalleerd, maar ik zal er mij de komende uren eens mee bezighouden. Review volgt.

yvdp
16-07-2002, 23:35
Ofwel ben je een ontzettend lange review aant schrijven ofwel ben je verslaafd... :D

Finish
17-07-2002, 00:22
De eerste 100% full-time GP4addict is opgestaan ! :D

JPMontoya
17-07-2002, 09:48
ik ben ook addict - heb F12002 ergens in de hoek gekegeld !!!

Scapa
17-07-2002, 12:03
Originally posted by JPMontoya
ik ben ook addict - heb F12002 ergens in de hoek gekegeld !!!

kegelt dat dan eens in mijn richting :D

Ferrari Forever
17-07-2002, 20:49
gp4: mijn verdict

Ik heb mij de laatste paar dagen eens serieus beziggehouden met GP4 en ik kan in alle objectiviteit eigenlijk maar één ding besluiten : ik vind het jammer dat ik hier mijn geld aan heb uitgegeven. Voor alle die hard gp4 fans meteen beginnen te steigeren, volgende puntjes van kritiek.
1) De graphics : what the hell is this ? Afgaande op de schitterende screenshots die ik al her en der gezien had, verwachtte ik een spel dat zich qua graphics op zijn minst kon meten met F12002. Maar dit is gewoon verschrikkelijk. Ik vraag mij werkelijk af wat die 'all new 3d graphics engine' nu eigenlijk doet want zelfs bij een resolutie van 1024 op 768 ziet het er niet uit. Ik dacht eerst echt dat ik ergens op 800x600 aan het spelen was. Niet dus.
Of je nu in een Minardi of in een BMW rijdt : afgezien van de kleur zien de cockpits er allemaal precies hetzelfde uit. Toch vreemd dat ze daar na al die jaren nog steeds niet aan veranderd hebben, zeker omdat de cockpitview toch de meest gebruikte view tijdens het racen is.
Die 'kolkende massa' in de tribunes : een paar wapperende vlaggen, maar voor de rest vooral mooi voor fans van retro-f1 games. Aan mijn configuratie zal het niet liggen : P4 1800, geforce 3, 512 mb. Om het game te spelen in een resolutie zoals op de screenshots die al gereleased werden moet je denk ik over een Cray supercomputer beschikken of zoiets.
2) Gameplay : been there, done that. Nooit, maar dan ook nooit heb je het gevoel dat je met 300 km per uur op een circuit aan het racen bent. En dat heb je dus wél in f12002. Alles gaat gewoon zo pokketraag vooruit en dan nog trekt het gewoon op niks. Daaruit kan je maar één ding besluiten : f12002 is gewoon veel beter geoptimaliseerd voor de pc en haalt het onderste uit de kan van je systeem.
3)menu's : ga ik niet al te veel kritiek over geven, want na wat zoeken vind je wel je weg.
4)geluid : nogmaals : niet goed, niet slecht. De één zal liever het rauwe geluid met zijn backfire's uit f12002 horen, de ander zal liever dit horen.
Maar wacht , er is meer ...

Ferrari Forever
17-07-2002, 20:57
Wat moet je hieruit dan eigenlijk besluiten ?
Ik vraag mij af of al die reviewers met hun lovende kritieken een ander spel gespeeld hebben dan ik, want dit is één grote teleurstelling. En ik zeg dit in alle objectiviteit want ik heb het spel echt een kans gegeven. Ik heb het dagen gespeeld, maar nu heb ik het toch wel gehad. Gp4 teert gewoon verder op zijn naam, maar voor de rest brengt het niets, maar dan ook totaal niets vernieuwend, verrassend of spectaculairs mee.
Als je twijfelt tussen f1 2002 en gp 4 : f1 2002 wint het op alle fronten. Betere gameplay, veel realistischer, betere graphics en vooral veel meer fun. f1 2002 zal ik over een half jaar nog spelen. Gp4 beland ergens vanonder in mijn schuif en het zal nog lang duren vooraleer ik hem er nog eens uithaal (voor de perverts onder jullie : de game dus).