PDA

View Full Version : Automatisch uitloggen


Maarten
16-06-2002, 14:50
kheb een probleempje

ik log mij sinds kort iedere keer opnieuw in op de paddock (omdat er hier thuis nog mensen de paddock lezen) en ik heb gemerkt dat wanneer ik een tijdje geen post heb gedaan, ik automatisch uitgelogd word.

ik ben bijvoorbeeld een lange reply aan het intypen en wanneer ik uiteindelijk klaar ben en ik op post klik, dan krijg ik een scherm waarin staat dat ik niet meer ingelogd ben en ik mij dus opnieuw moet inloggen, soms verlies ik dan ook nog eens al de tekst die ik heb ingetypt, wanneer ik terugkeer naar de post reply page!

kan dit verholpen worden of is dit een automatisch gevolg van het niet automatisch inloggen wanneer ik op de pagina van de paddock kom? :confused:

alvast bedankt adminis!

Nikke
16-06-2002, 16:27
Je moet misschien eens uw cookies deleten of in uw profile (bij options) die settings veranderen.

airco
16-06-2002, 17:42
negatief ... hier kan niets aan gedaan worden ...

even het systeem uitleggen.
Het board draait op een combinatie van cookies + sessions.

1) cookies zijn tekstbestandjes op je PC die er automatisch voor zorgen dat je ingelogd wordt. Dit gebruik jij niet omdat je met meerdere personen op 1 PC werkt.
2) Verder zijn er ook nog session's. Een sessie heeft een beperkte levensduur (zijnde 15 minuten). Als je sessie verloopt probeert je browser te checken of er een cookie met je login gegevens bestaat. Vermits jij geen cookies gebruikt (zie hierboven) log je na deze 15 minuten automatisch uit.

Ik zal volgende week eens checken of ik de sessie-duur niet kan verlengen, maar eerlijk gezegd vrees ik hiervoor.

airco

Oneliner
16-06-2002, 17:53
Misschien gewoon een 2e gebruiker op de pc maken.
Dan heeft ieder zen eigen cookies..., en zit je ook niet met dat probleem...

Maarten
16-06-2002, 20:14
ok mercikes voor den uitleg
tis ni echt een probleem, meer een ongemakkelijkheid zou ik zeggen
kzal misschien toch eens terug die cookie moeten aanvinken, en zorgen dat ik alleen de paddock bezoek

airco
16-06-2002, 21:11
ik heb bij wijze van test de time-out tijd op 25 minuten gezet. Geef een beetje feedback of dit al je problemen oplost.

als je in 25 minuten je post niet getypt krijgt moet je dringend sneller leren typen :+

Stipey
16-06-2002, 21:22
Originally posted by airco
ik heb bij wijze van test de time-out tijd op 25 minuten gezet. Geef een beetje feedback of dit al je problemen oplost.

als je in 25 minuten je post niet getypt krijgt moet je dringend sneller leren typen :+

In een ideale wereld zou phpBB die keuze laten aan elke afzonderlijke gebruiker :-)

airco
16-06-2002, 21:58
Originally posted by Stipey


In een ideale wereld zou phpBB die keuze laten aan elke afzonderlijke gebruiker :-)

dat is met vbulletin ook perfect mogelijk. Toch moet je afwegen wat performance-gewijs nog aanvaardbaar is. Dit per gebruiker instellen betekend per gebruiker minstens 1 sql-query meer per hit. Per maand spreek je dan snel (voor depaddock) over 35000 myqsl-queries extra.

En waarom. 80% van de gebruikers heeft er geen benul van wat zo een optie doet. Van de overige 20% heeft maar 2% deze optie nodig. Geef mij dan toch maar loadtime's die 0.1 seconde sneller zijn zene, dat bespaart me per dag algouw een minuutje ;)

airco

yvdp
17-06-2002, 00:10
time is money :D

Bart.Vandecavey
17-06-2002, 08:56
Originally posted by airco


dat is met vbulletin ook perfect mogelijk. Toch moet je afwegen wat performance-gewijs nog aanvaardbaar is. Dit per gebruiker instellen betekend per gebruiker minstens 1 sql-query meer per hit. Per maand spreek je dan snel (voor depaddock) over 35000 myqsl-queries extra.

En waarom. 80% van de gebruikers heeft er geen benul van wat zo een optie doet. Van de overige 20% heeft maar 2% deze optie nodig. Geef mij dan toch maar loadtime's die 0.1 seconde sneller zijn zene, dat bespaart me per dag algouw een minuutje ;)

airco

En nu in het nederlands? :D :D

Stipey
17-06-2002, 10:08
Originally posted by airco

En waarom. 80% van de gebruikers heeft er geen benul van wat zo een optie doet. Van de overige 20% heeft maar 2% deze optie nodig. Geef mij dan toch maar loadtime's die 0.1 seconde sneller zijn zene, dat bespaart me per dag algouw een minuutje ;)


In een perfecte wereld zou vBulletin (sorry, dacht dat het phpBB was...allemaal 't zelfde tegenwoordig :-)) daar natuurlijk geen extra query voor nodig hebben :-)

Maar snap het wel...alhoewel 0.1s extra per query toch wel gigantisch veel is voor een doorsnee server - maar ik zal maar stoppen met zagen want dat was zonder twijfel maar een illustratief getal.

Stipey
17-06-2002, 10:13
Originally posted by Bart.Vandecavey


En nu in het nederlands? :D :D

Je login-informatie/gegevens zitten in een database...wanneer dit forum daar informaie uit nodig heeft (bijvoorbeeld om je paswoord te controleren, etc) moet hij die gaan halen uit de database (een "SQL"-database); aan de database vragen om bepaalde informatie noemt men dan een "SQL query". Hoe meer je aan de database vraagt, hoe langer die er natuurlijk voor nodig heeft om je de data te geven...vandaar moet je het aantal query's een beetje beperken - zoals onze fantastische onderhoudsman van dit forum probeert te doen :-)

...maar airco kan dat stukken beter uitleggen, sta me trouwens toe te zeggen dat 'airco' een bijzonder frustrerende nick is vandaag ;-) 't is 10 uur en ik sterf al van de warmte!

airco
17-06-2002, 12:12
idd klopt vrij veel van je uitleg betreffende de database stipey.
Het is wel niet enkel login-informatie die in de DB zit, maar letterlijk alles (Posts, threads, templates, links naar smilies en avatars, uploads, active sessions, ...). De phpscripts waar depaddock op draait nemen slecht 1,3 MB in op de server ... de database daarentegen is om en bij de 50 MB.

Die 0,1 seconde die ik zei betreffende die 1 query extra is misschien wat overdreven. Je moet eerder denken aan 0,0005 seconden (minder dan een duizendste dus). Maar dit is niet echt de kern waarom deze functie er niet inzit.

Je moet het eerder gaan zoeken in het feit 95% van de computergebruikers een beperkte kennis hebben. Hen dan rond de oren slagen met 1001 opties is niet echt de manier om ze wegwijs te maken. Bijzonder veel opties aanbieden heeft ook tot gevolg dat er meer plaatsen zijn waar fouten kunnen ontstaan.

That's not wat we want ;)

Stipey
17-06-2002, 12:17
Originally posted by airco
Je moet het eerder gaan zoeken in het feit 95% van de computergebruikers een beperkte kennis hebben. Hen dan rond de oren slagen met 1001 opties is niet echt de manier om ze wegwijs te maken.

Aha, met die reden ben ik het dan weer wel volledig eens :-) Enkel mensen zoals ik zeveren en zagen over die optie, en zouden ze geeneens gebruiken...

Maar daarmee is dat hitte-probleem nog niet opgelost :/ Heb zin om hier ergens in een koelkast te kruipen.

airco
17-06-2002, 12:21
sowwy dude, ik zweet ook ;)
enkel zwembad helpt nu ... ik ga me een beke in mijnen hof leggen; In afwachting van de voetbal