Log in

View Full Version : Heeft iemand geld teveel???

Witte
17-06-2002, 19:50
Fiat brengt Ferrari naar de beurs
De Italiaanse autobouwer Fiat heeft bekendgemaakt dat het zijn sportwagendochter Ferrari voor het einde van dit jaar naar de beurs wil brengen. Op die manier wil Fiat de schuldenberg van 6,6 miljard euro verkleinen.
Fiat leed in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van 529 miljoen euro, tegenover een nettowinst van 193 miljoen euro een jaar eerder. De divisie Fiat Auto leed in het eerste kwartaal van 2002 429 miljoen euro verlies. Dochter Ferrari Maserati kon wel nog winst realiseren. De meeste andere afdelingen van het bedrijf -vrachtwagenbouwer Iveco, de producent van landbouwmachines CNH en Fiat Avio - boekten slechte resultaten, maar bleven winstgevend.

Met de herplaatsing van de aandelen Ferrari Maserati en de uitgifte van nieuwe aandelen wil Fiat zijn schuldenlast van 6,6 miljard euro verkleinen. De autoconstructeur wil wel nog een controlerend belang aanhouden in de sportwagenconstructeur.

Ferrari-voorzitter Luca di Montezemolo is tevreden met de aangekondigde beursgang. De beursnotering kan volgens hem de ontwikkeling financieren van Ferrari's entertainmentactiviteiten - waartoe onder meer themaparken behoren. Ook de kleinhandelsactiviteiten en de verdere ontwikkeling van autoafdeling Maserati kunnen baat hebben bij deze beursgang, meent di Montezemolo.

17:03 - 21/05/2002
Copyright © Tijdnet - Tijd Nieuwslijn nv

Kurttigerracing
17-06-2002, 21:02
Een beursgang zullen ze zeker wel volk/fanaten voor vinden. Belangrijk is wel dat Ferrari dan toch heel wat transparanter zal worden wat betreft financiele cijfers. Hierdoor moet je voortaan de Financieel Economische Tijd gaan raadplegen om de laatste (financiele) nieuwtjes over het Ferrari team te vernemen.

Oneliner
17-06-2002, 21:43
Als ze et nu riskeren om zone take over te doen gelijk in Oostenrijk.......
Wat voor een invloed sport heeft op zoiets is echt ni te doen.
Na de uitschakeling van frankrijk, de aandalen serieeeeeeus gezakt.

Maarkom, as ferrari zich geroepen voelt om op de beurs te gaan, dan is dat hun zaak hé :)

airco
17-06-2002, 22:35
Klopt niet volledig ...
95% van de aandelen is in handen van institutionele beleggers (zijnde banken, holdings, ...)

Deze laten zich niet beinvloeden door voorvalletjes als hetgeen in Oostenrijk. Er is immers geen rechtstreeks verband tussen een teamorder bij Ferrari en de inkomsten van Ferrari (zijnde het verkopen van luxe-wagens). Het effect op de aandelen zal dus belachelijk laag zijn.

In Frankrijk daarentegen is dat verband er wel. Aandeel in kwestie is dat van TF1. Deze televsie-maatschappij heeft enorme bedragen betaald voor de rechten van de WK's. Als Frankrijk niet ver raakt in het tornooi, kan het deze investering niet volledig verzilveren. Een direct financieel verlies dus
==> lagere aandelen

Bart.Vandecavey
18-06-2002, 09:07
Onze Airco is niet alleen informatica dude maar ook nog eens financial dude!

airco
18-06-2002, 09:33
tja als ik nu nog het geld daarvoor had se ... ma mee een studentenbudgetje valt er nie veel te beleggen

Bart.Vandecavey
18-06-2002, 09:44
Investeren in Interbrew je kan dan zelf meehelpen om de aandelen naar boven te helpen!

airco
18-06-2002, 09:55
Probleem is dat dit een prijsinelastische relatie is. Van de 1,3 euro die ik investeer in een pint zie ik slechts 0,01 terug. Dus echt rijk gaanek der ook nie van worden.

Misschien is dienen bankoverval nog wel de beste optie.

Bart.Vandecavey
18-06-2002, 10:12
Airco hoe lang duren uw examens nog want het begint echt uw hersenen aan te tasten hoor...

airco
18-06-2002, 10:20
nog 1tje ;)
den donderdag ... internet applicaties

das normaal een makkie voor mij, gezien ik niet anders doen.

kartboyke
24-06-2002, 14:49
geld teveel, geld te weinig ja, nu zen mijn remblokskes op mijn kart ook al versleten se en moet nog wa gon kope. :frusty: :(
Ik wou da'k wa meer geld had zelle, fuifen kan ik bekan nie mere :( , af en toe zo is, drinke da doen ik wel do te profiteren van iemand anders, maja, zo krijg ik natuurlijk wel geen biertonneke héé :D en karten daarvoor is het geld, nie allemaal hé, ma het meetste wel.

Raceboy
24-06-2002, 15:40
Originally posted by kartboyke
geld teveel, geld te weinig ja, nu zen mijn remblokskes op mijn kart ook al versleten se en moet nog wa gon kope. :frusty: :(
I

de oplossing: niet remmen :D