PDA

View Full Version : Frentzen --> Toyota ?


Finish
18-06-2001, 19:20
It has been reported in European press this weekend that Toyota is set to make an all-out bid to sign Heinz-Harald Frentzen for next year.

Toyota, which will enter Formula One next year as a works constructor, is reportedly on the hunt for experienced talent to fill its race ranks. Whilst test driver Mika Salo is understood to be an automatic starter for a race drive, team-mate Alan McNish is not concrete for a top role even though he is believed to have a multi-year deal with Toyota.


Ik denk dat Frentzen dit seizoen toch zeker weggaat bij Jordan. Na enkele zeges in '99 is het team toch serieus beginnen achteruitbollen en moeten ze moeite doen om nog bij de beste 4 teams te horen. In '99 presteerde Frentzen dan ook enorm goed, en 'deklasseerde' hij ahw ploegmaat Damon Hill tot een depressie :)

Maar in 2000 had hij toch al flink wat moeite met Trulli en dit jaar is Trulli vaker de snelste. Als je het mij vraagt gaat Jordan op zoek naar een ander coureur (Alonso....waarom niet ? Of Coulthard een rol aanbieden als topman ?) en kan Frentzen op zoek naar een ander team. Volgens mij maakt Toyota dan een reëele kans. Zeker als ze een mooi bedragje als salaris bieden ;)

TiBo
18-06-2001, 19:46
Wat Toyota betreft: eindelijk een volle grid (24/24) !!

Ik weet verder niet wat ik moet denken van "the big T".
Ik vond ze zeer sterk op Le Mans! Ze leken mij echter te sterk op zoek naar succes. Ze hadden zoiets van: "OK, Le Mans ging vlot, nu F1!".
Ik weet niet of dat gaat werken. En dan nog met Salo en Frentzen/McNish! Beide zijn toch "Fin de carriere", ... niet?
Het zal niet voor de eerste 5 jaar zijn denk ik, tenminste als we mogen voortgaan op Jaguar.

tsjolder
18-06-2001, 19:55
Volledige grid is volgens mij toch 26 wagens zenne

Sennake
18-06-2001, 20:35
Je neemt me nog maar eens de woorden uit de mond, beste Tsjolder :-)

RoBByNiO
18-06-2001, 21:02
waarom racen we niet met meerdere teams dan 11?

Sennake
18-06-2001, 21:07
Omdat Bernie dat nie wil...

RoBByNiO
18-06-2001, 21:21
en volgend jaar?

me toyota zijn der toch 12?

wa dan?

1 weg?

Ik zie BAR en Jordan samengaan en Honda worden

Sennake
18-06-2001, 21:23
Ik weet niet zeker of Toyota er gewoon BIJ mag komen, of dat ze (bv) Minardi moeten overkopen...
Kan iemand daar uitsluitsel over geven???

TiBo
18-06-2001, 22:20
Sinds het "Concorde-overeenkomst" staat het maximale aantal gridposities vast op 24, .... zijnde 2x12.

De teams die nieuw bijkomen betalen een flink bedrag dat hen over de loop van een aantal jaren wordt terugbetaald. Slaagt het team er niet in aan te start te verschijnen, dan wordt dat bedrag door de FIA gewoon ingehouden.

Aangezien Toyota al in 2001 aan de start zou zijn verschenen maar dat niet gedaan heeft, krijgt het het bedrag voor het jaar 2001 niet terugbetaald (en het gaat hier om een bedrag van +- 2 miljard over 3 of 4 jaar !!). Toyota verliest hierdoor zo'n 500 miljoen, maar is wel voor een periode van 3 a 4 jaar zeker van de plaatsen 23 en 24.

Na de komst van Toyota kunnen er in theorie enkel nog teams worden overgekocht. Als VW in de F1 wil zal het bijvoorbeeld Minardi moeten opkopen.

Sennake
18-06-2001, 22:28
Dank je, Tibo. Ik wist zowat de klok hangen maar de klepel niet. Dus het moge duidelijk zijn dat 26 wagens voorgoed tot het verleden behoort, wat ik spijtig vind. Waar is trouwens de goede oude tijd van de pre-kwalificaties...

airco
18-06-2001, 22:32
volgens mij heeft dat niets te maken mee dat bernie dat niet wilt!!!

Vroeger reden ze idd met 12, maar in de loop der jaren is dit afgezwakt tot 11 omdat bepaalde renstallen gewoon verdwenen zijn!! Ze zijn nooit opgevolgd door andere teams, vooral omdat F1 financieel een zware dobber is, en blijft!!!

airco

Werner333
18-06-2001, 23:06
Het is wel degelijk de wil van Bernie.
Je had vroeger inderdaad meer teams, maar sommige haakten midden in het seizoen of leken niet "professioneel" genoeg voor Bernie. Vandaar dat hij de hij de limiet op 12 teams stelde en dat er moet betaald worden om te mogen rijden.
Tibo zijn stelling klopt als een bus.

Mark
18-06-2001, 23:22
uitbreiden kan altijd to 26,28,30 or whatever......

Maar dan moeten alle teams daar unaniem in zijn. waarschijnlijk is dat niet. Want of ik de taart(tv-rechten en andere inkomsten)) door 12 deel of door 13, 14 of 15 is een groot vershil.


overkopen is dus de meest logische optie. Toyota heeft de plaats van Honda overgenomen. En Honda had die plaats gekregen nog voordat die nieuwe concorde overeenkomst gesloten was.......lucky toyota! (heeft in de autosport gestaan)

Maar Toyota heeft wel +/- 50 miljoen gulden vooruit moeten betalen, en krijgt de komende 2 jaar elke maand 2 miljoen gulden terug............maar dat eerste jaar zullen ze dus kwijt zijn....

Wat betreft BAR en Jordan, beiden zouden volgens de laatste geruchten gewoon hun Honda motoren behouden........stond in de autosport vande afeglopen week

greetz
Mark

Finish
19-06-2001, 09:22
De laatste keer dat de startgrid vol stond was in Melbourne '97.
hoewel...vol...
die Lola's van toen waren er in feite niet bij wegens te traag :D

Lambo
27-06-2001, 14:53
Tis precies daarom dat Bernie nog maar maximaal 12 teams wil, twaalf teams van een redelijknieveau dan toch. Die regel is er gekomen na het midden van de jaren '90. Wie herinnert zich nog teams als Simtek, Forti, Pacific en Lola. Ze reden enkel mee als vulling en kwamen enkel in beeld als ze voor twintigste keer gedubbeld werden. Ik herinner me een uitspraak van Schumacher na de grote prijs van Brazilië in 96 (denk ik): "Het leek wel alsof er 20 Forti's meereden." Dat zegt volgens mij wel genoeg...

tsjolder
27-06-2001, 14:58
Die uitspraak is volgens mij vorig jaar ook gedaan door Hakkinen over de Minardi's, dus is het blijkbaar nog niet zo veel beter geworden, alhoewel ik eigenlijk die minardi van dit jaar, gegeven de flauwe krachtbron, zeker geen slechte wagen vind.

Lambo
27-06-2001, 16:48
Daar zit het hem juist. DIe wagen is niet slecht (nog nooit geweest). Als ge kijkt naar Alonso, de enige coureur van niveau bij dat team, die blijft toch netjes voor de Benettons in de kwalificaties (meestal toch). Ze zitten meestal een kleine drie seconden boven de pole, terwijl die andere teams er meestal zes of meer seconden achter stonden. Minardi heeft ook een belangrijke functie als aanbrenger van talent: Fisichella, Trulli, Alonso, ... Dat er veel klungels in gezeten hebben is nogal logisch, ze moeten het geld van ergens halen nietwaar? Daarom schat ik Minardi serieus wat hoger dan die andere teams.