PDA

View Full Version : snelheisprobleempje


kartboyke
24-06-2002, 15:18
heeeeeeeeeelp, mijne comp is dus kei traag geworre en toch heeft em nog serieus veel plaats over hé.
IK snap nie hoe da komt, het laden van lees duurt mega lang en als ik een paar dinges vlak achter mekaar open dan flipt em totaal hé.
Diene comp is totaal nog nie zo oud zelle, een klein jaartje nu.
Dus da valt toch nog mee, weet er iemand wat dit kan zijn???? :confused: :( :(

Bart.Vandecavey
24-06-2002, 15:24
gelezen op sportplanet
damn heeft iedereen hier zo last met zen internet ? (vooral omg. Aalst) ik zit met probs. msn valt constant uit en het forum verbind traag

Valdo
24-06-2002, 15:26
Ik heb da ook soms.
Kheb een pentium III 1GHz 384 MB RAM en nog zeker meer dan den helft van mijn twee schijven zijn vrij. Mss eens defragmenteren want da helpt veel en is bij mij al lang geleden

Bart.Vandecavey
24-06-2002, 15:28
Mijne Celeron crasht als ik hem wil defragmenteren en is ook hopeloos traag geworden erdoor...

kartboyke
24-06-2002, 15:42
da stelt ma al iet meer gerust, dan zennek tenminste nie den enigste.
:)

airco
24-06-2002, 16:33
scandisk met oppervlakte-controle eens laten lopen op al je schijven
overbodige software uninstalleren
ad-aware draaien

en desnoods als het echt moet, alles een back-uppen en het geheel eens formatteren en voorzien van een nieuwe windows-installatie ...

verder kan het misschien wel eens handig zijn dat je eens vermeld welke windows-versie je draait ... dan kunnen we wat specifiekere tips geven.

airco

kartboyke
24-06-2002, 16:43
ik heb ne pentium 3 windows 98 767Mhz 128 MB SDram

airco
24-06-2002, 16:56
als dienen computer nog maar een klein jaar oud is, dan hebde u destijds wel serieuzen brol laten aansmeren ...
Nee, de zwakke factor is hier ram-geheugen ... tegenwoordig is 256 MB ram-geheugen meer de standaard dan de uitzondering.

combineer dat met bovenstaande tips, en dan kom je wel een stapje verder.

airco

Stipey
24-06-2002, 17:59
Maar begrijp bovenstaande ook niet verkeerd; door enkel en alleen geheugen toe te voegen ga je het probleem zeker niet oplossen...128mb is immers nog wel te doen voor win98.

Lijkt me eerder een typisch probleem van windows...soms te wijten aan 1 bepaald programma (eventueel je virusscanner of andere achtergrondprocessen) of gewoon een samenloop van omstandigheden.

win98 herinstalleren zal het probleem zeker oplossen, maar dan moet je natuurlijk ook al je software opnieuw installeren en je data backuppen. Eventueel kan je win98 gewoon over je huidige installatie installeren, waarbije je software/data behouden blijft. Dat werkt soms ook.

airco
24-06-2002, 18:06
dat is geen probleem van windows, maar wel een probleem van een PC die niet onderhouden is.
Als je iedere paar weken je PC eens een onderhoud geeft kan een windows ook jaren zonder problemen blijven werken. Een ander OS dat je niet onderhoud heeft net als windows last van vervuiling van je PC ...

Valdo
24-06-2002, 18:46
Ik heb windows XP

yvdp
25-06-2002, 00:27
Ge hebt maybe 2 of 3 virusscanners draaien. Dat was bij mij ook het probleem :D:D:D

Stipey
25-06-2002, 00:44
Originally posted by airco
Een ander OS dat je niet onderhoud heeft net als windows last van vervuiling van je PC ...

Daar ben ik het dus niet mee eens... dat je PC kan "vervuilen" ok, maar een degelijk OS moet onafhankelijk van die vervuiling zonder problemen vlotjes blijven draaien... Microsoft slaagt er echter in om gebruikers met een schuldgevoel op te zadelen (vb; PC niet goed onderhouden) voor problemen die het gevolg zijn van zwaktes in hun eigen OS, zo kan ik het ook ;-)

airco
25-06-2002, 01:19
als jij nooit de olie van je wagen ververst, dan rijdt deze wagen na 130.000 km toch ook niet meer vlot. Olie is zwaar vervuilt, de prestatie van je wagen gaan er dan ook zwaar op achteruit.

Veel mensen begrijpen echter niet wat een OS onderhouden inhoudt, en doen dit dus ook niet. Heel veel software die we gebruiken is op een slechte wijze geschreven. Het is heel normaal dat hierdoor fouten in het OS door ontstaan... Om nog te zwijgen van virussen, brakke (hardware-)drivers en spyware ... Er is geen enkel OS dat spyware en virus-proof is zene ...

Als je OS na enkele maanden door alle bovengenoemde factoren bijzonder traag en onstabiel is geworden dan zou het de schuld zijn van windows :rolleyes::rolleyes:

Als jij benzine in je diesel-wagen giet, oliecarter leeg laat lopen en de banden plat zet dan doet je wagen het toch ook niet meer ... of wel soms.

Na enkele maanden doet de PC niet meer wat hij moet doen ... door heel veel mensen wordt dit dan eenvoudig weg afgedaan als een BUG in windows. Sry, en excuseer me voor de veralgemening, maar deze mensen kennen niks van PC's en Operating Systems.
De laatste jaren hebben deze mensen er een nieuw "buzz-word" bij ... LINUX. "Problemen met je PC ... installeer dan toch Linux". Wel als je denkt dat Linux (of welk ander OS ook) de oplossing voor al je problemen zal zijn, dan heb je het toch verkeerd voor. Ja, ook deze besturings-systemen hebben last van vervuiling, en daar lijden de prestaties onder ...

Waarom doen deze het dan iets beter ...

waarom zou ik als virus-schrijver een virus schrijven voor Linux(of iets anders), als 90% van de computer-gebruikers windows hebben. De verspreiding van mijn virus is veel groter als het werkt op een windows-platform
voor spyware geldt het bovenstaande verhaal ook


airco

DJ Scorpio
25-06-2002, 08:23
Ik ben het helemaal eens met airco ! Elk OS moet onderhouden worden. Je harde schijven regelmatig eens defragmenteren is toch wel het minste dat je kan doen om je pc zo goed mogelijk te laten draaien. Ikzelf kuis regelmatig ook nog eens heel mijn pc op door hem volledig opnieuw te installeren. Een half uurtje werk dankzij tools als Norton Ghost :p

Een heel snel opstartende en goed werkende PC is super :D

;)

FleaBite
25-06-2002, 08:39
tip:

Werk met drie partities: één voor je OS en je software, één voor een dump van die eerste partitie (tenzij je dit op cd bijhoudt natuurlijk), en één voor je data. Als je dan je schijf ff formateert hoef je geen backups te nemen, omdat je data op een andere partitie staat, en is je OS snel hergeïnstalleerd.