View Full Version : Bom onder Rally ?!
JPMontoya
26-06-2002, 23:10
De Wereldraad van de FIA heeft een bom gelegd onder het Europees en andere rallykampioenschappen buiten het WK. Vanaf 2003 mogen buiten het WK geen World Rally Cars of groep A turbo's meer ingezet worden. Dit is een zware klap voor prive tuners zoals Kronos en Future World die zwaar geinvesteerd hebben in top-WRC's voor prive-programma's.
De verrassende maatregel gaat in op 1 januari 2003. Daarna is het afgelopen met WRC's of turbo's groep A in bvb. Boucles de Spa, Ieper of de Condroz.
De rallycommissie van de FIA had 2005 voorgesteld, maar de Wereldraad is daar niet op ingegaan.
World Rally Cars worden dus exclusief voorbehouden voor het WK en de WK-teams.
In het EK of lager kunnen teams teruggrijpen naar een F2 of groep N. De vraag is of het publiek echt zal warmlopen voor enkel Formule 2 en een aantal Lancers.
In Belgie runnen 3 teams WRC-topmaterieel: Future World (Hyundai-Toyota), First Motorsport (Subaru) en Kronos (Peugeot).
De maatregel is zeker een klap voor Future World, dat eind vorige week nog een samenwerking is aangegaan met Hyundai-MSD voor het runnen van prive-Accents WRC in Europa.
pitstop.tv
Bart.Vandecavey
26-06-2002, 23:14
Dat wil dus zeggen dat er volgend jaar 30 Mitsu's zullen starten in Ieper en een stuk of 10 andere wagens. Mega afwisselend dus :(
wat voor een sch**tregel is dat nu. Der is gewoon geen enkele regel waarom WRC's enkel in het WK zouden rijden.
Oneliner
26-06-2002, 23:34
Alsof et enkel de WRC's zijn die dodelijke slachtoffers veroorzaken.
Goe bezig manne...
ac.cobra427
26-06-2002, 23:58
zal waarschijnlijk een puur zakelijke maatregel zijn, iemand heeft waarschijnlijk veel $$$-tekens ontwaard. Op naar een volgend Ecclestone-type monopolie. Zal hopelijk nog veel over gediscusieerd worden.
Originally posted by Oneliner
Alsof et enkel de WRC's zijn die dodelijke slachtoffers veroorzaken.
Goe bezig manne...
Ik zou zelfs meer durven zeggen : de piloten aan wie een WRC toevertrouwd wordt, kunnen doorgaans wel aan een stuur draaien (wat niet wil zeggen dat ze nooit een ongeval kunnen hebben, laat ons daar duidelijk in zijn), terwijl de "gelegenheidspiloten" of "amateurs" (zonder negatieve bijklank hoor!) eerder in de wagens terug te vinden zijn die nog wèl zouden mogen rijden in niet-WK rally's. Begrijpe wie kan :confused:
En wat was precies de reden van de wereldraad om deze beslissing te nemen? de dodelijke ongevallen? Die zal je niet voorkomen door wrc's af te schaffen!
Rallyloverke
28-06-2002, 09:13
Ik denk dat ze het WK "exclusief" willen houden. Stel je voor dat Rally's zoals oa Ieper te populair worden dankzij de aanwezigheid van redelijk wat WRC's!
daar zit wel iets in johan
want zeg nu zelf, het risico op een accident in het WK is toch veel groter als je ziet hoe dicht men daar bij de baan staat te supporteren, ik denk maar aan de zuiderse landen waar de mensen nog juist voor de wagens kunnen wegsprinten.
dan lijkt het mij toch veiliger om in belgenland naar de rally te gaan kijken
het lijkt mij dus niet echt keuze die de veiligheid wil verbeteren, maar eerder het exclusiviteitsgehalte te garanderen, hetgeen ik bullshit vind, want de privé's kunnen de fabrieksteam toch slechts zelden volgen, laat staan kloppen!
Rallyloverke
28-06-2002, 13:32
Ik heb die beslissing eens efkes op de FIA-site gelezen :
Wat zouden ze nu precies bedoelen met "Regional Championship Rallies"?
Als ze het hebben over rally's zoals die van de Middenkust, Tielt, Wervik , ... zou ik het nog kunnen begrijpen. Die WRC's en Groep A's zijn toch ongelooflijk snel en die rally's hebben al niet het grootste budget voor de veiligheid, dus ...
Misschien horen Ieper, Condroz, ... helemaal niet bij de categorie die ze bedoelen.
Op die manier krijgen de piloten met "minder" materiaal terug de kans om de wedstrijd te winnen ipv een lokale held met veel geld die efkes nen "dikken bak" gaat huren om te winnen.
Dus de hamvraag is : vallen rally's die meetellen voor het Europees kampioenschap onder die "regional championship rallies"?
Ik ben daar trouwens niet meer zo goed in thuis als vroeger. Is Ieper nog altijd een coëfficiënt 20 rally? En de Condroz coëfficiënt 5? Of is dat ganse systeem ondertussen ook veranderd?
Rallyloverke
28-06-2002, 14:39
Sennake,
Ieper is nog steeds coefficient 20
En ook Spa en de Condroz hebben nog een Europese coefficient 5 of 10 of zo, denk ik.
En, inderdaad, te snel panikeren zou ik nog niet :
volgens mij zijn die regionale rally's al wat geen Europese coefficient heeft.
Rallyloverke
28-06-2002, 14:43
Sennake,
Bij de FIA kan je ook de coefficienten vinden op de sport-kalender
http://www.fia.com/homepage/selection-a.html
Je moet via SiteMap de international calendar volgen, dan kom je er!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.