Mechanic
01-07-2002, 21:50
100 jaar Circuit des Ardennes
Op 13 en 14 juli 2002 wordt een groot feest van oldtimers georganiseerd ter herinnering van het eerste « Circuit des Ardennes », gereden in 1902. Honderd jaar na zijn eerste uitgave herrijst het Circuit des Ardennes uit zijn as. Het zal geen wedstrijd zijn zoals destijds, maar een prachtige tocht verzorgd door een team liefhebbers, ter ere van de pionniers van de autosport in ons land.
Praktisch gezien zullen de deelnemers aan het stuur van voertuigen gebouwd voor 1977, natuurlijk verdeeld over verschillende categorieën, de stoet inzetten op 13 juli in het begin van de voormiddag. Voor alle liefhebbers of gewoon nieuwsgierigen die ze graag willen zien voorbijrijden, vermelden we even de route die de deelnemers zullen volgen : vertrek te Bastogne richting Zuidwesten langs de N85, richting Neufchâteau. Kort voor Rosière-la-Petite, slaan ze rechtsaf naar Saint-Hubert, waar ze zullen aankomen na eerst langs het vliegveld te zijn gereden. Daarna volgen ze enkele kleine smalle weggetjes door Vesqueville en Freux-la-Rue, waarna de voertuigen opnieuw de N826 zullen nemen, tot in Libramont. Daarna de N40, door Neufchâteau, Léglise en Habay-la-Neuve tot in Arlon.
De deelnemers zullen dan het wedstrijdparcours van 1902 verlaten, om een route te nemen die grotendeels gaat via Bonnert, Lischert, Heinstert en Fauvillers, alvorens zich noordelijk te begeven richting Bastogne, steeds via weinig gebruikte wegen, door het grote woud van Anlier.
In principe wordt de zaterdag voorbehouden voor de oudste voertuigen, gebouwd tot 1918. Zondagochtend zal het de beurt zijn aan de tussenoorlogse voertuigen. De recentste auto’s (1941-1977) zullen zondagnamiddag te bewonderen zijn.
De Minerva is een vaste waarde op het Circuit des Ardennes. Het beroemde Belgische merk heeft vele wagens en auto’s op de ereplaats gezet en won in 1907 een proef waarbij een maximale cylinderinhoud van 8 liter werd opgelegd, in een tijd waarin de sterkste racewagens tot 18 liter gingen ! De triomf van het merk was compleet : Brabazon en Moore wonnen de proef tegen een gemiddelde snelheid van 96 km/uur. De stopzetting van het Circuit des Ardennes betekende echter niet het einde van de luisterrijke periode van de Minerva’s : het merk onderscheidde zich namelijk ook op het Circuit d’Anseremme in 1912, een grote internationale wedstrijd, georganiseerd door de RACB.
Info : ASBL Commémoration du Circuit des Ardennes 1902-2002, BP 18, 1050 Bruxelles 5 – Fax 02/640.84.82
Bron : Le Soir
ND/WB
Op 13 en 14 juli 2002 wordt een groot feest van oldtimers georganiseerd ter herinnering van het eerste « Circuit des Ardennes », gereden in 1902. Honderd jaar na zijn eerste uitgave herrijst het Circuit des Ardennes uit zijn as. Het zal geen wedstrijd zijn zoals destijds, maar een prachtige tocht verzorgd door een team liefhebbers, ter ere van de pionniers van de autosport in ons land.
Praktisch gezien zullen de deelnemers aan het stuur van voertuigen gebouwd voor 1977, natuurlijk verdeeld over verschillende categorieën, de stoet inzetten op 13 juli in het begin van de voormiddag. Voor alle liefhebbers of gewoon nieuwsgierigen die ze graag willen zien voorbijrijden, vermelden we even de route die de deelnemers zullen volgen : vertrek te Bastogne richting Zuidwesten langs de N85, richting Neufchâteau. Kort voor Rosière-la-Petite, slaan ze rechtsaf naar Saint-Hubert, waar ze zullen aankomen na eerst langs het vliegveld te zijn gereden. Daarna volgen ze enkele kleine smalle weggetjes door Vesqueville en Freux-la-Rue, waarna de voertuigen opnieuw de N826 zullen nemen, tot in Libramont. Daarna de N40, door Neufchâteau, Léglise en Habay-la-Neuve tot in Arlon.
De deelnemers zullen dan het wedstrijdparcours van 1902 verlaten, om een route te nemen die grotendeels gaat via Bonnert, Lischert, Heinstert en Fauvillers, alvorens zich noordelijk te begeven richting Bastogne, steeds via weinig gebruikte wegen, door het grote woud van Anlier.
In principe wordt de zaterdag voorbehouden voor de oudste voertuigen, gebouwd tot 1918. Zondagochtend zal het de beurt zijn aan de tussenoorlogse voertuigen. De recentste auto’s (1941-1977) zullen zondagnamiddag te bewonderen zijn.
De Minerva is een vaste waarde op het Circuit des Ardennes. Het beroemde Belgische merk heeft vele wagens en auto’s op de ereplaats gezet en won in 1907 een proef waarbij een maximale cylinderinhoud van 8 liter werd opgelegd, in een tijd waarin de sterkste racewagens tot 18 liter gingen ! De triomf van het merk was compleet : Brabazon en Moore wonnen de proef tegen een gemiddelde snelheid van 96 km/uur. De stopzetting van het Circuit des Ardennes betekende echter niet het einde van de luisterrijke periode van de Minerva’s : het merk onderscheidde zich namelijk ook op het Circuit d’Anseremme in 1912, een grote internationale wedstrijd, georganiseerd door de RACB.
Info : ASBL Commémoration du Circuit des Ardennes 1902-2002, BP 18, 1050 Bruxelles 5 – Fax 02/640.84.82
Bron : Le Soir
ND/WB