PDA

View Full Version : online databank


Bam-Bam
02-07-2002, 17:14
Ik moet een website maken die de online versie is van een productcatalogus. Het lijkt het beste om de productinformatie en links naar foto's in een databank op te slaan.

Ik zou dit met ASP willen doen en een databank gemaakt in Acces. Weet iemand of je dan een sevrer moet hebben met een "ODBC link"? Of kan iemand er iets over vertellen wat het precies is die ODBC link?

Of raden jullie MySQL/PHP aan om een online databank mee op te zetten? Zo ja wat zijn de voordelen daarvan?

Stipey
02-07-2002, 17:26
ASP is van Microsoft en aldus betalend, PHP is gratis en met open broncode... dat lijkt me al reden genoeg :-)

Er zijn een heleboel andere kleine verschillen in gebruik en mogelijkheden, maar dat maakt voor jouw toepassing ongetwijfeld weinig uit. Idem keuze database.

Voor zulke toepassing moet je kiezen voor de taal/database waarin je het beste voelt, er weliswaar rekening mee houdend dat PHP/MySQL op zowat alle servers de standaard is (omdat dat Microsoft-gedoe nu eenmaal niet draait op linux, en alle deftige/stabiele servers draaien op linux :-)... Ook zijn er voor zware of complexe toepassingen een heleboel voordelen bij PHP/MySQL, maar daar ga jij dus weinig aan hebben).

Kort samengevat; het maakt niet erg veel uit, maar wil je een fijne taal en database (asp is niet eens case-sensitive :p) en heb je anti-kapitalistische gevoelens...ga dan voor PHP/MySQL, of nog liever PHP/PostgreSQL

Stipey
02-07-2002, 17:27
Het is trouwens geen probleem om Acces-data te exporteren naar een MySQL-database...

Driesco
02-07-2002, 18:27
Heel juist Stipey, zonde dat wij dat niet mogen bouwen met Media Express, wij doen nie anders de dag van vandaag.

Bam-Bam
02-07-2002, 18:41
Bedankt voor de reacties :)

airco
02-07-2002, 20:00
Originally posted by Stipey
ASP is van Microsoft en aldus betalend, PHP is gratis en met open broncode... dat lijkt me al reden genoeg :-)

Er zijn een heleboel andere kleine verschillen in gebruik en mogelijkheden, maar dat maakt voor jouw toepassing ongetwijfeld weinig uit. Idem keuze database.

Voor zulke toepassing moet je kiezen voor de taal/database waarin je het beste voelt, er weliswaar rekening mee houdend dat PHP/MySQL op zowat alle servers de standaard is (omdat dat Microsoft-gedoe nu eenmaal niet draait op linux, en alle deftige/stabiele servers draaien op linux :-)... Ook zijn er voor zware of complexe toepassingen een heleboel voordelen bij PHP/MySQL, maar daar ga jij dus weinig aan hebben).

Kort samengevat; het maakt niet erg veel uit, maar wil je een fijne taal en database (asp is niet eens case-sensitive :p) en heb je anti-kapitalistische gevoelens...ga dan voor PHP/MySQL, of nog liever PHP/PostgreSQL

Ok hetgeen je zegt is niet verkeerd op zich ... Toch moet je het geheel wel in zijn juiste context plaatsen ... anders krijg je een gekleurd verhaal zoals jij hierboven ophangt.

1. ASP is niet-betalend ... het enige wat nodig is, is notepad ...
Wel zijn er kosten voor de host van je website (windows server licentie). Hierdoor zal de hosting van je website iets duurder zijn dan een hosting onder een linux-platform ... zonder direct dramatiasch duurder te zijn.

2. PHP/mysql is niet zoals je voorsteld DE standaard ... wel is het een van de standaarden ... Maar geloof me dat ASP een evengroot marktaandeel heeft ... Verder zijn er ook nog JavaServerPages (JSP) en Couldfusion (CFM) waarmee je min of meer hetzelfde kan bereiken. Maar laten we ons beperken tot ASP en php/Mysql

3. Ivm met stabielste servers .... Lees ik daar een hoop Flames bij elkaar ... Linux-servers hebben inderdaad een hoop voordelen ... Toch is windows server of advanced server zeker niet onstabiel.
Een keuze van server hangt niet af van stabiel of onstabiel (in de praktijk zijn alle server-versies stabiel genoeg) ... Wel hangt de keuze van server + ontwikkelomgeving af van hetgeen je allemaal wil bereiken.
Als je enkel een puur web-applicatie wil (lees: website). Go for PHP/mysql ... een krachtige doch eenvoudige combo ...
Als je je website wil koppelen aan een intranet (binnen een firma) is ASP dan weer veel krachtiger. Denk maar aan applicaties waar een eenvoudige secretaresse het stockbeheer behoudt in access, en zo de website up to date houdt.

4. ASP draait wel onder linux/Unix dmv van Chillisoft software


Ook zijn er voor zware of complexe toepassingen een heleboel voordelen bij PHP/MySQL

5. Sry, maar dan ken je 0,0 van database's. Mysql is snel ... supersnel, zolang de table's eenvoudig blijven.
Mysql ondersteund nog geen enkele van de super-features die oracle en MS SQL Server en in minder mate postgresql ondersteunen. Hierbij denken we aan foreign keys en veel meer.
MySQL is goed voor website's, forum's enzovoort (Oracle is dan overkill) voor als het iets moeilijker wordt ... Ga dan toch maar voor Oracle.

6. ASP is niet eens case-sensitive ...
==> dit kan je als een voor- en een nadeel bekijken he ... Na verloop van tijd werkt Case-sensitive zwaar op je zenuwen op vlak van debugging.

------------------------------------------------------------------------------------

Eigenlijk denk ik dat de keuze van Bam-Bam vooral zal moeten afhangen van de grootte van bedrijf (kom voor een gigant van een bedrijf aub niet af met mysql, of ze lachen u uit) en van de reeds bestaande productlijst. Als er reeds een access-DB bestaat van die producten, ga dan voor ASP. Zo hoef je binnen het bedrijf niets te veranderen aan de updating van de productlijst.

airco

Bam-Bam
02-07-2002, 20:15
Ja ik denk dat airco een goed zicht op de zaak heeft. Het is eerder een KMO dus zoveel bezoekers zullen er niet tegelijk gegevens opvragen. Bovendien zijn de opdrachtgevers (zoals iedereen behalve enkele wereldvreemde 'nerds' (sorry..) of dikkenekken) enkel vertrouwd met windows en zou het dus handig zijn dat ze zelf in acces de databank kunnen aanpassen en zo hun website zelf kunnen updaten. In MySQL leek het mij op het eerste zicht niet zo evident.

Bedankt voor de moeite airco & de rest, ik ga voor ASP.

Stipey
03-07-2002, 11:37
Originally posted by airco

Mysql ondersteund nog geen enkele van de super-features die oracle en MS SQL Server en in minder mate postgresql ondersteunen. Hierbij denken we aan foreign keys en veel meer.
MySQL is goed voor website's, forum's enzovoort (Oracle is dan overkill) voor als het iets moeilijker wordt ... Ga dan toch maar voor Oracle.


Wie ben ik om u tegen te spreken? :) Met "zware" toepassingen bedoelde ik niet meteen het type waarvoor MySQL e.d. tekortschiet, want ik dacht niet dat Bam-Bam zo'n grote plannen had...maar ge hebt gelijk..



Na verloop van tijd werkt Case-sensitive zwaar op je zenuwen op vlak van debugging.


Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens, maar da's uiteraard voor't grootste deel kwestie van gewoonte.