PDA

View Full Version : Schumacher's vijfde


Finish
21-07-2002, 16:03
5.

Het punt waar Raikkonen de controle over z'n McLaren verliest is toch wel typerend voor dit seizoen, voor Schumachers' vijfde (!). Het wordt hem in de schoot geworpen, op z'n dooie gemak haalt hij z'n makkelijkste ooit binnen, nog makkelijker als z'n vorige.
Teamgenoten schikken zich naar zijn wil, het hele team is afhankelijk van zijn doen en laten, hij regeert het F1veld met afstand.

Kunnen we hier spreken van een 'legendarisch' coureur ? Nee. Eerder van een groot coureur die handig gebruik maakte van het gebrek aan concurrentie. Een dikke sneer in de richting van topteams McLaren en Williams, zij zijn de oorzaak van deze, noem het ondergang, van de huidige F1.

5 wereldtitels, waarvan 3 opeenvolgende, het doet toch nadenken, niet ? Wat hebben we dit seizoen eigenlijk gezien ?
Een McLaren die met moeite kon volgen. Een Williams die nog net niet op punt staat. Een mengsel van subtopteams die het Williams en McLaren lastig maken.
En dan een Ferrari F2001 die met secondenlange voorsprong het hele veld achter zich laat.
Neem daarbij een snuifje teamorder en wat controverse, en je hebt op je dooie gemak een wereldtitel binnen.

Bravo Schumacher.
Shame on you McLaren / Williams.

6 ? Best mogelijk.

Werner333
21-07-2002, 16:18
Originally posted by Finish
6 ? Best mogelijk.

Volgens Mansell moogt ge daar niet aan twijfelen. Het is zelfs al een zekerheid beweert hij.

Sennake
21-07-2002, 16:23
Originally posted by Finish
5.


Verdorie, dat had ik niet zien aankomen! :D

TiBo
21-07-2002, 19:14
Als Mansell "Red Five" was, is Schumacher dan nu "Lucky Five"?

De man schrijft geschiedenis, of je het nu leuk vind of niet.
Te weinig charisma? Geen zuiders bloed? Arrogant? Tja, als de allereerste die wel aan de eisen voldoet slechts als vierde over de streep komt .....

FleaBite
21-07-2002, 19:20
Originally posted by TiBo
Te weinig charisma? Geen zuiders bloed? Arrogant?


??? eum, kun je mij ff uitleggen wat dat met winnen te maken heeft? want ik volg nie echt :confused:

Ferrari Forever
21-07-2002, 19:56
Tja, je kan Schumi haten of niet, feit is wel dat hij momenteel vijfvoudig wereldkampioen is, en zoiets zal een rijder met een gemiddeld talent echt niet presteren hoor.
Stel nu dat Schumi volgend jaar nog eens de titel pakt, hoe lang zal het dan duren vooraleer dat record opnieuw verbroken wordt, als het nog ooit verbroken wordt ? Fangio haalde zijn vijfde titel in '56, als het even lang zou duren dan zou dat ergens rond 2048 zijn. Zal er dan nog sprake zijn van een formule 1 ?

airco
21-07-2002, 20:16
Originally posted by FleaBite



??? eum, kun je mij ff uitleggen wat dat met winnen te maken heeft? want ik volg nie echt :confused:

ik denk dat dit een steek onderwater is naar al diegenen die vaak kritiek geven op de arrogantie van Schumacher (geen charisme, ... arrogant) ... vaak een link leggende naar de voor hun beste piloot "Senna" (zuiders temperament)

Ik kan Tibo best volgen, en nog gelijk geven ook.

airco

Sennake
21-07-2002, 21:31
Mja, maar als Schumacher door velen al als "beste piloot" gezien werd vooraleer hij 5 wereldtitels behaalde (en het aantal titels er dus niet toe deed blijkbaar), mag ik ook zeggen dat hij nog 5 titels meer mag halen, en toch niet de beste piloot aller tijden zal zijn. Ik vrees wel te moeten toegeven dat hij kampioen is "by default", bij gebrek aan concurrentie...
Niet zijn schuld natuurlijk, maar langs de andere kant krijgen zijn titels er minder glans door wegens minder bevochten...
En verder ga ik de discussie van "wie is nu eigenlijk de beste piloot" niet aan omdat we altijd op hetzelfde punt uitkomen, en daar zijn we het met zijn allen over akkoord : je kan geen piloten en tijdperken met elkaar vergelijken.
Tenlotte toch nog dit : volgens Schumacher zelf is de grootste aller tijden (als je dan toch per sé wil vergelijken) Juan-Manuel Fangio, zonder enige twijfel. Daar kan ik hem in volgen. Alhoewel volgens Fangio, de grootste aller tijden dan weer Senna was. Tja, we zullen het nooit weten schat ik ;)

Ferrari Forever
21-07-2002, 22:19
kunnen we het er dan niet op houden dat Schumi gewoon een hele grote is ?

TiBo
21-07-2002, 22:20
Dikwijls gaat men er van uit dat Fangio de beter was omdat er toen minder races gereden werden. Je had minder tijd om de nodige punten te behalen.
Toch vind ik dit een beetje tegenstrijdig. Hoe minder Grand Prix', hoe sneller je kampioen zou kunnen zijn.
Als je over de eerste tien races Schumacher vergelijkt met de nummer twee in het kampioenschap dan heeft hij 3 maal zoveel punten. Het lijkt me dus dat meer Grand Prix' moeilijker is.

Uiteraard was o.a. de puntentelling compleet anders, maar wat denken jullie hierover?

Hakki
21-07-2002, 22:28
Originally posted by TiBo
Dikwijls gaat men er van uit dat Fangio de beter was omdat er toen minder races gereden werden. Je had minder tijd om de nodige punten te behalen.
Toch vind ik dit een beetje tegenstrijdig. Hoe minder Grand Prix', hoe sneller je kampioen zou kunnen zijn.
Als je over de eerste tien races Schumacher vergelijkt met de nummer twee in het kampioenschap dan heeft hij 3 maal zoveel punten. Het lijkt me dus dat meer Grand Prix' moeilijker is.

Uiteraard was o.a. de puntentelling compleet anders, maar wat denken jullie hierover?
awel, rekent nu da schumi 10superseizoenen rijdt, dan KAN ie 170punten verdienen
en as ge dan evrgelijtk me vroeger(en de puntentelling van nu) dan kon ge bv mor 110 punten verdienen, as er bv 11gp's waren
dus die records van meest aantal punten en zoveel ronden aan de leiding, das allemaal veel 'makkelijker' vr schumi als vr bv Fangio of Senna of ... omda schumi gewoon meer kansen krijgt om het te doen, krijgt meer kans om kilometers af te leggen, om gp's te winnen, ...

Ferrari Forever
21-07-2002, 22:34
En toch vind ik hem een van de allergrootsten , en dat zal nooit veranderen ....

Raceboy
21-07-2002, 22:42
volgens mij was die auto waar Fangio mee reed ook wel iets zwaarder te besturen dan de Huidige ferrari

yvdp
21-07-2002, 23:35
hmmm, denkt ge... :D

airco
22-07-2002, 00:03
Originally posted by raceboy
volgens mij was die auto waar Fangio mee reed ook wel iets zwaarder te besturen dan de Huidige ferrari

daartegenover staat wel dat de G-krachten nu massa's hoger liggen, er een perfecte technische kennis moet zijn op vlak van aerodynamica. Een Piloot moet veel meer feedback kunnen geven om de wagen nog sneller te kunnen maken.

Op vlak van Armspieren zal Fangio inderdaad meer werk gehad hebben dan Schumi ... Maar stellen dat de F1 fysiek minder zwaar geworden is :no:

airco

airco
22-07-2002, 00:05
Originally posted by Sennake

Tenlotte toch nog dit : volgens Schumacher zelf is de grootste aller tijden (als je dan toch per sé wil vergelijken) Juan-Manuel Fangio, zonder enige twijfel. Daar kan ik hem in volgen. Alhoewel volgens Fangio, de grootste aller tijden dan weer Senna was. Tja, we zullen het nooit weten schat ik ;)

Moest hij zeggen (schumacher) "De grootste aller tijden, dat ben ikzelf". Dan zou ik tenminste eindelijk kunnen begrijpen waarom ieder Schumacher arrogant vindt :D :cool: :rolleyes:

TiBo
22-07-2002, 00:11
Hoe zouden die 21 andere piloten zich nu voelen? Zij moeten nog 6 races rijden en er is niets meer te verdienen.
Volgens mij gaan een aantal teams reeds beginnen met de ontwikkeling van de wagen voor 2003!

PS: Na 8 races mag de F2002 alweer op stal :D

Finish
22-07-2002, 00:19
Kan Arrows zich niet terugtrekken uit de F1 voor de rest van het seizoen, (mits een 'redelijke' boete) om dan in 2003 terug te keren met een redelijk nieuw team en nieuw budget ? zoals je zei: er valt nog weinig te verdienen in seizoen 2002...

Hoe die 21 piloten zich nu voelen ? Moest ik Yoong heten, ik zou me slecht voelen vanavond. Beste kwalificatie ooit (19) en toch geen punten gescoord. En dan vlak voor je neus iemand de wereldtitel zien pakken waar je aanspraak op wilde maken :D

yvdp
22-07-2002, 00:22
amai finish, grofzak :D Die jonge zal zijn best wel doen zenne. Heeft alleen het talent ni echt denk ik

airco
22-07-2002, 00:29
Originally posted by Finish
Kan Arrows zich niet terugtrekken uit de F1 voor de rest van het seizoen, (mits een 'redelijke' boete) om dan in 2003 terug te keren met een redelijk nieuw team en nieuw budget ? zoals je zei: er valt nog weinig te verdienen in seizoen 2002...

Nee, vanaf dat ze 1 GP missen voldoen ze niet meer aan alle voorwaarden van het CONCORDE-aggreement. Vermits arrows dit seizoen al 2 punten scoorde zou dat een bom geld zijn dat ze zouden verliezen.

en vermits Walkinshaw nu zolang heeft dwarsgelegen ivm met Minardi (zelfde Concorde akkoord ... Prost-geld naar minardi ...,nvdr.) zou ik daar niet direct hulp verwachten.

airco

Mario
22-07-2002, 08:37
Wat MS presteert vind ik inderdaad uitzonderlijk en zijn palmares oogt ook bijzonder indrukwekkend.

Maar is het aub toegestaan hem niet te mogen ?

Trouwens, als er toch niets meer te verdienen is, vind ik dat MS die resterende races maar langs de kant moet blijven. Zo hebben de anderen nog de kans eens iets te winnen en te strijden voor punten en overwinningen.

FleaBite
22-07-2002, 10:15
hij kan mss Yoong gaan vervangen bij Minardi, om zich nog wat bezig te houden :D

Megane
22-07-2002, 10:22
Originally posted by FleaBite
hij kan mss Yoong gaan vervangen bij Minardi, om zich nog wat bezig te houden :D

En dan nog 60 punten scoren ook zeker :D

Finish
22-07-2002, 10:54
Ach nee, Yoong haalt het maximale én meer uit die Minardi, dat zie je toch zo :D

Beemer
22-07-2002, 11:26
Achter Yoong zit veel geld en da's de enige reden waarom hij en niet Saelens rijdt volgens mij.

Raceboy
22-07-2002, 11:37
Originally posted by Beemer
Achter Yoong zit veel geld en da's de enige reden waarom hij en niet Saelens rijdt volgens mij.

aldus de intilectueel van de paddock ;)l

STAFFO
22-07-2002, 11:48
En ik ben er bijna zeker van dat hij dit jaar stopt !!Voilà

tsjolder
22-07-2002, 12:15
Wat dachten jullie van "hij is veruit de allergrootste van zijn generatie"?

Finish
22-07-2002, 12:26
van zijn generatie Maleisiërs bedoel je ? ;)

FleaBite
22-07-2002, 12:27
eum... volgens mij heeft tsjolder het hier op Schumacher, he :rolleyes:

Finish
22-07-2002, 12:29
achzo. sorry, 'k werd eventjes meegesleept door de Alex Yoong-hype :D

Werner333
22-07-2002, 14:50
Tja een beetje on topic blijven kan geen kwaad percies. ;)

tsjolder
22-07-2002, 14:55
Originally posted by Werner333
Tja een beetje on topic blijven kan geen kwaad percies. ;)

Euhm, ik bleef idd on topic.

Sennake
22-07-2002, 16:28
Ok goed, daar kan ik mee leven. De allergrootste van zijn generatie. Senna was een generatie eerder. Als Montoya het ooit waarmaakt zal hij een generatie te laat gekomen zijn. Dus zoals reeds gezegd : daar kan ik perfect mee leven :-)

yvdp
23-07-2002, 00:26
please guys, hit the brakes. Al die rijders zijn goed. Geen ene mag als de beste bestempeld worden. Ze hebben nooit tegen elkaar gereden toen ze op hun best waren. Montoya moet namelijk nog een pak groeien. En Senna waarschijnlijk ook hoewel hij al serieus goed was. Fangio kan je helemaal niet vergelijken.
En dan nog iets: de kritiek die dien Argentijnse vice-wk van '54 gaf was ook serieus onterecht. "Schumacher heeft zijn 5de titel voor 80% te danken aan zijn auto!" Sorry, maar das bullshit. Schumacher is een goed rijder. Gecombineerd met een goede auto geeft dat uiteraard vonken. Spijtig dat Barrichello zoveel problemen heeft gehad. Anders had de constructeurstitel al lang binnen geweest.

Sennake
23-07-2002, 09:30
Er bestaat idd niet zoiets als een "neutrale objectieve" vergelijking. Zelfs 2 piloten uit dezelfde periode, die tegen elkaar rijden (bv Schumacher en Montoya) kunnen niet met elkaar vergeleken worden omdat ze met 2 verschillende wagens rijden. En zelfs 2 piloten met dezelfde wagen (bv Schumacher en Barricello) kan je niet vergelijken omdat ze verschillende ingenieurs, mechaniciens en vooral verschillende instellingen hebben. Zet je de instellingen perfect gelijk, dan zal er altijd één piloot zijn die met die instellingen niet zo goed presteert...
Zelfs één piloot is niet gewoon "goed" of "niet goed". Het ene circuit zal hem al beter liggen dan het andere, en een andere bandenset of een temperatuursschommeling kan er al voor zorgen dat een piloot die enkele minuten eerder de snelste was, opeens niet meer de snelste is. Dus dat vergelijken zullen we maar laten voor wat het is.
Trouwens, is een student die 70% haalt en primus is van zijn (middelmatige) klas minder goed dan een student die 75% haalt in een identieke studierichting en laatste is van zijn (sterke) klas? Volgens de naakte cijfers wel, alhoewel de eerste primus is en de tweede allerlaatste... En misschien was de leerstof wel niet dezelfde... Iets om over na te denken...

Megane
23-07-2002, 11:13
Hoe komt het dat de huidige Ferrari zo goed is?
Toen MS bij het team kwam waren zijn voorgangers toch ook niet de minste, Berger, Alesi.
Volgens mij heeft HIJ de auto goed gemaakt samen met Ross en Jean.En volgens mij kan hij ook het team motiveren om dingen te doen die ze voor anderen niet doen. :fight:

Alain
23-07-2002, 13:15
Draai het en keer het hoe je wil. Het is een verdiende titel. Zelfs zonder de stalorders in oostenrijk en de pech van Barrichello had ie de titel gehaald. Ok, hij zet het team naar zijn hand maar is dat ergens ook niet zijn verdienste? Ferrari zat in het slop, in 96 komt hij erbij en wint drie GP's met een wagen die toen zeker moest onderdoen voor de concurrentie. Dat gegeven alleen sterkt mij in de overtuiging dat hij één van de grootste is. Toegegeven, het zou niet zo makkelijk zijn geweest en zijn cijfers zouden lager gelegen hebben moest Senna er nog geweest zijn, maar toch. En daarbij...het zijn slechts getallen.
Zijn sterkte ( en daar verschilt hij met alle anderen ) is volgens mij : zijn motivatie en de juiste mensen rond zich te vergaren. Denk daarbij aan zijn vermogen om alle neuzen in dezelfde richting te duwen en dan krijg je een superteam. Dat is ook een gave die dezer dagen veel belangrijker is dan voorheen.
Wie de beste aller tijden is blijft een eeuwigdurende discussie ( voor mij is dat bv. Villeneuve, Gilles wel te verstaan ) en daar heeft iedereen zo wel zijn redenen en argumenten voor.
Ik denk dat hij de meest complete rijder van het veld is. Niet vergeten dat hij er ook in slaagde GP's te winnen met mindere auto's en met een onnozel V8'tje tegen de V10's en V12's.
Zijn debuut met de Sauber Mercedes op de Nurburgring in 1990 is voor mij persoonlijk het beste bewijs dat hij een uitzonderlijk talent is. Als 21-jarig broekventje Mauro Baldi 1,5 seconden per ronde afhandig maken is volgens mij niet voor iedereen weggelegd.

yvdp
23-07-2002, 15:02
hetgeen Alain hier zegt klopt gelijk een bus. Allé, boven da Villeneuvestukje natuurlijk. De rest is een eigen mening. Maar die mening is erges ook mijn mening.

Jan
23-07-2002, 16:51
Ik denk dat Alain dat hier mooi heeft verwoord. Vergelijken doet een mens maar al te graag en dat is heel begrijpelijk want je wil nu eenmaal de prestaties van de groten van vandaag toetsen aan die van de helden van vroeger. Zoals je weet was vroeger alles veel beter (soms betrap ik mij ook wel eens op dergelijke gedachtengang) en nu worden die prestaties van toen soms opgehemeld tot heldendaden. Alain mijmert even over hoe het zou geweest zijn mocht Senna niet verongelukt zijn, en terecht. Waarschijnlijk zou Schumacher dan nu geen vijfde titel op zak hebben. Het is echter allemaal zo hypotetisch, de realiteit is gewoon anders, en dat moeten we aanvaarden.
Elke periode en generatie heeft zo zijn voorbeelden van helden die helaas niet meer onder ons zijn en die "bij (blijven) leven en welzijn" vermoedelijk voor een heel andere autosportgeschiedenis zouden gezorgd hebben: Pedro Rodriguez, Jochen Rindt, Jim Clark, Tony Brise, Stefan Bellof, Ayrton Senna...... De lijst is verre van volledig, het zijn gewoon de namen van voortijdig afgebroken supertalenten die mij te binnen schieten.

jan

Pascal
23-07-2002, 21:16
FERRARI WACHT MET CONTRACTVERLENGING
_______________________________________
Ferrari is niet gehaast om het contract van Michael Schumacher open te breken.

Schumacher, zondag voor de 5e keer wereldkampioen geworden, heeft bij Ferrari nog een verbintenis tot 2004. Per jaar vangt hij bij de Italiaanse renstal 32 miljoen dollar.

Schumacher is 33 jaar. Hij heeft al een paar keer gezegd dat hij tot z'n 40e wil blijven racen, maar lijkt ook zelf geen haast te maken van een contractverlenging. Ferrari-woordvoerder Colajanni: "Als het zover is, praten we wel eens met Michael, maar dat lijkt ons nu nog een beetje te vroeg."

Bron : vrt TT

Doorgaan tot zijn veertigste, ja dan kan hij er nog wel wat titels bijdoen natuurlijk.

C U