PDA

View Full Version : Magny Cours: De Race


Finish
21-07-2002, 16:15
Aangename race. Spijtig van de olievlek, de penalty's en het startprobleem van (weeral) Barrichello. Raikkonen reed subliem, Coulthard van onzichtbaar naar podiumplaats. Schumacher reed mee, en meerijden betekent voor Schumacher tegenwoordig winnen. De penalty's leken me vreemd; Schumacher en Coulthard gaan misschien niptjes erover.

TOP
*Schumacher: ....5
*McLaren: prachtige race, prachtige strategie. Geldt voor beide coureurs.
*Wedstrijdleiding: bleef consequent in beslissingen

FLOP
*Williams: eerste deel van de race prominent aanwezig; tweede deel niets meer van gezien of gehoord
*Jaguar: ach ja, die ging ik niet meer vermelden (zo'n afvliegende achtervleugel is anders wel levensgevaarlijk)
*Toyota: goed seizoensbegin, vreselijk seizoenseinde ?
*Wedstrijdleiding: bepaalde uiteindelijk de race
*Massa: Is niet de 2de Raikkonen
*Sato: zou van mij -net als Yoong- een schop onder z'n *** krijgen. Een talent dat zich in de F1 niet kan bewijzen, elders wel
*BAR: Silverstone is voorbij. Terug naar de alledaagse nachtmerrie.

5 verdorie. VIJF ! competitieve sport, die F1 !

Finish.

TiBo
21-07-2002, 18:55
Man wat heeft de men toch met die lijn!? Als het echt om de veiligheid gaat OK, maar zo net met een wiel erover en dan een drive trough aan de broek krijgen, dat gaat toch net even te ver! :mad:
Men heeft daar voor vier spectakelmakers (Massa, Coulthard en beide Schumachers) het raceverloop beïnvloed.

Dom foutje van Kimi. Als dit meer gebeurt kan dit de motivatie wel eens gaan aantasten (vraag maar aan Mika).

Beide McLarens gingen lekker. Zou Ilmor de zaakjes terug voor elkaar hebben?

Montoya gaat zeer hard als hij op kop rijdt, maar als hij moet gaan inhalen dan lijkt hij op te geven.

Ralf verliest steeds meer terrein op Montoya.

Sato zien we volgend jaar niet meer terug, en ik vrees van McNish hetzelfde.

Werner333
21-07-2002, 19:05
Originally posted by TiBo
Montoya gaat zeer hard als hij op kop rijdt, maar als hij moet gaan inhalen dan lijkt hij op te geven.

Hij gaf mij meer de indruk de boel op te houden.

airco
21-07-2002, 21:29
Michael Schumacher's record-equalling fifth world title triumph was confirmed on Sunday despite a race stewards' inquiry into the decisive moment of his French Grand Prix victory.

Officials here looked into allegations that the Ferrari ace had illegally passed McLaren's Kimi Räikkönen four laps from the end while yellow flags were being waved. But the sport's governing body the FIA said that, after studying the incident, there were no grounds to strip Schumacher of his famous win.

"Having heard the explanations of the drivers and their representatives, and having viewed video evidence and examined the relevant sector times, the stewards decided that no further action is deemed necessary," the FIA said in a statement.

Schumacher clinched his fifth world title, and his eighth win in 11 races this season, four laps from the end of a gripping 72-lap battle at the 4.25km Magny Cours circuit after a slip from race leader Räikkönen.

However, the Finn's McLaren boss Ron Dennis immediately cast doubt on the vailidity of the Ferrari driver's triumph which took him level with the five titles won by the legendary Juan Manuel Fangio.

Dennis claimed that Schumacher had passed Räikkönen for the lead when yellow warning flags were waving caused by oil left on the track when the Toyota of Allan McNish had crashed out with a blown engine. "Kimi entered a yellow flag zone and Michael overtook before there was a green one to let him pass," Dennis told said.

"The regulation is explicit - and Kimi was overtaken under a yellow flag." But Schumacher defended the crucial move. "I don't think I would have passed Kimi if it had not been for the oil as he drove a fantastic race.

"I was obviously warned by seeing his problem. At the time I was concerned that I had passed under the yellow flag, but in fact it was after the incident and I was on the racing line while Kimi was off it."
bron:f1racing.net (http://www.f1racing.net)

nog een akkefietje na de franse GP, waar Ron Dennis zich meteen van zijn bedenkelijkste kant laat zien ...

Ok, onder geel mag je niet inhalen ... maar als de piloot voor je een fout maakt, en zo zijn plaats weggeeft ...
Ik heb de beelden gezien ... Volgens de letter van de wet was het ongetwijfeld een inbreuk tegen het reglement. Als je echter naar de geest van het reglement kijkt zie je dat er met het manoeuver van Schumacher (gewoon op de ideale lijn blijven) niks verkeerd is ....

airco

Hakki
21-07-2002, 22:24
Originally posted by airco


nog een akkefietje na de franse GP, waar Ron Dennis zich meteen van zijn bedenkelijkste kant laat zien ...

airco
ge maakt mij ni wijs da jean todt da ni zou doen moest de situatie omgekeerd zijn ze....
Ronneke wist ookwel da em geen gelijk ging krijgen, mor em wilt gewoon ff aantonen da et eigenlijk ni zou mogen, mor iedereen zou etzelfde gedaan hebben als schumi(behalve dan mss ni zo nog es int gras duwen as raikko op de baan komt, mor enfin ja :), das schumi zijne bekende kant eh:p)

Benklak
21-07-2002, 22:26
Tibo,

Als ge erover rijdt, moet ge bestraft worden, zo simpel is het. Waar gaat ge anders de grens trekken??????? Ik vond de beslissingen allemaal heel correct!

Benklak

TiBo
21-07-2002, 22:26
Op zich vind ik het toch wel jammer voor Raikkonen. Hij heeft er hard voor geknokt en verdiende vandaag te winnen. Uiteindelijk hoefde Schumacher vandaag niet te winnen om de titel te pakken, ... maar als je zelf in de fout gaat dan is dat maar zo.

Ron Dennis is toch een geval op zich vind ik. Da's zo iemand die zo lang zeurt todat je hem niet meer hoort.

FleaBite
21-07-2002, 22:58
btw, iemand geel-rood gestreepte vlaggen gezien? ik alleszins niet. misschien door de wat mindere regie, of misschien waren ze er gewoon niet (mja, ik zal maar direct zeggen dat ik denk dat Kimi eerder slachtoffer was dan dat het zijn eigen schuld was, na, 't is eruit :p )

Sway Bar
21-07-2002, 23:12
Mogen we nog een spannende strijd zien tussen de Mc Laren en de Williams boys als ook Barichello voor de 2de plaats in het kampioenschap.

Als Mc Laren zo blijft verder presteren zal Williams het nog moeilijk hebben. Toch ik zie nog Montoya 2des eindigen maar dan moet hij blijven presteren.
Barichello is ook kansrijk ervoor en een betere wagen, hopelijk blijft de pech voor hem dees keer uit.

Toch een leuke GP gezien dank zij Mc Laren

Raceboy
21-07-2002, 23:15
tja barrichello zal zijn kans nu wel gaan. Kunde u het al indenken dat barrichello schumacher er nu afrijdt ? 2 teammates die elkaar aanrijden spektakel verzekerd :) niet bart ? ;)

Finish
21-07-2002, 23:21
behalve dan mss ni zo nog es int gras duwen as raikko op de baan komt, mor enfin ja , das schumi zijne bekende kant eh)

Ik denk dat gij pas positief over Schumacher klapt als hij zichzelf in de muur boort. Of nee, misschien reclameert ge dan nog dat hij brokstukken op het circuit laat liggen die andere auto's beschadigen.
:rolleyes:

Ik denk toch wel dat Raikkonen zéker niet in het gras werd 'geduwd', maar gewoon via het gras terug de baan opkwam.

HHugo
21-07-2002, 23:21
Zeer jammer voor Kimi, niet echt een fout vind ik. Maar uitstel van overwinning is nog geen afstel...

Als teambaas moet ge af en toe kunnen zagen vind ik, Ron kan het ook maar proberen hé. Andere teams zouden dat ook doen, dat hebben we in het verleden al genoeg gezien, en niet alleen door Mclaren.
Ge moet natuurlijk ook weten wanneer je moet stoppen met zagen:


"Following the stewards' inquiry, Team McLaren Mercedes accepts their decision regarding the incident in which Kimi Raikkonen lost the lead of the French Grand Prix. However, we feel that the regulations concerning overtaking manoeuvres under a yellow flag need further clarification. The team feels strongly that it would be inappropriate to take any further action which would detract from the outcome of the 2002 Formula One World Championship."


Ze weten dus van ophouden ;)
T'is maar beter zo, want der is niks aan als je op zo'n manier moet winnen...


wallpaper (http://users.pandora.be/FleaBite/wp-frankrijk2002.jpg)

Raceboy
21-07-2002, 23:35
net in VTM nieuws:" op 5 ronden van het einde blaast mcNish de motor van zijn jaguar op" en dat terwijl ze beelden laten zien van Irvine die zijn achtervleugel verliest.

Sway Bar
21-07-2002, 23:38
Originally posted by raceboy
net in VTM nieuws:" op 5 ronden van het einde blaast mcNish de motor van zijn jaguar op" en dat terwijl ze beelden laten zien van Irvine die zijn achtervleugel verliest.

lol, een mens kan eens missen hé :D

Gelijk in de koers ook:
Over Virenque een paar dagen geleden zei degene die naast de presentator zit: "tis toch niet meer gelijk vroeger kzou hem niet in mijn ploeg moeten hebben" :rolleyes:

yvdp
21-07-2002, 23:48
En op teletext van vrt verwisselen ze burns met mcrae en in de koers noemt virenque den helft van den tijd jalabert. Goe bezig daar manne... :D:D:D

Raceboy
21-07-2002, 23:55
ja die mannen zijn nu ook ni zo bekend he ;)

airco
22-07-2002, 00:10
==>topic

Sway Bar
22-07-2002, 00:50
ok on topic
Heeft er iemand naar de race gekeken op canvas?
--> ik nooit meer, lang leve itv

Kheb eens een volledige wedstrijd bekeken. Het is wel eens leuk om geen reclame te zien. Toch soms wel goeie commentaar maar het is zo'n saaie boel. Ze hollen eigenlijk achter de feiten aan waar op itv ze direct mee zijn wat er gebeurt.
Der zit geen ""magic"" in.

Kweet niet hoe dat zit op Frankrijk, maar als ik dat hier zo lees moet het zeker even goed zijn als op itv, alleen mijn Frans is slecht :rolleyes:

PS: kzou het zelf niet kunnen maar als je ziet dat het voetbal etc etc wel leuk gepresenteerd kan worden waarom de F1 dan niet?

Mario
22-07-2002, 09:29
Voor mij was Raikkonen de man van de race en jammer dat Coulthard net iets te vroeg instuurde bij het uitkomen van de pitlane. Heel misschien hadden we dan een andere winnaar gehad.

Ja, inderdaad, Ron Dennis zal wel kunnen zagen, maar hier zitten er ook die daar elke keer weer maar blijven op hameren en dus in hetzelfde bedje ziek zijn. En zoals iemand opmerkte, Ferrari zou net hetzelfde gedaan hebben in het omgekeerde geval.

Alain
22-07-2002, 09:50
Raikkonen had verdiend te winnen, maar ja...in het verleden zijn er al zoveel geweest die hetzelfde lot moeten hebben ondergaan. Zijn moment van glorie komt nog wel !
Ik denk niet dat MS enige fout treft, vermits hij totaal geen poging ondernam om Raikkonen aan te vallen. Hij profiteerde van de uitschuiver om er langs te gaan...logisch dat Dennis protesteert ( ik had van hem niet anders verwacht ) maar voor een keer moet ik zeggen dat iedere teambaas dit geprobeerd zou hebben.
Nummer 5 van Schumacher en 2002 lijkt echt wel een jaar van dominanties te worden : Schumacher, Rossi, Bayliss, da Matta....
Laat ons gewoon hopen dat ze bij McLaren deze positieve lijn kunnen doortrekken en dat ze bij BMW de trainingsresultaten eens omzetten in goede raceresultaten.

yvdp
22-07-2002, 10:36
vooral da laatste. Volges mij denken ze daar dat ze punte krijgen met hun kwali-tijden...

Jan
23-07-2002, 13:19
Op de keper beschouwd waren beide Mc Larens dit keer superieur aan die ene Ferrari maarrrrr: Rookienen krijgt het op z'n zenuwen van die Duitser onder zijn achtervleugel en maakt een remfout (al dan niet geholpen door een "glijmiddel"), Coulthard maakt als iets te lang gerookte Schotse zalm een domme fout door over de lijn te gaan. Gelet op het zuivere weggedrag van de Mc Larens gekoppeld aan een plots toch aanwezige snelheid en betrouwbaarheid ben ik er van overtuigd dat zonder die twee geschoten kemels de Mc Larens op de eerste twee podiumplaatsen hadden gestaan. De kombinatie Ferrari - Schumacher was in deze GP een stevig konkurrent voor de Mac's, maar geenszins superieur zoals we dat al zolang gewend zijn. Het is natuurlijk nog wat vroeg, maar komen er misschien andere tijden???
Bij Williams is er eens te meer werk aan de winkel, een GP duurt toch iets langer dan een flying lap.

jan

Finish
23-07-2002, 13:38
Dat lijkt me de meest complete en to the point samenvatting die er maar kan zijn :)

DJ Scorpio
23-07-2002, 15:01
Originally posted by Hakki

ge maakt mij ni wijs da jean todt da ni zou doen moest de situatie omgekeerd zijn ze....
Ronneke wist ookwel da em geen gelijk ging krijgen, mor em wilt gewoon ff aantonen da et eigenlijk ni zou mogen, mor iedereen zou etzelfde gedaan hebben als schumi(behalve dan mss ni zo nog es int gras duwen as raikko op de baan komt, mor enfin ja :), das schumi zijne bekende kant eh:p)

:frusty: Dergelijke reacties tov Schumacher wordt ik zo beu hee... er is geen sprake van in het gras duwen, je moet zelfs als je van de baan gaat opletten dat je niemand in de weg rijdt als je terug op de baan komt en Kimi heeft dat perfect gedaan. Toen hij zag dat Michael al te ver was is hij opzij gegaan.

Ik vind het spijtig voor Kimi want hij had het zeker verdiend te winnen helaas stak die olievlek van McNish daar een stokje voor :(

yvdp
23-07-2002, 15:05
Die reactie is idd een beetje overdreve. Schumi volgde gewoon de perfecte rijlijn. Als ge een fout maakt moet ge der tegenkunne dage ingehaald wordt en dan moetge zeker ni gaan duwen. En al een geluk dat beide rijders fair in "duel" zijn gegaan.

tsjolder
23-07-2002, 17:10
Zonder de flaters de McLarens 1 en 2? Ik denk het niet. Als je de redenering doortrekt, moet je de straf voor Schumacher ook wegnemen en dan zou hij waarschijnlijk makkelijk gewonnen hebben. Dat waren namelijk de enige momenten waarop hij vrije baan had en hij reed duidelijk van de concurrentie weg. De overmacht was zeker veel minder groot dan in de races daarvoor, maar toch kun je niet zeggen dat de McLarens hier sneller waren dan de ferrari.

airco
23-07-2002, 18:42
Tsjolder has a point ...
McLarens werkten goed dit weekend ...
De Ferrari's hadden een dipje

Neem echter de fouten weg, en M.Schumacher wint makkelijk. Ze beteren inderdaad de McLaren's, maar de weg is nog lang zene. Maar er is hoop ... Daar waar het bij Williams blijkbaar een beetje stil blijft staan de laatste tijd.

airco

airco

HHugo
23-07-2002, 22:14
Dat Mclaren zo goed meekon met de Ferrari's ligt vooral aan de banden. De Michelins werkten op dit circuit beter dan de Bridgestones. Misschien is dat dit weekend in Duitsland weer omgekeerd...
Dit wil niet zeggen dat Mclaren niet groeit, want alle evoluties gebeuren in functie van de banden (nieuwe achterophanging,...). Toch denk ik dat we pas volgend jaar opnieuw wat spanning zullen krijgen (dwz voor het kampioenschap), Mclaren heeft dan voor alle circuits al data van Michelins, en Williams zal ook wel sterk staan. Ik hoop dat we dan eindelijk eens strijd zien tussen drie teams voor het kampioenschap ( en misschien Renault, wie weet).

FleaBite
23-07-2002, 22:35
Originally posted by HHugo

Dit wil niet zeggen dat Mclaren niet groeit

idd, want Williams kon het tempo niet zo goed volgen. Het kon dus niet énkel aan de banden liggen.

airco
23-07-2002, 23:47
Originally posted by HHugo
Ik hoop dat we dan eindelijk eens strijd zien tussen drie teams voor het kampioenschap ( en misschien Renault, wie weet).

Ik hoop ieder jaar ... (ik wil gerust de posts van vorig jaar eens terugzoeken waar we dat allemaal hoopten) ...
Toch wordt de voorsprong die Ferrari momenteel heeft niet in een jaar ongedaan gemaakt. Bij Ferrari is momenteel alles perfect. En vermits er voor het komende seizoen geen ingrijpende wijzigingen gepland staan vraag ik me af wat deze geoliede machine kan stoppen. Als Todt en Montezemolo (en ook Schumacher in 2004?) het voor bekeken houden zal alles terug van de grond af opgebouwd moeten worden. Tot dan vrees ik dat we aan een vrij eentonige show gebonden blijven. Zeker nu een uigebluste Newey stilaan naar iets anders begint uit te kijken dan naar F1.

airco