Log in

View Full Version : Het einde van de wereld

Finish
24-07-2002, 13:09
LONDEN (BELGA/AG) Astronomen hebben enkele weken geleden een asteroïde ontdekt die in 2019 de Aarde zou kunnen raken. De enorme steenklomp is volgens wetenschappers momenteel het meest bedreigende object in de ruimte, aldus de BBC woensdag. Volgens berekeningen zou de asteroïde 2002 NT7 op 1 februari 2019 met de Aarde kunnen botsen. Maar er bestaan nog veel onzekerheden over deze voorspelling. Het brokstuk is ongeveer twee kilometer groot, genoeg om een heel werelddeel mee te verwoesten. Ook zou de inslag voor wereldwijde klimaatveranderingen kunnen zorgen. Onderzoekers in de Amerikaanse staat New Mexico signaleerden het hemellichaam voor het eerst op 5 juli. Sindsdien houden astronomen uit de hele wereld de asteroïde nauwlettend in de gaten. NT7 daait in 837 dagen rondom de Zon. Als de steenklomp met de Aarde zou bosten, zou dat met een snelheid van 28 km per seconde zijn. (DWM)

bron: www.wanadoo.be

Daar krijg je toch wel even koude rillingen van, niet ?

yvdp
24-07-2002, 13:36
euh, ja. Maar wie weet hoever we dan staan op gebied van ruimte en de bommenindustrie. Dan blazen ze da ding toch gewoon op zeker.

Anneke
24-07-2002, 13:58
In de films krijgen ze dat ook altijd opgelost dus....
ge zet wa knappe mannen op een of ander vliegding met wa boren en dan komt dat allemaal goed... Ik heb armageddon gezien ;)

Finish
24-07-2002, 14:12
Jamaar, zeg nie da'k u nie gewaarschuwd heb eh ! :D

Stipey
24-07-2002, 14:48
De baan van zo'n ding valt op zo'n lange termijn nauwelijks te voorspellen, en bovendien bestaan er voor elk gevaarlijk ruimtelichaam dat ze vinden 20 andere lichamen die veel gevaarlijker zijn en die ze niet gezien hebben :-)

Het is vooral sensatiepers.

FleaBite
24-07-2002, 15:33
Originally posted by Stipey
De baan van zo'n ding valt op zo'n lange termijn nauwelijks te voorspellen

jaja, maareuh.. ik vind 17 jaar toch niet zo'n lange termijn meer, zenne... glp :(

yvdp
24-07-2002, 16:08
help, dan bennek opt moment in den helft van men leve

Raceboy
24-07-2002, 16:35
precies snel tijd voor kinderen :D

Stipey
24-07-2002, 16:51
Originally posted by FleaBite

jaja, maareuh.. ik vind 17 jaar toch niet zo'n lange termijn meer, zenne... glp :(

Om zoiets te voorspellen wel. De Aarde is verschrikkelijk klein in vergelijking met de ruimte tot andere planeten en hemellichamen he. Da's alsof ge met uw geweer gaat schieten op een punaise die 20 km verder ligt. Ge kunt wel zien dat die kogel uw richting uitkomt, maar het is erg moeilijk om zijn exacte baan te voorspellen zonder veel data verspreid over een langere periode. Bovendien kan die kogel onderhevig zijn aan andere gravitatiekrachten waarmee je geen rekening hield.

sledge
24-07-2002, 17:28
Gelukkig dat ze 1 februari als datum uitkomen, moest het 1 april zijn dan zo er nopg eens verwarring ontstaan. Kzie het Bush JrJr al zeggen op den TV: It was only a joke

yvdp
24-07-2002, 17:47
dan vreesek da bush jr jr rap dood zal zijn. Wan t zo'n grapkes zoude ni echt goe overkome denk ik.

Finish
24-07-2002, 18:14
Originally posted by yvdp
dan vreesek da bush jr jr rap dood zal zijn. Wan t zo'n grapkes zoude ni echt goe overkome denk ik.

Osama Bin Laden Jr. zal daar wel voor zorgen :)

schumivill
24-07-2002, 18:21
Originally posted by yvdp
help, dan bennek opt moment in den helft van men leve

Fantastisch om te weten hoe oud je zult worden hé! :p

Stipey
24-07-2002, 18:55
De baan van zo'n ding valt op zo'n lange termijn nauwelijks te voorspellen

Of zoals ze op slashdot.org zeggen: "it shouldn't bump getting run over by a llama off your list of worries" :)

De kans dat er in de buurt een oude ster explodeert en een wind met geioniseerde deeltjes uitstoot die eventjes onze volledige atmosfeer wegblaast is overigens ook groot, maar dat lees je nooit in kranten :)

Sway Bar
24-07-2002, 19:13
doet me denken aan de aflevering van de simpsons ;)

airco
24-07-2002, 19:16
hmmmzzz nog slashdotters hier :):) fein :x

nah ik geloof niet zo echt in het einde van de wereldverhaal ....

airco

TiBo
25-07-2002, 15:23
2019?! Tegen die tijd stockeren we toch alleen ons afval nog maar op aarde, ... niet?

We zitten dan allen gezellig voor onze plasma-TV naar de spin-off serie van de Formule 1 te kijken, de Formule Deathmatch. Uiteraard gaat het ons niet goed dat deze serie, geleidt door de arrogante duitse ex-wereldkampioen Michael Schumacher, steeds opnieuw gedomineerd wordt door dezelfden. Sommigen hebben de hoop dan ook al opgegeven om ooit nog eens een niet-Belg of een niet-Ferraririjder op het hoogste schavot te zien staan en verkiezen om rustig wat plaatsjes te schieten van de komeet die elk ogenblik op de lokale stortplaats kan inslagen.

Het is op dat ogenblik dat Finish zich tot mij zal richten en zal verkondigen: "Hoe wist jij dat?". ;)

Finish
25-07-2002, 15:55
Maarnee, ik heb mijn 'kometenkijker' al besteld ;)

FastFons
25-07-2002, 16:59
Bovendien zijn er nog talloze niet ontdekte hopen massa in de ruimte, die de baan van zon meteoriet kunnen beinvloeden (wetten van newton remember). Zo werd bv pluto jaren voordat ze werd waargenomen ontdekt door een afwijking in de baan van ik meen saturnus (but dont shoot me if I'm wrong)

FF

Sennake
25-07-2002, 17:30
Originally posted by TiBo
Uiteraard gaat het ons niet goed dat deze serie, geleidt door de arrogante duitse ex-wereldkampioen Michael Schumacher, ...

Ohlala, dat had ik van die kant niet verwacht :D

Sennake
25-07-2002, 17:32
Originally posted by Finish
Maarnee, ik heb mijn 'kometenkijker' al besteld ;)

En als die dan opgesteld staat en de Finish juist wil loeren, zegt zijn madam : "Kom eten, kijker!" :D

Sennake
25-07-2002, 17:33
Originally posted by FastFons
Bovendien zijn er nog talloze niet ontdekte hopen massa in de ruimte, die de baan van zon meteoriet kunnen beinvloeden (wetten van newton remember).

Moet dat niet zijn : de wetten van Keppler?

FastFons
25-07-2002, 17:41
newton beschreef toch als eerste dat 2 massas elkaar aantrekken, dus krijg je een kracht op de meteoriet die dus de baan zal beinvloeden. Inderdaad de wetten van keppler die bespreken de baan meer in detail, maar dankzij mijn verleden (examen analyse 1e kan burgie) heb ik daar iets op tegen :d

FF

Sennake
25-07-2002, 17:44
Aha, da'k het toch nog wist eh :-)
Ik heb nog samen met Frank De Winne astronomie en geodesie gekregen van professor Van Twembeke zelle :-)

TiBo
25-07-2002, 18:41
Tja, ... ik euh, ... *schaamrood op de wangen* :o

Ik schrijf lang niet foutloos, ... mij zal ja dan ook nooit aan het Groot Dictee zien deelnemen.
Zolang we elkaar begrijpen is dat niet Het einde van de wereld (en zo zitten we terug on topic) :D

Stipey
25-07-2002, 20:49
Originally posted by Sennake
Aha, da'k het toch nog wist eh :-)
Ik heb nog samen met Frank De Winne astronomie en geodesie gekregen van professor Van Twembeke zelle :-)

Heel even off-topic; heb jij mijn e-mail over onze Frank trouwens gekregen of is er ergens iets verkeerd gelopen?

En terug on-topic; als zo'n ding op de aarde valt en 1 continent verwoest...welk moet dit dan volgens jullie zijn? :-)

Werner333
25-07-2002, 21:01
Geen enkel. Dat dat ding maar in de stille oceaan valt.

Stipey
25-07-2002, 21:08
lol, dan krijgt ge nen enorme tsunami en heeft iedereen er last van...enfin, ik zou dan toch niet aan de kust willen wonen.

Enfin, dan wilt ge nergens wonen want bij een inslag van zo'n ding dat enkele kilometers groot is geef ik de mensheid niet lang meer...maar die kans is enkele miljarden keren kleiner dan de media laat vermoeden :-)

Sennake
25-07-2002, 21:43

Heel even off-topic; heb jij mijn e-mail over onze Frank trouwens gekregen of is er ergens iets verkeerd gelopen?

En terug on-topic; als zo'n ding op de aarde valt en 1 continent verwoest...welk moet dit dan volgens jullie zijn? :-)

Mail ontvangen, maar nog geen tijd gehad om te zoeken :-(
Ik ben dat anders wel van plan hoor :-)

Stipey
25-07-2002, 21:52
Originally posted by Sennake

Mail ontvangen, maar nog geen tijd gehad om te zoeken :-(
Ik ben dat anders wel van plan hoor :-)

wow, fijn!!! Het is niet zo dringend, dus doe maar wanneer je tijd/zin hebt. :)

Hier trouwens een leuke foto van Flahaut (http://www.urania.be/flahaut/flahaut.jpg) die onze tentoonstelling bezoekt in Koksijde (nota voor de rest; tentoonstelling over Frank De Winne). Op 21 juli heeft Flahaut onze stand ook al geintroduceerd aan Duquesne en De Donnea, dus er komt goed volk naar kijken :)