PDA

View Full Version : Hockenheim: Race


Finish
28-07-2002, 16:00
Mooie beelden, goede commentaar en een redelijke wedstrijd voor de 2de plaats, de enige nog interessante plaats. Knapste duel van het seizoen tussen Montoya en Raikkonen, was pretty close. Pech voor Ralf die toch wel super bezig zat, en pech voor Raikkonen.

TOP:
-Schumachers: Michael wint, Ralf heeft pech maar rijdt een schitterend racebegin
-Montoya/Raikkonen: niet toegeven, nooit opgeven, blijf je positie verdedigen. Prachtig duel. Montoya achteraf onzichtbaar naar positie 2
-Sauber: Als er een topwagen uitvalt, zit Sauber klaar voor de puntjes

FLOP:
-Jaguar: oh ja, die ging ik niet meer vermelden. Wel goed gelachen met Irvine anders.
-BAR: 3 weken terug nog groot feest, nu balen
-Jordan: daar had een pak meer in gezeten
-Arrows: spaar geld uit en race gewoon NIET mee
-Pitcrew Williams + Ferrari: Maken te vaak fouten.
-Toyota: Het seizoen lijkt in rook op te gaan....
-Hockenheimcircuit: ik mis die lange rechte stukken en al die bomen :)

Redelijke race. en dan nu: ZONNEN ! :)

Hakki
28-07-2002, 16:09
kan da zijn da kimi zijn banden ni heeft laten vervangen tijdens zijnen 1ste pitstop?
ik dacht lijk da die mannekes daar zo passief aant zitte waren, ofwel waren die supervlug gedaan:)
mor kdenk dus datem oorspornkelijk geen banden wou wisselen, enjah, das et risico...
had sowieso niveel van mclaren verwacht dit weekend:)

airco
28-07-2002, 16:40
2 opmerkelijke voorvallen ...

1) Raikonnen - Montoya
==> Bangelijk inhaalmanoeuver + weerwerk van Raikonnen
==> Ware het niet dat Montoya bij zijn eerste aanval met al zijn wielen buiten de witte lijn (afbakening race-circuit) gaat, en hierdoor een veel hogere exit-speed heeft in die bocht. Hiermee legt hij de basis voor zijn Inhaalmanoeuver.
Ook op de A1-ring waren er gelijkaardige voorvallen, en die kregen toen een stop-and-go in de Race.
Ik wil hier niet zagevent uithangen, maar het reglement schiijft voor dat er geen voordeel mag ontstaan door een piloot die het circuit verlaat (zie het als een chicane afsnijden en zo iemand inhalen)

2) Teamorders
==> Nu zegt iedereen ... Waren er teamorders ???
==> Hoe verklaar je anders dat Ralf Schumacher 4 ronden voor het einde naar de pits moest ... terwijl hij competitieve tijden draaide, en 20 seconden voorsprong had op zijn eerste concurrent.
Te weinig benzine ?? ==> er wordt niet getankt
banden versleten ... ==> geen bandenwissel

Even Later ... verklaring van Williams .... Ralf kwam binnen omwille van Hydraulische problemen.

Come on guys ...
Eerst mee Ferrari zwart maken omdat ze tenminste eerlijk zijn om toe te geven dat er teamorders zijn, om het dan zelf in het geniep te gaan doen ....
Ok 98% van de kijkers heeft dit niet door ... terwijl Ferrari het duidelijk laat merken ... dus het zou beter zijn voor de sport ...

Dat ze teamorders toepassen, kan ik best mee leven, maar doe het dan tenminste openlijk, en doe niet hypocriet als een ander team hetzelfde doet als jij.

airco

airco
28-07-2002, 16:44
Originally posted by Finish

-Pitcrew Williams + Ferrari: Maken te vaak fouten.


Ok als we gaan oordelen op 1 race ... dan heb je gelijk ...
Ik denk dat er over het algemeen over de pitcrew van ferrari echter geen klagen is ...

Fouten gebeuren nu eenmaal overal wel eens ... zolang het geen gewoonte is ...
Als je voor 1 fout het label "maken teveel fouten" krijgt ?? :rolleyes:

airco

Finish
28-07-2002, 16:50
Wel, het is common knowledge dat die van Williams nooit de beste waren. Neem daarbij voorvallen als Montoya die z'n lollipop overrijdt, de brandstofslang die maar niet op de Williams wilt passen, de lollipop die nogal traag z'n lollipop opheft....en dat is dan nog maar enkel dit seizoen.

Werner333
28-07-2002, 16:54
Originally posted by airco
==> Hoe verklaar je anders dat Ralf Schumacher 4 ronden voor het einde naar de pits moest ... terwijl hij competitieve tijden draaide, en 20 seconden voorsprong had op zijn eerste concurrent.
Te weinig benzine ?? ==> er wordt niet getankt
banden versleten ... ==> geen bandenwissel


Het was duidelijk te zien dat er een slang aan de wagen werd gekoppeld en er "iets" in de wagen werd gepompt. Dat akn dus hydraulische vloeistof geweest zijn. Ralf bleef in het interview achteraf op de vlakte over het voorval.

airco
28-07-2002, 17:33
slang aansluiten en niks pompen is even waarschijnlijk he ...

sry maar 4 ronden voor het einde en 20 seconden voor ... en dan pitstop terwijl je tijden nog supercompetitief zijn ....
Ralf aast op een contractverlenging bij williams, dus nu zijn mond opendoen zou zelfmoord betekenen ...

airco

Witte
28-07-2002, 18:19
Originally posted by airco
2 opmerkelijke voorvallen ...

2) Teamorders

airco

Misschien een domme vraag (ik ben nogal ne leek op F1 vlak):
Waarom zou Ralf zijn 2e plaats moeten afstaan???
Ik zie daar niet direct voordeel in voor het team. :confused:

Finish
28-07-2002, 18:33
In principe zou je kunnen zeggen dat ze Montoya's 2de plaats in het coureurskampioenschap willen zeker stellen. Maar hier wint Montoya toch slechts 2 puntjes meer mee, dus zie ik ook eigenlijk weinig nut in teamorders.

airco
28-07-2002, 18:45
ach eigenlijk kan het me niet echt boeien ...

Laten we het maar op een toeval houden zeker :rolleyes:

1 ding is zeker ... als zoiets bij Ferrari zou gebeuren... Barrichello die een "safety stop" maakt en zo toevallig zijn plaats verloor aan Schumacher, dan had de F1-wereld in rep en roer gestaan ... Want dan waren het zeker teamorders.

Zoals ik al zei kan het me bijzonder weinig boeien ... Ik wil enkel aangeven dat velen hier enkele weken geleden riepen dat ze teamorders moesten verbieden ....
Wat moeten ze dan met voorvalletjes als deze doen ...

airco

Ferrari Forever
28-07-2002, 19:16
Geen speciale race, paar mooie maneuvers en een paar leuke nieuwigheden. Die camera op kabels naast het rechte stuk die met de wagens meebeweegt aan 120 km/u is wel leuk, maar voor de rest vind ik dit nieuwe circuit geen vooruitgang. De oude Hockenheimring vond ik veel natuurlijker, dit is allemaal zo klinisch.
Wie zaterdag naar de qualifs gekeken heeft op de rtbf zal uit de luchtbeelden gezien hebben dat er niet veel meer overschiet van het oude circuit. Je kan nog wel het rechte stuk zien tussen het bos, maar het wegdek zelf is al volledig opgebroken.

Nikke
28-07-2002, 21:24
Ze hebben bij Williams toch al bijgeleerd ivm het bijtanken. Nu stonden ze telkens met twee slangen klaar in het geval dat de ene niet zou gaan.

Of dit veel zou uithalen is echter de vraag.

TiBo
28-07-2002, 22:39
Originally posted by Nikke
Ze hebben bij Williams toch al bijgeleerd ivm het bijtanken. Nu stonden ze telkens met twee slangen klaar in het geval dat de ene niet zou gaan.


Dat was bij Ferrari ook het geval. Daar hadden ze zelfs een stofzuiger klaarstaan om de restanten van Schumacher z'n pindanootjes (onboard snack) te verwijderen.

krikke
28-07-2002, 23:28
Airco, ben je nu echt kwaad? Meen je dat echt van die Williamsteamorders? Probeer je hier ambiance te creëeren misschien? Hier is het 32 graden binnen, ik ben nu echt te mak...

airco
28-07-2002, 23:40
nee kwaad ben helemaal niet ...

Ik wil enkel aangeven dat de kans dat dit een teamorder was 50% is. Enkele weken riep iedereen op tot een verbod op teamorders (terecht in mijn ogen). Maar wat doen ze dan met voorvalletjes als deze.

Ik ken langs geen kanten controleren of Ralf problemen had of niet. Aan de tijden zou je zeggen van niet. Wel ik daag iedereen uit die de voorbije weken opriep tot een verbod tegen teamorders om over deze situatie te oordelen. Als er op dit het oordeel komt dat het geen teamorder is, dan weten alle teams wat hun te doen staat he als ze teamorders willen ... Eventjes een slangetje aansluiten voor enkele seconden om dan de pitlane terug uit te rijden. Eigenlijk kan het me geen moer schelen welke van de 2 williams piloten nu 2e zou worden.
Dit is enkel een voorbeeld welke oordeel-dillema's er ontstaan.

airco

krikke
29-07-2002, 00:18
Waarom zou Williams Monti absoluut voor Ralfie willen zien eindigen? Dit team is niet rond één persoon opgebouwd, beide moeten niet echt voor de andere onderdoen, beide piloten hebben zo goed als hetzelfde aantal punten, wat is het verschil voor constructeurspunten in beide gevallen? Mis ik iets?

alex4x4
29-07-2002, 02:09
waarom zouden ze het niet doen?
hij had een grote voorsprong op de 4de dus is het toch logisch dat ze op safe spelen en dat eventueel probleem oplossen, maar toch de race uit rijden. stel nu dat ze het niet gedaan hadden en hij valt een ronde voor de finish uit terwijl hij gemeld had dat hij problemen had. wie zijn kop zou er dan gaan rollen?

airco
29-07-2002, 02:33
Kan jij met 100% zekerheid zeggen dat dit geen teamorder was ... Nee dus. De mensen verwachten het niet van williams.

stel (puur hypothetisch) ... laatste race ... doet juist dezelfde situatie zich voor ... Ralf komt 3 ronden voor het einde binnen voor een "safety stop". Hierdoor pakt Montoya 2 punten extra en pakt in extremis de 2e plaats bij de piloten ipv Rubens Barrichello ...
Is dit een teamorder ??? ja of nee

-------------------------------------------------------
Indien je op bovenstaande vraag ja antwoord ...
==> waarom is de gelijkaardige situatie van vanmiddag dan geen teamorder ... Omdat we denken dat Williams er geen baat bij heeft ....
==> Puur tastbare feiten zijn nochtans exact hetzelfde ... enkel de subjectieve gevoelens verschillen

Indien je op bovenstaande vraag nee antwoord
==> Op welke manier kan je met zekerheid stellen Ralf wel effectief moest binnenkomen omwille van hydraulische problemen. De Williams Pitcrew kan dit evengoed faken.
==> eigenlijk geef je dan aan van ... Teamorders mogen, zolang ze maar in het geniep gebeuren ... Als je ze openlijk doet haal je de woede van publiek op je hals ...

--------------------------------------------------------------

Zoals ik al zei ... Ik geloof best dat Ralf echt Technische problemen had vanmiddag. Ik wou enkel dit voorval eens gebruiken om eens een situatie te schetsen waarin mogelijke teamorders kunnen plaatsvinden, en de onmacht om er tegen op te treden.
Vele mensen roepen dat teamorders verboden moeten worden, maar vel dan eerst over situaties als deze een correct antwoord ...
NU kan je op de vraag van "Is dit een teamorder???" enkel antwoorden van ... "Ik denk het niet, maar het zou eigenlijk evengoed kunnen van wel."


SOMETHING TO THINK ABOUT
airco

Mario
29-07-2002, 08:04
Airco, ik denk dat ge het wat ver zoekt door er precies Williams uit te kiezen. Da's nu net een van de teams die erom bekend staan geen teamorders uit te delen.

Begin jaren '80 was dat misschien anders (cf. conflict Jones - Reutemann, waarbij de eerste duidelijk de voorkeur van het team genoot), maar blijkbaar heeft de Frank toen z'n beleid gewijzigd.

Zo hebben ze in '86 zelfs de titel voor de rijders verloren. Daar mogen de piloten het onder elkaar uitvechten, zolang ze elkaar maar niet van de baan rijden.

sledge
29-07-2002, 09:29
Ik geloof nooit dat er teamorders waren, ik zie 1) Williams zoiets niet doen 2) ralf zoiets laten gebeuren 3) het risco lopen dat Rubens P3 van ralf afneemt

Jan
29-07-2002, 09:33
Mooiste moment: duel Raikkonen - Montoya dat ongeveer een halve ronde (!) duurde. Een halve ronde jongens, en dat op een GP van 67 lappen.
Mooie TV: de lekke band van Kimi
Vaststelling: de Williams' zijn dit keer de enigen die het ritme van de steigerende paardjes kunnen bijhouden, maar ook niet meer dan dat.
De Mc Larens bevestigen niet wat ze in Magny Cours lieten zien, DC als 5de op 1 ronde asjeblief.
Bij BAR is het al niet veel beter gesteld.
Toyota very untoyota.
De korrekte uitslag zou zijn geweest: 1. MS 2. RS 3. RB 4. JPM, maw, naar mijn gevoel haalt Montoya hier een onverdiende 2de plek, maar dat is nu eenmaal F1.
De PK's van Renault hadden een dagje vrijaf en trokken liever een bende Paddockers in Averbode. Wegens koppijn tgv valse gitaarklanken gaven zij forfait op zondag in Hockenheim :+
AL bij al geen bijzonder boeiende GP.

jan