PDA

View Full Version : micro$oft geeft (deel) windowscode vrij


Raceboy
06-08-2002, 13:48
icrosoft zal 100'en stukken windows code vrijgeven in de komende weken om overeen te komen met het 'antitrust settlement' dat vorig jaar uitgesproken werd door een Amerikaanse rechtbank.

Er zal in totaal 385 bits aan code online worden gezet, waaronder 113 bit aan protocols, zodat programmeurs deze modules kunnen aanspreken in hun code.

Nog meer goed microsoft nieuws aangezien je in windows XP binnenkort zal kunnen kiezen of je bepaalde onderdelen, zoals outlook express, windows media player en internet explorer, wel wilt installeren en of je ze effectief gaat kunnen gebruiken (toegangsrechten verlenen).


bron: spelletjesgarnaal.be

airco
06-08-2002, 14:15
bwa beetje tactische zet van Microsoft he ... een beetje wind uit de zeilen halen van de klagers.

verder maakt de spelletjesgarnaal wel een blunder in woordkeuze ....
385 bits = 48 byte ... Ongeveer 48 letters aan broncode :rolleyes: .... ik vermoed dat de vrijgave wel iets groter zal zijn :)


beter woord = deeltjes :)

TiBo
06-08-2002, 14:52
Nog meer goed microsoft nieuws aangezien je in windows XP binnenkort zal kunnen kiezen of je bepaalde onderdelen, zoals outlook express, windows media player en internet explorer, wel wilt installeren en of je ze effectief gaat kunnen gebruiken (toegangsrechten verlenen).

Da's toch zever!

Als M$ wil, dan bouwt het een basis-Windows en laat het je alle onderdelen gratis (of tegen een symbolische €) downloaden.
Misschien is dit niet slecht hé, het komt misschien de stabiliteit ten goede. Zo weet ik persoonlijk niet goed wat ik nog met Outlook Express moet?! Als je Office Xp hebt draaien dan beschik je toch over Outlook. Wie kiest dan nog voor de Express versie?

Ik vind dat allemaal één groot circus. Alsof M$ belangrijke broncode gaat prijsgeven, ...... NOT!

airco
06-08-2002, 15:20
daar gaat het hem niet om Tibo

IE zit standaard in de Kernel van windows, en kan daardoor veel sneller en efficienter werken dan zijn concurrenten. De bedoeling is nu dat deze concurrenten nu bepaalde stukken broncode tezien krijgen waardoor ze eenzelfde effect kunnen krijgen als IE nu al heeft. Gebruik maken van een deel (snel) kernel-memory.

Dat IE en outlook express gratis zijn maakt de concurrentie weinig uit ... wel dat ze standaard geinstalleerd worden ...
Waarom zou een leek mozilla en/of netscape installeren als je al een browser hebt (IE).

airco

TiBo
06-08-2002, 16:04
Originally posted by airco
Waarom zou een leek mozilla en/of netscape installeren als je al een browser hebt (IE).


Maar in die 'WMP "Corona"'- thread geef je aan dat je zelf al sinds 6.0 geen MP meer gebruikt.
Waarom niet? Het zit toch ook ingebakken in Windows!

Ik begrijp best wat je wil zeggen hoor, de doorsnee gebruiker gaat geen moeite doen om andere browsers e.d. te downloaden als je reeds een hapklaar systeem voor je hebt staan.
Toch meen ik dat mensen die iets meer weten van informatica of iets meer verwachten van hun software, zich niet gaan houden aan IE of OE.

Toch geloof ik niet in het feit dat men Micro$oft wil doen inbinden. Waarom zou je ook? De laatste jaren komen ze toch steeds met vooruitstrevende ideeën.
Ik krijg zo de infruk dat ze in de VS de mensen proberen wijs te maken dat wat MS momenteel doet niet door de beugel kan, maar dat men achter de schermen hen gewoon laat verder gaan. Wie weet, misschien is de amerikaanse regering wel de hoofdsponsor voor al die dingen. Op deze wijze zie je dan ook graag de concurentie ten onder gaan hé.

airco
06-08-2002, 16:34
ik reken mezelf niet onder de leken :)

Je geeft trouwens zelf aan waar het probleem zit ...

Toch meen ik dat mensen die iets meer weten van informatica of iets meer verwachten van hun software, zich niet gaan houden aan IE of OE.

dus hier zeg je dat de concurrentie (netscape, eudora, ...) dan maar tevreden hoeft te zijn met de 10% computer-kenners, terwijl de 90% grijze massa die enkel kunnen chatten, mailen, surfen maar bij IE moet blijven. Dit is niet echt een vrije markt-economie he.

Trouwens ... noem me eens 1 ding waar Microsoft de laatste 10 jaar revolutionair mee is geweest. Happy searching ... want ik kan ze op minder dan 1 hand tellen :)
airco

TiBo
06-08-2002, 16:53
Microsoft heeft in het verleden veel rotzooi afgeleverd (denk maar aan Windows ME) en is daarvoor (terecht) meermaals bekritiseerd. Toch vind ik dat ze vanaf Windows 2000 de juiste weg zijn ingeslagen. Ik ben zeer tevreden van XP (OK, misschien is die Home Edition wel een geldklopperij maar je moet ze nog steeds kopen ook hé) en als ik naar de toekomst kijk en zie wat MS aan het klaarstomen is (Corona, Tablet PC, Mira) dan ziet dat er volgens mij goed uit.
Ze breken echter hier en daar wat regels, maar om eerlijk te zijn kan mij dat als consument niet echt schelen. Wat me wel stoort is dat ik die software niet kan verwijderen. Van mij mag Outlook Express gerust in mijn Windows aanwezig zijn, maar als ik deze wil gaan wissen zou ik dat graag doen zonder in het register te moeten gaan knoeien.

Als er straks iemand afkomt met een product dat beter is dan dat van MS, dan zal ik het zeker niet nalaten om dat te gaan gebruiken, ... maar om eerlijk te zijn heb ik dat persoonlijk nog niet dikwijls meegemaakt. Ofwel werkt het niet goed samen met Windows, ofwel voeldoet het niet aan de eisen, ... .

Iets wat ik MS toch moet nageven, ... ze weten goed wat de doorsnee populatie wil van z'n OS.


ik reken mezelf niet onder de leken ;)

[respect mode] Zo was het ook niet bedoeld hoor [/respect mode] :o

Bart.Vandecavey
06-08-2002, 17:47
Originally posted by airco
Trouwens ... noem me eens 1 ding waar Microsoft de laatste 10 jaar revolutionair mee is geweest. Happy searching ... want ik kan ze op minder dan 1 hand tellen :)
airco

LEECHING

airco
06-08-2002, 17:49
mja hun programma's horen tot de meest geleechte software ter wereld ... you could be right :)

Bart.Vandecavey
07-08-2002, 13:34
http://www.freshcotton.com/data/images/voorkant/181.jpg

TiBo
07-08-2002, 13:46
LOL

Tja, ... dat krijg je als je WYSIWYG belooft en WYSIWYSG (what you see is what you should get) aflevert.