Werner333
22-09-2002, 21:51
Net van Zolder gekregen:
PERSBERICHT
RACING FESTIVAL FRANCORCHAMPS 02 09 22
Vastgoed-Viper wint regenfestival
De Vastgoed-Viper van David Hart en Sebastiaan Bleekemolen domineerde de
zesde manche van de Belcar 2002. Vertrokken vanop de pole reed de
Nederlandse combinatie naar een onbedreigde zege. De GLPK-Viper van Bert
Longin en Vincent Dupont kon nooit bedreigen en moest zich tevreden stellen
met een tweede plaats, maar doet daarmee wel een goede zaak in het
kampioenschap. Derde werd de RTM-Porsche van Marc Goossens en Rudi Penders,
die ook de GTB-zege pakte.
Pletsende regen zondagvoormiddag in Spa-Francorchamps. Uit
veiligheidsoverwegingen besliste de koersdirectie de start achter de safety
car te laten plaatsvinden. Geen onverstandige beslissing, want de natte
piste lag er erg verraderlijk bij. Dit werd geïllustreerd door de schuiver
van Ugeux, die de Vertigo reeds in de formatieronde in de grindbak in de
"pif-paf" parkeerde, maar gelukkig nog op tijd de startgrid wist te
bereiken. De zesde manche van de Mediegroup Van Dyck Belcar 2002 ging van
start zonder de Marcos nr.55 van Weisenburger-Virtanen en de Porsche nr. 47
van Meulders-Geboers, die met mekaar in aanvaring kwamen tijdens de warmup
en daardoor tot de opgave gedwongen waren. De Marcos Mantis nr. 48 en BMW
Z3 GT nr. 50 vertrokken vanuit pitlane.
Bakken water
Na twee ronden achter de safety car ging de race dan echt van start en
begon de demonstratie van de Vastgoed-Viper van Carsport Holland. Hart nam
meteen de leiding, op de hielen gezeten door de GLPK-Viper van Longin en de
Finse Viper van Kuismanen.
"Het was geen pretje in de pletsende regen, hoor!", doet Hart zijn verhaal.
"Het stroomde bij momenten bakken water, zodat ik geen steek zag door de
aanwasemende voorruit. Daarom was inhalen minder eenvoudig, omdat ook de
andere deelnemers met hetzelfde probleem geconfronteerd werden."
Ondanks de helse weersomstandigheden wist Hart toch meteen een kleine
voorsprong op zijn achtervolgers uit te bouwen. Achter het Viper-trio
sloten de AD-Porsches, de RTM-Porsches en de Severich-BMW V8 de kopgroep.
Het doorregende wedstrijdbegin werd eveneens gekruid door enkele slippers,
waarvan er verscheidene in de grindbak eindigden (BMW Z3 nr.78 - dubbele
linkse, Marcos nr.48 - pif-paf). De Thiers-broers (nr.67) kregen een
stop-and-go wegens tweemaal afsnijden van de Busstop en het negeren van een
rood licht met de Porsche. De Gillet Vertigo moest na motorproblemen de
stands opzoeken, kon zijn weg verder zetten, maar gaf in de slotfase alsnog
op.
Vastgoed-Viper los
Ondertussen liep de Vastgoed-Viper gestaag uit en controleerde zijn
voorsprong op het GLPK-exemplaar. Na 45 minuten wedstrijd gaf RTM het
startsein om de pilotenwissels uit te voeren. Goossens nam de plaats van
Penders in en zette zijn rush in naar de kop van het peloton.
Dat was ook het moment waarop Verpoort de BMW nr. 28 naast de piste
plantte. Even later ging eveneens Verbergt in de fout, na een uitstekend
wedstrijdbegin in de top 10. Hij kreeg de Porsche (nr. 65) niet
onmiddellijk gestart en verloor kostbare tijd en plaatsen in de race.
Ook na de pilotenwissels bleven de Vipers de race domineren: 1. Vastgoed
met Bleekemolen; 2. GLPK met Dupont; 3. Kuismanen Racing met Hasenbichler.
Net als zijn teambaas, David Hart, had ook Sebastiaan Bleekemolen weinig
moeite om een veilige voorsprong op zijn achtervolgers te controleren. "Het
liep lekker", vertelt de gastrijder, die vorig jaar al met een Viper in de
FIA-GT racete. "Ik kon het tempo hoog houden. Alleen kreeg ik in de
slotfase van de wedstrijd af te rekenen met een stukke derde versnelling,
waardoor ik vaak een verhouding hoger moest rijden."
Spanning in finale
Voor de koplopers was het vanaf dan rustig naar de finish cruisen, maar
toch werd de finale nog met enkele spannende feiten en manoeuvres
opgeluisterd. De broers Wauters waren weer aan een sterke race bezig, maar
moesten opgeven met mechanische problemen. De AD Porsche weigerde na de
pitstop tussen Koen en Kris opnieuw te starten.
Voor het grote spektakel zorgde nogmaals Marc Goossens met de RTM-Porsche
(nr. 62) door in de slotronde voorbij de Kuismanen-Viper te glippen. Deze
eindsprint leverde de RTM-jongens een mooie plaats op het podium én de
GTB-zege op. De vijfde plaats van Lamot-Couwberghs (RTM-Porsche nr. 63)
maakt het RTM-succes volledig. De AD-Porsche van Vanierschot-Van Roey en de
GLPK-Porsche van Thiers-Schreurs eindigden in dezelfde ronde als de tweede
RTM-Porsche, maar moesten zich deze keer gewonnen geven.
Severich is terug
Georg Severich en Guino Kenis sloten de top 10 af en reden met de BMW GTR
V8 naar een sterke zege in divisie Toerisme en wonnen uiteraard ook de
klasse TA. Ondanks enkele problemen in de slotfase van de race. "Ik hoorde
het differentieel verontrustende geluiden maken. Daarom liet ik het tempo
wat zakken om zeker de finish te halen", legt de Duitser uit.
In de klasse TB viel zoals gewoonlijk stevige suspens te beleven, aangezien
de eerste drie in dezelfde ronde finishten. Moore-Cox (BMW nr. 25) waren de
snelsten, voor Qvick-Bernaert (Mini nr. 23) en Derdaele-Verhoeven (BMW nr.
22). Maar na een controle na de race werden de laatste twee niet-comform
bevonden wegens een te grote cilinderinhoud en gediskwalificeerd.
In het kampioenschap is nog niets beslist. De toewijzing van alle titels
zal na de laatste race in Zolder gebeuren en zou wel eens voor de nodige
verrassingen kunnen zorgen.
Officieuze tussenstanden (na 6 van de 7 wedstrijden)
Driver Challenge
1. Bert Longin 343; 2. David Hart (NL) 294; 3. Vincent Dupont 282; 4.
Anthony Kumpen 245; 5. Patrick Schreurs en Kurt Thiers 226?
Divisie GT
1. Longin-Kumpen 226; 2. Hart-Hezemans (NL) 196; 3.
Schreurs-Grootaers-Thiers 158; 4. Wauters-Wauters 155; 5. Penders-Goossens
149...
Klasse GTA
1. Longin-Kumpen 112; 2. Hart-Hezemans (NL) 98; 3.
Schreurs-Grootaers-Thiers 88...
Klasse GTB
1. Thiers-Thiers 90; 2. Bartha (F)-Nef 86; 3. Penders-Goossens 84?
Divisie Toerisme
1. Van Bellingen-Leyssens 180; 2. Beckers-Cassiers 174; 3.
Theuws-Wuytens-Colman 164; 4. Qvick-Beernaert 162; 5.
Carlier-Pauwels-Pasteels 140?
Klasse TA
1. Theuws-Wuytens-Colman en Carlier-Pauwels-Pasteels 98; 3. De
Keersmaecker-Lanssens-Corbisier 76...
Junior Trophy
1. Anthony Kumpen 40; 2. Ken Verrycken 36; 3. Michael De Keersmaecker 25...
Ladies Trophy
1. Lieve Thiron 42; 2. Carla Brackx 36; 3. Alexandra Van de Velde 29...
PERSBERICHT
RACING FESTIVAL FRANCORCHAMPS 02 09 22
Vastgoed-Viper wint regenfestival
De Vastgoed-Viper van David Hart en Sebastiaan Bleekemolen domineerde de
zesde manche van de Belcar 2002. Vertrokken vanop de pole reed de
Nederlandse combinatie naar een onbedreigde zege. De GLPK-Viper van Bert
Longin en Vincent Dupont kon nooit bedreigen en moest zich tevreden stellen
met een tweede plaats, maar doet daarmee wel een goede zaak in het
kampioenschap. Derde werd de RTM-Porsche van Marc Goossens en Rudi Penders,
die ook de GTB-zege pakte.
Pletsende regen zondagvoormiddag in Spa-Francorchamps. Uit
veiligheidsoverwegingen besliste de koersdirectie de start achter de safety
car te laten plaatsvinden. Geen onverstandige beslissing, want de natte
piste lag er erg verraderlijk bij. Dit werd geïllustreerd door de schuiver
van Ugeux, die de Vertigo reeds in de formatieronde in de grindbak in de
"pif-paf" parkeerde, maar gelukkig nog op tijd de startgrid wist te
bereiken. De zesde manche van de Mediegroup Van Dyck Belcar 2002 ging van
start zonder de Marcos nr.55 van Weisenburger-Virtanen en de Porsche nr. 47
van Meulders-Geboers, die met mekaar in aanvaring kwamen tijdens de warmup
en daardoor tot de opgave gedwongen waren. De Marcos Mantis nr. 48 en BMW
Z3 GT nr. 50 vertrokken vanuit pitlane.
Bakken water
Na twee ronden achter de safety car ging de race dan echt van start en
begon de demonstratie van de Vastgoed-Viper van Carsport Holland. Hart nam
meteen de leiding, op de hielen gezeten door de GLPK-Viper van Longin en de
Finse Viper van Kuismanen.
"Het was geen pretje in de pletsende regen, hoor!", doet Hart zijn verhaal.
"Het stroomde bij momenten bakken water, zodat ik geen steek zag door de
aanwasemende voorruit. Daarom was inhalen minder eenvoudig, omdat ook de
andere deelnemers met hetzelfde probleem geconfronteerd werden."
Ondanks de helse weersomstandigheden wist Hart toch meteen een kleine
voorsprong op zijn achtervolgers uit te bouwen. Achter het Viper-trio
sloten de AD-Porsches, de RTM-Porsches en de Severich-BMW V8 de kopgroep.
Het doorregende wedstrijdbegin werd eveneens gekruid door enkele slippers,
waarvan er verscheidene in de grindbak eindigden (BMW Z3 nr.78 - dubbele
linkse, Marcos nr.48 - pif-paf). De Thiers-broers (nr.67) kregen een
stop-and-go wegens tweemaal afsnijden van de Busstop en het negeren van een
rood licht met de Porsche. De Gillet Vertigo moest na motorproblemen de
stands opzoeken, kon zijn weg verder zetten, maar gaf in de slotfase alsnog
op.
Vastgoed-Viper los
Ondertussen liep de Vastgoed-Viper gestaag uit en controleerde zijn
voorsprong op het GLPK-exemplaar. Na 45 minuten wedstrijd gaf RTM het
startsein om de pilotenwissels uit te voeren. Goossens nam de plaats van
Penders in en zette zijn rush in naar de kop van het peloton.
Dat was ook het moment waarop Verpoort de BMW nr. 28 naast de piste
plantte. Even later ging eveneens Verbergt in de fout, na een uitstekend
wedstrijdbegin in de top 10. Hij kreeg de Porsche (nr. 65) niet
onmiddellijk gestart en verloor kostbare tijd en plaatsen in de race.
Ook na de pilotenwissels bleven de Vipers de race domineren: 1. Vastgoed
met Bleekemolen; 2. GLPK met Dupont; 3. Kuismanen Racing met Hasenbichler.
Net als zijn teambaas, David Hart, had ook Sebastiaan Bleekemolen weinig
moeite om een veilige voorsprong op zijn achtervolgers te controleren. "Het
liep lekker", vertelt de gastrijder, die vorig jaar al met een Viper in de
FIA-GT racete. "Ik kon het tempo hoog houden. Alleen kreeg ik in de
slotfase van de wedstrijd af te rekenen met een stukke derde versnelling,
waardoor ik vaak een verhouding hoger moest rijden."
Spanning in finale
Voor de koplopers was het vanaf dan rustig naar de finish cruisen, maar
toch werd de finale nog met enkele spannende feiten en manoeuvres
opgeluisterd. De broers Wauters waren weer aan een sterke race bezig, maar
moesten opgeven met mechanische problemen. De AD Porsche weigerde na de
pitstop tussen Koen en Kris opnieuw te starten.
Voor het grote spektakel zorgde nogmaals Marc Goossens met de RTM-Porsche
(nr. 62) door in de slotronde voorbij de Kuismanen-Viper te glippen. Deze
eindsprint leverde de RTM-jongens een mooie plaats op het podium én de
GTB-zege op. De vijfde plaats van Lamot-Couwberghs (RTM-Porsche nr. 63)
maakt het RTM-succes volledig. De AD-Porsche van Vanierschot-Van Roey en de
GLPK-Porsche van Thiers-Schreurs eindigden in dezelfde ronde als de tweede
RTM-Porsche, maar moesten zich deze keer gewonnen geven.
Severich is terug
Georg Severich en Guino Kenis sloten de top 10 af en reden met de BMW GTR
V8 naar een sterke zege in divisie Toerisme en wonnen uiteraard ook de
klasse TA. Ondanks enkele problemen in de slotfase van de race. "Ik hoorde
het differentieel verontrustende geluiden maken. Daarom liet ik het tempo
wat zakken om zeker de finish te halen", legt de Duitser uit.
In de klasse TB viel zoals gewoonlijk stevige suspens te beleven, aangezien
de eerste drie in dezelfde ronde finishten. Moore-Cox (BMW nr. 25) waren de
snelsten, voor Qvick-Bernaert (Mini nr. 23) en Derdaele-Verhoeven (BMW nr.
22). Maar na een controle na de race werden de laatste twee niet-comform
bevonden wegens een te grote cilinderinhoud en gediskwalificeerd.
In het kampioenschap is nog niets beslist. De toewijzing van alle titels
zal na de laatste race in Zolder gebeuren en zou wel eens voor de nodige
verrassingen kunnen zorgen.
Officieuze tussenstanden (na 6 van de 7 wedstrijden)
Driver Challenge
1. Bert Longin 343; 2. David Hart (NL) 294; 3. Vincent Dupont 282; 4.
Anthony Kumpen 245; 5. Patrick Schreurs en Kurt Thiers 226?
Divisie GT
1. Longin-Kumpen 226; 2. Hart-Hezemans (NL) 196; 3.
Schreurs-Grootaers-Thiers 158; 4. Wauters-Wauters 155; 5. Penders-Goossens
149...
Klasse GTA
1. Longin-Kumpen 112; 2. Hart-Hezemans (NL) 98; 3.
Schreurs-Grootaers-Thiers 88...
Klasse GTB
1. Thiers-Thiers 90; 2. Bartha (F)-Nef 86; 3. Penders-Goossens 84?
Divisie Toerisme
1. Van Bellingen-Leyssens 180; 2. Beckers-Cassiers 174; 3.
Theuws-Wuytens-Colman 164; 4. Qvick-Beernaert 162; 5.
Carlier-Pauwels-Pasteels 140?
Klasse TA
1. Theuws-Wuytens-Colman en Carlier-Pauwels-Pasteels 98; 3. De
Keersmaecker-Lanssens-Corbisier 76...
Junior Trophy
1. Anthony Kumpen 40; 2. Ken Verrycken 36; 3. Michael De Keersmaecker 25...
Ladies Trophy
1. Lieve Thiron 42; 2. Carla Brackx 36; 3. Alexandra Van de Velde 29...