PDA

View Full Version : Montjuïc


Jan
02-10-2002, 09:19
Of deze thread onder het juiste hoofdstuk staat durf ik niet met zekerheid te stellen, indien niet mogen de admins hem gerust verplaatsen.
In navolging van de paddockers die een hele poos terug een voetmars langsheen het circuit van Spa Francorchamps ondernamen, heb ik afgelopen weekend het voormalige roemruchte circuit van Montjuïc in Barcelona te voet afgehaspeld.
Op de vrij korte omloop van 3,67 km komen serieuze hoogteverschillen voor en een bijzonder scherpe hairpin, het heeft meer weg van een klimkoers en de hedendaagse F1 zouden heel vaak met de bodem tegen de grond blijven plakken.

Prachtige lokatie anders met al die Gaudí architektuur en Miró kunstwerken in de buurt.

Onbewust heb ik ook een stukje van het circuit van Pedralbes met de bus afgelegd (midden in de stad) waar JM Fangio in 1951 de allereerste GP van Spanje won.

Kwisvraagje buiten kategorie: waarom is het circuit van Montjuïc zo berucht?
De eerste reden ligt bij de eerste GP in 1969, de laatste bij de vierde en laatste GP in 1975.

Als Sennake hier punten wil voor geven, voor mij niet gelaten, want ik ken de antwoorden uiteraard ;)

jan

Alain
02-10-2002, 09:59
De eerste reden kan ik niet, de tweede is omdat Stommelen er zwaar uit vloog en in het publiek terecht kwam...dacht ik toch ;)

Mario
02-10-2002, 10:17
De eerste reden is dat zowel Hill als (vooral) Rindt zwaar crashte tijdens de GP. Hoogstwaarschijnlijk kwam dat omdat hun heel fragiele en spectaculair hoge achtervleugels het hadden begeven.

Lijkt me trouwens een prachtig circuit om ook in GPL te hebben, maar da's hier naast de kwestie.

Jan
02-10-2002, 10:49
Idd vrienden, de punten zijn verdiend :D
Ander memorabel feit is dat het enige punt ooit door een vrouw gescoord in een F1 wedstrijd eveneens hier werd binnengerijfd door Lella Lombardi. Of zou het maar een half punt geweest zijn?

jan

schumivill
05-10-2002, 01:23
ja,de race werd maar voor de helft gereden,dus halve punten.

Jan
07-10-2002, 09:38
Alain en Mario, voor jullie dan ook maar halve punten hé :+

jan