PDA

View Full Version : Oproep aan de West-Vlamingen


tsjolder
30-06-2001, 10:00
Als ik dat hier zo bekijk, komen er tot nu toe niks anders dan Antwerpenaren naar de meeting in juli. Ik heb tot nu toe niks gelezen van mensen uit andere provincies die zouden afkomen. Daarom deze oproep, kwestie van niet heel de dag het nonkel-Jef taaltje te moeten aanhoren ;)

Hakki
30-06-2001, 10:08
Originally posted by tsjolder
Als ik dat hier zo bekijk, komen er tot nu toe niks anders dan Antwerpenaren naar de meeting in juli. Ik heb tot nu toe niks gelezen van mensen uit andere provincies die zouden afkomen. Daarom deze oproep, kwestie van niet heel de dag het nonkel-Jef taaltje te moeten aanhoren ;)
tsjolder, ik vinnet heel spijtig voor u(gij waarschijnlijk nie :p), mor kzen dan just op verlof, dus we zullen elkaar nie zien eh :D

Bammie woont ook nog in west-vlaanderen, mor euh, die komt ier nie veel...

Mario
30-06-2001, 10:12
Ge moogt gerust zijn Tsjolder, mij zult ge dat taaltje niet horen spreken. Ik weet niet wat heel Vlaanderen daar zo tof aan vindt, maar ik kan dat niet goed horen. Zo'n lelijke klanken, en bovendien denken Antwerpenaars nogal gemakkelijk dat ze het zijn... (niet persoonlijk op Finish en co bedoeld)

Neen, geef mij maar schoon Roeselaars of zo. Willem Vermandere, als diene spreekt, dat is om van te smullen, zo'n schoon Westhoeks.

Bernie
30-06-2001, 10:37
Sorry maar waar gaat het over ???? Als ge ne Brusselse Limburger wil verwachten, moet ge me wel zeggen wat, waar,wanneer en hoeveel............

Bernie
30-06-2001, 10:44
Ik zie dat ik te rap geweest ben. Nu weet ik waarover het gaat. Ik heb wel interesse, zeker voor in Antwerpen. In Spa is moeilijker, ik ben het weekend ervoor al daar, en mijn vrouw gaat anders denken dat ik daar een lief heb zitten..........
Hou me op de hoogte, ik breng misschien ne limburgse West-vlaming mee. (misschien......)

Bernie
30-06-2001, 10:45
SORRY 't zal dan ne Limburgse Oost-vlaming zijn.

Laskaat
30-06-2001, 10:47
Ja, ik ben ook ne West-Vlaming hé, afkomstig van Roeselare . Maar ik kan niet komen, de zaterdag komen mijn dochtertjes juist terug van hun 10-daagse Chiro kamp en de zondag moeten wij naar jaarlijkse traditie (St Margriet) de namiddag doorbrengen bij familie. T'is tegen mijn goesting hoor dat ik daar naar toe ga maar ik kan der niet onderuit. Had nochthans nog eens graag ne kart wedstrijd mee gedaan. Is al geleden van 2 jaar terug (heb mee gedaan aan een 2uur wedstrijd van kijkers van WTV (Westvlaamse televisie maatschappij) tegen BV's). Voor september , gezien mijn werk is het onmogelijk te zeggen of ik dan vrij ben of niet. Dus er zal iemand anders de West-Vlaamse eer moeten hoog houden hé*L*
Greetz,
De Laskaat

tsjolder
30-06-2001, 10:52
Dju, Laskaat, we hadden anders onze keiharde discussies in 't WestVlaams kunnen houden ;)

Finish
30-06-2001, 10:52
Na de voorstelling van ons groepswerk eind dit schooljaar waren er medestudenten die er van verschoten dat ik zo'n vlekkeloos ABN sprak, dus volgens mij zal het zeker niet aan mijn taal liggen :)

En hetgeen ik hier neerpen wisselt, zoals ik al zei, af in beschaafd nederlands tot een beke dialect..hangt allemaal af van de context.

En dat Antwerpenaars dikke nekken zijn, goh, zo heb je wel over alle provincies/grote steden van die vooroordelen. Hoeveel domme Limburger grappen circuleren er wel niet ? En wees gerust, als ik een Willem Vermandere hoor praten krijg ik dus ook koppijn eh, die klanken vind ik minstens even erg als het plat Antwaârps. Wat me idd wel blijft verbazen, is dat het antwerps dialect het 'meest gebruikt' is, en dat je dat precies ook vele meer op televisie hoort spreken.

Laskaat
30-06-2001, 11:00
Ja Tsolder, da zou eens wat zijn hé, de anderen zouden der niks van snappen hé*L*
En dan karten , jij met een rode en ik in ne zwarte, en Sennake met ne blauwe:)

tsjolder
30-06-2001, 11:08
Ik erger mij eigenlijk alleen maar aan dat Antwerps op den tv. Wets-Vlamingen moeten ze blijkbaar altijd ondertitelen, terwijl er programma's volledig in het Antwerps zijn. Iedereen heeft zijn eigen dialect en elk dialect is evenveel waard. Ik erger mij dus aan Antwerpenaren die denken dat hun dialect meer waard is en overal Antwerps praten omdat ze denken dat dat ook al een officiële taal is in België en geen moeite doen om ABN te spreken. Aan mij gaat ge zeker horen da'k West-Vlaming ben, maar onder niet-Westvlamingen doe ik toch mijn best om niet te plat te spreken.

tsjolder
30-06-2001, 11:09
Originally posted by Laskaat
Ja Tsolder, da zou eens wat zijn hé, de anderen zouden der niks van snappen hé*L*
En dan karten , jij met een rode en ik in ne zwarte, en Sennake met ne blauwe:)

Ik vrees dat de rollen serieus zouden omgekeerd worden dan. Het zou plots Ferrari zijn die underperformet en niet meer McLaren.;)

Finish
30-06-2001, 11:26
Ik erger mij eigenlijk alleen maar aan dat Antwerps op den tv. Wets-Vlamingen moeten ze blijkbaar altijd ondertitelen, terwijl er programma's volledig in het Antwerps zijn.

Ooit al eens 'In de gloria' op Canvas bekeken ? Daar is een leuke skètch bij met een west-vlaming die reclameert voor die ondertiteling :D Gieren gewoon :)

tsjolder
30-06-2001, 11:34
Herrit Callewaert uit Bavikhove, deelhemeente van Orelbeke: fenomenale sketch. Iedere week uit de zetel vallen van het lachen.

Hakki
30-06-2001, 11:35
Originally posted by Finish


Ooit al eens 'In de gloria' op Canvas bekeken ? Daar is een leuke skètch bij met een west-vlaming die reclameert voor die ondertiteling :D Gieren gewoon :)

ik heb da gezien ja :D
was idd goe

en wa kan mij da schelen of ze da ondertitelen van den enen, en van den anderen nie

ik praat gelijk dak wil newor

kzen mobiel eh :D , dees vonnik ook goe (den draad)

Mario
30-06-2001, 11:45
Ja, dikkenekker hebt ge inderdaad overal, maar bij sommige Antwerpenaars is't toch straf. Antwerpen is eigenlijk maar een (bekrompen) provinciestad groot, maar ze denken dat het een wereldstad is. :rolleyes:

En ik persoonlijk vind de Antwerpse klanken op niks trekken. Ik ben nu ook veroordeeld tot een bestaan in Turnhout en het klinkt verdorie als Antwerps. De woordenschat is anders, maar de klanken trekken er wel hard op.

Finish
30-06-2001, 12:01
Goh, ik denk dat men in het buitenland al vele meer van Antwerpen gehoord heeft dan Turnhout zunne ;)

En misschien omdat Antwerpen 1 van de snelste havens heeft ter wereld ? Hun laad- en los wezen draait lekker snel. En ik herinner me nog evenementen zoals Antwerpen '93...

Dan hebben we nog: Rubenshuis,Vleeshuis,de Meir,Kathedraal,Het Steen,de groenplaats,de Keyserlei, de honderden marrokanen, haaa..., terraskes, sfeer, de Zillion :D,de dierentuin die er best ook wel mag zijn...

Vertel mij nu nekeer in welke stad we dit nog allemaal hebben ?

Dat Japanners nog nooit van nederopperoverheembeek hebben gehoord begrijp ik wel, maar Antwerpen zullen ze allemaal wel kennen.

En je mag mij nu als dikkenek bestempelen, maar ik vind dat ik toch min of meer reden hebben om zo over deze stad te spreken.

--> Sebiet gaat den deze nog es naar de goeie ouwe Sinksenfoor zie. Hoewel die natuurlijk ook jaar na jaar haar charmes verliest.
En dan heb ik het over de massastroom vreemdelingen. Ik ga oppassen wat ik zeg, eer ik rascist wordt genoemd, maar je gaat wel goed begrijpen waarom het Vlaams Blok in Antwerpen heerst momenteel.
Hét grote nadeel aan Antwerpen blijft dan ook de criminaliteit en het probleem van de multi-flauwe-cul.

Antwerpen leeft ! :p

Lambo
30-06-2001, 12:11
Tsjolder, gèt onderd percent gelik. Tis olten tzelde. Ti lik da me wuldre van ander land zin. Olten me ulder stômme ondertitels, krege der ntwa van.

Ja zoals ge ziet ben ik ook van W-VL. Ik krijg ook iets van constant dat Antwerps op TV. Tis precies of VTM is een Antwerpse zender. Nu ja, kheb der toch geen last van, want kheb VTM volledig afgezworen. Gelukkig is er nog Canvas met zijn schitterende programma's waar een beetje van alle dialecten in zit. Wie herinnert zich niet die sketch van een cursus Windows in het West-Vlaams in het programma "Alles kan beter" (Rutte '98)? Ook niet toevallig gespeeld door Wim Opbrouck. Wreed acteur.

Mario
30-06-2001, 12:13
Finish, ge hebt mijn post niet goed begrepen. Ik ben geen Turnhoutenaar, maar eerder Brusselaar en buiten de haven heeft Brussel 2 maal zoveel te bieden als Antwerpen, dat in elke categorie. Maar Brusselaars zijn wat bescheidener heb ik de indruk. Enfin, ik ga hier geen polemiek beginnen.

Voor de rest geen commentaar op uw post...

Trouwens, veel plezier op de foor.
:)

tsjolder
30-06-2001, 12:15
Eigenlijk chans dat Wim Opbrouck er is, die promoot ons taaltje tenminste een beetje tegenover al dat Antwerps geweld.

Mario
30-06-2001, 12:16
Ik herinner mij die sketch ook nog (vaag) Lambo. Prachtig gewoon, zoals ver alles van In de gloria.

Mario
30-06-2001, 12:22
Trouwens West-Vlamingen, de redding is nabij. 'k Heb het gisteren met Hakki besproken en hij gaat de jet van zijn vader gebruiken om alsnog te komen.

't Is dan maar een kleine moeite voor hem op jullie op te pikken.
:D

Finish
30-06-2001, 12:22
thnx Mario ;)

D'r staat BTW een soort van kartbaan met karts die in de huidige F1kleuren geschilderd zijn. Altijd fun :)

RoBByNiO
30-06-2001, 13:02
ik zen van leuven en ge moe mijn rtaal ma begrijpen

Hakki
30-06-2001, 15:30
Originally posted by Mario
Trouwens West-Vlamingen, de redding is nabij. 'k Heb het gisteren met Hakki besproken en hij gaat de jet van zijn vader gebruiken om alsnog te komen.

't Is dan maar een kleine moeite voor hem op jullie op te pikken.
:D
jama
1der moe wel een landingsbaan zijn
2kmoe nog de route uitzoeken+piloten reserveren
3nie iedereen krijgt dezelfste voorkeursbehandeling

tsjolder
30-06-2001, 16:31
Huurt alstublieft geen piloten die David Coulthard heeft uitgekozen eh ;)

Oneliner
01-07-2001, 20:50
aan alle west-vlaanderenaars => start algauw een eigen tv station op in w-vl, dan is ulder probleem ook opghelost :D:D

tsjolder
01-07-2001, 21:00
Wij hebben al onzen regionale televisie eh: WTV en in 't noorden Focus.