PDA

View Full Version : wijzigingen 2003


JPMontoya
28-10-2002, 17:41
De doorgevoerde veranderingen zijn niet zo drastisch als eerst verwacht werd. Bernie Ecclestone en Max Mosley hebben een persconferentie gegeven in het Hilton hotel in Londen net na de vergadering.

Dit zijn de voornaamste punten:

- De kwalificaties zullen veranderen. Op zaterdag zal elke rijder één ronde krijgen om zich te bewijzen en die ronde bepaalt dan ook zijn startpositie. Wie wanneer mag rijden wordt vrijdag beslist tijdens een gelijkaardige sessie. De snelste man dan mag zaterdag als laatste rijden (en krijgt het circuit in de meest optimale omstandigheden, als het niet regent e.d.).

- De puntenverdeling is ook aangepast. Tot nu kregen enkel de eerste 6 rijders punten toebedeeld, dit is nu gewijzigd tot de eerste 8 rijders. De eerste krijgt 10 punten, de tweede 8, 6 voor de derde, 5 voor de vierde enz.

Kleinere puntjes die aangepakt werden zijn bijv. de teamorders, teamorders die de uitslag van een race bepalen zullen niet toegelaten worden. Hoe dit geregeld zal worden moet wel nog worden uitgewerkt. Ook gaan de teams mogen kiezen welke band ze gebruiken, dit seizoen moest er nog voor de kwalificaties voor een bandensoort (soft, medium, hard) gekozen worden.

Tot zover de dingen die het kampioenschap spannender zouden moeten maken. Van ballast e.d. is er voorlopig geen sprake, maar er is wel nog gesproken over verdere wijzigingen aan de wagens en de circuits die het inhalen makkelijker moeten maken. Later ongetwijfeld meer hierover.

Een ander punt dat besproken werd is de GP van België. De teams zijn het nog steeds niet eens en de GP is voorlopig officiëel van de kalender gehaald.

F1PITS.NET

schumivill
28-10-2002, 17:56
Ziet er interssant uit,en dat Spa gedoe hebben we enkel te danken aan die debielen in de regering,ik vind het vooral erg voor de mensen uit de streek die toch mooie inkomsten hadden van de GP,ik ga dan maar es het buitenland beginnen aandoen,Duitsland enzo.

Finish
28-10-2002, 22:19
De snelste man dan mag zaterdag als laatste rijden (en krijgt het circuit in de meest optimale omstandigheden, als het niet regent e.d.).


Dus: de snelste op vrijdag heeft het meeste kans om snelste op zaterdag te zijn ? Spannend. En wat gebeurt er als je de grindbak opzoekt en je snelste rondje verknoeit ? Zal de 107%-regel nog gelden ? (een regel die, mijns inziens, totaal overbodig was)


- De puntenverdeling is ook aangepast. Tot nu kregen enkel de eerste 6 rijders punten toebedeeld, dit is nu gewijzigd tot de eerste 8 rijders. De eerste krijgt 10 punten, de tweede 8, 6 voor de derde, 5 voor de vierde enz.



Redelijke maatregel. Een Ferrari dubbel haalt nu dus 18 punten binnen. Het biedt de kans aan kleinere teams om ook eens te scoren (een 8ste plaats voor een Minardi is goed mogelijk). Maar moet je je eigenlijk 'gelukkig' voelen met eindigen op de 8ste positie en 1 punt scoren ?

Kleinere puntjes die aangepakt werden zijn bijv. de teamorders, teamorders die de uitslag van een race bepalen zullen niet toegelaten worden. Hoe dit geregeld zal worden moet wel nog worden uitgewerkt. Ook gaan de teams mogen kiezen welke band ze gebruiken, dit seizoen moest er nog voor de kwalificaties voor een bandensoort (soft, medium, hard) gekozen worden.


Eindelijk eens duidelijkheid ivm teamorders. Daar moest hoedanook na dit seizoen zwaar aan geschroefd worden.

Benieuwd voor in Maart.

flugel
28-10-2002, 22:25
Dit zijn wat men noemt belachelijke maatregelen, de eerste 8 teams punten... ferrari dus 18 in plaats van 16 nu, en dat van die teamorders klink mooi, maar hoe gaan ze dat ooit controleren??
Kortom ferrari hebben blijkbaar een soort vetorecht dat men gebruikt voor verregaande hervormingen tegen te gaan.

Bart.Vandecavey
28-10-2002, 22:32
Wat er wel weer goed is dat een 3de plaats meer punten oplevert...

airco
29-10-2002, 00:32
Originally posted by flugel
Dit zijn wat men noemt belachelijke maatregelen, de eerste 8 teams punten... ferrari dus 18 in plaats van 16 nu, en dat van die teamorders klink mooi, maar hoe gaan ze dat ooit controleren??
Kortom ferrari hebben blijkbaar een soort vetorecht dat men gebruikt voor verregaande hervormingen tegen te gaan.

mag ik je erop wijzen dat zowat alle grote teams tegen de grote hervormingen van Mosley en Ecclestone waren. Je uithaal richting Ferrari houdt dus bijzonder weinig steek

teamorders verbieden = teamorders int geniep uitvoeren. Ik durf me afvragen of dit zoveel beter is voor de F1.
Neem nu het geval Ralf Schumacher op Hockenheim (nvdr, zie hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&postid=32304#post32304 ) )
4 ronden voor het einde een pitstop maken (zogezegd met een hydraulisch probleem). Hierdoor komt JPM voor Ralf (die 20 seconden voorop lag).
teamorder of niet?
==> sry dit is niet te beoordelen, dus teamorders blijven mogelijk.

airco

Finish
29-10-2002, 00:50
laat het ons zo stellen: te 'opvallende' teamorders worden afgeschaft. Vlak voor de Finish even van het gaspedaal om teammaatje voorbij te laten komt dan niet meer voor.

En dat vind ik al goed genoeg. Laat de boel dan maar achter de scène gebeuren, dan is er nog altijd een kans dat je het niet opmerkt en met plezier de race verder bekijkt.

Werner333
29-10-2002, 19:04
Originally posted by Finish
Dus: de snelste op vrijdag heeft het meeste kans om snelste op zaterdag te zijn ? Spannend. En wat gebeurt er als je de grindbak opzoekt en je snelste rondje verknoeit ? Zal de 107%-regel nog gelden ? (een regel die, mijns inziens, totaal overbodig was)

Het is zoiets als de superpole in de FIA GT. En ik denk dat als er iets gebeurt in je snelle ronde je dan de tijd van de vorige dag krijgt.

Finish
29-10-2002, 21:29
Originally posted by Werner333


Het is zoiets als de superpole in de FIA GT. En ik denk dat als er iets gebeurt in je snelle ronde je dan de tijd van de vorige dag krijgt.

Vrijdag rijdt Yoong een prachtige tijd van 1min30.897. Zaterdag regent het pijpenstelen en Yoong beslist in z'n snelle ronde -geheel onvrijwillig natuurlijk- eventjes lekker te crashen. Dus kwalificeert onze Yoong zich op pole door die 1min30.897, veeeel sneller dan de anderen die hun tijden in de regen hebben gezet.

Volg je nog ? :)

flugel
29-10-2002, 22:16
Originally posted by airco


mag ik je erop wijzen dat zowat alle grote teams tegen de grote hervormingen van Mosley en Ecclestone waren. Je uithaal richting Ferrari houdt dus bijzonder weinig steek

teamorders verbieden = teamorders int geniep uitvoeren. Ik durf me afvragen of dit zoveel beter is voor de F1.
Neem nu het geval Ralf Schumacher op Hockenheim (nvdr, zie hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&postid=32304#post32304 ) )
4 ronden voor het einde een pitstop maken (zogezegd met een hydraulisch probleem). Hierdoor komt JPM voor Ralf (die 20 seconden voorop lag).
teamorder of niet?
==> sry dit is niet te beoordelen, dus teamorders blijven mogelijk.

airco

Ik ben dan ook geen F1 kenner hé, (en ik zal dat nooit worden ook) maar naast één ding kan je niet naastkijken, in andere sporten wordt er gediscusiëerd over de sport, in de F1 is dat vrij moeilijk me dunkt...