PDA

View Full Version : Het toch niet zo definitieve einde van de Procar


Scapa
06-11-2002, 17:05
brief van Christian Lahaye van de prc-groep op autosport.be:

Beste vriendin, beste vriend.

Wordt dit de laatste brief in deze stijl die ik U zal toesturen?

Sta me toe dit te betwijfelen, al zullen sommigen er afgelopen weekend een duivels plezier hebben aan beleefd over onze....begrafenis te praten.
Zou iemand echt plezier kunnen beleven aan onze zogezegde verdwijning?
Zouden we nog zo hinderlijk overkomen?
Natuurlijk zal de Procar, stricto senso, niet meer worden georganiseerd, maar de GDC en de Nederlanders, om slechts enkele mogelijkheden te noemen, zijn zeker geen luchtspiegelingen.

De toerwagenracerij, de meest populaire categorie van allemaal en veruit de enige waarin een invoerder geïnteresseerd is, zal natuurlijk nooit echt sterven, evenmin als de aandacht van het publiek, dat met uitzondering van de 24 Uren, geboeid toekijkt bij de sprints en de echte strijd wiel aan wiel tussen aan elkaar gewaagde wagens.

Dit alles om U te zeggen dat, hoewel we ons terdege bewust zijn van de kwantitatieve armoede van het deelnemersveld 2002, we de armen zeker niet laten zakken en op zoek naar nieuwe oplossingen, die we elders werden aangehaald.

Het was ongetwijfeld eenvoudiger en directer geweest van Belcar en Procar "volledig" te laten versmelten, van GT en Tourwagen in overeenstemming te brengen op technisch vlak alsook voor uithouding en sprint, maar ons voorstel werd niet goedgekeurd door onze Limburgse vrienden. Het is immers hun goed recht om niet akkoord te gaan met de mening van een "vragende partij".

Deze brief heeft natuurlijk ook nog een andere bedoeling, die we in één woord kunnen samenvatten : BEDANKT.

Danku aan onze adverteerders, onze partners, de invoerders van Audi, Mazda; Opel en VW die hebben meegewerkt aan de promotie van het kampioenschap, dank u aan de teams, de piloten, de media, de commissarissen, de NSK, de vrienden, aan allen die ons hebben gevolgd, liefgehad, bekritiseerd, dank u aan allen die deze brief lezen.

En het is beloofd, tot heel....binnenkort.

Vriendelijke groeten

Christian Lahaye



--------------------------------------------------------------------------------


Eindklassement New Procar 2002:

Divisie 1:

1. N. Stelandre 227p (10 zeges)
2. F. Verbist 178p (3 zeges)
3. R. Maes 141p (2 zeges)
4. M. Lupant 140p
5. JF Hemroulle 131p (2 zeges)
6. L. de Sordi 123p (1 zege)
7. T. Verbergt 117p (2 zeges)
8. D. Defourny 65p (1 zege)
9. V. Radermecker 40p (4 zeges)
10. B. Leinders 35p (1 zege)
11. V. Vosse 27p


Divisie 2:

1. F.Duchateau 198p (5 zeges)
2. G.Kenis 170p (10 zeges)
3. JP.Blaise 141p (6 zeges)
4. G.Bruno 132p (1 zege)
5. L.Richard 129p
6. J.Schuybroek 98p (1 zege)
7. W.Maljean 90p (1 zege)
8. P.Gurzo 78p
9. G.Katsers 74p
10. S.Ugeux 55p (2 zeges)
11. G.Bonduel 40p
12. E.Brouwers 32p
13. P.Beliën 27p
14. J.Jakobs 25p
15. P.Van Delm 22p
16. C.Corthals 22p
17. C.Giltaire 22p
18. R.Stevens 21p
19. M.Wilders 21p
20. F.Walfish 20p
21. D.Heeren 18p
22. Fr.Colaux 15p
23. S.Hercek 14p
24. G.Tremblay 14p
25. P.Van der Berkt 13p
26. L.Culot 10p
27. S.Hilaire 8p
28. B.Crouquet 8p
29. W.Jeuris 6p
30. JC.Lompech 4p
31. F.Colaux -

Mark
06-11-2002, 20:14
Originally posted by stijnconinx

evenmin als de aandacht van het publiek, dat met uitzondering van de 24 Uren, geboeid toekijkt bij de sprints en de echte strijd wiel aan wiel tussen aan elkaar gewaagde wagens.




Hmmmmmm, volgens mij heeft het geheugen Christian Lahaye ergens een kortsluiting gehad.........................

De laatste 3 tot 4 jaar was het huilen met de met pet op.

Bart.Vandecavey
06-11-2002, 21:39
Originally posted by Marshal
Hmmmmmm, volgens mij heeft het geheugen Christian Lahaye ergens een kortsluiting gehad.........................

De laatste 3 tot 4 jaar was het huilen met de met pet op.

Mja eigen kind, schoon kind zeker... :rolleyes:

Mark
14-11-2002, 21:02
Tja, toch geloof ik dat hier op depaddock een aantal visionairs rondlopen:
DTCC wordt waarschijnlijk Benelux-kampioenschap

Het startveld van het DTCC was het afgelopen seizoen te mager. Tijdens de Trophy of the Dunes maakten Circuit Park Zandvoort en de NAV gezamenlijk bekend dat ze willen proberen om de klasse V8 STAR in Nederland van de grond te krijgen. Tot zover de feiten. Nu, halverwege november, lijkt het erop dat het DTCC doorgaat als een Benelux-kampioenschap, in samenwerking met het Belgische New Procar kampioenschap. Voor V8 STAR lijkt Nederland (helaas) te klein.

Tekst: Roy van der Laan /
Foto's: Gerrie Hoekstra

Een Nederlandse V8 STAR-klasse, eventueel aangevuld met buitenlandse deelnemers, zou geweldig zijn. Iedereen die de demo van de klasse tijdens de Trophy of the Dunes heeft gezien en gehoord, is die mening toegedaan. Momenteel lijkt de klasse echter wat te hoog gegrepen voor ons kleine autosportlandje. Er is zeker wel belangstelling voor de V8 STAR-klasse. Jeroen Bleekemolen reed al een race in Duitsland, Boy Zentveldt en Jan de Wit testten recent een brullende V8 STAR-bolide. Een rijder als Allard Kalff is tot over z'n oren verliefd op de klasse. Wees dus niet verbaasd als er komend seizoen enkele Nederlandse rijders (een deel van) het Duitse kampioenschap rijden.

DTCC verrijzing
Met de aankondiging van de plannen rond de V8 STAR gingen velen ervan uit dat dat tegelijkertijd het einde betekende van het DTCC. Dat is niet zo. De NAV heeft inmiddels overeenstemming bereikt met de KACB, de Belgische autosportbond, over een 'fusie' tussen het DTCC en het New Procar. Het huidige Procar-kampioenschap is een mengelmoesje van verschillende klassen, waaronder een snelle silhouetklasse. Deze laatste vervalt. Binnen Procar rijden ook auto's volgens het Superproductie reglement alias het DTCC-reglement. De Belgen rijden onder meer met Alfa's 156, Peugeot 306, Honda Integra R, Opel Astra OPC en VW Golf. Daarnaast rijden er enkele auto's opgebouwd volgens Groep N (BMW M3) en een door VW België ingeschreven VW Bora TDi. Jawel, een diesel! Alles bij elkaar betreft het circa 16 auto's. Het reglement zoals we dat onder meer in het DTCC kennen, zal als basis dienen. De genoemde Groep N auto's en de diesels zullen waarschijnlijk ook toegelaten worden. Dat maakt de situatie er voor het publiek niet duidelijker op en zal ongetwijfeld tot de nodige discussies leiden. Stel dat een BMW M3 Groep N een race wint. De reacties vanuit het DTCC-kamp zijn voorspelbaar!

Privateers
Het nieuwe kampioenschap zal waarschijnlijk nagenoeg volledig een privateers-kampioenschap zijn. De Nederlandse importeurs hebben zich teruggetrokken, maar dat hoeft bijvoorbeeld Carly Motors en Equipe Verschuur er niet van te weerhouden om hun BMW's of Clio's in te zetten. Het voordeel dat de importeurs, waarschijnlijk afgezien van VW België, er de brui aan geven, is dat het gevecht van David tegen Goliath vervalt. De teams met de grote budgetten vallen weg, en dat maakt het voor privateers die een aardig potje kunnen sturen en die een goede auto hebben mogelijk om zich meer in de kijker te rijden. Aan de andere kant zijn er ook nadelen. De kans dat de publiciteit en de promotie rond de klasse flink zal afnemen op het moment dat de grote geldschieters, de grote teams en de grote coureurs de klasse vaarwel zeggen is zeker niet te verwaarlozen. Daarbij komt dat Circuit Park Zandvoort zich in de media afwachtend opstelt en de klasse niet met open armen lijkt te ontvangen. Voor sponsors van Nederlandse rijders en teams kan het een nadeel zijn dat de helft van het kampioenschap in België wordt verreden.
Conclusie
De voorlopige conclusie: in theorie kan het Benelux-veld in 2003 circa 30 auto's tellen, verdeeld over 15 Nederlandse inschrijvers en 15 Belgische auto's. Met races op onder meer Circuit Park Zandvoort, TT Circuit Assen, Zolder en Spa-Francorchamps en met een mooie mix aan modellen aan de start, is (wederom in theorie) een mooi kampioenschap haalbaar. Voordat rijders, teams en sponsors zich zullen inschrijven, dienen er nog vele vragen op het gebied van onder meer het reglement, kosten, promotie, publiciteit, kalender en de kansen van de 'privateers' beantwoord te worden. Of, en zo ja hoe de klasse eruit gaat zien, lijkt daarmee thans nog onduidelijk. Gelukkig duurt het nog een maand of vier voor het autosportseizoen 2003 van start gaat!


http://www.racingonline.nl/2002/nationaal/algemeen/dtcc/dtcc2.html

Scapa
14-11-2002, 21:16
I told you so :D

Mark
14-11-2002, 21:23
les 1: leer de "harde G" , klinkt als grrrrrrrrrrrr :D
les 2: Wordt ontzettend gierig en leer karnemelk te drinken :D
les 3: krijg de uitstraling van een kakker, ookwel iewat arrogante studentenlook :D
les 4: Denk dat de wereld om zandvoort draait :D

Eindresultaat: Een eikel van Zandvoort is geboren :D


Nu ff serieus, beide clubs (of bond hoe je het wil noemen) hadden weinig keus............de minst slechte oplossing. Godzijdank zijn we van de MX 5 naaimachientjes cup af.

Beemer
14-11-2002, 21:46
Originally posted by Marshal
Godzijdank zijn we van de MX 5 naaimachientjes cup af.

Inderdaad, ik vond da maar een zielige vertoning die mx5-jes!

redje
14-11-2002, 22:30
Originally posted by Beemer
Inderdaad, ik vond da maar een zielige vertoning die mx5-jes!
Kheb daar maar een wedstrijd van gezien en da was raar om zien. Da zoals in de f1 een speciale competitie te organiseren voor de minardi's onder de bolides, anders winnen ze niks.

Scapa
15-11-2002, 16:35
Een sprintkampioenschap met een dertigtal auto's lijkt me meer dan de moeite waard. Toch zal er nog een compromis gevonden moeten worden voor wat betreft gewichten van de Superproductiewagens en de Group N's: 200pk vs 320pk (ongeveer) Het verschil in power is moeilijk te overbruggen met de grotere vrijheden van het superproductie-reglement. Eens dit opgelost staat er nog weinig een prachtig kampioenschap in de weg, hoop ik...

schumivill
16-11-2002, 03:45
Procar heb ik nooit iets tegen gehad.Ik ken Ruben,dus ik had wel altijd iemand om voor te supporteren,maar het klasse verschil was idd wel groot,"maar" een stuk of 4 D1's,dan de D2's en dan die mx5'kes,die 5 ronden aan hun broek kregen van de shilouettes,kunnen ze zoals in frankrijk geen kampioenschap oprichten met alleen maar shilouettes?