PDA

View Full Version : TVRL : de GP van Duitsland op de Nurburgring


Mario
10-11-2002, 12:48
VOORBESCHOUWING GP VAN WEST-DUITSLAND OP DE NURBURGRING

Na het deinende en kronkelenede Brands Hatch begeeft de TVRL zich naar een ander monument op de racekalender. En wat voor een monument… de Nurburgring, dé ultieme test voor mens en machine.

Nergens wordt in de loop van een GP het materiaal dermate op de proef gesteld als op dat circuit. Ook de piloot krijgt het zwaar te verduren : de vereiste concentratie is zowat gelijk als in Monaco en haast nergens kan op het ruim 22 km lange circuit worden uitgerust, uitgezonderd op het wasbord na de Dottinger Hohe. Enkel Mosport zou naar verluidt op dat vlak nog veeleisender zijn.

Aangezien de Nurburgring een wat apart circuit is, kunnen er enkele verrassingen uit de bus komen, maar eigenlijk verwachten we toch weer dezelfde piloten die het voor de overwinning onder elkaar zullen uitvechten : Stefan Sigwarth en Jenne Breugelmans. De overige deelnemers zullen dan onder elkaar moeten strijden voor de laatste podiumplaats.

Nog enkele tips voor mensen die niet zo vertrouwd zijn met dit ontzagwekkende circuit :

a) diegenen die het circuit nog moeten leren kennen en die voldoende tijd hebben, raad ik de Ringtrainer aan. Met dit programma kun je bepalen waar op het circuit je wil starten ipv in de pits. Hierdoor kun je jezelf ergens op het circuit « droppen » en die sectie goed leren kennen, zonder dat je er eerst helemaal naartoe moet rijden. Je vindt de Ringtrainer hier : http://www.joachimblum.de/ringtrainer.htm

b) Misschien kan de volgende link ook van pas komen : http://www.gmmhost.co.uk/gmmhost/legendscentral/LOR/trackguides/index.html Het is een circuitgids van ruim honderd gedrukte pagina’s. Maar eigenlijk is het nog het beste van gewoon zelf enkele rondjes te rijden.

c) Let er ook op dat je bij de enkele sprongen die je wagen per ronde normaal gezien zal maken (Flugplatz, tussen Pflanzgarten en de Schwalbenschwantz, op het lange rechte stuk en zelfs aan de Tiergarten) je even van het gas gaat op het moment dat je in de lucht zweeft. Zo niet zal je motor het vermoedelijk niet volhouden tot het einde van de race, omdat hij telkens enorm in de toeren klimt indien het gas erop gehouden wordt,

d) Tot slot nog opmerken dat in een race, in tegenstelling tot bijvoorbeeld op Monza of Watkins Glen, de eerste ronde uit de pits niet wordt opgemeten en dat je bijgevolg eerst een complete ronde moet afleggen alvorens je aan je eerste kwalificatieronde kunt beginnen. Het heeft dan ook weinig zin in die eerste ronde al de limieten te gaan opzoeken (in de trainingsmodus kun je het met behulp van de Ringtrainer zo regelen dat je net voor de s/f-lijn op het circuit terechtkomt, waardoor je eerste ronde ook meteen wordt opgemeten, maar in racemodus is dit niet mogelijk).

P.S : Met mijn excuses voor de ontbrekenende umlauten, maar m’n toetsenbord werkt blijkbaar niet meer naar behoren.