Mark
25-11-2002, 23:36
Het FIA GT kampioenschap, is één van de onderwerpen waaraan Racefriends ook in het afgelopen jaar veel aandacht heeft besteed. Met name de teams, welke een nationale inbreng kenden, zoals Carsport Holland en System Force, hadden bij ons een klein streepje voor. Het seizoen 2002 is gestreden en de kampioenen zijn bekend. Zaak voor ons dus, om met enkele "hoofdrolspelers" uit het kampioenschap van gedachten te wisselen.
Racefriends ging onlangs in België bij Anthony Kumpen langs om één en ander van het afgelopen jaar te evalueren en om alvast naar 2003 vooruit te kijken.
RF : Anthony, we kennen je de laatste jaren vanuit het FIA GT en Belcar kampioenschap, maar hoe ben je eigenlijk in de autosport terecht gekomen?
AK : Toen ik 6 jaar oud was, vroeg ik mijn vader om een kart, die ik ook gekregen heb. Op mijn 7e reed ik mijn eerste wedstrijd. Mijn vader ging rond die tijd aan rallycross doen, en op die manier kwam ik in aanraking met de autosport. Vanaf 1988 t/m 1994 heb ik serieus aan karting gedaan en heb 2 Belgische titel gewonnen. In 1995 ben ik overgestapt naar het Duiste Formule Renault kampioenschap en heb daar 2 jaar in gereden.
RF: Begonnen in formule auto's, en dan terecht gekomen in de GT's, nooit de aspiratie gehad om verder te gaan in "single seaters"?
AK: In '97 ben ik gaan studeren, en dat viel niet te combineren met een internationaal raceprogramma. Ik kon alleen nog nationaal rijden en aangezien er in België geen "single seater" kampioenschap van enige betekenis was, heb ik gekozen voor het Belcar kampioenschap en ben op die manier in de GT's terecht gekomen.
RF : Het Belcar kampioenschap is behoorlijk populair in België en laat al enkele jaren een fraai deelnemersveld zien. Wat is de sleutel tot dit succes denk je?
AK : Het Belcar kampioenschap is, laten we zeggen, een kampioenschap met een lage drempel. Het reglement kent veel vrijheden, je kunt er met allerlei auto's deelnemen en 3 tot 4 rijders op een auto zijn geen uitzondering, wat weer kostenbesparend werkt. Daarnaast krijgt het Belcar kampioenschap veel aandacht vanuit de nationale media, zowel op TV als in de schrijvende pers. Tel daarbij de volle startvelden en de relatief lage entreekosten voor de bezoekers op, en de succesformule is verklaard. Neem de 24 uur van Zolder (dit jaar voor de 2e keer gewonnen door Anthony Kumpen - red.); een startveld met 60 deelnemers, die 24 uur lang over een, voor het publiek, overzichtelijk circuit rijden; ik zeg je, daar komt het publiek wel op af.
RF : 60 Deelnemers op het circuit van Zolder, 24 uur lang - moet voor jou toch een ramp zijn om daar met de Chrysler Viper tussen te rijden?
AK : Een beetje wel ja, met de Viper begin je al na 3 ronden de achterblijvers te ronden, en er zitten tot 30 seconden per ronde verschil tussen de diverse equipes. Wat dat aangaat is het wel de meest vermoeiende race die ik heb gereden en zit je ook niet voor niets met 4 coureurs op 1 auto.
RF : Seizoen 2002; je was zowel in het FIA GT (tezamen met Mike Hezemans in de Carsport Holland Viper # 3 - red.) als ook in voornoemd Belcar kampioenschap (GLPK Racing Viper, kampioen 2002 - red.) actief. Wat waren voor jouw de hoogte- en dieptepunten?
AK : Laat ik nationaal beginnen, Belcar: Hoogtepunt; natuurlijk het behalen van het kampioenschap alsmede de overwinning in de 24 uur van Zolder. In 2000 hadden we ook al gewonnen op Zolder, alleen, grepen we toen net naast het kampioenschap.Dit jaar was het succes dus compleet, hetgeen ook door onze sponsoren zeer gewaardeerd is. Zij hechtten veel waarde aan het behalen van het Belcar kampioenschap, gelet op de grote nationale aandacht, en zagen dus zo ook hun inspanningen
beloond. Dieptepunt; dat moet ongetwijfeld de 1e race van het kampioenschap zijn geweest, welke we op Spa-Francorchamps reden. Ik lag op kop met een voorsprong van 50 seconden op nummer 2 (David Hart, tevens in een Chrysler Viper - red.) toen ik een klapband kreeg en de overwinning naar David ging.
Internationaal dan, het FIA GT kampioenschap: Hoogtepunt; de overwinning voor Mike en mij op Donington. Dat was echt een ontlading na de vele pech die we tot dan toe hadden gekend. We waren het hele seizoen snel, maar hadden teveel domme pech. Dieptepunt; de eerste 5 races van het seizoen !, gewoon vanwege die domme pech. En natuurlijk mijn ongeluk tijdens de24 uur van Spa-Francorchamps, toen we op kop lagen en ik er snoeihard werd afgereden door een Porsche. Ook de klap op Anderstorp was niet echt prettig, maar gelukkig ben ik na beide ongelukken ongeschonden uit de strijd gekomen.
RF : Dit jaar reed je samen met Mike Hezemans in het Team Carsport Holland. In 2001 reed je in een Viper voor het team van Paul Belmondo. Hoe was de samenwerking met Carsport en wat waren voor jouw de belangrijkste verschillen tussen deze 2 teams?
AK : Laat ik beginnen met Carsport; de samenwerking is goed, zowel met Mike en Toine, alsook met Jille de Kleine en de rest van het team. De onderlinge sfeer in het team vind ik echt goed. Daarnaast hebben ze serieus verstand van zaken en weten hoe je een auto sneller en beter kunt maken. Mike en ik zijn zo ongeveer even snel en vormen een goed rijders duo en zie je niet van die grote verschillen zoals er bij andere teams wel te vinden zijn. Belmondo; als eerste ligt de Franse mentaliteit mij niet zo zeer. In 2001 reed ik tezamen met Vinvent Vosse bij Belmondo Racing en Vincent wilde persé de 1e Belgische rijder zijn. Ofschoon ik al in de openingsrace in Monza tijdens de trainingen de snelste was, kreeg Vosse zijn zin van het team, omdat hij de Fina sponsoring had ingebracht
RF : "Regeren is vooruit zien", zoals het spreekwoord zegt, dus hoe ziet 2003 er voor Anthony Kumpen uit?
AK : Ik ben met Hezemans in onderhandeling over verdere samenwerking. Als dat allemaal doorgaat, zal ik dus deel gaan uitmaken van het Pagani project. Het zal een fraaie auto worden, voorzien van een Mercedes V-12 krachtbron. Hezemans heeft hoge verwachtingen van deze auto, wat ik mij goed kan voorstellen. Men wil met deze auto gaan deelnemen aan Sebring, Le Mans en Petit Le Mans. Of Hezemans verder gaat met de Vipers in het FIA GT kampioenschap, weet ik niet. Ofschoon de reglementen voor volgend jaar wel wat soepeler voor de Vipers worden (o.a. andere wielophanging en grotere air-restrictors - red.), zijn het toch de Ferrari's die als favoriet gezien moeten worden. Ik ben ook al gebeld door Belmondo, maar die konden nog niet vertellen wat ze gaan doen, dus dat wordt ook vervolgd. Er staat, internationaal gezien dus, nog niet al te veel vast voor 2003. Met de huidige economie wordt het er voor een coureur ook niet gemakkelijker op en is autosport in het algemeen in Belgie, toch een relatief klein gebeuren. Wat al wel vaststaat, is dat we in 2003 onze Belcar titel gaan verdedigen, wederom met de Viper van het GLPK team.
RF : GLPK team - laat ons raden; de "K" staat voor "Kumpen"?
AK ; Inderdaad, mijn vader, Paul Kumpen, is voor 50% eigenaar van het team. We hebben 2 mensen in vaste dienst en doen al het werk aan de auto in eigen beheer. Onze Viper is een ex-Oreca auto die wij in '99 hebben aangeschaft en o.a. door Didier Defourny en Vincent Vosse werd bereden in het FIA GT kampioenschap.
RF : Verdere ambities, plannen, zien we je wellicht nog in andere raceklassen? Je hebt toch enige ervaring in Sportscars?
AK : Klopt, in 2001 heb ik in Daytona, tijdens de 24 uursrace, in een Norma gereden. Daarnaast heb ik aan het begin van dit seizoen getest met de Dome-Judd van het Racing for Holland team van Jan Lammers. Geweldige ervaring, snelle auto ook, maar uiteindelijk bleek het geldbedrag dat we moesten meebrengen, boven ons budget te liggen. Daarnaast was het FIA Sportscar kampioenschap qua deelnemersveld uitermate dun bezet, en ben ik blij dat we voor het FIA GT hebben gekozen. Ambities; ik zou toch nog graag eens voor een constructeur willen uitkomen, en of dat dan GT's, Sportscars of misschien toerwagens zijn, vind ik minder belangrijk.
RF : Je had het tevens over je sponsors, wie zijn dat en hoe regel jij je PR zaken?
AK : Tot mijn sponsors behoren; Ridley Bikes (race- en mountainbike fietsen), Fuji Film, La Gaviotta (kleding), AEW (electrotechnisch), IXO Models (miniaturen) en Logica Computers. Internationaal worden mijn belangen vertegenwoordigt door Andy Woolgar, mijn nationale belangen, ook naar de sponsors, doe ik zelf.
RF : Een vraag die bij een van onze website bezoekers vandaan komt: zullen we ooit het duo A. Kumpen / J. Verstappen tezamen in actie zien? (Anthony is een neef van Sofie, de vrouw van Jos Verstappen - red.)
AK : Geen idee, misschien. Naar wat ik weet is Jos momenteel nog zo met zijn formule 1 carrière bezig, dat hij (nog) niet denkt aan andere categorieën binnen de autosport. De tijd zal het leren.
RF : Wat doet de coureur Kumpen, tijdens de wintermaanden?
AK : Naast de nodige fitness mag ik graag jetskiën en op een quad rondscheuren. Trouwens, alles wat is voorzien van een motor heeft mijn interesse. Daarnaast heb ik tijdens de wintermaanden ook wat meer tijd voor mijn vriendin.
RF : Als afsluiting, zijn er nog zaken die wij c.q. men moet weten, "scoops", primeurs, etc ....?
AK : Ik word vader ! (brede lach op Anthony zijn gezicht...), Als alles goed gaat, zal mijn vriendin binnen een half jaar bevallen.
RF : Proficiat !, wat 2003 uiteindelijk ook op autosportgebied mag gaan brengen, Anthony Kumpen (en zijn vriendin) krijgen het dus zeker druk volgend jaar. Wij wensen je alvast veel succes, zowel professioneel als privé, en zullen graag met je in contact blijven om onze lezers nader op de hoogte te kunnen houden.
http://www.racefriends.com/nl/fiagt/Seizoen2002/nieuws048.htm
Racefriends ging onlangs in België bij Anthony Kumpen langs om één en ander van het afgelopen jaar te evalueren en om alvast naar 2003 vooruit te kijken.
RF : Anthony, we kennen je de laatste jaren vanuit het FIA GT en Belcar kampioenschap, maar hoe ben je eigenlijk in de autosport terecht gekomen?
AK : Toen ik 6 jaar oud was, vroeg ik mijn vader om een kart, die ik ook gekregen heb. Op mijn 7e reed ik mijn eerste wedstrijd. Mijn vader ging rond die tijd aan rallycross doen, en op die manier kwam ik in aanraking met de autosport. Vanaf 1988 t/m 1994 heb ik serieus aan karting gedaan en heb 2 Belgische titel gewonnen. In 1995 ben ik overgestapt naar het Duiste Formule Renault kampioenschap en heb daar 2 jaar in gereden.
RF: Begonnen in formule auto's, en dan terecht gekomen in de GT's, nooit de aspiratie gehad om verder te gaan in "single seaters"?
AK: In '97 ben ik gaan studeren, en dat viel niet te combineren met een internationaal raceprogramma. Ik kon alleen nog nationaal rijden en aangezien er in België geen "single seater" kampioenschap van enige betekenis was, heb ik gekozen voor het Belcar kampioenschap en ben op die manier in de GT's terecht gekomen.
RF : Het Belcar kampioenschap is behoorlijk populair in België en laat al enkele jaren een fraai deelnemersveld zien. Wat is de sleutel tot dit succes denk je?
AK : Het Belcar kampioenschap is, laten we zeggen, een kampioenschap met een lage drempel. Het reglement kent veel vrijheden, je kunt er met allerlei auto's deelnemen en 3 tot 4 rijders op een auto zijn geen uitzondering, wat weer kostenbesparend werkt. Daarnaast krijgt het Belcar kampioenschap veel aandacht vanuit de nationale media, zowel op TV als in de schrijvende pers. Tel daarbij de volle startvelden en de relatief lage entreekosten voor de bezoekers op, en de succesformule is verklaard. Neem de 24 uur van Zolder (dit jaar voor de 2e keer gewonnen door Anthony Kumpen - red.); een startveld met 60 deelnemers, die 24 uur lang over een, voor het publiek, overzichtelijk circuit rijden; ik zeg je, daar komt het publiek wel op af.
RF : 60 Deelnemers op het circuit van Zolder, 24 uur lang - moet voor jou toch een ramp zijn om daar met de Chrysler Viper tussen te rijden?
AK : Een beetje wel ja, met de Viper begin je al na 3 ronden de achterblijvers te ronden, en er zitten tot 30 seconden per ronde verschil tussen de diverse equipes. Wat dat aangaat is het wel de meest vermoeiende race die ik heb gereden en zit je ook niet voor niets met 4 coureurs op 1 auto.
RF : Seizoen 2002; je was zowel in het FIA GT (tezamen met Mike Hezemans in de Carsport Holland Viper # 3 - red.) als ook in voornoemd Belcar kampioenschap (GLPK Racing Viper, kampioen 2002 - red.) actief. Wat waren voor jouw de hoogte- en dieptepunten?
AK : Laat ik nationaal beginnen, Belcar: Hoogtepunt; natuurlijk het behalen van het kampioenschap alsmede de overwinning in de 24 uur van Zolder. In 2000 hadden we ook al gewonnen op Zolder, alleen, grepen we toen net naast het kampioenschap.Dit jaar was het succes dus compleet, hetgeen ook door onze sponsoren zeer gewaardeerd is. Zij hechtten veel waarde aan het behalen van het Belcar kampioenschap, gelet op de grote nationale aandacht, en zagen dus zo ook hun inspanningen
beloond. Dieptepunt; dat moet ongetwijfeld de 1e race van het kampioenschap zijn geweest, welke we op Spa-Francorchamps reden. Ik lag op kop met een voorsprong van 50 seconden op nummer 2 (David Hart, tevens in een Chrysler Viper - red.) toen ik een klapband kreeg en de overwinning naar David ging.
Internationaal dan, het FIA GT kampioenschap: Hoogtepunt; de overwinning voor Mike en mij op Donington. Dat was echt een ontlading na de vele pech die we tot dan toe hadden gekend. We waren het hele seizoen snel, maar hadden teveel domme pech. Dieptepunt; de eerste 5 races van het seizoen !, gewoon vanwege die domme pech. En natuurlijk mijn ongeluk tijdens de24 uur van Spa-Francorchamps, toen we op kop lagen en ik er snoeihard werd afgereden door een Porsche. Ook de klap op Anderstorp was niet echt prettig, maar gelukkig ben ik na beide ongelukken ongeschonden uit de strijd gekomen.
RF : Dit jaar reed je samen met Mike Hezemans in het Team Carsport Holland. In 2001 reed je in een Viper voor het team van Paul Belmondo. Hoe was de samenwerking met Carsport en wat waren voor jouw de belangrijkste verschillen tussen deze 2 teams?
AK : Laat ik beginnen met Carsport; de samenwerking is goed, zowel met Mike en Toine, alsook met Jille de Kleine en de rest van het team. De onderlinge sfeer in het team vind ik echt goed. Daarnaast hebben ze serieus verstand van zaken en weten hoe je een auto sneller en beter kunt maken. Mike en ik zijn zo ongeveer even snel en vormen een goed rijders duo en zie je niet van die grote verschillen zoals er bij andere teams wel te vinden zijn. Belmondo; als eerste ligt de Franse mentaliteit mij niet zo zeer. In 2001 reed ik tezamen met Vinvent Vosse bij Belmondo Racing en Vincent wilde persé de 1e Belgische rijder zijn. Ofschoon ik al in de openingsrace in Monza tijdens de trainingen de snelste was, kreeg Vosse zijn zin van het team, omdat hij de Fina sponsoring had ingebracht
RF : "Regeren is vooruit zien", zoals het spreekwoord zegt, dus hoe ziet 2003 er voor Anthony Kumpen uit?
AK : Ik ben met Hezemans in onderhandeling over verdere samenwerking. Als dat allemaal doorgaat, zal ik dus deel gaan uitmaken van het Pagani project. Het zal een fraaie auto worden, voorzien van een Mercedes V-12 krachtbron. Hezemans heeft hoge verwachtingen van deze auto, wat ik mij goed kan voorstellen. Men wil met deze auto gaan deelnemen aan Sebring, Le Mans en Petit Le Mans. Of Hezemans verder gaat met de Vipers in het FIA GT kampioenschap, weet ik niet. Ofschoon de reglementen voor volgend jaar wel wat soepeler voor de Vipers worden (o.a. andere wielophanging en grotere air-restrictors - red.), zijn het toch de Ferrari's die als favoriet gezien moeten worden. Ik ben ook al gebeld door Belmondo, maar die konden nog niet vertellen wat ze gaan doen, dus dat wordt ook vervolgd. Er staat, internationaal gezien dus, nog niet al te veel vast voor 2003. Met de huidige economie wordt het er voor een coureur ook niet gemakkelijker op en is autosport in het algemeen in Belgie, toch een relatief klein gebeuren. Wat al wel vaststaat, is dat we in 2003 onze Belcar titel gaan verdedigen, wederom met de Viper van het GLPK team.
RF : GLPK team - laat ons raden; de "K" staat voor "Kumpen"?
AK ; Inderdaad, mijn vader, Paul Kumpen, is voor 50% eigenaar van het team. We hebben 2 mensen in vaste dienst en doen al het werk aan de auto in eigen beheer. Onze Viper is een ex-Oreca auto die wij in '99 hebben aangeschaft en o.a. door Didier Defourny en Vincent Vosse werd bereden in het FIA GT kampioenschap.
RF : Verdere ambities, plannen, zien we je wellicht nog in andere raceklassen? Je hebt toch enige ervaring in Sportscars?
AK : Klopt, in 2001 heb ik in Daytona, tijdens de 24 uursrace, in een Norma gereden. Daarnaast heb ik aan het begin van dit seizoen getest met de Dome-Judd van het Racing for Holland team van Jan Lammers. Geweldige ervaring, snelle auto ook, maar uiteindelijk bleek het geldbedrag dat we moesten meebrengen, boven ons budget te liggen. Daarnaast was het FIA Sportscar kampioenschap qua deelnemersveld uitermate dun bezet, en ben ik blij dat we voor het FIA GT hebben gekozen. Ambities; ik zou toch nog graag eens voor een constructeur willen uitkomen, en of dat dan GT's, Sportscars of misschien toerwagens zijn, vind ik minder belangrijk.
RF : Je had het tevens over je sponsors, wie zijn dat en hoe regel jij je PR zaken?
AK : Tot mijn sponsors behoren; Ridley Bikes (race- en mountainbike fietsen), Fuji Film, La Gaviotta (kleding), AEW (electrotechnisch), IXO Models (miniaturen) en Logica Computers. Internationaal worden mijn belangen vertegenwoordigt door Andy Woolgar, mijn nationale belangen, ook naar de sponsors, doe ik zelf.
RF : Een vraag die bij een van onze website bezoekers vandaan komt: zullen we ooit het duo A. Kumpen / J. Verstappen tezamen in actie zien? (Anthony is een neef van Sofie, de vrouw van Jos Verstappen - red.)
AK : Geen idee, misschien. Naar wat ik weet is Jos momenteel nog zo met zijn formule 1 carrière bezig, dat hij (nog) niet denkt aan andere categorieën binnen de autosport. De tijd zal het leren.
RF : Wat doet de coureur Kumpen, tijdens de wintermaanden?
AK : Naast de nodige fitness mag ik graag jetskiën en op een quad rondscheuren. Trouwens, alles wat is voorzien van een motor heeft mijn interesse. Daarnaast heb ik tijdens de wintermaanden ook wat meer tijd voor mijn vriendin.
RF : Als afsluiting, zijn er nog zaken die wij c.q. men moet weten, "scoops", primeurs, etc ....?
AK : Ik word vader ! (brede lach op Anthony zijn gezicht...), Als alles goed gaat, zal mijn vriendin binnen een half jaar bevallen.
RF : Proficiat !, wat 2003 uiteindelijk ook op autosportgebied mag gaan brengen, Anthony Kumpen (en zijn vriendin) krijgen het dus zeker druk volgend jaar. Wij wensen je alvast veel succes, zowel professioneel als privé, en zullen graag met je in contact blijven om onze lezers nader op de hoogte te kunnen houden.
http://www.racefriends.com/nl/fiagt/Seizoen2002/nieuws048.htm