PDA

View Full Version : Las Vegas '81


Mario
01-12-2002, 13:27
Tijdens het strijken vanmorgen heb ik nog eens naar het jaaroverzicht van '81 gekeken (niet het beste uit de reeks) en een vraag spookt al lang door m'n hoofd.

Wat gebeurde daar eigenlijk met Carlos Reutemann ? Ik weet dat Jones er hoogstwaarschijnlijk niet over piekerde om zijn ploegmaat te helpen (door wat eerder tijdens het jaar in Brazilië gebeurde), maar ooit las ik dat nagenoeg het volledige Williams-team hem in de steek liet (Frank Williams zelf heeft steeds beweerd dat voor hem de constructeurstitel belangrijker is dan de rijderstitel en de constructeurstitel hadden ze al op zak, dus of Reutemann nu wereldkampioen werd of niet, zou hem volgens eigen zeggen niet zoveel interessere).

Bij de start (hij heeft de pole) gaat hij al compleet de mist in en zakt af naar een 3de, 4de plaats. Naarmate de GP vordert gaat het van kwaad naar erger en deemstert hij helemaal weg. Toch wel vreemd.

Dus weet iemand wat Reutemann toen overkomen is ?

damamaho
01-12-2002, 18:27
Het probleem tussen Williams en Reutemann was, dat Williams, Head en Jones 3 goede vrienden waren die al sedert 1978 samen waren. Reutemann was altijd een echte eenzaat en deed waarschijnlijk niet veel moeite bij het clubje te horen.
Jones had eigenlijk op 1 been zijn titel moeten verlengen, maar door diverse pannen en enkele uitstapjes, had hij de titel verspeeld. Voor de start in Las Vegas had hij al te gezegd zijn team genoot NIET te zullen helpen. Reutemann reede pole, maar met chasis nr. FW07/12, terwijl zijn racewagen nr. FW07/17 was.
Dat beduide wel dat zijn racewagen niet goed afgesteld was en dat bv. zijn remmen nog ingereden moesten worden. Daarbij kwam nog dat Williams een flater maakte door de verkeerde bandenmaat te kiezen. Dus reeds voor de start was Reutmann kansloos. Hij had natuurlijk Piquet bij de start van de baan kunnen rijden en zo alsnog de titel te nemen. (De derde kans hebber op de titel die dag, Laffite, kwam niet in het stuk voor). Maar toen waren het nog echte racers met de juiste ingesteldheid (en geen koude computers) dus hij maakte braaf plaats om Piquet (en de anderen) te laten passeren. Aan bandenstops dacht men toen ook nog niet, dus Reutemann probeerde maar te redden wat er te redden viel. Maar door de vele vibraties, vielen zijn versnellingen één voor één uit. Door zijn ziel uit zijn lijf te rijden finishte hij als achste. Bij de finsh werd hij opgewacht door een door-gelukkig team : Jones had gewonnen. Dat Reutemann de titel zonet verloren had, interesseerde niemand.
Reutemann verliet Williams, en daarvan profiteerde ene Keke Rosberg.
Leuk vraagje! DANNY.
www.asag.sk/danny.htm

Mario
01-12-2002, 20:12
Da's een duidelijk antwoord damamaho. Bedankt :).

Op de beelden was duidelijk te zien dat Piquet compleet uitgeput was. Z'n hoofd rustte constant tegen een speciaal daarvoor aangebrachte steun en na de race kon hij niet meer uit z'n bolide komen. Daarom vond ik het des te vreemder dat Reutemann hem niet kon afhouden.

Maar ik had inderdaad ooit ergens gelezen dat het compleet niet in Reutemann was opgekomen om Piquet gewoon van de baan te rijden, iets wat helemaal niet zo moeilijk zou zijn geweest en waarschijnlijk makkelijk op een gewoon ongeval.

De tijden zijn veranderd.