PDA

View Full Version : Concurrentie voor Belcar en TC ???


Scapa
12-12-2002, 19:06
New Procar wordt (terug) Belgian Procar | 11.12.2002 , 16:37



Toen de Procar nog....Belgian Procar heette, kende het kampioenschap zijn beste momenten.

En het is omdat ze in de goede voortekenen geloven, dat de leden van PRC team (Guy De Keijser, Franz Dubois, Chrstian Lahaye, Christophe Wachel) hebben beslist terug te grijpen naar deze naam om de GDC te herdopen. Het project waarnaar we in ons bericht van 13/11 ("Naar fusie DTCC/Procar?") reeds kort verwezen lijkt dus gekonkretiseerd.

De GDC of de Gentlemen Drivers Cup (ASAF kampioenschap) kwam pas goed van de grond toen PRC, met de medewerking van AMCXL, de VW Fun Cup op gang bracht.

Sinds zes jaar is de GDC, volgens PRC Team, het kampioenschap voor amateurpiloten en voorbehouden voor GT en Toerismewagens, opgebouwd rond een aantal semi-uithoudingswedstrijden van twee uur en vijf minuten. Doorgaans verschijnen er meer dan vijftig wagens aan de start.

De Belgian Procar 2003 wil de amateuristische geest van dit kampioenschap totaal niet veranderen. Zo krijgen Viper's of Porsche's GT3-R bv. geen startticket. De ambities zijn eenvoudig: de GDC beter promoten, de media en de toeschouwers op korte termijn aantrekken en een sfeer in de stijl van de "VW Fun Cup" creëren.

Aan de gebruikelijke ASAF-divisies zullen er drie Procar categorieën worden toegevoegd: de Silhouette Light, het geesteskind van Franz Dubois (normaliter niet sneller dan de beste Porsches uit het huidige deelnemersveld), de Superproductie/Groep N en de Merkenbekers.

Een vangnet zeg maar om het teloor gegane New Procar-veld op te vissen.

Er worden verplichte pilotenwissels voorzien en om het geheel nog wat spektakulairder te maken zullen er naar Amerikaans voorbeeld "safety cars" uitrukken bij het kleinste incident.
Dat om het startveld meer bij elkaar te houden.

Tenslotte is het de bedoeling een alternatieve etmaalrace op Francorchamps te organiseren die zal luisteren naar de naam "2003 Miles of Francorchamps"; een wedstrijd die is voorbehouden aan alle Toerismewagens en waarbij men ook op enige Belcar-interesse mikt.

De in Nederland geopperde fusie tussen DTCC en New Procar lijkt nu verder af dan ooit.

Voorlopige kalender

19 en 20 april/Spa Francorchamps
3 en 4 mei/Magny cours (F)
24 en 25 mei/Chimay
11 en 12 juli/Spa Francorchamps
26,27 en 28 september 2003 Miles van Francorchamps
1 en 2 november/Zolder

(PDS/HvO)

Foto: HvO/Autosport.be

bron: autosport.be
------------------------

Ja, lijkt op papier wel interessant: oa. geen Vipers en 996-R is voor de spanning zeker niet slecht. Of de toeschouwers het zullen appreciëren is een andere zaak... Een race in Magny-Cours is ook wel leuk. Toch wel raar dat zij dit kunnen regelen en de Belcar niet :confused: Ben benieuwd!

Pascal
13-12-2002, 01:14
Ik ben ook eens benieuwd. Samen met andere mensen op depaddock hebben we reeds afgesproken om het volgend seizoen eens een bezoekje te brengen aan dit kampioenschap. We worden blijkbaar op onze wenken bediend.

C U

Mark
13-12-2002, 20:29
Zwaar weer in fusiebesprekingen DTCC – New Procar (vervolg)
In de Belgische media duiken thans berichten op dat de onderhandelingen tussen het Procar-kampioenschap en het DTCC helemaal niet zo soepel verlopen. De Belgen zijn, volgens deze bronnen, hard op weg om de drie bestaande Procar categorieën (de exotische Silhouette- en Supertoerisme-klassen, de met het DTCC vergelijkbare Superproductie-klasse inclusief Groep N, en een kleinere klasse voor auto’s als de Peugeot 106) in de Belgische ‘Gentlemen Drivers Cup’ (GDC) op te nemen. Dit is een raceserie voor privateers met een GT of een toerwagen, waarin ‘kanonnen’ als een Chrysler Viper of een Porsche GT3-R niet welkom zijn. Voor deze auto’s is er immers het Belcar-kampioenschap. De races van deze klasse duren twee uur en vijf minuten, het startveld telt circa 50 auto’s. Het is thans de bedoeling dat het Procar-veld in deze raceserie wordt opgenomen, waarin de huidige drie Procar-klassen blijven bestaan. Als dat doorgaat, betekent dat de doodsteek van een eventuele fusie tussen DTCC en Procar.

Niet definitief

“Er is een kink in de kabel gekomen”, geeft directeur sportif Ron Kluit van de NAV toe. Volgens hem is het niet zo dat de kansen op een Benelux-kampioenschap op basis van het DTCC en New Procar verkeken zijn. “Binnenkort gaan we weer met z’n allen rond de tafel zitten. Wij geven ons niet zo gauw gewonnen.”
Wat ging er voor de NAV fout? Volgens Kluit heeft het niets te maken met een eventuele kalender van het Benelux-kampioenschap (hoe vaak rijden we in Nederland, hoe vaak in België?) of met de Silhouette- en Supertoerisme-klassen, waarvoor in een eventuele Benelux-titelstrijd geen plaats meer is. “Het is een politieke kwestie”, meent Kluit. “De Belgen kiezen hun eigen weg.”
Daarnaast is er een aloud probleem. “Het draait allemaal weer om geld”, sluit Kluit af. http://www.racingonline.nl/cms/show2.php?vervolg=624&categorie=25

We hoeven er niet toe, ze komen naar ons! :D

PJ46
13-12-2002, 20:43
Ik dacht dat er op de kalender van de GDC 8 wedstrijden gingen staan, zou het dus kunnen dat ze niet iedere keer samen rijden?

Maarten
14-12-2002, 05:16
dat lijkt ineens ook ongelooflijk op de kalender van de vw fun cup, normaal gezien reed GDC ook altijd bij ons, maar nu dit veranderd is rijdt de Belgian Procar ook bij ons, mb in de fun cup weekends, kan het spektakel en toeschouwersaantal alleen maar ten goede komen lijkt me!