PDA

View Full Version : Dakar 2003 - Ongeval Shinozuka


Maarten
09-01-2003, 19:35
de manfred komt wel, geen paniek

shinozuka heeft een zwaar accident gehad lees ik in een andere thread

ik heb beelden gezien op vtm gisteren en als dat die rode nissan was dan snap ik wel dat er iets kon gebeuren, zoals hij alleman voorbij vloog. hij kan wel rijden, maar toch iets te veel risico's genomen leek me.

hopelijk geen blijvende letsels voor piloot en copiloot

JPMontoya
09-01-2003, 19:35
Shinozuka injuries serious - SHINO IN COMA

Former Dakar winner Kenjiro Shinozuka has fallen into a coma following injuries sustained during a crash on the eighth stage of the Dakar on Thursday. Medical staff on site stated on France Television that his 'life was in danger'.

Shinozuka, aged 54 and Japan's most distinguished rally driver, and his French co-driver crashed their Nissan pickup on the 727-km stage between Ghat and Sabha in Libya.

"Vehicle number 201 suffered a serious accident at the 373rd kilometre of the stage. The car flew over a dune and landed several dozen metres further," organisers said in a statement minutes after the accident. "Driver Kenjiro Shinozuka is in a very serious condition and his navigator, Thierry Delli-Zotti, in a serious condition.

"Both men are being flown by helicopter to the race's medical headquarters in Sabha. Once their condition is stabilised, they will be airlifted to Tunis."

Shinozuka, who won the event in 1997 and with Delli-Zotti finished third last year, had been in third place overall after Wednesday's seventh stage, in which he finished eighth. The 54-year-old made his rally debut in 1967 and became the first Japanese driver to complete the Kenyan Safari Rally in 1976.

After claiming the Asia Pacific rally championship in 1988 he moved on to the world stage, competing in the world championship from 1989 to 1994 and again in 1996.

His victory in the Ivory Coast Rally in 1991 was the first by a Japanese driver and, with co-driver John Meadows, he repeated the victory the next year.

Shinozuka was a factory driver for Japanese car manufacturer Mitsubishi from 1971 until June when he retired rather than stop driving and take the management role he had been offered.

Delli-Zotti, 38, was taking part in his 16th Dakar Rally.

reuters / eurosport

racertje
09-01-2003, 19:54
Op de radio werd zelfs gezegd dat hij overgebracht zou worden naar Parijs. Blijkbaar betrouwen ze de ziekenhuizen ginder toch zo goed niet.

schumivill
09-01-2003, 20:07
Ik zou toch ook liever verzorgd worden in parijs zulle,ze hebben daar meer middelen denk ik.

redje
09-01-2003, 20:11
Originally posted by schumivill
Ik zou toch ook liever verzorgd worden in parijs zulle,ze hebben daar meer middelen denk ik.
En t zal daar wel hygiënischer zijn.

Beemer
09-01-2003, 21:39
De co-piloot zou toch niet zo ernstig gekwetst zijn als eerst gedacht, heb ik zojuist gelezen op Dakar.com

Zal toch ne serieuze klap geweest zijn zo tegen 373km/u

Sennake
09-01-2003, 21:42
Originally posted by Beemer
Zal toch ne serieuze klap geweest zijn zo tegen 373km/u

373km/u ???????????????????????? Daar kan Schumacher een puntje aan zuigen :D

Ik dacht eerder "km 373" van de SS...

airco
09-01-2003, 21:44
rofl ... dienen heeft nen straalmotor ofzow :)

lol sennake discovered the mistery

fordje
09-01-2003, 21:44
Originally posted by Beemer


Zal toch ne serieuze klap geweest zijn zo tegen 373km/u

Wablief ??

Da's gene F1 hé !
Zo snel rijden ze amper op de lange rechte van Le Mans :D

Is het niet 173 ? Da's al meer dan hard genoeg om op je s*****l te gaan.

**edit**

Whow da wordt hier rap geleze. Ja Beemer ge hebt ne serieuze kameel geschoten :D

redje
09-01-2003, 21:45
373km/u. kan wel nie ze. Da's wel ne wagen van een paar ton.

Beemer
09-01-2003, 21:46
/me heeft last van examenstress hè kerels en daar een griepke bovenop!

Daar ijlde af en toe van zunne ;) (het was dus idd AT km373)

Sennake
09-01-2003, 21:46
Originally posted by fordje
Wablief ??

Da's gene F1 hé !
Zo snel rijden ze amper op de lange rechte van Le Mans :D


En dat was dan nog in de tijd ZONDER chicanes op de Hunadières eh!!

vincentdb2001
10-01-2003, 09:25
Grégoir de Mévieus over de crash op www.autosport.be :

"Er lag een stuk van de bumper bovenop de duin om ons te waarschuwen. En toen ik de twee Nissans zij-aan-zij zag (Vatanen was gestopt om zijn ploegmaat te helpen) moest ik meteen aan mijn eigen accident van 2000 denken. Ook in Libië. Vatanen deed me teken dat ik door kon rijden, maar ik heb Shinozuka zien liggen naast de auto. En ook Thierry Delli-Zotti, mijn vroegere navigator, met bebloed gezicht. Ik was zwaar geschokt. Ik kon niet meer op het gaspedaal duwen. In het bivak heb ik vernormen dat Kenjiro in kritieke toestand verkeert. Ik voel echt mee. Ten eerste omdat ik het zelf heb meegemaakt. Sinds dat accident durf ik niet meer volgas op dit soort terrein gaan. En ten tweede ook omdat Kenjiro en ik in strijd waren voor de derde plaats. Hoe raar het ook moge klinken, dat schept een band."

Vincent

airco
10-01-2003, 12:22
ondertussen goed nieuws over shinozuka


SHINOZUKA OUT OF DANGER
The latest information from the Tunis hospital where Kenjiro Shinozuka and Thierry Delli Zotti are medicated, are reassuring.
Shinozuka is considered out of danger. He had surgery during the night and his state of health is satisfactory.
More information will be released in the evening.
Thierry Delli Zotti's health is now considered not a problem. He will soon be taken back to France.

speedkicks
10-01-2003, 13:17
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Shinozuka zich niet goed zou hebben vastgeriemd. Ik zie anders niet in hoe het enigzins mogelijk is om met het aangezicht vol op het s tuur te ploffen. :( :confused:
Voor diegene die weten hoe vast je normaal zit ingesnoerd in je kuipzetel is dit toch anders niet te verklaren. Je kan dan amper je schouders 1 cm van de zetel halen.
RAAR!!

Sennake
10-01-2003, 14:00
Opgepast met zulke uitspraken hoor. Herinner je 1982, toen Gilles Villeneuve bij zijn dodelijk ongeval in Zolder meters de lucht ingeslingerd werd uit zijn Ferrari : ook toen (en zelfs soms nu nog) doken er stemmen op die hetzelfde deden vermoeden. Niets was echter minder waar : de klap was gewoonweg zodanig hard dat Gilles met stoeltje en al, vastgegespt uit zijn wagen gerukt werd!
Ik zeg niet dat Shinozuka op die manier uit zijn Nissan gevlogen is, maar misschien zijn de bouten van zijn kuipzetel gewoon een beetje gelost door de klap?
Enfin, ik wil maar zeggen : voorzichtigheid is geboden bij het doen van zulke veronderstellingen.

speedkicks
10-01-2003, 14:22
Inderdaad in het geval van Villeneuve kun je duidelijk op de beelden zien dat hij met stoel en al uit het wrak geslingerd werd.
Als het materiaal in orde is, zou dit nooit mogen gebeuren, zowel in het geval van Villeneuve als nu van Shinozuka. Deze bouten moeten toch berekend zijn tegen enorme schokken. Ikzelf werk op een bedrijf dat in de veiligheidssektor aktief is en ik kan je zeggen dat hier niet mee gelachen wordt. Een veiligheidsfaktor van 10:1 is hier geen uitzondering.
Ik blijf het raar vinden. SORRY.
Misschien kunnen wij uit het kamp van AD hierover meer info krijgen?
SORRY VOOR DE OFF TOPIC. (hoewel off topic)

Sennake
10-01-2003, 14:33
Wat dat off-topic gaan : heb ik opgelost (is een aparte thread nu).
Wat info ADSport betreft : ik zal eens luisteren (ik was zelf niet bij de opbouw van de Toyota betrokken dus wil ik ook geen wild guess nemen).

Mistery
10-01-2003, 14:59
Ik heb hierop geantwoord, maar Sennake was juist op die moment bezig den topic te splitsen. Antwoord staat dus in andere topic, samen met nog wat AD nieuws ( :( )

(Mod)
Van Shinozuka is het geweten dat hij zeer dicht bij zijn stuur zit, quasi met de neus erop. Bij zo'n klap als dewelke Shino gisteren maakte, wordt je lichaam wel tegengehouden door de gordels, maar het hoofd knikt ontegensprekelijk nog steeds naar voor of naar beneden. Op die manier zou Shinozuka dus zijn hoofdverwondingen kunnen opgelopen hebben
(/Mod)

Rrubinio
11-01-2003, 00:01
Originally posted by Sennake
Herinner je 1982, toen Gilles Villeneuve bij zijn dodelijk ongeval in Zolder meters de lucht ingeslingerd werd uit zijn Ferrari : ook toen (en zelfs soms nu nog) doken er stemmen op die hetzelfde deden vermoeden. Niets was echter minder waar : de klap was gewoonweg zodanig hard dat Gilles met stoeltje en al, vastgegespt uit zijn wagen gerukt werd!


De hechtingspunten van de gordel in de Ferrari van Gilles Villeneuve zaten vast aan zijn stoeltje en niet zoals gewoonlijk aan het chassis. Dat Gilles met stoel en al uit de wagen gerukt werd kwam niet zozeer door de impact van de crash maar eerder door de constructie van zijn zitje.
Denk ik !!