PDA

View Full Version : Revolutie in F1


Scapa
15-01-2003, 21:40
FIA scraps telemetry, radio and spare cars
F1

2003-01-15


The FIA has finally put its foot down after months of dithering by team principals over what to do about cutting costs in Formula One. At a meeting at Heathrow airport on January 15th, the FIA stated to bosses that despite two teams going into liquidation in the last twelve months nothing had been done to prevent any more going the same way.

Out of patience with team meetings that have solved nothing, the sport's governing body laid down the rules for 2003. There will be no more two-way telemetry, no more radio communication between driver and pits and only two cars per team (ie. no spare car). Traction control, launch control, and automatic gearboxes will be phased out and banned completely by 2004.

In addition to these rules, cars will be sequestered in Parc Ferme from the end of the qualifying session until the race so the teams cannot work on them save for under strict supervision.

Teams will be permitted to use common components and for 2004 the FIA plans to follow on with these regulations by introducing a standard braking system, standard rear wing, long-life components and force manufacturers involved in F1 to supply engines to more than one team.

Come 2005 engine life will be extended from one race to two, major components must have extended life and new penalties will be bought in for changes to engines outside permitted times. In 2006 engines life will be six races and the FIA will be looking to eliminate expensive and 'exotic' materials used in construction of engine or chassis.

While many have been calling for changes such as the FIA has laid out today, no doubt now that they have been passed there will be some who are not happy. Driver aids and telemetry have long been a point of contention that most would be glad to see the back of, but the long term changes could bring a few frowns. However, as the FIA pointed out, the teams have discussed and discussed and were no closer to making any headway -- it was high time decisions were made.

By Nikki Reynolds, F1 Editor - Motorsport.com

---------------------------

airco
15-01-2003, 22:06
dit is inderdaad revolutie ....

/me is eventjes zonder woorden

Mark
15-01-2003, 22:15
wij ook :D

Werner & Mark

Mario
15-01-2003, 22:51
Lijkt wel een vervroegde aprilgrap.

Anderzijds zijn er vroeger ook al radicale wijzigingen doorgevoerd (anderhalve liter, geen skirts enz.) en de F1 als sport heeft er soms wel bij gevaren.

airco
15-01-2003, 22:55
mja ... maar dit is wel alles ineens

allé ineens .... op 3 jaar ... maar toch

Dit jaar zullen we in de F1-boekskes geen uitleg meer moeten zoeken over het stuurtje van schumacher ... den helft van de knopkes mag er terug af.

Finish
15-01-2003, 22:57
Amai...het maakt het geheel plots wel serieus interessant ! F1 vanaf 2003 lijkt totaal niet meer op F1 van voor 2003 :)

iets zegt mij dat Schumacher voor z'n 6de meer zal moeten vechten dan vorig seizoen :)

Speesman
15-01-2003, 23:00
Da zijn wel ineens serieuze veranderingen!!!!!

HHugo
15-01-2003, 23:28
Eerst nog even de kritiek van de grote teams afwachten...

FleaBite
15-01-2003, 23:37
pfffff... ze weten niet wat ze willen he. Eerst worden die electronische prutsdingetjes wel toegelaten, hmmm... lijkt te duur te zijn, dan maar weer verbieden. Wat zal Prost en Arrows daarvan zeggen? :rolleyes:

mja, die faillissementen zullen wel niet enkel door die electronica zijn, maar toch...

Raceboy
15-01-2003, 23:40
/me vindt dat de FIA ballen gekregen heeft. :)

Scapa
16-01-2003, 00:14
Ik begrijp eerlijk gezegd de FIA toch niet hoor. Eerst laten ze alles toe omdat ze moeten toegeven dat ze het niet kunnen controleren. Alle teams hebben dus serieus geïnvesteerd in het ontwikkelen en perfectioneren van deze technologiën. Nu gaan ze opeens alles terug verbieden! Kunnen ze het nu wel controleren ofwat? Ook het gebruik van bepaalde exotische materiëlen worden niet meer getolereerd vanaf 2004. Volgens mij ondermijnen ze hierdoor serieus de toekomst en de bestaansreden van F1. Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg...

airco
16-01-2003, 05:25
klopt wel een stuk in je redenering .... Je moet je enkel afvragen wat de minst slechte oplossing is:
- alle hulpmiddelen opgeven en een aangenaam kampioenschap krijgen/behouden
- de F1 houden zoals het is, en over een paar jaar misschien geen F1 meer ....

bovendien ben ik ervan overtuigd dat de soep altijd heter opgedient wordt dat dat ze gegeten wordt ....

Sway Bar
16-01-2003, 09:49
Originally posted by raceboy
* raceboy vindt dat de FIA ballen gekregen heeft. :)

Idd Raceboy!

""Wat we al jaren uitroepen zal er eindelijk terug zijn.""

Ik zie niet in waarom een gewone wagen "launch control" Bi-"directional telemetry" en nog andere technologische snufjes nodig heeft.

Jan
16-01-2003, 11:03
Het lijkt erop dat ze eindelijk de goede kant op gaan, F1 kan opnieuw een interessante divisie van de autosport worden, maar ook niet meer dan dat.

jan

redje
16-01-2003, 11:30
Originally posted by stijnconinx
Ik begrijp eerlijk gezegd de FIA toch niet hoor. Eerst laten ze alles toe omdat ze moeten toegeven dat ze het niet kunnen controleren. Alle teams hebben dus serieus geïnvesteerd in het ontwikkelen en perfectioneren van deze technologiën. Nu gaan ze opeens alles terug verbieden! Kunnen ze het nu wel controleren ofwat? Ook het gebruik van bepaalde exotische materiëlen worden niet meer getolereerd vanaf 2004. Volgens mij ondermijnen ze hierdoor serieus de toekomst en de bestaansreden van F1. Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg...
De F1 zit in een situatie waar de uitweg niet echt simpel is. De constructeurs investeren daarin voor hun wegwagens, zakens zoals koolstofvezel en tractiecontrole beginnen voor te komen in die wagens. Zaken zoals ABS en dergelijke worden al jaren gebruikt. Maar er moet een oplossing komen of de helft van de teams verdwijnt en dat is ook niet de bedoeling. Door al die telemetrie weg te gooien, zullen technologiebedrijven wegblijven als sponsor. En dan nog een Europese tabaksban. Wie wilt er dan nog sponsor spelen? Ze moeten kosten besparen en tegelijk sponsors aantrekken en ook nog er voor zorgen dat de constructeurs aanwezig blijven. Geen makkelijke taak. Ze besparen nu wel op kosten, maar er zullen enkele sponsors afhaken. Da's dus ook nie de bedoeling.
Zolang ze maar niet 1 chassis gaan invoeren, want dan is de incentive voor de constructeurs volledig weg en is F1 gedoemd te sterven.

Rallyloverke
16-01-2003, 12:04
Als de motor dan al eens, door omstandigheden "te vroeg" stuk gaat, zit ge daar met onnozele boetes, wat een raar systeem ... Als ze dat ooit gaan doen in alle gemotoriseerde sporten om wat geld in kas te krijgen ...

airco
16-01-2003, 12:18
ik las vanmorgen in de GVA dat ook de vleugels vanaf 2005 dezelfde zouden moeten zijn ....

Op aërodynamisch vlak valt er dan al niet meer veel te spelen ...

redje
16-01-2003, 13:38
Originally posted by airco
ik las vanmorgen in de GVA dat ook de vleugels vanaf 2005 dezelfde zouden moeten zijn ....

Op aërodynamisch vlak valt er dan al niet meer veel te spelen ...
kdacht dat het alleen over de achtervleugels zou gaan. Dit zorgen wel voor meer downforce dan de voorvleugels.

Raceboy
16-01-2003, 15:23
Originally posted by Johan
Als de motor dan al eens, door omstandigheden "te vroeg" stuk gaat, zit ge daar met onnozele boetes, wat een raar systeem ... Als ze dat ooit gaan doen in alle gemotoriseerde sporten om wat geld in kas te krijgen ...

NASCAR heeft ook zo een regel. 1 motor per weekend. Als je motor dan ploft tijdens practice, qualifying of happy hour vlieg je naar het einde van de startgrid.

Rallyloverke
16-01-2003, 15:35
Maar deze maatregel is niet PER WEEKEND maar voor meerdere races ...

airco
16-01-2003, 15:38
lijkt me overigens dat de F1's door deze maatregelen wel enkele seconden gaan inboeten .... ineens een voordeel voor de veiligheid ...

Beemer
16-01-2003, 17:01
Ik hoop dat deze maatregelen de F1 ten goede komen en dat het volgende seizoen een beetje spannender zal zijn dan het vorige

joost
16-01-2003, 17:31
ik ga een F1-team beginnen, iemand zin (zoek nog 2 piloten)

Bart.Vandecavey
16-01-2003, 17:35
Nog een die begint te ijlen! Ook aan het blokken misschien?

Als ze terug slicks invoeren en bijvoorbeeld een simpel in te stellen vleugel ala F3000, kan dat toch een serieuze verbetering zijn!

Raceboy
16-01-2003, 17:58
Originally posted by Johan
Maar deze maatregel is niet PER WEEKEND maar voor meerdere races ...

2 races. 2 formule 1 races = circa 700 Km
NASCAR: 1race = circa 500 mijl= 800 Km

Ik weet nu wel niet hoe het zit met de trainingen. Maar het komt toch ongeveer overeen.

Maarten
16-01-2003, 19:01
ik vind het niet slecht, zal het spektakel weer wat opdrijven
ik vrees alleen de reactie van de teams . hopelijk maken deze regels de F1 niet kapot! en een boycot van de teams zou ook niet goed zijn. de regel is vooral negatief voor ferrari, bmw en williams hé, dus er zijn nog andere teams die mee kunnen gaan spelen. allee is het raar dat men eerst tractiecontrole toelaat, die moet dan ontwikkeld worden, da kost geld en dan mogen ze het ineens nie meer gebruiken ... daar kunnen ze bij die teams denk ik nie mee lachen

JPMontoya
16-01-2003, 21:45
Eddie Jordan is overigens zeer positief over de nieuwe reglementering. - Ik vind Jordan toch echt wel merkwaardig. in '99 had hij met Frentzen nog kans om kampioen te worden en nu klaagt hij steen en been. Hij zit zelfs nog harder te sukkelen dan Minardi lijkt het wel.
Volgens mij is enig wanbeleid hier niet vreemd. Enja nu zit
hij met de gebakken peren.

JPMontoya
16-01-2003, 22:32
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/15-01-2003-Note.pdf

http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/15-01-2003-Measures.pdf

de press release van de FIA - voor wie het allemaal in detail wil weten.

HHugo
16-01-2003, 22:35
Geen radio meer... als Ferrari nu nog wil dat Rubens Schumacher voorbij laat, moet dat ofwel via het pitbord dat iedereen kan zien, ofwel moeten ze zijn pitstops rekken
(voila, toch één positief punt gevonden)

yvdp
16-01-2003, 23:25
kwou het ok just zegge. Das idd een zeer positieve vooruitgang. De winnaar zal nu echt de winnaar zijn...

Oneliner
16-01-2003, 23:42
Pitbord hé.
Ze kunne noig alty iemand "onterecht" of onnodig binnenroepen. Zeggen dat er een probleem is dat er niet is.
Team orders zullen nooit ofte nooit verdwijnen...

HHugo
16-01-2003, 23:48
Originally posted by Oneliner
Pitbord hé.
Ze kunne noig alty iemand "onterecht" of onnodig binnenroepen. Zeggen dat er een probleem is dat er niet is.
Team orders zullen nooit ofte nooit verdwijnen...

Zonder telemetrie zal dat moeilijk gaan hé ;)

Raceboy
17-01-2003, 00:19
en de eerste die moet zagen is gevonden :

Schumacher questions timing of new measures

Reigning world champion Michael Schumacher has queried the timing of the raft of cost-cutting rule changes made by the sport's governing body, the FIA, in London yesterday (Wednesday). He says it is very short notice to make such big changes for 2003.

bron: autosport.com

hij zou toch niet bang worden zeker ? :D

Finish
17-01-2003, 00:33
Ik hoop van wel. 't Zou zowat tijd worden :)

Megane
17-01-2003, 08:38
Originally posted by raceboy
en de eerste die moet zagen is gevonden :

hij zou toch niet bang worden zeker ? :D

Misschien worden de verschillen nu nog groter, zonder die snufjes kan MS het ook denk ik.

JPM zal het volgens mij moeilijker krijgen met zijn agressievenrijstijl.Die electronica greept steeds in bij zijn gewaagde manuevers.

Ik denk dat MS, fisico en Villeneuve dit jaar zullen laten zien wat racen is de andere als Kimi en Jenson is het afwachten of zij het rechter voetje onder kontrole hebben.

Dit zijn mijn eerste gedachten, over een paar weken zullen wij het zien zekers.
En wat betreft het kwalificatie rondje, MS heeft bewezen van snel te zijn vanaf het begin. Hoe dikwijls is hij afgelopen jaar niet buitengereden en direct een zeer snelle ronde gereden. :gas:

redje
17-01-2003, 10:34
Originally posted by HHugo
Geen radio meer... als Ferrari nu nog wil dat Rubens Schumacher voorbij laat, moet dat ofwel via het pitbord dat iedereen kan zien, ofwel moeten ze zijn pitstops rekken
(voila, toch één positief punt gevonden)
Pitbord met speciale tekens hé. Zo moeilijk is dat niet. En als m niet gehoorzaamt, zetten ze hem effe opzij en neemt iemand anders t stuur over.

Maarten
17-01-2003, 13:21
ge moet da artikel in den turbo eens lezen van jean todt, nog voor dit alles beslist is, geeft wel eens een andere kijk op de strategie van ferrari

redje
17-01-2003, 14:02
Originally posted by Maarten
ge moet da artikel in den turbo eens lezen van jean todt, nog voor dit alles beslist is, geeft wel eens een andere kijk op de strategie van ferrari
Kunt ge dat nie hier plaatsen, ik heb dat tijdschrift niet.

Raceboy
17-01-2003, 14:40
Originally posted by Megane

JPM zal het volgens mij moeilijker krijgen met zijn agressievenrijstijl.Die electronica greept steeds in bij zijn gewaagde manuevers.


In CART had hij die dingen ook niet en daar reed hij ook agressief.

Oneliner
17-01-2003, 17:47
Originally posted by HHugo
Zonder telemetrie zal dat moeilijk gaan hé ;)

Nu moogt gij is zeggen wat er moeilijk is aan te zeggen dat er een probleem is terwijl er geen probleem is :)

Voor "er is een probleem" te zeggen is er helemaal geen telemetrie nodig :)
Meer zelfs, de FIA zal niet kunnen nagaan of er al dan niet een probleem was, want er is geen telemtrie meer

FleaBite
17-01-2003, 17:51
excuseer, ik denk dat er wél nog telemetrie is. Alleen zal die niet live doorgestuurd worden van de wagen naar de pits, maar wordt opgeslagen en later, wanneer de wagen de pit terug binnenkomt, gedownload. Dat denk ik toch...

HHugo
17-01-2003, 18:47
Originally posted by Oneliner
Nu moogt gij is zeggen wat er moeilijk is aan te zeggen dat er een probleem is terwijl er geen probleem is :)

Voor "er is een probleem" te zeggen is er helemaal geen telemetrie nodig :)
Meer zelfs, de FIA zal niet kunnen nagaan of er al dan niet een probleem was, want er is geen telemtrie meer


om te zeggen dat er een probleem is, heb je geen telemetrie nodig, maar je kan er geen teamorders meer mee verdoezelen.

als de wagen normaal rond rijdt, en ze roepen hem binnen vanwege 'een probleem', dan klopt er toch iets niet, want op dat ogenblik kunnen zij dat niet weten zonder telemetrie, dus zijn het teamorders

(ondertussen weet ik niet meer of ik wel geschreven heb wat ik bedoel; het begint moeilijk te worden :confused: )

HHugo
17-01-2003, 18:48
Originally posted by Megane
Misschien worden de verschillen nu nog groter, zonder die snufjes kan MS het ook denk ik.

JPM zal het volgens mij moeilijker krijgen met zijn agressievenrijstijl.Die electronica greept steeds in bij zijn gewaagde manuevers.

Ik denk dat MS, fisico en Villeneuve dit jaar zullen laten zien wat racen is de andere als Kimi en Jenson is het afwachten of zij het rechter voetje onder kontrole hebben.

Dit zijn mijn eerste gedachten, over een paar weken zullen wij het zien zekers.
En wat betreft het kwalificatie rondje, MS heeft bewezen van snel te zijn vanaf het begin. Hoe dikwijls is hij afgelopen jaar niet buitengereden en direct een zeer snelle ronde gereden. :gas:

Kimi en Jenson doen alletwee al mee van voor de tractiecontrole, starthulp ed, daar zie ik geen problemen

redje
17-01-2003, 19:45
Originally posted by HHugo
Kimi en Jenson doen alletwee al mee van voor de tractiecontrole, starthulp ed, daar zie ik geen problemen
Raikkonen heeft maar enkele races zonder tractiecontrole gereden. Jenson heeft een heel seizoen gereden zonder da spullement, die zal dat nog kunnen, maar Kimi, daar twijfel ik over.

Oneliner
17-01-2003, 20:16
Een f1 besturen is moeilijk, maar ik denk dat die mannen daar weinig hinder van gaan ondervinden. Vanaf nu de volgende tests zonder traction control en binnen een paar dagen zijn ze er mee weg...

Scapa
17-01-2003, 21:52
Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg... [/B]

De GPWC geeft me gelijk :D

GPWC slams F1 changes


The GPWC is made up of representatives from BMW, DaimlerChrysler, Ferrari, Ford and Renault, with the aim of establishing a rival to F1 in 2008. Its board met on Thursday, after which it released a statement heavily criticising the FIA's stance on reducing the use of driver aids such as traction and launch control during the 2003 season.

The statement read: "The manufacturers are in favour of reducing costs, but Formula 1 needs to keep its fundamental characteristic that it is a showcase for the highest level of technology, a place where the most advanced research is applied. It is also important that any change to the rules be established with sufficient advance notice knowing also that any change whatsoever inevitably increases cost, at least in the short term..........
(autosport.com)


Vwala :p

TiBo
18-01-2003, 12:48
Als ze zo blijven doorgaan vind ik deze klasse z'n "1" niet meer waardig.

The Pinnacle of Motorsports? Yeah right!

Problemen met digitale televisie, schrappen van Francorchamps, oprichting van een "breakaway series", teams die verdwijnen, drastische regelveranderingen voor 2003, 2004 en 2005, Hockenheim dat slechts een schim is van wat het geweest is, ... .

Op deze wijze gaat deze klasse CART achterna. De "Breakaway Series" zou wel eens de europese vorm van de IRL kunnen gaan worden.

En dan nog die rotzooi met GPs in Bahrain, China, Rusland, ... . Ik vind dat de klasse zich steeds meer vervreemd van z'n doelpubliek. Het seizoen begon immers toch wanneer de teams aankwamen in Europa, niet? Als we zo doorgaan mogen we van geluk spreken als een aantal van de races nog in Europa doorgaat.

Op dit ogenblik stroomt er nog geen adrenaline door m'n aderen omwille van het nakende seizoensbegin. Ik hoop dat het toch nog op gang gaat komen!

Oneliner
18-01-2003, 13:23
Als ze de Cart achterna gaan, why not.
Tenminste nog spanning in die races...

HHugo
19-01-2003, 11:23
En om te bewijzen dat ze het serieus menen:

FIA offering million-dollar reward
For proof of cheating teams

According to latest reports, the FIA is planning to offer a reward for any information that a team in the Formula one series is cheating once the new regulations governing the ban of electronic devises in the series comes into effect. They are said to be offering a reward of a million dollars to any one reporting infringements on the new rules as part of their determination to take a tough stance on the issue.

The reason electronic aids such as launch control and traction control were reintroduced from the 2002 Spanish Grand Prix was that they were said to be too hard for the FIA to police adequately. Allegations were constantly being thrown around pit lane regarding various teams illegally using the systems, however they could never be proven.

So, to make it fair to the teams not using the devices, hence certain teams gaining an advantage, the FIA allowed the systems back into play. But now, due to all the uproar in the 2001 season that saw declining TV audiences as fans turned away from the series, the sports governing body has decided to remove all electronic assistance once and for all and the promised reward is added incentive to make sure it stays away, once and for all.

While it is looking increasingly as if they will remain in play this year, as most of the new cars already have the systems on board, the FIA are determined that 2004 will be run electronically Unassisted. As well as the million dollar reward, there will also be heavy fines for anyone caught using the aids illegally.

“Driver aids cannot be used from 2004 but we are becoming increasingly sceptical of the teams' inability to switch off all launch control and other driver aids for the 2003 season," a source from the FIA told Reuters newsagency. "We are considering very heavy fines for any team found to be using illegal systems. And, in addition to our own technical inspections, we are also considering a $1 million reward for the receipt of any information, which will lead to the conviction of a team found to be acting illegally. The FIA has already made it clear that we intend to work on a zero-tolerance basis."

bron:www.f1-live.com

TiBo
19-01-2003, 11:34
Weer een verkeerde zet!

Ik geef toe, in de Formule 1 bestaat er niet zoiets als een teamgeest, maar door deze beloningen te gaan uitkeren, creëer je wel een heksenjacht.

Het gaat van kwaad naar erger en ik vrees dat we het laatste nog niet gezien hebben.
Men zou terug rust moeten brengen in de Formule 1, maar dat lijkt Mosley niet begrepen te hebben!

Finish
19-01-2003, 17:49
Nu wordt het wel te gek....straks krijgen we teamtoestanden waarin een werknemer van het team X naar de Fia stapt om zijn werkgever te 'verklikken' of om Team Y een loer te draaien, waarop de FIA deze aanklacht serieus zal moeten nemen en de hele rotzooi zal gaan moeten onderzoeken, resulterend in een zwaar verziekte sfeer en belachelijk tijdverlies. Is dit nog een sport of een spionagehandel ?

redje
19-01-2003, 19:52
De FIA was al zot en nu is t compleet, stuurt ze naar een zottenhuis. Die maatregelen, ok, maar op een beter tijdstip. Die boetes. Echt geen goed gedacht. Het gaat de situatie echt niet verbeteren.

Scapa
21-01-2003, 19:50
Sommige veranderingen gaan dan toch niet vanaf de eerste race in, andere worden op hun beurt geschrapt :rolleyes:

The Formula 1 Technical Working Group has today (Tuesday) clarified and approved the sweeping proposals put forward by the sport's governing body, the FIA, to this year's World Championship. Traction control and automatic gearboxes will now be banned in time for this year's British Grand Prix on July 20.
The meeting, chaired by FIA technical delegate Charlie Whiting, has rubberstamped an altered version of the raft of changes demanded by FIA president Max Mosley last week. A first meeting last Friday was reconvened today after some teams balked at the sudden implementation of banning all driver aids.

Agreement was reached this time, however, with a number of changes being adopted. The main sticking point was the immediate introduction of total ban on traction control, but the five-month stay of execution will allow teams leeway to disable their systems. Launch control will also be banned from that point, provided the teams can operate their current clutches manually.
Car-to-pit telemetry will be allowed in 2003, as will driver-to-pit radios - but the latter will be accessible by host TV broadcasters via a specified frequency. Both had been banned as part of the FIA's previously announced changes for this year.

The rules on spare cars will also be relaxed , so that cars damaged in either qualifying or practice can be replaced. These will have to start at the back of the grid. Spare cars will also be available should there be a red flag in the opening two laps of a race.


autosport.com

TiBo
27-01-2003, 12:57
We blijven doorgaan met de F1 soap: in 2003 zal voor het laatst in Oostenrijk worden gereden, en dat omwille van de ... tabakswetgeving :fight:

Op F1-Live wordt zelfs gesproken over slechts 6 races in europa vanaf 2005 :bye:

airco
27-01-2003, 13:29
manmanman ...

ze willen blijkbaar de fijne circuits echt wel weg .... de A1-ring was toch best een fijn circuit ...

Finish
27-01-2003, 13:51
Mission: Destroy F1

Circuits:
Belgium: OK
Austria: In Progress

:(

JV1
27-01-2003, 15:07
Originally posted by Finish
Mission: Destroy F1

Circuits:
Belgium: OK
Austria: In Progress

:(

Alles moet maar tegen woordig buiten Europa, Bahrein, Turkije noem maar op, WORDT WEL HEEL MOEILIJK GEMAAKT ZO VOOR DE FANS!

fordje
27-01-2003, 16:13
Er zijn natuurljk ook nog uitbreidingsmogelijkheden in Irak. :p :p
Onder het mom van UN bezoekjes misschien ? :D :D

F1 ? Top of de autosport ? :no: :no: :D :D :D :D

JV1
27-01-2003, 16:25
Originally posted by fordje
Er zijn natuurljk ook nog uitbreidingsmogelijkheden in Irak. :p :p
Onder het mom van UN bezoekjes misschien ? :D :D

F1 ? Top of de autosport ? :no: :no: :D :D :D :D

Sterker nog als je geld hebt, kan je morgen in een F1 auto rijden!