PDA

View Full Version : Levensduur racemotor


Werner333
22-01-2003, 23:00
Wat is de gemiddelde levensduur van een racemotor in zeg maar FIA GT, Sportscar, Belcar enz?
En wat is hierin de bepalende factor?

Scapa
22-01-2003, 23:15
Veel hangt af van het budget eh, zoals gewoonlijk... Ik denk dat de meeste in de Belcar met een motor een gans seizoen rijden. De 24u wordt door vele teams met een minder krachtige, zuinigere motor gereden.

Van de Fia-Gt ben ik niet zo op de hoogte maar ik heb een sterk vermoeden dat die om de 2-3 races opgegooid worden, misschien zelf na elke race....

airco
23-01-2003, 01:50
bij den F1
==> 2 per weekend (motoren worden wel nog opgereden tijdens test-dagen)

Bart.Vandecavey
23-01-2003, 10:03
Bij de Belcar is het meestal revisie voor het seizoen en dan nog eens voor de 24 uur. De laatste race wordt bij minder kapitaal-krachtige teams afgwerkt met de motor van de 24 uur...

team astromega
23-01-2003, 17:36
In de F3000 gaan de motoren 10 uur mee. Dan gaan ze terug binnen bij Zytek. De duur dat de motor draait, hetzij voor het opwarmen of tijdens qualif en race word bijgehouden door de boordcomputer. Meestal komt het er op neer dat een motor 2 races alles inclusief meegaat als er geen test tussen twee races gepland is. De Zytek motoren zijn ook gelood en worden alleen bij Zytek opengedaan.

Cat-Seven
23-01-2003, 19:20
K-series motoren a la Caterham R500 draaien een goeie 4000km of rond de 30uur.

Mechanic
25-01-2003, 21:34
De K serie 1800 met een 190 pk zouden na 50 uur terug open moeten volgens de tuner, maar ik heb er al geweten met 100 uur zonder probleem.

Werner333
03-02-2003, 22:09
Thx voor de antwoorden over de levensduur.
Maar wat het tweede deel van mijn vraag?
Wat is de bepalende factor?

Sennake
03-02-2003, 22:16
Wat de rally-fabrieksteams betreft (was niet echt je vraag maar ik probeer maar te helpen) weet ik via TTE dat ze voor elke WK rally (waar destijds 2 auto's voor ingezet werden) 6 wagens bouwen : 2 rallywagens, 2 reservewagens en 2 "ouvreurs". Per WK rally dus 6 nieuwe, er werd gewoon NIET gekeken naar de mate van slijtage of schade, elke rally 6 nieuwe wagens. Ook al omdat elke rally toch serieuze verschillen oplevert qua specifieke eigenschappen van ophanging, versnellingsbak, kas, enz...
De 6 "occasies" werden dan wel allemaal volledig gereviseerd en werden te koop aangeboden aan privé-teams voor een "zacht prijsje"...

Mark
03-02-2003, 22:28
Originally posted by Werner333

Wat is de bepalende factor?


Toerental........................

Maar dat is mijn conclusie uit 9 jaar Autosport lezen.

airco
03-02-2003, 22:34
lijkt me logisch ...

meer toeren .... Meer wrijving ... Hogere temperaturen

airco

Bart
03-02-2003, 22:37
Originally posted by Sennake
Wat de rally-fabrieksteams betreft (was niet echt je vraag maar ik probeer maar te helpen) weet ik via TTE dat ze voor elke WK rally (waar destijds 2 auto's voor ingezet werden) 6 wagens bouwen : 2 rallywagens, 2 reservewagens en 2 "ouvreurs". Per WK rally dus 6 nieuwe, er werd gewoon NIET gekeken naar de mate van slijtage of schade, elke rally 6 nieuwe wagens. Ook al omdat elke rally toch serieuze verschillen oplevert qua specifieke eigenschappen van ophanging, versnellingsbak, kas, enz...
De 6 "occasies" werden dan wel allemaal volledig gereviseerd en werden te koop aangeboden aan privé-teams voor een "zacht prijsje"...

Kan het zijn dat deze aantallen stammen uit het pré WRC tijdperk... was men toen niet verplicht om minimum x exemplaren te produceren?

Ik dacht dat de huidige levensduur toch 3 rally's per wagen is, om hem daarna alsnog te reviseren en door te verkopen. (zal ook wel een beetje afhankelijk zijn van team)

Sennake
03-02-2003, 23:14
Ik spreek van de jaren '90 (1992-1995). Da's nog net pré WRC zeker? TTE is trouwens ook niet meer actief in de rallysport ondertussen...

Bart.Vandecavey
03-02-2003, 23:18
Originally posted by Sennake
TTE is trouwens ook niet meer actief in de rallysport ondertussen...

Eigenlijk wel maar enkel om reserveonderdelen te leveren...

Maarten
09-02-2003, 19:18
één van de bepalende factoren voor de levensduur heeft idd te maken met het toerental. het hangt m.i. vooral van de piloot af en hoe deze met de motor omgaat. het optrekken in de toeren is daarom niet zo belangrijk, al is het logisch dat je niet over de limiet mag optrekken. belangrijker is het terugschakelen en hoe de piloot dit doet. je kan op de motor remmen, maar dan moet je wel weten hoe. het is echter bij endurance racen belangrijker van op je remmen de remmen. je motor dient om op te trekken, je remmen om te remmen. het is namelijk goedkoper om nieuwe schijven en plakketten te veranderen, dan een nieuwe motor. de duur van de motor is dus voor een groot deel afhankelijk van de piloot lijkt me.

vincentdb2001
10-02-2003, 12:56
Levensduur F3 => 2500 km. En dat gaat snel met 12 race weekends + testen...


Vincent