PDA

View Full Version : Spa 1985 - het ongeval tussen Ickx en Bellof.


Sennake
26-01-2003, 09:55
Hier (http://www.izdebski.de/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/das_ende.html) vind je een andere visie over het ongeval waarbij wij Belgen meestal Ickx als niet verantwoordelijk voor de dood van Bellof beschouwen. Zonder partij te kiezen in deze zaak moet ik toch zeggen dat het op zijn minst tot nadenken stemt...

http://www.izdebski.de/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/spa_85_0.jpg http://www.izdebski.de/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/Die_letzte_Sekunde/Un-Fall.jpg

Mario
26-01-2003, 11:24
Droevig verhaal :(.

fordje
26-01-2003, 12:24
Originally posted by Sennake
Hier (http://www.izdebski.de/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/das_ende.html) vind je een andere visie over het ongeval waarbij wij Belgen meestal Ickx als niet verantwoordelijk voor de dood van Bellof beschouwen. Zonder partij te kiezen in deze zaak moet ik toch zeggen dat het op zijn minst tot nadenken stemt...



Hierbij vraag ik me ook af waarom bij het onderzoek naar het ongeval er nooit verder is nagegaan waarom Ickx de vlaggen niet zag (of wilde zien).
Temeer aangezien de de voorbije ronden duidelijk er een hevige strijd was tussen beide piloten en men daarbij toch al zou gemerkt hebben dat er misschien op het randje af werd geraced.

Ik was er niet bij en kan dus enkel oordelen vanop afstand. Maar het stemt allemaal wel tot nadenken ...



Trouwens, die site bevat wel erg veel andere mooie dingen.

Mark
26-01-2003, 12:54
mooie site. Wat is er toch opeens een hernieuwde belangstelling voor het Groep C racen. Ben toch wel zeer benieuwd welk weekend dat gaat worden op Zolder in 2003.

Werner333
26-01-2003, 15:34
Bij mijn weten heb ik daar ooit bewegende beelden van gezien op het tv nieuws van toen. Er was een interview met iemand en op de achtergrond zag je het ongeval gebeuren.
Je ziet ze elkaar niet raken maar de gevolgen zie je wel......

Autosport.be
26-01-2003, 16:00
Originally posted by Sennake
Hier (http://www.izdebski.de/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/das_ende.html) vind je een andere visie over het ongeval waarbij wij Belgen meestal Ickx als niet verantwoordelijk voor de dood van Bellof beschouwen. Zonder partij te kiezen in deze zaak moet ik toch zeggen dat het op zijn minst tot nadenken stemt...

De voorwielen van Bellof zijn ter hoogte van de achterwielen van Ickx bij het insturen van Eau Rouge. Lijkt me duidelijk wie hier roekeloos was. Je kan Ickx toch moeilijk verwijten dat hij de deur dicht gooit met een halve wagenlengte voorsprong? Ze waren tenslotte voor positie aan het racen, ook al was het dan in een uithoudingsrace... IMHO..

Sennake
26-01-2003, 16:11
Originally posted by Autosport.be
De voorwielen van Bellof zijn ter hoogte van de achterwielen van Ickx bij het insturen van Eau Rouge. Lijkt me duidelijk wie hier roekeloos was. Je kan Ickx toch moeilijk verwijten dat hij de deur dicht gooit met een halve wagenlengte voorsprong? Ze waren tenslotte voor positie aan het racen, ook al was het dan in een uithoudingsrace... IMHO..

http://www.izdebski.de/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/spa_skizze.jpg

Ja, zo staat het ook op deze schets. In hoeverre die de waarheid benadert is iets anders natuurlijk...

Ik denk dat Alain ooggetuige was van dit ongeval. Misschien kan hij uitsluitsel geven...

Werner333
26-01-2003, 22:13
Niet vergeten dat het arikel van een Duitse site komt he.
En de info op die site komt uit Duitse automagazines.

DamonHill
27-01-2003, 01:02
Deze foto's heb ik onlangs gevonden, zo goed als zeker van beide wagens na het bewuste ongeval. Geen wonder dat Bellof het niet overleefde als ge zijn auto bekijkt...

http://users.skynet.be/lubbeek/IckxBellof1.jpg

http://users.skynet.be/lubbeek/IckxBellof2.jpg

Alain
29-01-2003, 11:50
Ik was dit gevecht reeds rondenlang aan het volgen voor het fatale ongeluk. Bellof was zeker de snellere van de twee ( hij was gwoon de snelste van het ganse pak ) maar hij kwam power te kort tegen de officiele Porsche van ickx op de rechte stukken. Zijn maneuver was beslist roekeloos maar hij moest het hebben van een verrassingsaanval om er langs te komen. En in oeroude Bellofstijl ging ie ervoor in Eau Rouge. Ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren, de reanimatie etc. Ik denk echter niet dat Ickx enige schuld treft ook al gooit hij de deur dicht. Hij verwachtte gewoonweg geen aanval bij het ingaan van Eau Rouge.
Verder kan ik zeggen dat Bellof gestorven is aan een hartstilstand omdat ze zo snugger waren om een betonnen muur 1 meter achter de vangrail op de Raidillon te plaatsen.
Tja, wat kan ik zeggen...ik heb een van de grootste talenten voor mijn ogen zien sterven en dat beeld zal ik nooit meer vergeten. Stefan leeft voort in mijn vitrinekast...

moore
29-01-2003, 14:08
ik weet dus niks van dat ongeval tussen bellof en ickx maar als ik dit heir allemaal lees krijg ik er rillingen van :(

PJ46
29-07-2003, 01:53
Beelden (http://www.matthead.de/Ickx-Bellof.asf)

A.J.
29-07-2003, 17:31
Op de beelden is te zien dat men Ickx niets kan verwijten. Bellof ging voor een gat dat er niet was. Mijn respect voor Bellof is mateloos maar hier ging hij net iets te ver. Twee dingen zien we waardoor het nu niet meer zou kunnen gebeuren :
Het circuit is enorm aangepast tegenwoordig. Nu zou Bellof nog eerst rond zijn as geslipt zijn alvorens in een 5-tal rijen banden te te vliegen. De uitloopstrook is veel ruimer.

De wagens van toen waren aluminium blikken. Nu heeft zo'n wagen een overlevingscel uit koolstofvezel waardoor de gevolgen minder erg zijn bij zulke ongevallen.

Toyo
29-07-2003, 19:30
zonder de achtergrond te lezen/weten he, maar is het niet zo dat Ickx een inhaalactie onderneemt op bellof, zodoende is Ickx dus schuldig want hij zat nog niet helemaal voor bellof.
Ik wil niemand de schuld toeschuiven maar mijns inziens had bellof niet hoeven te liften (al is dat nu een ander verhaal als ie het wel had gedaan maarja :( )

Dat is dus mijn 1e indruk van het gebeuren.

A.J.
29-07-2003, 19:37
Originally posted by Toyo
zonder de achtergrond te lezen/weten he, maar is het niet zo dat Ickx een inhaalactie onderneemt op bellof, zodoende is Ickx dus schuldig want hij zat nog niet helemaal voor bellof.
Ik wil niemand de schuld toeschuiven maar mijns inziens had bellof niet hoeven te liften (al is dat nu een ander verhaal als ie het wel had gedaan maarja :( )

Dat is dus mijn 1e indruk van het gebeuren.

Ickx onderneemt helemaal geen inhaalactie op Bellof, de wagen die hij voorbij gaat is een gedubbelde wagen, het is Bellof die aan inhaalactie onderneemt op Ickx.

Toyo
29-07-2003, 19:40
ah ok, zoals ik al zei had ik me niet verdiept in deze crash.
Op die video leek het erop dat Ickx Bellof inhaalde maar het is dus een achterblijver.

Mijn excuses ;)

PeKa
29-07-2003, 19:52
http://www.stefanbellof.de/
Maby take a look at this site, it is private and has lot's of infos and pics.....

Autosport.be
29-07-2003, 19:54
Originally posted by Toyo
zonder de achtergrond te lezen/weten he, maar is het niet zo dat Ickx een inhaalactie onderneemt op bellof, zodoende is Ickx dus schuldig want hij zat nog niet helemaal voor bellof.
Ik wil niemand de schuld toeschuiven maar mijns inziens had bellof niet hoeven te liften (al is dat nu een ander verhaal als ie het wel had gedaan maarja :( )

Dat is dus mijn 1e indruk van het gebeuren.
Zelfs al zou Ickx een inhaalbeweging doen bij Bellof, dan nog is het in principe degene die zich voor de andere bevindt bij het aansnijden van de bocht die de lijn "krijgt". Dat is bij mijn weten al 100 jaar zo.

Het feit dat Ickx rondgetikt wordt bij het insturen van de bocht, betekent dat hij ruim voor Bellof zat, en dat de bocht dus "van hem" was...

Baron
29-07-2003, 21:22
Originally posted by Toyo
zonder de achtergrond te lezen/weten he, maar is het niet zo dat Ickx een inhaalactie onderneemt op bellof, zodoende is Ickx dus schuldig want hij zat nog niet helemaal voor bellof.
Ik wil niemand de schuld toeschuiven maar mijns inziens had bellof niet hoeven te liften (al is dat nu een ander verhaal als ie het wel had gedaan maarja :( )

Dat is dus mijn 1e indruk van het gebeuren.


Toyo, je opmerkingen raken kant noch wal!

Ickx reed aan de leiding en de aanval kwam van Bellof!
Wat het ongeval zelf betreft, wil ik toch even benadrukken dat men Ickx nooit officieel van roekeloosheid of iets dergelijks beschuldigd heeft. Ickx ligt bij het aansnijden van Eau Rouge nog duidelijk voor op Bellof, en "krijgt" dus de ideale lijn.
Ickx is na dit ongeval alleen maar vanuit Duitsland bekritiseerd geweest. De frustraties van de Duitsers was ergens ook wel te begrijpen. Tot dan toe had Duitsland nog niet al te veel prijzen weggekaapt in de Formule 1 (van de Schumachers was nog geen sprake). Bellof was de grote belofte die de eerste Duitse formule 1-wereldkampioen moest worden. Bellof reed naast Groep C bij Brun dat jaar ook in de Formule 1 bij Tyrrell. Samen met een zekere Ayrton Senna da Silva die dat jaar voor Toleman reed, was hij de revelatie van het seizoen. Denk maar aan die fantastische regenrace op Monaco (vroegtijdig afgevlagd door wedstrijdleider........Jacky Ickx! , waardoor MacLaren-TAG-Porsche-piloot Alain Prost de Grand Prix won))
Wat het ongeval zelf nog betreft : "jonge wolf" Bellof wilde die dag de "ancien" Ickx een lesje leren (de Monaco-affaire zal ook nog wel in zijn achterhoofd gezeten hebben) en nam daarbij simpelweg te veel risico's. Het verhaal van de blauwe vlaggen heb ik nog nooit eerder gehoord. Die info komt dan ook van een Duitse site. Klasseren onder de noemer "ONZIN" dus.

Toyo
29-07-2003, 21:45
Originally posted by Baron
Toyo, je opmerkingen raken kant noch wal!



Zoals ik al zei wist ik niks van de achtergrond en had ik dus achteraf beter niks kunnen zeggen.
Volgende keer bedenk ik me wel voordat ik ergens een reply neer zet.

Sennake
29-07-2003, 22:56
Originally posted by Baron
Bellof reed naast Groep C bij Brun dat jaar ook in de Formule 1 bij Tyrrell. Samen met een zekere Ayrton Senna da Silva die dat jaar voor Toleman reed, was hij de revelatie van het seizoen.

Even een kleine rechtzetting toch : we spreken hier over 1985, dus reed Senna niet meer bij Toleman maar bij ... Lotus!

Baron
30-07-2003, 14:10
Originally posted by Sennake
Even een kleine rechtzetting toch : we spreken hier over 1985, dus reed Senna niet meer bij Toleman maar bij ... Lotus!


Oeps! Bedankt Sennake!
Serieuze uitschuiver van mij. Ik zit een jaar verkeerd. Ook de Monaco-affaire dateert van 1984.
In het vervolg zal ik eerst even mijn archieven nachecken, voor ik een reply doe. Duizendmaal mijn excuses.

Sennake
30-07-2003, 16:06
Originally posted by PeKa
http://www.stefanbellof.de/
Maby take a look at this site, it is private and has lot's of infos and pics.....

By the way : welcome PeKa! Nice to see you again!