PDA

View Full Version : Proces Ayrton Senna heropend...


Scapa
28-01-2003, 14:34
Senna trial to reopen in Italy

Appeal process to be repeated after "errors" were made


Senna died at Imola in 1994 when his Williams crashed out of the lead. Almost nine years after Ayrton Senna's death in the 1994 San Marino Grand Prix, the Italian Supreme Court has cancelled the original verdict of the Appeals Court and reopened the inquiry into the cause of his fatal accident at Imola.

In 1997, Italian state prosecutors accused Williams technical director Patrick Head and designer Adrian Newey with 'culpable homicide', claiming that steering column failure was to blame for Senna's accident. Frank Williams was also accused, but charges against him were dropped before the end of the year.

After a long and drawn-out court process, both Head and Newey were acquitted in November 1999. They had been under threat of a one-year suspended jail sentence. Track officials who were accused at the same time were also acquitted.

Williams had appealed against an initial court verdict that steering failure was to blame. The Appeal Court then ruled that a series of factors contributed to Senna's death, including the speed his Williams was travelling through the Tamburello corner, tyre wear and unevenness of the track surface. A subsequent prosecution appeal was thrown out after just two days in court, as Judge Francesco Mario Agnoli ruled that it had not proved its contention that steering failure was the cause.

The Supreme Court accepted a petition from prosecutor Rinaldo Rosini yesterday (Monday), who claims errors were made in the original process, and the case will be reopened once again. No dates have been set, but it is unlikely to be heard this year.

After the '99 verdict, Newey told AUTOSPORT: "The trial is one of the worst examples of the legal system behaving badly. In terms of helping to understand what happened at Imola and learning from the event, it has achieved nothing. It has helped no one in F1 – only the lawyers."

The ruling also reopens the debate into whether Formula 1 should race in Italy under the possibility of such legal threats should a fatal accident occur in future.

bron: autosport.com

-------------------------

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken...

airco
28-01-2003, 14:56
pfffff zelfs al was de gebroken stuurkolom de oorzaak ...
Als je racet dan weet je dat je grote risico's neemt. Op elke bolide gaat vroeg of laat wel eens iets stuk ...

Om hier mensen voor te gaan veroordelen :rolleyes: laat staan gevangenis-straffen :rolleyes:

airco

Sennake
28-01-2003, 15:33
Originally posted by stijnconinx
... The Appeal Court then ruled that a series of factors contributed to Senna's death, including the speed his Williams was travelling through the Tamburello corner, tyre wear and unevenness of the track surface ...

Allee, dan mogen F1-piloten vanaf nu voor hun eigen veiligheid niet snel meer rijden door de bochten, enkel met splinternieuwe banden en alleen op biljartlaken-circuits zeker? :rolleyes:

Jan
28-01-2003, 18:02
Originally posted by stijnconinx

The ruling also reopens the debate into whether Formula 1 should race in Italy under the possibility of such legal threats should a fatal accident occur in future.



Met z'n allen naar Bahrain!
Lijkt sterk op een verdoken truuk van nonkel Bernie om de GP van Italië van zijn lijstje te kunnen schrappen.

jan

JV1
28-01-2003, 18:07
Originally posted by jan
Met z'n allen naar Bahrain!
Lijkt sterk op een verdoken truuk van nonkel Bernie om de GP van Italië van zijn lijstje te kunnen schrappen.

jan

Ja gezellig zeg!!! :D

JPMontoya
28-01-2003, 19:48
slechte zaak. Men moet niet blijven oude koeien uit de sloot halen.

jos
28-01-2003, 20:11
tis jammer maar diene mens zal ermee nie meer terug komen

het is smerig gezegt maar het is zo

het is een legende die er niet meer is en laat dat zo in plaats van al die procen

kartboyke
28-01-2003, 20:41
Binnenkort verkeersdrempels op de circuits tegen het te hard rijden :D .

Oneliner
28-01-2003, 21:16
En flitspaaltjes :D

Mark
28-01-2003, 21:26
Originally posted by Oneliner
En flitspaaltjes :D

die werken niet bij meer dan 267 km/h :p

Finish
28-01-2003, 22:07
borden met 'u rijdt te snel ?'

Bam-Bam
30-01-2003, 20:15
Ik vond toch dat ze er destijds bij Williams nogal 'makkelijk' vanaf kwamen. Ten slotte was er geen sprake van een of ander mysterieus verdoken gebrek aan die wagen maar was er gewoon amateuristisch geknoeid met het belangrijkste onderdeel nl. de stuurkolom. Zo'n kolom wordt uit titanium gegoten omdat dit het metaal is dat het hardst is en dus minst kans op breuken geeft. Als je dan ziet dat die mensen bij Williams daar een verroest stukje uitlaat tussen lasten dan heb ik het toch moeilijk daarmee. En ik denk niet dat ze hun 'werkstuk' fier aan Senna hebben getoond vooraleer het te monteren...
Dit zijn zogezegd oude koeien maar hadden ze enkele jaren geleden hun werk grondig gedaan was recht al lang geschied...

airco
30-01-2003, 20:49
uhm

heb je hier een bron van bam-bam .... IK moet toegeven dat dit ongeval een beetje voor mijn tijd was...

Bam-Bam
30-01-2003, 22:47
Ik las dit o.a. in een artikel een aantal jaren geleden, daar stonden toen ook foto's bij. Ik heb het ingescand voor de geďntresseerden. Je kunt het vinden op Artikel_Senna (http://users.pandora.be/robert.smet/senna.htm)

Ik zal er de komende dagen nog wat krantenknipsels van het rampweekend in Imola uit 1994 bijzetten.

Sennake
30-01-2003, 23:05
Hier (http://www.ayrton-senna.com/s-files/start.html) kan je trouwens ook nog één en ander vinden in dat verband...

Deze foto's komen van die site :

http://www.ayrton-senna.com/s-files/picslib/ge5.jpghttp://www.ayrton-senna.com/s-files/picslib/ge6.jpg

airco
30-01-2003, 23:12
Originally posted by Bam-Bam
Ik las dit o.a. in een artikel een aantal jaren geleden, daar stonden toen ook foto's bij. Ik heb het ingescand voor de geďntresseerden. Je kunt het vinden op Artikel_Senna (http://users.pandora.be/robert.smet/senna.htm)

Ik zal er de komende dagen nog wat krantenknipsels van het rampweekend in Imola uit 1994 bijzetten.

manman alhoewel zeer ongepast ....
dit leest als een thriller