Log in

View Full Version : IDE en co.

Savi
10-02-2003, 21:40
Ok mensen, ik heb een vraag...

Ik heb dus een schrijver, een cd-rom en een harde schijf.
Nu wil ik mijn extra harde schijf hierbij steken maar da gaat nie zo heel erg goed.
De cd-rom en de schrijver hangen op 1 IDE-kabel en de harde schijf op de andere. Als ik nu die extra HD bij de standaard HD hang lukt het van geen kanten. Zelfs niet als ik alle jumpers anders afstel.

Kan dit nu zijn omdat maar 1 harde schijf van de 2 gebruik maakt van een jumper ? De andere heeft er namelijk geen...

Alvast bedankt !

airco
10-02-2003, 21:48
geef eens een reeks details over de types van de gebruikte harde schijven

merk , aantal gigabytes, eventueel modelnummer
+
het gebruikte moederbord + chipset

en als laatste is het ook nog handig te weten welke foutmeldingen je krijgt of wat er al dan niet gebeurt zoals je het nu geprobeert hebt ...

sorry voor het waslijstje benodigdheden, maar goeie tips geven kan enkel als je alles weet he

Savi
10-02-2003, 21:57
Merk HD - Western Digital (30GB)
Seagate (20 GB)

Foutmelding: Geen, beeld blijft zwart...

De rest van de info volgt later omdat ik nu niet bij mijn pc zit en nie alles van buiten ken...

Bart
10-02-2003, 22:02
nu ben ik niet zo'n hardware kenner... maar is het niet interessanter om op elk ide slot én 1 harde schijf én 1 cd (lezer of schrijver) aan te sluiten?

Volgens mij is het dan b.v. sneller om cd's rechtstreeks te kopiëren óf data van de ene harde schijf naar de andere te kopiëren.

of, airco, is mijn bewering volledig uit de lucht gegrepen?

airco
10-02-2003, 22:12
dat zou inderdaad in de meeste gevallen de beste keuze zijn ....

laurent
11-02-2003, 00:33
yup.. da zou ik ook opteren, CD+HD CD+HD

FastFons
11-02-2003, 16:37
Volgens mij werkt het toch beter als uw 2 cdrom spelers op dezelde ide zitten. Een cdrom die samen staat met een HD vertraagt het datatransport van je HD in de praktijk.

Let op: als je 2 80 dradige kabels gebruikt heeft dit veel minder invloed

FF

laurent
11-02-2003, 16:42
ni als uw HD primair (op t eerste slot hangt)