PDA

View Full Version : Modelbouwtips - Deel 1 - Inleiding.


Guido
16-02-2003, 19:19
Doel is om hier gespreid over enkele weken/maanden een reeks over modelbouwtips te schrijven om jullie te helpen het beste uit jullie bouwdoos en jezelf te halen. In een later stadium kan dit werk dan eventueel gebundeld worden in een FAQ. Suggesties, ervaringen en aanvullende tips zijn natuurlijk welkom.

Deel 1 omvat:
1. De aankoop
2. Documentatie
3. Gereedschap

1. De Aankoop
Eerst en vooral het je natuurlijk een bouwdoos nodig van je favoriete onderwerp dat je wil gaan bouwen. Deze zijn niet alleen te verkrijgen in de betere speelgoedzaak of de modelbouwspeciaalzaak. Je kan immers ook bouwdozen of kits on-line bestellen. Let er bij het on-lin bestellen op dat je op de site alles makkelijk kan terugvinden, dat de spelregels van bestellen en leveren duidelijk zijn, dat de een real-life adres vermeld en dat je via een 'secure-server' kan betalen. Wanneer je binnen de Europese Unie besteld is er meestal geen probleem. Wil je echter in de VS of Japan bestellen, houdt er dan rekening mee dat bij grotere leveringen, 2 of meerdere kits, er meestal een flinke duit invoertaksen dienen betaald te worden. De kits mogen qua verkoopprijs dan ginds een stuk gunstiger zijn dan, bij de eindafrekening is het verschil meestal niet meer zo groot. Houdt hier dus rekening mee.

2. Documentatie
Wanneer je een model zo natuurgetrouw en realistisch mogelijk wil bouwen, is het hebben van een goede documentatie onontbeerlijk. Deze kan bestaan uit boeken, naslagwerken, foto's en het internet. De meeste fabrikanten, Tamiya, Revell, Italeri ea, nemen het soms niet zo nauw met de juistheid van afmetingen en opgegeven kleurenschema's. Wanneer je beslist om via de methode 'recht uit de doos' te bouwen is een goede documentatie meestal niet echt nodig. Wil je een stap verder gaan en je model van extra details voorzien, dan kan je dit niet zonder goed gedocumenteerd te zijn.

3. Gereedschap
Je hebt nu je bouwdoos en bent in het bezit van een goede documentatie. Dan is het nu even de tijd om het gereedschap eens even onder de loep te nemen. Dit is een beknopt overzicht van de gereedschappen die je nodig hebt om te beginnen:

* Kniptangetje: om de onderdelen van het raam te knippen.
* Scherp snijmes: om eens de onderdelen verwijderd zijn, de overtollige plastiek te verwijderen. Voorzichtig!!
* Lijm: modelbouwlijm te verkrijgen in de betere speelgoedwinkel of speciaalzaak. Liefst geen tube, maar een potje me metalen aanbrengpunt, dit werkt fijner.
* Verf: als je een kit koopt, staan er op het bouwplan de kleurenaanduidingen vermeld die je nodig hebt. Deze komen overeen met de verfcodes van de desbetreffende fabrikant - soms is dit niet echt het geval. In dat geval dien je er een kleurenconverteringstabel op na te slaan. Ook in de betere speelgoedwinkel of speciaalzaak.
* Verfborstels: best neem je enkele verschillende formaten. .00, 0, 1 en 2. Verschillende diktes voor verschillend werk. Later zal je merken welke penselen en diktes je het best 'liggen'.
* Putty: Dit hebt je nodig om oneffenheden, scheurtjes en injector markings bij te vullen.
* Spuitbussen: Om te beginnen werk je best met verfspuitbusjes om de carrosserie te verven. Tamiya heeft een hele reeks in hun gamma. Opgelet, best buiten doen, of in een goed geventileerde kamer - eventueel later in een al dan niet zelfgemaakt spuitkabientje. Naarmate je meer ervaring krijgt, kan je eventueel de aankoop van een airbrush spuitpistool met compressor overwegen.
* Schuurpapier: Dit heb je onder andere nodig om soms pertinent aanwezige gietlijnen, eigen aan het productieproces, weg te schuren. Of als je eens iets 'misverft' hebt, kan je dit met een beetje schuurpapier weer corrigeren. Niet noodzakelijk om te hebben, wel handig. Tamiya verkoopt sets modelbouwschuurpapier. Deze zijn ideaal.
* Geduld: je moet over een zee van geduld beschikken anders lukt het niet. Als je bevoorbeeld een auto gespoten hebt, dient je deze op zijn minst een weekje te laten drogen, zodanig dat alles goed uitgehard is. Later meer hierover.
* Handvaardigheid: Indien niet aangeboren kan je het zeker leren. Alleen door veel en vaak te bouwen kan je op termijn tot quasi perfecte modellen komen. "Master pieces" worden immers niet op een dag tijd gebouwd.

Volgende deel: Deel 2 - De Voorbereiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=4406)

Werner333
16-02-2003, 19:59
Prachtig initiatief Huudo.

HHugo
16-02-2003, 20:31
Idd goed initiatief, ik heb zelf nog nooit iets via het net besteld. Kan je zo geen paar goede, betrouwbare links geven?

Guido
16-02-2003, 21:18
Originally posted by HHugo
Idd goed initiatief, ik heb zelf nog nooit iets via het net besteld. Kan je zo geen paar goede, betrouwbare links geven?

UK
- Grandprixmodels (http://www.grandprixmodels.com/) Ikzelf heb hier nog nooit besteld, maar wel al herhaalde malen gehoord dat ze goed zijn.

- MRM International (http://www.mrminternational.co.uk/) Deze site wordt gerund door ene Mike Rosser. Zelf een modelbouwer die een handel heeft als bijverdienste. Ik heb hem al een paar keer ontmoet in de UK en hij plant voor dit jaar een eigen automodelbouw weekend. Alle correspondentie ivm bestellingen en betalingen verloopt via e-mail. Gezien hij het na zijn uren doet moet je altijd een paar dagen geduld hebben. "Klein maar fijn"

Japan
- Hobby Link Japan (http://www.hlj.com/) Ik heb hier nog niet besteld, maar heb al van enkele landgenoten vernomen dat het goed funktioneert. Ik plan volgende maand enkele Mercedes ktis van Fujimi te bestellen die hier niet te verkrijgen zijn en vanwege erg goedkoop - met invoerrechten.

VS
- Scale Motorsport (http://www.scalemotorsport.com/) Dit is een fabrikant van update sets en carbon-fibre decals. oa voor de Group C's van Tamiya. De recente Ferrari's en McLaren van Tamiya. Heb ik geen ervaring mee.

- F1 specialities (http://www.f1specialities.com/) Ook fabrikant van update sets, wielen, decals enz. voor alles wat ook maar enigzins naar F1 riekt of luistert. Ook decalvellen van Tamiya kan je nabestellen enz. Heb ik ook geen ervaring mee.

:)

Mario
16-02-2003, 22:21
Bij Hobbylink Japan heb ik al eens iets gekocht : goei marchandise en zelfs met invoerrechten goedkoper dan hier.

Goed initiatief trouwens Huudo :).

Beemer
17-02-2003, 00:03
Inderdaad, zelfs voor de niet modelbouwers zoals ik, is dit een leuk idee, dat misschien zelfs een paar mensen gaat overhalen om toch eens te gaan modelbouwen :)

Guido
17-02-2003, 12:05
Originally posted by Beemer
Inderdaad, zelfs voor de niet modelbouwers zoals ik, is dit een leuk idee, dat misschien zelfs een paar mensen gaat overhalen om toch eens te gaan modelbouwen :)

Da's goed. Ik zal trachten ieder weekend hier een uurtje aan te spenderen. Gewoon even achter mijn tikmachien gaan zitten en beginnen tikken. En schrijven in een stijl dat het voor de beginner begrijpbaar is. :o

Zoveel te meer mensen er bouwen, zoveel te zekerder dat de fabrikanten in deze moeilijke tijden kunnen overleven.

Tevens ben ik ervan overtuigd dat er heel wat "anonieme" automodelbouwers zijn, zowel in ons land als in Nederland. Ik leid dit af uit de vragen en reakties die ik krijg op mijn website. Dus misschien dat de "modelbouw sectie" op De Paddock een verzamelplaats kan worden voor ons allemaal.

Dus aan iedereen die "plekt", of met schaalmodellen in het algemeen bezig is, in Vlaanderen en Nederland. Maak maar een beetje reklame en dan lukt het wel :D

Mario
17-02-2003, 12:09
Ik denk niet dat je je over je schrijfstijl zorgen hoeft te maken; die lijkt me verzorgd en correct, bondig en begrijpelijk. Het is hier ooit al anders geweest :rolleyes:.

Sennake
17-02-2003, 12:37
Wie weet kunnen we ooit wel eens een Paddock modelbouw-tentoonstelling houden?

Guido
17-02-2003, 12:57
zou wel cool zijn. Dat idee zullen we vasthouden! :cool:

Mario
17-02-2003, 16:38
Originally posted by Huudo

Tevens ben ik ervan overtuigd dat er heel wat "anonieme" automodelbouwers zijn, zowel in ons land als in Nederland. Ik leid dit af uit de vragen en reakties die ik krijg op mijn website. Dus misschien dat de "modelbouw sectie" op De Paddock een verzamelplaats kan worden voor ons allemaal.

Dus aan iedereen die "plekt", of met schaalmodellen in het algemeen bezig is, in Vlaanderen en Nederland. Maak maar een beetje reklame en dan lukt het wel :D

Ik ben wel geen anonieme, maar ik boek in de verste verte niet de resultaten die jullie behalen. Mjin modellen verbleken naast die van jullie, maar da's niet erg. Ik amuseer me er evengoed mee (bij mij zitten er trouwens ook veel tanks en vliegtuigjes tussen en moto's de laatste tijd).

Guido
17-02-2003, 17:12
Originally posted by Mario
Ik ben wel geen anonieme, maar ik boek in de verste verte niet de resultaten die jullie behalen. Mjin modellen verbleken naast die van jullie, maar da's niet erg. Ik amuseer me er evengoed mee (bij mij zitten er trouwens ook veel tanks en vliegtuigjes tussen en moto's de laatste tijd).

Met anoniem bedoelde ik, onbekenden ;) Het belangrijkste is inderdaad dat je je amuseert bij modelbouw, en niet dat iemand zijn model beter, vetter, realistischer is of wat dan ook. 't is uiteindelijk maar een hobby, maar dan wel eentje die we met hart en ziel doen he :D :D

Guido
02-03-2003, 14:00
Klik hier voor deel 2.

Modelbouwtips - Deel 2 - De Voorbereiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=4406)