PDA

View Full Version : Verfproject mislukt? Mogelijke oplossingen.


Guido
20-02-2003, 23:06
Yo de mannen,

In enkele posts zijn hier al vragen over geweest, dus dacht ik dat het misschien handig zou zijn om er even apart aandacht aan te besteden.

Probleem!
Alles naadjes mooi gladgeschuurd, eventueel primer gezet en dan het grote moment... De carrosserie wordt van een verflaag voorzien - met spuitbus of spuitpistool - en oh jee het loopt mis :mad: te koud, te veel stof, te dikke laag, verflaag gescheurd enfin bref, ge zijt niet content met uw 'paint-job'. Eventueel als het niet te erg is, helpt schuren, maar soms zijn drastischere maatregelen nodig. 'Decaperen' ofte het compleet verwijderen van de verf!!

Oplossing 1
Ovenreiniger!! Yes, het spul dat vrouwlief, moeder of andere ega gebruikt om hun oven mee te ontvetten. Er bestaan 2 soorten: gel of uit de spuitbus. Beide werken even goed alhoewel ik de laatste tijd de gel niet meer gevonden heb. De spuitbus die ik nu al eens gebruik :rolleyes: is van het merk 'Muscle' en de bus is groen van kleur. Je stopt het model in een plastic zak, spuit de bus erin tot de zak vol is, dichtknopen en enkele dagen laten staan. Model afwassen evt: herhalen indien nodig en opnieuw goed afwassen met lauw water en detergent.

Oplossing 2
Als de ovenreiniger niet krachtig genoeg is - kan soms gebeuren als je een grondlaag gezet hebt of een metaalkleur hebt gespoten - dan is er het paardenmiddel bij uitstek: gebruikte remolie! Loop eens langs bij zo'n zelfstandige mecano en vraag hem een paar liter - hij zal blij zijn dat hij ervanaf is. In een 'ijsboerkes doos' met dat spul, model erin en regelmatig eens controleren hoe het zit. Normaal na een week moet er duidelijk resultaat zijn, maar het kan soms ook langer duren. Let op, alle 'geplekte' onderdelen kunnen ook loskomen, maar in principe hoeft dit geen probleem te zijn. Grondig reinigen achteraf. Alle mogelijke ontvetters zijn goed. Want ieder micrometertje olie dat achterblijft, verhoogt de kans op opnieuw een mislukking. Erg drastisch, maar het werkt. Mijn C-9 komt uit zo'n bad . ;)


Over alle andere middelen kan ik me niet uitspreken omdat ik er geen ervaring mee heb, maar trychloor en ander spul lijkt me nogal behoorlijk agressief, zeker tegen de zachtere soorten plastiek.

Hopelijk kunnen deze tips de "dubbele" aanschaf van enke kits vermijden!

Succes. ;)

Sennake
21-02-2003, 00:19
Originally posted by Huudo
...te koud, te veel stof, te dikke laag, verflaag gescheurd enfin bref, ge zijt niet content met uw 'paint-job'... Erg drastisch, maar het werkt. Mijn C-9 komt uit zo'n bad . ;)

Jij bent helderziende zeker?
Mijn C-9 is dus al een paar jaar geleden gespoten en toen ik hem onlangs wou bovenhalen om verder aan te werken merkte ik tot mijn grote schrik dat de verf "gebarsten" is : allemaal miniscuul kleine barstjes, die het quasi zinloos maken om te beginnen schuren. De verf MOET er dus terug af.

Ik ga dus op zoek naar ovenreiniger :) Bedankt voor de tip!

Guido
21-02-2003, 10:57
:D

ik zou 2 kanttekeningen willen plaatsen voor je eraan begint. De verf zit er al lang op en metaalkleur. Ik denk dat de ovenreiniger lang niet alles zal kunnen wegkrijgen. In ieder geval, probeer eerst maar eens met dat ovenspul, maar als het niet werkt, dan is het om wat ik net gezegd heb. Dan kan je er nog altijd de remolie bij halen.

Sennake
16-03-2003, 22:15
Originally posted by Huudo
Normaal na een week moet er duidelijk resultaat zijn, maar het kan soms ook langer duren.

Zo lang?

En als ik na een week NIETS meer terug vind? Ik bedoel, op een dag is 's morgens nog alles ok en tegen dat ik terugkom van mijn werk, weg auto! Kan zoiets?

't Is maar dat ik sinds vanavond een model in de remvloeistof liggen heb eh...

Scapa
16-03-2003, 23:28
Remolie :eek: Dat is echt wel krachtig spul ze, toch maar opletten...

Guido
17-03-2003, 12:00
Originally posted by Sennake
Zo lang?

En als ik na een week NIETS meer terug vind? Ik bedoel, op een dag is 's morgens nog alles ok en tegen dat ik terugkom van mijn werk, weg auto! Kan zoiets?

't Is maar dat ik sinds vanavond een model in de remvloeistof liggen heb eh...

Ik heb nog steeds een "proef-Porrsche-928" in de olie liggen. Dit is een kit die ik gebruik om dingen op uit te testen en na zo'n laag of 10-15 was het tijd om dat ding eens te strippen. euh, hij ligt er al een jaar in. 't is wel afgetapte olie, misschien dat dat ook een rol speelt. Anyway, de lagen komen er maar traag vanaf, maar ja sommige zaten er dan ook al jaaaren op. Alle gelijmde onderdelen kunnen/zullen loskomen, maar dat is niet zo'n probleem.

Remolie vreet tot nader order geen plastiek aan. :no: