PDA

View Full Version : Een team opstarten.........welke rechtsvorm?


Mark
28-02-2003, 21:04
Simpele vraag, welke rechtsvorm past het beste bij een raceteam?

Het gaat hier om de echte amateur, dus iets als een VZW ofzo?

bvd

redje
28-02-2003, 21:42
VZW denk ik, maar ik ken daar nie zo veel van ze, k ken enkel de basis.

Speesman
28-02-2003, 22:19
Ik zou ook vzw zeggen.

Driesco
28-02-2003, 22:26
Hangt af van wat je wil doe en hoe je aan je centen wil geraken. Dat is nu net wat BRI wil doen in de toekomst se. Mensen helpen bij het maken van deze keuze. Indien je de juiste keuze maakt kan je veel eenvoudiger factureren en geraak je zo eenvoudiger aan sponsors.

Vzw is zeker niet altijd de beste vorm

laurent
01-03-2003, 00:00
ni altijd, maar om te starten is t toch wel de beste denk k....
grote teams uity de belcar zijn beter af als NV denk k
terwijl kleine huis tuin en keuken coureurs/teams toch wel beter als vzw fungeren

Mark
01-03-2003, 01:13
Tot nu reed die kennis van mij gewoon de classic club races.........allemaal vrij simpel te bevatten. Maar met het oog op de komende seizoenen om wat vaker te rijden zijn we daarover aan het denken geslagen.

Mistery
01-03-2003, 05:55
Ik zou zeggen : ga echt niet ondoordacht te werk. Logisch dat velen de vorm van een VZW naar voor brengen, maar in functie van o.a. WAT je juist wil doen, moet ik toch eerlijk zeggen dat een VZW niet steeds de meest gepaste oplossing is.

Komt daar nog eens bij dat vele externe leveranciers de neus ophalen als ze deze fameuze drie letters zien...

Raad inwinnen bij een boekhouder zou een eerste stap kunnen zijn, maar jammergenoeg hebben 99,9 % van de boekhouders wel kennis van hun vak, doch niet van de racerij. En precies daarom is er nood aan mensen die er in slagen om alle zaken netjes te coördineren.

Ik denk hierbij in eerste instantie aan BRI , wiens doelsttelling het onder andere is om dergelijke zaken individueel te beoordelen en op basis daarvan advies te geven.

Driesco
01-03-2003, 09:26
Een vzw heeft het voordeel dat je geen ingewikkelde boekhouding moet bijhouden en vrij goedkoop is, het grote nadeel is inderdaad dat bij het zoeken van sponsors bepaalde bedrijven schrik hebben om met een vzw te werken.

Ik België zijn er 19 verschillende manieren om een rechtsvorm te bepalen. Als je bv een vzw opstart en je organiseert zaken om sponsorgelden te innen ( bv. Belkarting, kartings, enz) dan KAN de fiscus dat bekijken als zijnde een handelsactiviteit en dan zal je daar op belast worden ongeacht of je nu winst maakt of niet.

Als Depaddock bv kledij verkoopt en een winkelier legt klacht neer omwille van oneerlijke concurrentie dan kan dat gevolgen hebben.
Een mooi voorbeeld van een vzw is bv het rode kruis. Zij doen een actie 1 maal per jaar en ALLE gelden gaan naar een goed doel min aftrek van de gemaakte kosten.
Indien je een vzw opstart moet je ook minstens met 3 personen zijn en deze zijn alle 3 verantwoordelijk voor de gemaakte winsten en verliezen. Wat velen niet weten is dat ook de LEDEN mee verantwoordelijk zijn voor de winsten en verliezen.
Indien men werkt met leden MOET er dus voor elke uitgave eigenlijk een stemming gebeuren zodat alle leden weten dat ze mee kunnen opdraaien voor de gevolgen.

Mark
01-03-2003, 10:16
we gaan dus maar eens met de belastingdienst praten.................

flugel
01-03-2003, 11:41
Originally posted by laurent
ni altijd, maar om te starten is t toch wel de beste denk k....
grote teams uity de belcar zijn beter af als NV denk k
terwijl kleine huis tuin en keuken coureurs/teams toch wel beter als vzw fungeren

een NV? wat ik me dan afvraag op wat voor basis krijg je dan een handelsregister?

Driesco
01-03-2003, 11:51
Voor een NV heb je een opstartkapitaal nodig dat voor sommige teams hoger ligt dan het budget dat ze nodig hebben. Je moet een startkapitaal volstorten ( ongeveer 35.OOO ). Je kan dat de dag nadien wel weer terug afhalen maar ze moeten er toch eerst liggen.
NV is de max maar niet voor iedereen weggelegd.

flugel
01-03-2003, 11:56
Originally posted by Driesco
Voor een NV heb je een opstartkapitaal nodig dat voor sommige teams hoger ligt dan het budget dat ze nodig hebben. Je moet een startkapitaal volstorten ( ongeveer 35.OOO ). Je kan dat de dag nadien wel weer terug afhalen maar ze moeten er toch eerst liggen.
NV is de max maar niet voor iedereen weggelegd.

jaja da wistek wel en dubbele boekhouding en heel de papierderij, maar als je een nv wil oprichten heb je toch een hadelsregister nodig, en 'k denk nie dat er zoiets bestaat als een handelsregister voor raceteams hé

Driesco
01-03-2003, 12:08
Jawel, maar dan ons de vorm van events & promotion.

flugel
01-03-2003, 20:48
Originally posted by Driesco
Jawel, maar dan ons de vorm van events & promotion.

aaah :cool:

ydg
02-03-2003, 17:57
Alles over vzw's op http://www.vsdc.be
bovendien op jaarbasis : niet veel lidgeld, alle info, en schitterende service.

Driesco
02-03-2003, 19:01
Inderdaad Yves, knappe site. Thanks voor de info want er staan nog een paar zaken die wij ook kunnen gebruiken.

Mark
02-03-2003, 19:01
Het is inderdaad een overweging om met een belgische licentie te gaan rijden. Wat dat betreft zit het in Belgie beter in elkaar als in Nederland. Wat dat betreft staat de KNAF synoniem voor waardeloos, ruzie, onbetrouwbaar en ga zo maar door...........

Flitser
03-03-2003, 10:52
Originally posted by Driesco
Wat velen niet weten is dat ook de LEDEN mee verantwoordelijk zijn voor de winsten en verliezen.
Indien men werkt met leden MOET er dus voor elke uitgave eigenlijk een stemming gebeuren zodat alle leden weten dat ze mee kunnen opdraaien voor de gevolgen.

Kleine opmerking: Dit klopt volgens mij niet volledig want je kan als vzw werken met gewoon de noemer: "leden"
Maar je kan als vzw ook werken met "actieve leden" en "non-actieve leden". De actieve leden zijn degenen die over alles beslissen en stemmen, de non-actieve zijn degenen die alle voordelen genieten maar geen stemrecht hebben.

Driesco
03-03-2003, 12:40
Dat is juist Flitser. Maar velen willen actieve en non actieve leden.

Flitser
03-03-2003, 14:08
Uiteraard... probeer anders maar eens iets overeen te komen met bijvoorbeeld 25 "leden".

Belangrijk is dus als je je ledenlijst neerlegt bij de griffie (jaarlijks) dat je dus niet alle mensen op dat blad noteert die lidgeld betalen!!!
Met een ledenlijst bedoelt men de "leden" van de Algemene Vergadering, het hoogste orgaan binnen de vzw.
De Raad van Beheer is dus niet het hoogste orgaan binnen een vzw zoals de meesten wel denken!!

Enfin, eigenlijk is het allemaal heel simpel, je moet alleen een beetje voorzichtigheid aan de dag leggen zodat je de leiding van de vzw na verloop van tijd niet uit handen geeft zonder het zelf te beseffen.