PDA

View Full Version : ingrijpende WRC reglementwijziging ?!


Bart
06-03-2003, 10:06
New rules may be introduced in the World Rally Championship, adding even more complexity to the existing system. These rules should not please Carlos Sainz, winner of the Rally of Turkey or Harri Rovanperä, the first leader of the Turkish event.

The FIA Commission would require all the teams who have three drivers to hire a third driver that has never won a World Rally event. If this rule becomes effective, it will certainly not make the French teams Peugeot and Citroën too happy. With Colin McRae, Carlos Sainz and Sébastien Loeb at Citroën and Marcus Gronhölm, Richard Burns, Harri Rovanperä and Gilles Panizzi at Peugeot, all of these drivers have already won a World Rally event.

The objective of this new rule is to prevent the teams with the biggest budgets to hire the best drivers. If this rule is approved by the Commission, it should help reduce costs. It would mean that a team like Peugeot may have to pay a driver like Jusso Pykalisto or Cédric Robert to take place as a third driver.

( Bron: rally-live.com )

met andere woorden... 6 fabrieksteams (eventueel 7 met Mitsu)

Auriol, Bugalski, Burns, Delecour, Erikson, Gronholm, Kankkunen, Loeb, Makinen, C. Mcrae, Panizzi, Puraz, Rovanperra, Sainz, Solberg

met enkel Peugeot, Ford, Subaru en Citroën als échte WK kanshebber...

Zo'n regeling sluit definitief de deuren voor Delecour en Puraz bij een topteam. En het winnen van een WK rally voor een subtopper kan op die manier als het ware de doodsteek voor zijn carrière zijn.

Werner333
06-03-2003, 18:45
Originally posted by bart
En het winnen van een WK rally voor een subtopper kan op die manier als het ware de doodsteek voor zijn carrière zijn.

Daar vrees ik ook wel voor.
Of van die zaken zoals iemand die plots veel trager wordt de laatste specials om toch maar niet te winnen en te kunnen blijven bij een topteam.

Bart
23-05-2003, 16:34
Teams mogen vanaf 2004 nog maar 2 rijders nomineren die de afgelopen 3 jaar in een WK-rally in de top 3 geëindigd zijn. De derde rijder mag dan in 2001, 2002 en 2003 geen top 3-plaats behaald hebben.

De regel, die afgelopen dinsdag is uitgewerkt door de rallycommissie van de FIA, legt nog meer beperkingen op dan de eerste versie.
Eerst mocht de derde rijder nog nooit een WK-rally hebben gewonnen. Nu is de beperking uitgebreid tot de top 3, weliswaar in de afgelopen 3 jaar.

François Duval zou al niet meer in aanmerking komen als derde rijder, gezien zijn derde plaats in Turkije eerder dit jaar. Maar Duval heeft een lang contract lopen bij Ford en is dus safe.
Freddy Loix werd een paar keer tweede, maar Loix ontsnapt aan de regel, omdat zijn ereplaatsen al dateren van 1998.

Wel bedreigd zijn ondermeer Gilles Panizzi, Harri Rovanpera, Colin McRae en Carlos Sainz.
De Wereldraad van de FIA moet het nieuwe reglement nog goedkeuren.

( Bron: pitstop.tv )

heel rare regel... waarom dan niet ineens het aantal fabriekspiloten die punten voor het merk kunnen scoren beperken tot 2 vooraf aan te duiden piloten?

Voor zo'n 3de piloot die dan een podium haalt is het écht wel het seizoen van de waarheid... Oftewel geregeld een podium halen ofwel remmen om 4de te worden.

Zorgt in ieder geval al voor een besparing bij de teams... iemand die een podiumplaats haalt mag hetvolgende jaar gaan stempelen of, als hij geluk heeft, loon inleveren.

A.J.
23-05-2003, 16:52
misschien goed nieuws voor Loix want er zijn maar weinig piloten met zoveel ervaring zonder een top 3 plaats de afgelopen 3 jaren. Wie weet kan hij bij een top team aan de slag ???

vincentdb2001
23-05-2003, 17:33
Originally posted by A.J.
misschien goed nieuws voor Loix want er zijn maar weinig piloten met zoveel ervaring zonder een top 3 plaats de afgelopen 3 jaren. Wie weet kan hij bij een top team aan de slag ???

Idd, dit zou wel eens een zeer goede zaak kunnen zijn voor Fast Freddy.

Hij legt de opties zelf uit via een interview op www.pitstop.tv :

Freddy Loix ligt nog altijd goed in de markt. Dat bewijst de geruchtenmolen rond Loix met het oog op 2004. Fast Freddy wordt in verband gebracht met Peugeot.

Loix was vandaag in Engeland voor een rodagetest in functie van de Acropolis. Geamuseerd reageert hij op onze vraag wanneer hij voor het eerst de Peugeot gaat testen.

Freddy Loix: "Goeie vraag, Peter, maar een vraag die niet aan de orde is. Ik wil eerst zekerheid over de nieuwe regel in verband met de derde rijder (nvdr. vanaf 2004 mag een derde rijder nog geen zege behaald hebben in het WK, Loix verkeert in dat geval). Maar ik ontken niet dat ik aan het rondkijken ben."

Door die nieuwe maatregel (moet wel nog goedgekeurd worden) zouden bij Peugeot 2 van de 4 rijders moeten vertrekken, want alle vier hebben ze al gewonnen. Enkel Gronholm is zeker bij Peugeot. Burns, Rovanpera en Panizzi zijn er einde contract.
Maar Fast Freddy blijft ondanks de barslechte resultaten geloven in Hyundai.

Loix: "Ik blijf vertrouwen hebben in de Accent, die een goeie basis heeft. En MSD is echt een goed team, met capabele ingenieurs. Dagelijks zijn er ook ingenieurs die komen solliciteren. De basis is dus goed, het project van MSD staat op papier en heeft body. Nu is het wachten op de Koreanen. Als die nu eindelijk eens over de brug zouden komen met de nodige centen, dan kan het snel keren. Maar ik zal nu ook weer niet tot november wachten om een beslissing te nemen. Ik geef toe dat ik contacten heb met andere teams."

Wat zijn de mogelijkheden?
Subaru heeft Petter Solberg tot eind 2006. Tommi Makinen is een vraagteken, wellicht stopt hij en wordt hij vervangen door Richard Burns.
Een derde Subaru is evenmin zeker.
Ford heeft Duval, daar komt dus geen tweede Belg.
Van Hyundai naar Skoda? Twijfelachtig.
Ook bij Citroen zou 1 topper moeten wijken. Colin McRae en Carlos Sainz zijn er einde contract.
En dus Peugeot met Marlboro, dat Loix niet vergeten is ...


Vincent

Bart
23-05-2003, 23:37
piloten die in 2001 - 2002 - 2003 minstens 1 podium behaalden:

Auriol
Bugalski => niet actief 2003
Burns
Delecour => niet actief 2003
Duval
Gronholm
Loeb
Mäkinen
Märtin
McRae C.
Panizzi
Puras => niet actief 2003
Rädström => niet actief 2003
Rovanperra
Sainz
Schwarz
Solberg

huidige situatie binnen de teams:

Peugeot => 4
Ford => 2
Subaru => 2 (1 als Mäkinen stopt)
Hyundai => 1
Skoda => 1
Citroën => 3
Mitsubishi => 0

onder voorbehoud van foutjes natuurlijk

=> Als Mäkinen stopt kan Burns terug naar Subaru en kunnen we misschien beginnen dromen...
=> Veel hangt ook af van of de nieuwe Mitsu en de nieuwe Skoda meteen heel competitief zijn... want anders zie ik Sainz eerder als 3de piloot bij Citroën fungeren zonder evenwel genomineerd te worden voor teampunten.

Bart.Vandecavey
23-05-2003, 23:58
Ik denk niet dat het goed zou zijn voor Freddy om naar Peugeot over te gaan. 1 seizoen met een auto die hij niet kent dan enkele mooie resultaten en dan aan de deur gezet worden omdat hij een podium heeft...

Sennake
24-05-2003, 10:43
Wat een "kunstmatige" situaties allemaal :frusty:

Bart
24-05-2003, 10:55
visie van C. McRae (http://www.worldrallynews.com/cgi-bin/viewnews.cgi?newsid1053498765,44957,)

“I don’t think there’s a major problem. The problem was Peugeot putting specialist drivers in for certain rallies,” said McRae, referring to the French concern’s strategy of switching its third car between Gilles Panizzi and Harri Rovanpera. “The way to stop that was to say you nominate three drivers at the start of the year. They always go and over-complicate things and it backfires on them. If I was a team manager, I wouldn’t want to pick around that situation. There’s an absolutely simple solution.”


visie van Rovanpera (http://www.worldrallynews.com/cgi-bin/viewnews.cgi?newsid1053590580,8264,)

visie van Loix (http://www.worldrallynews.com/cgi-bin/viewnews.cgi?newsid1053688809,52169,)

op worldrallynews.com

Bart
25-06-2003, 18:15
==> wijziging bevestigd:

World motorsport's governing body, the FIA, has revealed new rules for third drivers for next season.

Following a meeting in Paris on Wednesday, the World Motor Sport Council decided that any nominated driver in a manufacturer's team must not have scored a podium in the WRC in the previous three years.

het volledige bericht kan je hier (http://www.wrc.com/en_GB/News/2003/008/2003_R_FIArules.htm) terugvinden op wrc.com

mse
25-06-2003, 21:12
Loix naar Peugeot ? gaan ze de 307 uitbrengen en Freddy daar laten mee testen een jaar lang ?!

Bart.Vandecavey
25-06-2003, 21:19
Ofwel de Europese kampioen naar Peugeot...