PDA

View Full Version : GP Australië : kwalificaties

Sennake
08-03-2003, 10:58
Wel, het "systeem heeft inderdaad een ganse hiërarchie overhoop gehaald... behalve voor de Ferrari's.

Geen verrassingen dus op de eerste lijn, daarachter kan blijkbaar alles gebeuren. Zelfs 2 Minardi-piloten die een out-lap en een in-lap rijden zonder de kwalificatieronde die ertussen zou moeten zitten, uit te voeren! Onbegrijpelijk!

Verder Honda en Toyota die goed uit de verf komen, Renault waar ook rekening gehouden mee zal moeten worden, en de McLaren's die hun start COMPLEET gemist hebben.

Nu nog zien wie met veel en weinig brandstof gestart zijn. Dat zien we morgen dan wel weer...

Persoonlijk denk ik dat geen enkel topteam "droog" gekwalificeerd heeft, want de tijden van zaterdag liggen toch merkbaar boven die van vrijdag...

Mistery
08-03-2003, 11:11
We moeten natuurlijk de wedstrijd zelf nog afwachten, maar tot op heden valt het op dat "kop" en "staart" van het F1-peleton onveranderd zijn gebleven. De subtop is wat dichter bij elkaar geschoven, en laten we hopen dat deze teams ons voor de nodige suspens kunnen zorgen dit seizoen. Zoniet vrees ik dat de kijkcijfers dit jaar nog meer zullen tegenvallen dan vorig jaar. En laten we eerlijk zijn : moest de subtop niet voor de nodige suspens kunnen zorgen, wat heeft F1 ons dan nog te bieden qua spanning en strijd ?

En dat de tactische zet van Minardi op de nodige kritiek zal mogen rekenen, dat is een feit. Toch passen zij enkel de letter van het reglement toe, iets wat vele teams al jaren doen.

Een reglement dat nieuw is, maar dat na slechts twee kwalificatiesessies reeds blijkt over de nodige "gaten" te beschikken...

fordje
08-03-2003, 11:12
Originally posted by Sennake

Geen verrassingen dus op de eerste lijn, daarachter kan blijkbaar alles gebeuren. Zelfs 2 Minardi-piloten die een out-lap en een in-lap rijden zonder de kwalificatieronde die ertussen zou moeten zitten, uit te voeren! Onbegrijpelijk!

Wel Sennake, het is misschien nog niet zo dom van die mannen.. :rolleyes: .

Lees dit eens, ...Er zit misschien wel een vrij slimme strategie achter !!

If you can't beat them on the track, do it in the pits ! ;)

Before Saturday's final qualifying session, all the talk was of the smaller teams running low fuel loads to improve their qualifying position. Minardi however turned the new qualifying system on its head by pulling both its drivers into the pits without setting a qualifying time.

The tactic employed by Paul Stoddart's team means that the Minardi cars will not go into parc ferme over night and the team is therefore free to work on them before the race. As part of the new rules, all cars which qualify for the race must stay in parc ferme over night and may not be refuelled or modified by the teams. This rule was introduced to stop teams developing special light cars for the qualifying session.

Minardi has had very little pre-season testing and has employed this tactic in order to give the team more time to prepare for Sunday's race. Team boss Paul Stoddart confirmed this saying, "We needed to work on these cars tonight."

As for the 107% rule, because no time was set today, the Minardi drivers will be attributed the times they set in yesterday's qualifying session which were both within the limit. Certainly this was the understanding of Paul Stoddart who revealed he had sought clarification that his tactics were legitimate before the qualifying session began.

Bron www.F1.com

Mistery
08-03-2003, 11:17
Fordje,

Begrijpelijk, maar dan zou het voor iedereen zo moeten zijn, hé .
Goed gezien van Stoddart, ik zal het niet tegenspreken, maar heb wel zeer zware bedenkingen over hoe dit allemaal tot stand kan komen...

Sennake
08-03-2003, 12:44
Dit is natuurlijk wel een tactiek die je alleen kan toepassen als je sowieso al vanachter staat... Ferrari zal zoiets niet uit zijn hoed toveren denk ik...

HHugo
08-03-2003, 13:03
Begrijp ik toch niet goed hoor, als de Minardi's hun tijd van de eerste quali krijgen, dan staan ze toch op de voorlaatste rij met tijden van 1:30.053 en 1:30.479 voor Firman en Pizzonia die 1:31.242 en 1:31.723 gereden hebben in quali 2. Of vliegen ze sowieso achteraan als ze niet qualificeren op zaterdag?

yvdp
08-03-2003, 13:14
de tijden van vrijdag bepalen enkel in welke volgorde ze starten voor de quali's van zaterdag...

Finish
08-03-2003, 14:11
Ik vind dit best een sublieme tactiek van Minardi ! Zorgt weer voor wat opschudding wat de boel best interessant houdt. Want eerlijk gezegd, zo ongelooflijk spannend vind ik het nieuwe systeem niet. Die kwalificatie van vanmorgen heb ik half ingedut bekeken. Als je uit deze startgrid al conclusies mag trekken, weet je dat Ferrari nog steeds oppermachtig is en de andere teams mogen gaan strijden voor de 3de plaats, achter Schumacher en Barrichello.
Wat me wel opviel: Barrichello lijkt me in Australië de snelste Ferrari-coureur. Rubens werd min of meer gehinderd door Raikkonen en de rommel die deze laatste op de baan had achtergelaten. Benieuwd wat er gebeurt als Barrichello morgen Schumacher achter zich kan laten bij de start...
Ook nog pet af voor BAR en Toyota. Snel zijn ze, nu nog die betrouwbaarheid. En McLarens' seizoenstart gemist ? Coulthard best wel, Raikkonen daarentegen is slachtoffer van het nieuwe systeem. Met een rondje meer had ik hem best nog voor Montoya zien eindigen.

Hoedanook, benieuwd naar morgen, oftewel vannacht 3u45 op Canvas of RTBF2. Trouwens; de beelden: Een onboardcamera die we slechts 3 seconden kunnen 'bewonderen' vind ik nu ook maar niks. Vroeger kreeg je soms een heel rondje onboard mee, nu slechts een kleine flash. Voor verbetering vatbaar.

yvdp
08-03-2003, 14:25
mjah, ergens heb je wel gelijk. Maar ik denk niet dat de minardi's lang vanvoor kunnen blijven. Als ze daar al geraken. Met deze tactiek verwacht ik ze in de middenmoot

Finish
08-03-2003, 15:05
De middenmoot was hun voornaamste doel voor dit jaar...dus :D

FleaBite
08-03-2003, 15:45
Originally posted by Finish
Want eerlijk gezegd, zo ongelooflijk spannend vind ik het nieuwe systeem niet.

Ik denk dat we zullen moeten wachten op kwalificatie sessies waar het zo in de tweede helft begint te regenen. => minardi's vooraan, Ferrari's achteraan :)

Pascal
08-03-2003, 15:54
Wat als het regent bij de start. In principe mag er aan de auto's niets meer gedaan worden tussen de kwalificatie en de race. Ik hoop wel dat ze mogen kiezen voor regenbanden indien het regent bij de start. Zo niet komt het de F1 niet ten goede. We gaan dan trouwens van start in uiterst gevaarlijke omstandigheden.

Misschien heeft Stoddard de oplossing gevonden in het reglement en gokt hij op regen om daar dan zijn voordeel uit te halen ????

Trouwens van morgen net voor de warm up van de kwalificaties begon het lichtjes te druppen.

En wat de nieuw kwalificaties betreft : ik heb er wel van genoten. Niet helemaal zo spannend als in het verleden wanneer de toppers dikwijls in de laatst seconden nog hun tijd verbeterden. Het nieuwe systeem is echter zeer overzichtelijk. Wat niet kan gezegd worden van de race-strategie die pas overzichtelijk zal worden tijdens het verloop van de eigenlijke wedstrijd.

C U

Raceboy
08-03-2003, 20:10
Het enige positieve vind ik nu is dat je echt iedereen ziet. Ze mogen tussenin wel eens een tussenstand geven.

Hakki
08-03-2003, 20:17
Originally posted by raceboy
Het enige positieve vind ik nu is dat je echt iedereen ziet. Ze mogen tussenin wel eens een tussenstand geven.
wat ze ook ni tonen zijn herhalingen, ze hebben der gewoon bijna geen tijd voor, de ene wagen komt over de finish en 10seconden later begint de andere

Finish
08-03-2003, 22:12
Originally posted by Hakki
wat ze ook ni tonen zijn herhalingen, ze hebben der gewoon bijna geen tijd voor, de ene wagen komt over de finish en 10seconden later begint de andere

Klopt. Zo hebben we Raikkonen's fout maar 1 keer mogen zien...

Guido
08-03-2003, 22:13
Cool van Stoddart! Het systeem totaal benutten is wat anderen ook altijd doen.

McLaren start gemist? kweet niet, Kimi lijkt het eerste slachtoffer te zijn, maar ik had ze niet vooraan verwacht. ik vermoed dat ze volgetankt gekwalificeerd hebben en voor 1 stop zullen gaan. Ze hebben eerder in het verleden met zo'n uitgelezen strategie al races gewonnen... Dat ze snel zijn hebben ze vrijdag al laten zien en als de betrouwbaarheid op het appel is ...

We zullen nog een paar uurtjes moeten wachten. Ook voor de evaluatie van het nieuwe systeem zijn we nog te vroeg op het jaar denk ik.

Speesman
09-03-2003, 01:03
Mijn gok is dat McLaren idd redelijk zwaar gaat vertrekken (hebben ook een vrij grote tank), Ferrari is een raadsel, en teams zoals Sauber e.d. zullen met een mindere tank rijden.
Taktiek van Minardi vind ik wel knap gevonden, met een regenafstelling ben je wel sneller dan met een droog afstelling (als de andere teams tenminste ook geen regenafstelling gekozen hebben). Al moet ik er wel bijvertellen dat ik ook al aan die taktiek gedacht had (voor de kwalifs). Dus als ze bij de F1 nog een race-ingenieur/tacticus zoeken, ik ben er altijd geïnteresseerd in ;)

Scapa
09-03-2003, 01:09
Als hier een brandje uitbreekt...

http://www.motorsport.com/photos/f1/2003/auz/f1-2003-auz-tm-0501.jpg