PDA

View Full Version : En nu eens NIET Ferrari...


Mistery
09-03-2003, 06:55
Paddockers, ik zal eerlijk zijn : hier heb ik dus 22 GP's op gewacht, de 23ste GP wordt het geduld beloond : GEEN Schumacher op het podium deze keer !!!

Trouwens, zoals de commentatoren ook al zegden : het is een historische GP geworden voor Ferrari, want voor het eerst in 3 en half jaar staat er geen Ferrari rijder op het podium.
Jammer voor hen, maar goed voor de F1, want deze GP heeft meer spanning geboden dan het volledige GP seizoen 2002 samen.

Ook jammer voor Montoya, een quasi zekere zege uit handen geven door die slipper :no:

En wat dan gezegd van McLaren-Mercedes : 11de en 15de op de grid , maar wel 1ste en 3de bij de finish :applaus:

Kort samengevat : brachten de vernieuwde kwalificaties niet de verhoopte ommekeer, de wedstrijd bracht ons spanning en sensatie. Hopelijk wordt dit hoofdstuk vervolgd in de komende GP's.

Volgende rijders pakken de punten :

1. David Coulthard - 10
2. JP Montoya - 8
3. Kimi Raikonen - 6
4. Michael Schumacher - 5
5. Jarno Trulli - 4
6. HH Frentzen - 3
7. Fernando Alonso - 2
8. Ralf Schumacher - 1

schumivill
09-03-2003, 07:28
Hummmm,ja,foutje Montoya,jammer!
Onder druk heeft hij het moeilijk blijkbaar.

sledge
09-03-2003, 10:06
Eindelijk hebben we nog eens een echte race gezien, ipv een een begrafenisstoet. Knappe acties, spanning, drama, strategie. De beste manier om de race race te beschreven vond ik mijn gedachte enkele ronden nadat Rubens uitgevallen was. Ik ben fan van Rubens, en toen hij vorig jaar uitviel vond ik vaak nog minder aan de races dan er al was, maar toen Schumacher binnen kwam dacht ik spontaan zo van: Foert, gewoon van de race verdergenieten.

Sennake
09-03-2003, 10:25
Er is hoop voor de burger : na de kwalificaties vreesde ik voor een nieuw seizoen Ferrari-overheersing, en toen ik vanmorgen na 3 ronden zag dat Schumacher al 12 seconden voor lag op Montoya, wou ik al terug in mijn bed kruipen.

Maar toen keerde het tij : de voorsprong slonk en Montoya (op slicks) kwam zienderogen terug, en net toen hij op het punt stond om de Ferrari's te pakken, gingen ze binnen voor slicks. Zowaar een GOEDE gok van Williams! Dat moet lang geleden zijn!

Het geluk lachte JPM nochtans niet toe want zijn voorsprong van 17 seconden werd weggeveegd door 3 ongevallen met safetycar- procedure als gevolg, en toen hij na de safetycar terug als een speer vertrok en ronde na ronde de snelste tijd neerzette, werd zijn voorsprong van terug een 12-tal seconden beloond met... nog een safetycar-procedure.

Deze keer profiteerde hij er echter zelf van om nieuwe banden en brandstof te gaan halen, en na een spannende race met veel incidenten reed hij op 18 ronden van het einde 18 seconden los van de rest. Jammer genoeg moest hij nog eens binnen voor brandstof (en geen banden deze keer) en was hij weer op achtervolgen aangewezen. Met wat geluk (Raikonnen die een penalty kreeg, Schumi die zijn Ferrari zag in stukken vallen) kwam hij nog maar eens aan de leiding, en deze keer kon hem eigenlijk niets meer gebeuren, behalve ... een schuiver (naar eigen zeggen zijn eigen stomme schuld). Jammer voor JPM, en zonder die 2 safetycar-procedures kon hij zich zelfs zo'n schuiver veroorloven, maar een 2e plaats brengt ook 8 punten op en er zijn 2 McLarens én een Williams vóór Schumacher gefinisht en dat is goed voor het kampioenschap. En een dikke proficiat voor Coulthard en Raikonnen, ik geef het grif toe : ik had de McLarens serieus verkeerd ingeschat!

Ik weet wel, Ferrari rijdt nog met de oude wagen, en Schumacher heeft ook pech gehad dat zijn Ferrari begon uiteen te vallen, maar hoe dan ook bleek de suprematie van de trainingen niet direct terug te vinden in de race en dat is toch een belangrijk gegeven. Er wordt GEKOERST en dat kan alleen maar in het belang zijn van ALLE F1-fans, want wat we vorig jaar voogeschoteld kregen was maar saaie boel.

Conclusie : het kampioenschap lijkt open te liggen en als de nieuwe Ferrari er zal zijn en de nieuwe McLaren ook, en als er nog wat aan de Williams gesleuteld wordt, belooft het spannend te worden. Van mij mag iedereen WK worden, maar ik zie graag spannende races. En dat hebben we vandaag zeker gezien.

Een tevreden man groet u.

Beemer
09-03-2003, 10:33
Ik ben ook wel tevreden, race jammer genoeg niet gezien, maar blijkbaar toch een zeer verdienstelijke Kimmi :) alleen jammer voor montoya dat em nie wint

joost
09-03-2003, 10:35
Ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van het ochtendlijke en onchristelijke uur van ontwaken, het was de moeite.

Alain
09-03-2003, 10:49
Ik ging hier om 12u vertrekken om de wedstrijd te kijken in een of ander cafe maar om 10u30 kon ik mijn ogen niet meer openhouden. Gisterenavond zwaar weggeweest en helaas heb ik blijkbaar een zeer goeie koers gemist. Ik kon het alleen eerst niet geloven dat DC gewonnen had....Ik wist zelfs de startopstelling niet behalve dat MS pole had. Eigenlijk wel jammer dat ik de race gemist heb maar gelukkig heb ik nog 15 races te gaan...

Sway Bar
09-03-2003, 11:26
eindelijk, een super race... ook dank zei de weeromstandigheden.

Prachtig om de Saubers, Bars en Renaults te zien racen.
Ook zeker de top, enorm spannend. Het was zeker de moeite waard om vroeg op te staan.

Bravo voor Mc-Laren, hoewel ze geluk hebben gehad.
Keep on going :)

fordje
09-03-2003, 11:54
Originally posted by Beemer
, race jammer genoeg niet gezien,


Voor de langslapers (ikke incluis dus...)

CANVAS
14.50: Formule 1: integraal verslag van de Grote Prijs van Australië commentaar: Stefaan Lammens

thecrowd
09-03-2003, 12:07
Prachtige race. Deed me echt denken aan Indycar races.

Het was de moeite om op 4h uit je bed te kruipen.

greets

Finish
09-03-2003, 12:27
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/melbourne/diapo_323.jpg

YeeHaw ! We zijn weer vertrokken, en deze keer met het uitzicht op een écht F1-seizoen ! Alleen maar positieve dingen te vertellen over die 2 uurtjes pure racerij.

De verschillende strategieën zorgden voor een schitterende start; de eerste 10 rondjes constant inhaalmaneuvers, en zowaar een Ferrari die crasht (en een onervaren Jordan met zich meesleept). Een Williams die plots een Ferrari weet in te halen. Een McLaren met 'ballen' die geen schrik heeft een vijfvoudig wereldkampioen af te stoppen. 'Oude' McLarens die vanuit een 11de en 16de positie respectievelijk 1ste en 3de weten te eindigen....petje af voor Ron Dennis en co !

Dit was een race !

TOP:
*McLaren: Coulthard als constante; Schumacher ziet z'n barge-boards vliegen, Raikkonen krijgt een drive-trough en Montoya knalt even vriendelijk van de baan. Wie blijft er dan over ? Coulthard. Hij maakte geen fouten en reed op de perfecte strategie. Verdiende overwinning.
*Raikkonen: Deed me terugdenken aan Brazilië 2001: Montoya - Schumacher.
*Renault: Best of the rest. Redelijk onzichtbaar in de punten gereden. Net als Frentzen.

FLOP:
*BAR: Snel in de kwalificaties, maar een ramp in de race. Nooit in de voorste regionen. Betrouwbaarheid OK, nu nog een goede strategie...
*Jordan, Jaguar, Toyota: Onzichtbaar. Betrouwbaarheid zit niet snor. Firman verschilt niet gek veel van Sato. Da Matta knullig van de baan.
*Ralf Schumacher: Waar zijn we mee bezig, Ralf ?
*Barrichello: WK 2003 ? Geen foutjes maken dan !

Conclusie: Meer van dat !

Finish

Werner333
09-03-2003, 13:35
Wat een race. Knap knap knap.
Spanning, sensatie, duels, overwachte wendingen. deze race had het allemaal. en al heeft Ferrari niet gewonnen, ik heb genoten van een goede race. Dit belooft voor de rest van het seizoen.
En zo zie je maar dat de kwalifs een vertekend beeld geven.
Renault, licht getraind => goed vertrokken maar daarna niks meer. McLaren juist andersom.
Schumi die een clean gevecht aangaat met Kimi en de race verliest door een schuiver over de kurbs met als gevolg zijn wagen valt uit elkaar.
Wanneer is alweer de volgende race? :D Ik kan al niet wachten.

FleaBite
09-03-2003, 13:39
Ondanks het vroege uur, ben ik helemáál niet in slaap gevallen. Zeer mooie race om het seizoen mee te openen, net wat de F1 nodig had (hopelijk zijn de volgende 15 even goed natuurlijk :) )

yvdp
09-03-2003, 14:10
hehe, laten we zo nog een paar racekes zien. Ik kwam thuis van men werk om half2 en ben gewoon wakker gebleven. Heb nog snel een filmpje gezien en dan f1 gekeken. hehe, en heb mij da niet beklaagt. jippiekajee, go mercedes.

HHugo
09-03-2003, 14:25
Sinds Monaco vorig jaar dat ik nog zo'n happy end gezien heb :D :D

Deze race was wel extra spannend door de weersomstandigheden en die bandenwissels in het begin. Maleisië zal moeten bevestigen of Ferrari het weer zo makkelijk krijgt als in 2002 of niet...

A.J.
09-03-2003, 15:11
Meest opmerkelijk was de enorm slimme zet van Raikkonen en McLaren door in de warm-up lap van strategie te veranderen en droogweer banden te monteren en tevens de wagen zo vol te tanken dat Kimi slechts 1 stop moest maken. Wel spijtig van deze snelheidsovertreding in de pits : elke 10 meter wordt de snelheid daar gemeten en hij zou gedurende 10 meter slechts 1,1 km/h te snel hebben gereden, maar ja , reglement is reglement.
Ben er trouwens bijna zeker van dat Raikkonen de grootste bedreiging van de Ferrari's zal worden in de nabije toekomst. Zonder zijn foutje in de qualifying zou hij zich als enige binnen de seconde van de Ferrari's geplaatst hebben.

Vind trouwens dat ze Schumacher de zwarte vlag met oranje bol hadden moeten geven i.p.v. hem ronden lang te laten rijden met loshangende stukken aan zijn wagen. Als dat loskomt tegen 300 per uur weet je nooit waar dit terecht komt.


ps dacht even dat er iets met de kleuren van mijne tv scheelde deze morgen. Geen rode overall op het podium, maar toen ik de rode F van Fosters zag wist ik dat het niet aan mijne tv lag...

yvdp
09-03-2003, 16:02
hehe, direct uw kleure wa feller gezet:D

yvdp
09-03-2003, 16:28
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/melbourne/diapo_338.jpg
toch serieuze banking in dat circuit hé... :D
sry, flauw grapje, maar ben echt wel goed gezind. :cool:

Ferrari Forever
09-03-2003, 18:01
Niet alleen de race was bijzonder leuk, de camerastandpunten waren nog spectaculairder. Vorig jaar tijdens de gp van de VS hebben we al een voorproefje gezien, maar dit was echt speciaal. Op de voorvleugel, achtervleugel, onboard vooraan,links, camera die de coureurs naar het podium volgt, noem maar op. Misschien heeft Bernie, na het opdoeken van zijn digitale televisie wat meer geld vrijgemaakt voor de regie op de open netten.
Schitterende race.

Finish
09-03-2003, 18:06
Originally posted by Ferrari Forever
Niet alleen de race was bijzonder leuk, de camerastandpunten waren nog spectaculairder. Vorig jaar tijdens de gp van de VS hebben we al een voorproefje gezien, maar dit was echt speciaal. Op de voorvleugel, achtervleugel, onboard vooraan,links, camera die de coureurs naar het podium volgt, noem maar op. Misschien heeft Bernie, na het opdoeken van zijn digitale televisie wat meer geld vrijgemaakt voor de regie op de open netten.
Schitterende race.

camerastandpunten waren best wel ok, maar ze mochten toch wel wat langer onboard gaan...elke keer als Gaetan Vigneron de BMW of Ferrari-motor wou laten horen, schakelde de regie over op andere beelden...

JV1
09-03-2003, 19:28
Originally posted by Finish
camerastandpunten waren best wel ok, maar ze mochten toch wel wat langer onboard gaan...elke keer als Gaetan Vigneron de BMW of Ferrari-motor wou laten horen, schakelde de regie over op andere beelden...

Heb je helemaal gelijk in meer onboard hadwel gemorgen, maar daar in tegen lieten ze wel mooi de gevechten die er waren op de baan zien.

Werner333
09-03-2003, 19:31
Originally posted by A.J.
Vind trouwens dat ze Schumacher de zwarte vlag met oranje bol hadden moeten geven i.p.v. hem ronden lang te laten rijden met loshangende stukken aan zijn wagen. Als dat loskomt tegen 300 per uur weet je nooit waar dit terecht komt.

Eigenlijk had dat idd wel gemogen.
Maar die vlag is al zo lang niet meer gebruikt dat ze ze waarschijnlijk niet meer vonden. ;)

airco
09-03-2003, 22:43
Originally posted by Finish

TOP:
*McLaren: Coulthard als constante; Schumacher ziet z'n barge-boards vliegen, Raikkonen krijgt een drive-trough en Montoya knalt even vriendelijk van de baan. Wie blijft er dan over ? Coulthard. Hij maakte geen fouten en reed op de perfecte strategie. Verdiende overwinning.
*Raikkonen: Deed me terugdenken aan Brazilië 2001: Montoya - Schumacher.
*Renault: Best of the rest. Redelijk onzichtbaar in de punten gereden. Net als Frentzen.

FLOP:
*BAR: Snel in de kwalificaties, maar een ramp in de race. Nooit in de voorste regionen. Betrouwbaarheid OK, nu nog een goede strategie...
*Jordan, Jaguar, Toyota: Onzichtbaar. Betrouwbaarheid zit niet snor. Firman verschilt niet gek veel van Sato. Da Matta knullig van de baan.
*Ralf Schumacher: Waar zijn we mee bezig, Ralf ?
*Barrichello: WK 2003 ? Geen foutjes maken dan !

zet bij de floppers ook maar montoya .....
spin op 12 ronden van het einde ... hoefde voor niks of niemand nog te pushen ....
Hier gooit hij kostbare punten te grabbel ... dat hij alsnog 2e wordt heeft meer te maken met de pech van anderen dan met zijn eigen prestatie ..

Verder was het inderdaad een boeiende race ... toch wil ik waarschuwen voor overdreven optimisme wat betreft een spannend seizoen ...
Akkoord we hebben een fijne race gezien ... toch is het onwaarschijnlijk dat Schumacher iedere week superlange pitstops gaat maken of de sterkte van zijn bargeboards op de proef gaat stellen ...

Onder deze omstandigheden (regen) hadden we ook met de oude regels een spannende koers ....

airco

Sennake
09-03-2003, 23:04
Originally posted by airco
spin op 12 ronden van het einde ... hoefde voor niks of niemand nog te pushen ....

Niet akkoord : Coulthard was zienderogen genaderd en zette wel degelijk de druk op de ketel... wat niet betekent dat Montoya zijn schuiver kan goedpraten natuurlijk. Maar er was wel degelijk reden om te "pushen".

Sennake
09-03-2003, 23:06
Originally posted by airco
Hier gooit hij kostbare punten te grabbel ...

Door het nieuwe systeem wordt de schade beperkt tot 2 punten...

Sennake
09-03-2003, 23:08
Originally posted by airco
Onder deze omstandigheden (regen) hadden we ook met de oude regels een spannende koers ....

Mogelijk wel... feit is dat Schumi, eens hij de leiding had niet echt wegreed van de concurrentie zoals we dat van hem al enkele seizoenen gewoon zijn.. Niet dat ik klaag hoor! ;)

Pascal
10-03-2003, 00:51
Originally posted by A.J.
Vind trouwens dat ze Schumacher de zwarte vlag met oranje bol hadden moeten geven i.p.v. hem ronden lang te laten rijden met loshangende stukken aan zijn wagen. Als dat loskomt tegen 300 per uur weet je nooit waar dit terecht komt.

Als ik me niet vergis is dit ook gebeurd. De commentatoren op de Duitse RTL maakten hiervan alvast melding. Ik weet niet hoeveel ronden je dan nog mag blijven verder rijden alvorens te moeten binnenkomen. Misshien heeft MS tot het uiterste doorgereden.

C U

Mario
10-03-2003, 09:21
Ik heb de race opgenomen op video en 's morgens bekeken. De eerste ronden leken wel onaards. Overal gebeurde er iets en beide Ferrari's die 12 seconden op de rest voorlagen na 2 ronden. Tot JPM in zijn ritme komt, dan is hun spelletje snel uit (bandenkeuze).

Van wat ik heb gezien, vond ik deze GP best te pruimen en een van de meer spectaculaire van de laatste jaren. 'k Vrees echter wel dat het in Maleisië weer business als usual zal zijn. Hopelijk vergis ik me ten zeerste.

En ik vind het een mooie repliek van DC op diegenen die hem al hadden afgeschreven (ook hier). Qua pure snelheid moest hij het inderdaad afleggen, maar een constante, mature prestatie. Maar ook deze overwinning is uiteraard ook meer te danken aan de pech, cq fouten van anderen, dat staat buiten kijf :rolleyes: .

Ben wel van mening dat Ferrari hier punten heeft verloren en dat dit resultaat hen wat op de maag zal liggen.

Mistery
10-03-2003, 09:49
Originally posted by Pascal
Als ik me niet vergis is dit ook gebeurd. De commentatoren op de Duitse RTL maakten hiervan alvast melding. Ik weet niet hoeveel ronden je dan nog mag blijven verder rijden alvorens te moeten binnenkomen. Misshien heeft MS tot het uiterste doorgereden.

C U


Dit is inderdaad ook gebeurd. Als een piloot de zwarte vlag met oranje bol te zien krijgt, vergezeld van zijn startnummer, dan moet de piloot binnen de drie ronden na het tonen ervan, zich naar de deceleratiepiste of stands begeven. En hier heeft M.S. dus gebruik van gemaakt...

FleaBite
10-03-2003, 10:12
Originally posted by Mario
En ik vind het een mooie repliek van DC op diegenen die hem al hadden afgeschreven (ook hier).


Dit jaar wordt zíjn jaar he :D

Mario
10-03-2003, 10:51
Originally posted by FleaBite
Dit jaar wordt zíjn jaar he :D

:D

Ik hoop eerder dat het niet nog een jaar van MS wordt. Alonso en Raikkonen mogen van mij serieus wat GP's winnen en Verstappen of Wilson ook :D.

Guido
10-03-2003, 12:51
Ik ben niet zo verrast van de uitslag. Zoals ik eergisteren all schreef heeft McLaren eerder al verkeerde qualifs rechtgezet in een race met een uitgelezen strategie. Tuurlijk was er een tik geluk bij gemoeit, maar dat is wel vaker zo. Ze hebben allemaal fouten gemaakt. Trouwens, de barge-boards vielen niet zomaar van Schums auto af. Hij is een paar keer hard over de kerbs gegaan en zijn wandeling door het gras, maar zijn battletje met Kimi op het einde van het rechte stuk zal er ook niet vreemd aan zijn.

Ferrari is nog steeds de snelste, maar het gat wordt kleiner.

Ik zie dat ongeveer hetzelfde bij Kimi aan't gebeuren is, als bij Mika in '96/'97. Er vaak dichtbij zijn, maar telkens door omstandigheden niet lukken. Van het ogenblik dat het wel gebeurd, zal er, net als bij Mika, geen houden meer aan zijn. Kimi=Schum's worst nightmare. :D

speedkicks
10-03-2003, 14:07
Wie mij vooral hebben bekoord waren Alonso en Webber die mooi i nhet spoor van MS bleef rijden maar dan jammer genoeg moest uitvallen met een kapotte achterophanging. Volgens mij mogen we dit jaar meer verwachten van deze twee.

jos
10-03-2003, 14:49
het was nog eens lang geleden dat ik van een gp zo heb genoten echt een zeer mooie wedstrijd dat hebben we al lang niet meer gezien ik vond dat prachtig
en die vuile mof mag voor mijn part altijd 4de eidigen

Guido
10-03-2003, 15:15
Originally posted by jos
en die vuile mof mag voor mijn part altijd 4de eidigen

Ik vond dat ie er toch wel netjes en proper gewassen bijstond, niet op het podium natuurlijk he :+

airco
10-03-2003, 16:34
Originally posted by jos
en die vuile mof mag voor mijn part altijd 4de eidigen
*mod*
waarschuwing voor taalgebruik ...
discussieren doe je met argumenten, niet met scheld-termen

airco
10-03-2003, 17:54
Originally posted by A.J.
Vind trouwens dat ze Schumacher de zwarte vlag met oranje bol hadden moeten geven i.p.v. hem ronden lang te laten rijden met loshangende stukken aan zijn wagen. Als dat loskomt tegen 300 per uur weet je nooit waar dit terecht komt.


hij heeft die om 15h19:00 ook gekregen
vervolgens is hij om 15h20:17 binnengekomen voor zijn 2e pitstop waar de loshangende onderdelen verwijdert zijn ...

je kan alles ook hier (http://www.tagheuer.com/filedownload.lbl?uid=8DFE8123-212D-4358-86F6-BB99ED2CBB66) nalezen.
De zwart-oranje geblokte vlag kan je vinden onder race control messages en de pitstop onder pitstop summary

is een handig race-overzicht overigens :)

Guido
10-03-2003, 18:53
Wow airco, da's de moeite!

A.J.
11-03-2003, 00:59
Ja airco,
echt goede informatie kan je daar lezen.
Zo'n info zou je tijden sde race zelf moeten kunnen verkrijgen. Ik denk dat de commentatoren deze ook wel krijgen maar vind dat ze veel te weinig doorgeven aan de kijkers.

Jan
12-03-2003, 13:30
Heb eindelijk ook deze fraaie GP gezien
Boeiend verloop, geen dode momenten, er werd nog eens echt geraced en de winnaar heeft het vooral gehaald door bijzonder gelijkmatig te koersen.
Het meest heb ik genoten van de duels tussen Kimi en Michael en ook van Rubens' Ferrari met verkorte wielbasis.
Verder opgevallen:
* rookies zijn rookies
* JPM is ooit ook een rookie geweest en heeft dat blijkbaar nog
niet helemaal afgeleerd
* zijn ploeg"maat" Ralf heeft nog eens mogen ondervinden dat je
met koude banden vooral rond je eigen as kan draaien
* een Ferrari zonder zijschorten blijft bijzonder snel
* bij Williams en BAR Honda zullen ze hun pitcrew moeten
verdubbelen, kwestie van 2 wagens tegelijkertijd te kunnen
bedienen
* De bolides uitgerust met een Ford motor hebben er weinig
van gebakken (zegt mijn zoontje van 10)

De BAR Honda's vind ik dit jaar de mooiste van het ganse lot, maar tijdens de race was het sois belle et tais-toi.

Konklusie: F1 zoals we het graag zien, 't is echter nog te vroeg om te kunnen oordelen of die lijn zal doorgetrokken worden tijdens de volgende GP's en of die spektakelwaarde een gevolg is van het nieuwe reglement, dan wel een toevallig samengaan van verschillende faktoren.

jan