PDA

View Full Version : Mclaren MP4/4 - Tamiya 1/20


HHugo
09-04-2003, 22:37
Als ik wat referentiefoto's wil losweken bij Huudo, moet ik dus een thread beginnen over m'n MP4/4. (zie verf-thread) Daar gaat ie dan.

Het model is nog in het beginstadium, dus zoveel kan ik nog niet laten zien. Ik beschik nog niet zo lang over een degelijke airbrush, dus wil ik dit model gebruiken om de mogelijkheden van de airbrush uit te testen en ervaring op te doen.

De experimenten met Alclad-metalizers kan je terugvinden in de verf-thread.

HHugo
09-04-2003, 22:54
Dit is experiment nr 2: het spuiten van carbon fibre patroon, en zo doende besparen op dure CF-decals die hier in West-Vlaanderen sowieso moeilijk te vinden zijn.

Referentiefoto van wat ik wil bekomen:



Het gaat hier over het element in de voorophanging dat koellucht naar de remmen moet brengen.

Het experiment zelf:

ik werk volgens de techniek die Tamiya zelf aanbeveelt en die je hier terugvindt: http://www.tamiya.com/english/howto/car1/tip1.htm


Zo'n mesh vindt men helaas ook niet in West-Vlaanderen :( , dus heb ik een goedkoop alternatief gevonden: een oude nylonkous (echt waar)

Stap 1:

Onderdeel spuiten met Tamiya X-18 semi gloss black

Stap 2:

spuiten met Tamiya XF-56 metallic grey door die kous heen. Zeer, zeer fijn spuiten, lage druk gebruiken, niet te veel.

Resultaat:

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/CF1.jpg

Stap 3:

spuiten met Tamiya X-19 smoke (zonder kous), dit zorgt ervoor dat de tint helemaal naar die van the real thing overgaat. Aan te brengen in fijne laagjes tot je tevreden bent over de kleur die je verkrijgt.

Resultaat:

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/CF2.jpg

(foto met flits en zonder flits, de echte kleur ligt ergens tussenin. morgen zal ik eens opnieuw een foto maken bij daglicht)


Besluit:

Ik ben er helemaal voor gewonnen. Het ziet er echt zeer realistisch uit, beter in het echt dan op de foto's (echt waar)
ideaal geschikt voor kleinere onderdelen die moeilijk zijn om met decals op te werken. Mijn experiment is van de eerste keer gelukt, dus zo ongelooflijk moeilijk is het ook niet.

Guido
09-04-2003, 23:06
Vdmm HHugo, ik had al eerder de techniek met het gaas gezien die Tamiya aanbeveelt en ik vond het wel mooi, maar was niet echt onder de indruk.

Dat met die nylon had ik al wel eens gehoord maar nog nooit gezien. Miljaarde da's goed gelukt!!! Proficiat. :applaus:

Ik heb ooit eens een klein stukje geprobeerd door het gaas van mijn afgedankte Braun te spuiten, maar dat lukte niet zo goed.

Wat ik me met de spuittechniek afgevraagd heb is hoe doe je de rondingen dat het patroon toch nog mooi doorloopt? Leg je de kous op het stuk? hou je het er enkele centimeters vanaf?

Nu ik dit resultaat zie, ben ik overtuigd om het opnieuw te proberen. De CF-decals gaan me zeer goed af, maar zoals je zei, een kostelijke affaire.

HHugo
09-04-2003, 23:18
de kous ligt op het stuk, en ik hou ze iets gespannen met mijn rechterhand, terwijl ik met mijn linkerhand spuit (maar ik ben wel rechtshandig)
voor dit stukje ging dat, maar ik wil ook proberen om de luchtinlaat zo te spuiten. die zie je hier:

http://users.pandora.be/FleaBite/MP442.jpg

dat stuk is rondom in CF, dus zal ik tegen dan een betere opspanmethode moeten bedenken.

dit stuk nu heb ik in drie keer gespoten, eerst het grote vlak (zie foto's vorige post), en dan apart het kleine boven en ondervlak.
doordat het patroon niet zo 'clean' is als een decal en de ronding scherp zijn, kan je gewoon geen overgang zien ( zoek zelf maar op die eerste foto)

de binnenkant is gewoon effen zwart gebleven, die zie je toch niet als het stuk uiteindelijk tegen de band komt

HHugo
10-04-2003, 17:57
Originally posted by HHugo

(foto met flits en zonder flits, de echte kleur ligt ergens tussenin. morgen zal ik eens opnieuw een foto maken bij daglicht)



http://users.pandora.be/FleaBite/CF1.jpg
http://users.pandora.be/FleaBite/CF2.jpg

Sennake
10-04-2003, 20:11
Echt GEWELDIG sjiek! Ik leer hier elke dag nog bij, zelfs op modelbouw-gebied!

Guido
11-04-2003, 10:30
idd dat is't! Ook dringend eens gaan uitproberen.

HHugo, ik duik dit weekend even mijn documentatie in, zal wat scannen hier en daar en het dan doorsturen.

HHugo
14-07-2003, 12:06
3 maand verder en de vooruitgang is zéér traag. Ik wil deze MP4/4 wat meer detailleren, en dat betekent ook de nodige leidingen en kabels aansluiten. Het is de eerste keer dat ik mij daaraan waag, en ik ben de halve morgen bezig geweest met 4 kabels en connectoren voor de controlbox op de fueltank. Dit is echt niet gemakkelijk; ik heb nu nog veel meer respect voor die pro's die van die supergedetailleerde modellen maken.

Dit is het voorlopige resultaat (moet wel nog deftig geschilderd worden) De connectoren zijn stukjes styreenrond (dia 1 mm) die ik met een mespunt heb zitten uithollen totdat de draadjes erin pasten. Alles geplakt met CA lijm die verdorie meer aan mijn vingers blijft hangen dan aan het model. :no:

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/Motor5.jpg

Hopelijk binnenkort meer foto's...

Guido
14-07-2003, 12:21
Originally posted by HHugo

Hopelijk binnenkort meer foto's...

Ik kijk er al naar uit. ;) en dat van die CA en vingers: klinkt bekend :D

Supra
18-07-2003, 13:01
prachtig....

HHugo
21-07-2003, 19:44
Kleine update: detaillering van de remmen vooraan.

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/IMGP2229.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/IMGP2251.JPG

Ik weet dat ik immense gietnaden op de remmen heb laten zitten, maar die zie je toch niet meer als de wielen erop zitten, net zoals 99% van de hele detaillering :( (waarom doe ik dit eigenlijk)

Guido
21-07-2003, 22:01
Originally posted by HHugo
Kleine update: detaillering van de remmen vooraan.

....

Ik weet dat ik immense gietnaden op de remmen heb laten zitten, maar die zie je toch niet meer als de wielen erop zitten, net zoals 99% van de hele detaillering :( (waarom doe ik dit eigenlijk)

Because you're a detail maniac! :D

Heel knap werk Hhugo. Zolang het niet zichtbaar is, maakt het niet uit. De leiding over de ophanging is heel mooi gedaan!

Sennake
21-07-2003, 22:44
Morgen leg ik de laatste hand aan mijn Tyrrell (decals en spiegels) en dan zal ik er ook eens wat foto's van publiceren zie :)

Werner333
21-07-2003, 22:45
HHugo: :worship::worship::worship:

HHugo
22-07-2003, 17:05
Originally posted by Sennake
Morgen leg ik de laatste hand aan mijn Tyrrell (decals en spiegels) en dan zal ik er ook eens wat foto's van publiceren zie :)

Kijk ik al naar uit, want die Tyrrell staat ook op mijn to-do-list. (tegen dan zijn we wel al een paar jaar verder hoor :D )

Guido
22-07-2003, 17:22
Ik kijk er ook al naar uit. Mooi stukje geschiedenis ;)

HHugo
18-08-2003, 15:51
De McLaren is nog altijd in opbouw, hier een voorlopige stand van zaken: (probeer de loszittende draden te negeren)

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/18-07-1.jpg
http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/18-07-2.jpg
http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/18-07-3.jpg
http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/18-07-4.jpg
http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/18-07-5.jpg

HHugo
18-08-2003, 15:57
De kit ziet er zo uit als je 'box stock' bouwt en Tamiya kleuren volgt: (met uitzondering van de Marlboro-decal die enkel in de eerste editie van de kit erbij zat, en dus niet in mijn exemplaar)

http://users.pandora.be/FleaBite/MP4_4e.jpg

Alle eigen toevoegingen zijn scratch-built.

Guido
19-08-2003, 09:56
euh, hier ben ik toch wel even stil van geworden. Heb dik 10 minuten zitten kijken. Magnifiek Hhugo!

Sennake
19-08-2003, 10:41
Originally posted by Huudo
euh, hier ben ik toch wel even stil van geworden. Heb dik 10 minuten zitten kijken. Magnifiek Hhugo!

Same here!

HHugo
11-10-2003, 14:57
Morgenvroeg volgt de ontknoping van het F1-seizoen; tijd voor mij om ook een punt te zetten achter meer dan anderhalf jaar werk aan de Mclaren Honda MP4/4 waarmee Senna in '88 kampioen werd. (ik weet het, ik werk nogal traag) Dit was mijn 4de model, en het eerste dat niet box-stock gebouwd is. Modificaties zijn:

- losse voorvleugel (was oorspronkelijk één stuk met de kap)
- Marlboro decals
- detaillering van de achterrem
- alle mogelijke bekabeling waarvan ik maar enigszins wat fotomateriaal had
- scratch-built controlbox op zijponton
- alle noodzakelijke leidingen voor radiatoren, intercoolers,...
- emergency switch
- geschilderd carbonpatroon op remkoelers en luchtinlaten
- lambdasensoren
- ophangpunten van bodemplaat

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_1.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_2.JPG


http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_3.JPG


http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_4.JPG


http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_5.JPG

HHugo
11-10-2003, 15:03
http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_6.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_7.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_8.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_9.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_10.JPG

HHugo
11-10-2003, 15:04
http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_11.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_12.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_13.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_14.JPG

http://naessens.dyndns.org:8081/Images/McLaren MP4-4/MP4-4_15.JPG

Werner333
11-10-2003, 16:25
Knap werk Hhugo.

Sennake
11-10-2003, 18:48
Dit is echt een waar meesterwerk. Mijn felicitaties!

Het mag gezien worden, en ik denk dat je er wel prijzen mee zal kunnen winnnen...

1 vraagje nog : omdat ik weet dat zo'n superdetaillering nogal eens tot gevolg kan hebben dat het volume in het motorcompartiment groter wordt dan de beschikbare ruimte : kan de kap nog dicht, of is ze gedoemd om voor altijd naast de wagen te liggen pronken? Niet dat dit afbreuk zou doen aan je model, of zelfs dat ik vind dat de kap erop moet staan, het is echt puur uit nieuwsgierigheid...

HHugo
11-10-2003, 19:21
De kap kan dicht tot op één à twee mm (de dikte van zo'n kabeltje), dan duwt ze immers op de draden die naar de cockpit lopen. Ze zou volledig sluiten als ik kleine uitsparingen in de kap zou maken.

Guido
11-10-2003, 21:34
HHugo! Wil je dat ajb niet meer doen? Foto's van zo'n poepsjiek model posten op het moment dat ik mijn vragen nog moet oplossen voor de kwis. 'k ben weeral een half uur kwijt door te kijken naar dit prachtige model. En dat voor een 4de kit! Enige minpuntje - aiaiai, durf ik het zo wel te stellen - aan dit voor de rest overigens kwasi perfecte model, zijn de gordels, tenminste dat denk ik. Is mijn indruk juist dat deze wel 'from the box' zijn? En zo ja, waarom dan daar ook niet "all the way" gegaan? Er zijn toch van die algemene setjes op 1/20ste hiervoor. Je kan ze nog altijd over de plastieken plaatsen misschien, enfin, da's ieder zijn goesting natuurlijk. Maar voor de rest, chapeau!

'k heb daarstraks nog even geholpen met het jureren van de auto categorieën op Euromodelbouw in Genk - jureren doe ik wel eens al ze mij ervoor vragen - en ik moet Sennake hier bijtreden. Dit is een model waar je prijzen mee kan halen!

Proficiat!!!

Señor Bigfrit
12-10-2003, 01:10
Amaai!

Dit is echt de overtreffende trap van indrukwekkend!

Gewoon fantastisch model, en dat zelfs op een schaal van 1/12de !

Eentje om veel mensen jaloers van te maken (mij incluis)

Proficiat.

olivier

HHugo
12-10-2003, 09:49
Over die gordels: ik heb hier sets liggen van Studio 27 en SMS, maar heb die nog niet gebruikt. Mocht de kit enkel gordel-decals bevatten, zou ik niet getwijfeld hebben en zo'n set gebruikt hebben. Maar die gordels uit deze kit die één stuk met de zetel vormen, vind ik eigenlijk helemaal niet slecht.

Guido
12-10-2003, 16:52
da's waar. En het is ook wel een hele klus om de er mooi uit te schuren/slijpen. ;)