View Full Version : Wint Fisico dan toch?
Misschien toch Fisichella?
De FIA liet een persmededeling rondgaan waarin staat dat de uitslag van de Braziliaanse GP misschien toch nog veranderd kan worden.
"De FIA heeft bewijzen ontvangen waaruit men kan afleiden dat wagen nummer 11 (Giancarlo Fisichella; Jordan-Ford) de 56e ronde al had aangevangen vooraleer de race gestopt werd. Als dit dus het geval zou zijn, dan telt de uitslag van ronde 54, en niet die van ronde 53 zoals nu aangenomen. ", aldus de persmededeling.
Nu vrijdag komen alle stewards van de Braziliaanse GP bijeen om de zaak opnieuw te bestuderen. Als blijkt dat Fisichella toch al aan ronde 56 begonnen was, zal hem alsnog de overwinning worden toegewezen.
Bron: www.f1pits.net
Wie kan er nu nog volgen?
én op de koop toe reglementair...
Ik duim voor Fisi en Jordan !
Waar zitten die reglementen-kenners nu :p :D
Die zijn er, me dunkt, nog altijd. Enkel is Fisi naar het schijnt nét op tijd over die start/finishlijn gebold, vlak voor de rode vlag....Dus moet men die 75% vanuit Fisi's laatste ronde uitrekenen.
Ik bedoelde de "kenners" ( :p ) hier op Depaddock ;) :D
Trouwens, degene die heel deze handel in gang heeft gezet is mogelijk Schumacher hemzelve:
Michael Schumacher says Giancarlo Fisichella should have won in Brazil or half points awarded.
The race was abandoned on lap 55, which is just over three-quarter distance, the point at which full points should be awarded to the winner.
But Schumacher, who crashed out of the incident-packed Interlagos race, argued that since the result was declared on countback to lap 53 – which is under the three-quarter mark – half points should have been awarded.
Schumacher told German television: "One gets full points if three quarters of the distance is completed which would be 54 laps. 55 laps were raced but two are deducted and based on this Raikkonen was declared the winner.
"If the FIA say that more laps were raced then they must declare Fisichella the winner. It will be interesting to see how they explain this."
Schumacher is the first F1 figure to query the result. Even Jordan, who lost most due to the countback system, have insisted that they accept the stewards’ verdict.
bron: itv-f1.com
en gelijk heeft hij, op die manier staat hij terug wat dichter tegen Raikkonen aan...Schumacher vecht momenteel voor punten naast de baan :)
de reden dat ze het nu aanvechten zou niets te maken hebben met de 2 ronden die afgetrokken worden ....
Er zou echter bewijs zijn dat Fisico aan ronde 56 bezig was als de rode vlag kwam
56 - 2 = 54
Op het einde van ronde 54 was Fisico de leider
JPMontoya
09-04-2003, 16:51
Pfff, wat 'n klucht, voor mij doet het er niet meer toe wie wint. Welke waarde heeft 'n overwinning nog als ie moet beslist worden op de groene tafel. De waarde van 'n overwinning is toch wanneer je op het hoogste podiumtrapje staat op het einde van de GP of niet? Geklungel van FIA !
Originally posted by JPMontoya
Geklungel van FIA !
Neen, RIR (reglement = reglement)
jan
JPMontoya
09-04-2003, 17:11
FIA had zoiets meteen moeten vaststellen!
Pfff, wat 'n klucht, voor mij doet het er niet meer toe wie wint. Welke waarde heeft 'n overwinning nog als ie moet beslist worden op de groene tafel. De waarde van 'n overwinning is toch wanneer je op het hoogste podiumtrapje staat op het einde van de GP of niet? Geklungel van FIA !
waarom denk je dat ik zondag al zo tekeer ging op de regels ....
zag de bui al hangen :mad:
Welke waarde heeft 'n overwinning nog als ie moet beslist worden op de groene tafel. FIA !
Wat dacht je van (heel veel) geld? Denk maar daat Eddie Jordan achter zijn centen aangaat.
Als het zo is dan is het zo, maar ik vind wel dat ze daar laat mee afkomen
Originally posted by stijnconinx
Ik bedoelde de "kenners" ( :p ) hier op Depaddock ;) :D
Het reglement is niet veranderd, het enige wat hier een rol speelt is de exacte locatie waar Fisichella zich bevond op het moment dat de rode vlag getoond werd. Dat heeft niets, maar dan ook niets met het reglement te maken en vanuit mijn living kan ik moeilijk zien waar Fisi uithangt op dat moment. Ik ging er wel van uit dat de FIA het wel wist op het moment dat ze de uitslag officiëel maakten. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn : ofwel was hij nog vóór de finishlijn in ronde 55, ofwel was hij erover in ronde 56. Wat ik niet begrijp is dat daar discussie over kan bestaan. Er moet toch voldoende telemetrie-data voor handen zijn om dat perfect vast te stellen?
Misschien zoeken ze naar het 'exacte tijdstip' dat de eerste rode vlag gezwaaid werd ?
De rode vlag werd getoond toen Alonso crashte. Vlak voor dat gebeurde reed Fisichella door de brokstukken van Webber heen. Lijkt me toch wel aan te nemen dat Fisi dan nog op tijd over de finishlijn raakte voor de rode vlag...
Als dat zo is dan MOET Fisi idd de race winnen. Juist is juist. Door het nieuwe puntenreglement zou dat Raikkonen trouwens maar 2 punten kosten i.p.v. 4 (zoals vroeger).
100% mee akkoord !
En...wat die "reglementkenners" betreft : wees gerust, die zijn er nog steeds.
Maar dit heeft niets met het reglement te maken, zoals Sennake reeds eerder opperde, (het reglement blijft hetzelfde) maar wel met het feit WAAR Fisichella zich bevond op het moment dat het de wedstrijdleiding besliste om de race te annuleren.
Er zijn misschien wel "reglementkenners" op dit forum, maar wedstrijdleiders F1 (voorlopig) nog niet, en de zaak ligt wel degelijk in HUN handen...
Het is natuurlijk een vaststaand feit dat het rijkelijk laat zou zijn moest er nu nog een wijziging komen in de uitslag, doch "juist is juist" en het is aan de FIA waarnemers om uit te zoeken als Fisichella effectief de finishlijn reeds had overschreden (en dus ook de 56ste ronde had aangevat) bij het stoppen van de wedstrijd.
JPMontoya
10-04-2003, 10:13
Ik vraag me af met welke vlag men rekening moet houden.
Is het de vlag aan start/finish?,
Is het het moment dat Fisico de 1e rode vlag ziet?
Is het wanneer de wedstrijdleiding het rode vlag signaal naar de baanposten stuurt en is zo ja de het rode vlag signaal in werking vanaf dit signaal of pas wanneer de baanposten het laten zien.
Of is het misschien wanneer de 'caption' op TV verschijnt ?
Of wanneer Fisico het op z'n dashbord te zien krijgt ?
Sory dat ik dit zeg hé...maar euh...www.fia.com biedt alle antwoorden. Efkes VERANTWOORD rondsurfen en je vindt de oplossing.
Voor de rest : geen discussie meer waard ! F1 liefhebbers weten nu éénmaal waar ze aan toe zijn, zoniet ...tja, dan weet ik het zelf ook niet meer...
Rallyloverke
10-04-2003, 12:12
't Zou tof zijn dat Fisi toch krijgt wat hij verdiende.
Ik dacht ook wel dat hij al even door de brokken was geslalomd voordat Alonso over of door die band reed. Dus dat meot toch makkelijk op te lossen zijn?
Tprobleem lijkt toch nie zo simpel. Er is weinig twijfel dat Fisichella over start/finish was (volgens de telemetrie zo'n viertal seconden), en dus in de 56ste ronde zat. Nu lees ik echter in de laatste 'Formule 1' dat dat weinig belang heeft, omdat niet iedereen al de 56ste ronde was aangevangen. Daardoor is teruggegrepen naar de 55ste ronde (die iedereen voltooid had), minus 2 ronden. Waardoor Raikkonen toch winnaar is.
1 feit is zeker, het laatste woord is hierover nog niet gezegd
Originally posted by Finish
Misschien zoeken ze naar het 'exacte tijdstip' dat de eerste rode vlag gezwaaid werd ?
De rode vlag werd getoond toen Alonso crashte. Vlak voor dat gebeurde reed Fisichella door de brokstukken van Webber heen. Lijkt me toch wel aan te nemen dat Fisi dan nog op tijd over de finishlijn raakte voor de rode vlag...
ik denk nu wel dat tussen het ogenblik dat alonso crashed en fisico daar aankomt dat er nog tijd tussenzat
want de koersleiding moet immers eerst nog met een man of twee drie ..(?) beslissen of ze rode vlag gaan geven, en aangezien fisico den eerste was die na alonso daar aankwam lijkt het mij plausibel aan te nemen dat hij al over de finish zou kunnen geweest zijn vooraleer die beslissing is gevallen!
wat zegt ge daarvan ?
Het is allemaal simpel zenne mannekes. Als fisico over de meet was voor zijn 56ste ronde dan wint hij de race. PUNT.
STOPPING A RACE
153) Should it become necessary to stop the race because the circuit is blocked by an accident or because
weather or other conditions make it dangerous to continue, the clerk of the course shall order a red flag and the
abort lights to be shown at the Line. Simultaneously, red flags will be shown at all marshal posts.
When the signal is given to stop all cars shall immediately reduce speed in the knowledge that :
- the race classification will be that at the end of the lap two laps prior to that during which the signal to
stop the race was given,
- race and service vehicles may be on the track,
- the circuit may be totally blocked because of an accident,
- weather conditions may have made the circuit undriveable at racing speed,
- the pit lane will be open.
154) The procedure to be followed varies according to the number of laps completed by the race leader
before the signal to stop the race was given :
Case A. Less than two full laps. If the race can be restarted, Article 155 will apply.
Case B. Two or more full laps but less than 75% of the race distance (rounded up to the nearest whole number
of laps). If the race can be restarted, Article 156 will apply.
Case C. 75% or more of the race distance (rounded up to the nearest whole number of laps). The cars will be
sent directly to the parc fermé and the race will be deemed to have finished when the leading car crossed the
Line at the end of the lap two laps prior to that during which the signal to stop was given.
bron: fia.com
Weet er iemand nu al wat de FIA beslist heeft?
Vrijdag, mijn beste, vrijdag !
ik dacht da de beslissing vandaag al ging valle...
Giancarlo Fisichella zal wellicht toch nog als winnaar uitgeroepen kunnen worden van de Braziliaanse Grand Prix. De FIA is de laatste dagen druk bezig geweest om precies te bekijken wat er gebeurde in de laatste ronden van de chaotische race in Interlagos, en wellicht zal Fisichella komende vrijdag dan toch nog de zege toegewezen krijgen
bron:f1racing.nl
;)
Ik gun het Fisico, net zoals ik het Raikkonen gun. Maar wie er zich toch weer serieus belachelijk aan het maken is, is de FIA mijn gedacht!
Originally posted by Sennake
Ik gun het Fisico, net zoals ik het Raikkonen gun. Maar wie er zich toch weer serieus belachelijk aan het maken is, is de FIA mijn gedacht!
Om het nog wat sterker te zeggen. De grootste tegenstander van de autosport-promotie is de FIA en al haar nationale bonden. Een grote bende incompetente bestuurders!
bron:f1racing.nl
;)
hehe, lol... Sorry ;)
Klucht : zeer zeker !
Waarde van een overwinning = hoogste podiumtrapje : voor iemand die zijn eerste koers wint (zoals Fisico nu) ook zeer zeker. Maar de punten die ermee verdiend worden in het zicht van het kampioenschap, is wat later op de tabellen blijft staan en wat je eventueel de geschiedenis inschrijft. Daarom zou ik toch durven stellen dat de verdiende punten nog belangrijker zijn dan op het hoogste schavotje staan.
alleszins spijtig voor fisicella als hij nu wint, want dan heeft hij het hoogste trapje moeten missen
en het is uiteindelijk Fisico geworden (bron f1-live)
en het is uiteindelijk Fisico geworden (bron f1-live)
Proficiat aan Fisico, ook hij verdient deze overwinning. Aan de kop van het klassement zal Raikkonen dan van 26 naar 24 punten terugkeren vermoed ik?
1 K. Räikkönen McLaren 24
2 D. Coulthard McLaren 15
3 F. Alonso Renault 14
4 G. Fisichella Jordan 10
5 J. Trulli Renault 9
6 M. Schumacher Ferrari 8
= R. Barrichello Ferrari 8
= J.P. Montoya Williams 8
9 H. Frentzen Sauber 7
10 R. Schumacher Williams 6
11 J. Villeneuve BAR 3
12 M. Webber Jaguar 2
= J. Button BAR 2
14 N. Heidfeld Sauber 1
-- R. Firman Jordan 0
-- A. Pizzonia Jaguar 0
-- J. Wilson Minardi 0
-- J. Verstappen Minardi 0
-- O. Panis Toyota 0
-- C. da Matta Toyota 0
en de teams:
1 McLaren 39
2 Renault 23
3 Ferrari 16
4 Williams 14
5 Jordan 10
6 Sauber 8
7 BAR 5
8 Jaguar 2
-- Minardi 0
-- Toyota 0
Na drie races hebben reeds 14 rijders punten gescoord, dat lijkt me ook al een hele tijd geleden :)
Dat Toyota nog geen punten wist te sprokkelen is bedenkelijk.
jan
Zet in die stand JPM en RB alvast boven MS ;).
JPMontoya
11-04-2003, 19:10
http://www.f1racing.nl/photo/upload2/cRDaiIxjNUpCb.jpg
Hij heeft het inderdaad verdiend!
Proficiat!!
The Leader
11-04-2003, 21:13
Mark Webber is zijn 2 punten kwijt en Ralf krijgt deze 2 punten.
Zie f1.racing-live.com
http://members.home.nl/bert.marleen/dmk0311ap04.jpg
http://members.home.nl/bert.marleen/dmk0311ap02.jpg
hopelijk staat het er in San Marino enkelmalig op, zou wel tof zijn :D
Kijk ook eens naar die extra vleugel net onder de rode ster.
Het lijkt erop dat Fisichella dan toch nog zijn overwinning mag vieren nadat hij in Brazilië niet tot winnaar was uitgeroepen.
Vrijdag heeft de FIA beslist dat Fisichella dan toch de GP heeft gewonnen.
Giancarlo Fisichella zal alsnog de gelegenheid krijgen om op de bovenste trede van het podium te staan, en naar zijn volkslied te luisteren. In Imola zal volgende week naar verluid een speciale ceremonie in het leven geroepen worden, waarin Fisichella, Raikkonen, en Alonso hun rechtmatige trofeeën krijgen.
Initiatiefnemer hiervan is Ford. De motorenleverancier van Jordan wil op deze manier Fisichella alsnog zijn moment van glorie gunnen, en bovendien krijgt ook Fernando Alonso op deze wijze de gelegenheid om zijn podiumplaats op een passende wijze te vieren. De Spanjaard mistte in Brazilië de podiumceremonie doordat hij naar het ziekenhuis afgevoerd werd.
De exacte datum van de speciale ceremonie is nog niet bekend, maar voorlopig lijkt het erop dat deze donderdag zal plaatsvinden.
Bron: F1Racing.nl (http://www.f1racing.nl)
/MOD eventjes samegeplakt.
Een podium op donderdag? Lijkt me wel leuk, maar het is niet hetzelfde als zeg op zaterdag voor de quali.
FleaBite
14-04-2003, 19:16
heh, als Sennake ooit foto's van die ceremonie zou gebruiken in de autosportquiz, dan denk ik dat we nog lang zullen mogen zoeken naar welke GP dat was :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.