PDA

View Full Version : Alonso de gelukzak ?

Finish
17-04-2003, 13:07
gelezen op f1rejects.com:

Firstly, let's look an issue not apparently on the FIA's post-race agenda, but one that has many fans bristling. What was Alonso doing hurtling down the front straight at the speed of sound when there were yellow flags galore? Surely Fernando could be accused of causing an avoidable accident (hey, Fisi managed to avoid it), not to mention an accident which was serious enough that it occasioned a premature end to the race! Will we see him 10 grid slots back at Imola? No. The FIA think a few bruises, and 6 points is punishment enough.

Tijdens de race in Brazilië wist Alonso ook meerdere keren onder de gele vlag iemand in te halen, zonder daarvoor bestraft te worden. Ondermeer Villeneuve was hier getuige van. Zijn crash gebeurde onder gele vlag en dan word je toch min of meer verwacht je snelheid aan te passen. Als je dan de beelden ziet waar Alonso tegen die band van Webber aanknalt, kan je toch stellen dat hij met een rotvaart rondreed toen. Al bij al heeft die kerel serieus wat geluk gehad met z'n crash: 1) hij komt er praktisch ongedeerd uit (dankzij HANS, meent hij) en 2) hij krijgt, zoals f1rejects hier terecht aanhaalt, van de FIA 6 puntjes cadeau. Kunnen :)

trouwens, het hele artikel van f1rejects valt <a href="http://f1rejects.crosswinds.net/centrale/2003/brazil/index.html">hier</a> te vinden. Aanrader :)

Maarten
17-04-2003, 13:14
tja, ze hebben eigenlijk wel een punt! op den duur zouden zulke crashes zelfs tot tactische beslissingen kunnen leiden, al lijkt me dit wel vergezocht!

ik blijf het niet logisch vinden dat iemand die gecrasht is op het podium kan staan, niet dat ik het hem niet gun, maar ik vind het toch wat bizar!

misschien toch een foutje/aderlating (wat een woord!) in het reglement, maar zoals gezegd, men moet ergens de lijn trekken hé

Mario
17-04-2003, 13:40
Persoonlijk vind ik "hiaat" of "lacune" een betere keuze dan "aderlating".

Hangt er misschien ook van af waar de eerste gele vlaggen werden getoond. Normaal gezien verwacht je ruim voor de plek van het onheil, zodat hij al lang had moeten vertragen (hey, zelfs ik heb intussen met GPL geleerd te vertragen als er met geel gezwaaid wordt). Maar iemand heeft eens geopperd dat ze pas op de plaats van het ongeval werden gezwaaid (maar ja, waarom kunnen Fisichella en Raikonnen dan wel een crash vermijden ?).

Jan
17-04-2003, 15:26
Originally posted by Mario
waarom kunnen Fisichella en Raikonnen dan wel een crash vermijden?.

Omdat Fisi en Kimi hun cruise control niet aanstond ;)

jan

Mark
17-04-2003, 17:20
Originally posted by Mario
Normaal gezien verwacht je ruim voor de plek van het onheil, zodat hij al lang had moeten vertragen

Bij FIA koersen is er nooit een voorwaarschuwing in de vorm van een gestrekte gele vlag. Dat regeltje geldt vanaf dit jaar ook voor de niet FIA-races in Belgie.....................kan aan mij liggen, maar het wordt er niet veiliger op.

A.J.
17-04-2003, 20:20
Het probleem van Alonso was dat er reeds op alle baanposten een gele vlag was samen met het bord SC (safety car). Hierdoor was het hem niet duidelijk waar het ongeval gebeurd was. Punt blijft trouwens dat je bij gele vlaggen uw tempo moet aanpassen.

Finish
17-04-2003, 20:50
The result of the Interlagos race, which was won by Italian Giancarlo Fisichella, of Jordan, with Alonso third behind Finn Kimi Raikkonen's McLaren-Mercedes, is unlikely to be changed if a penalty is issued but Alonso and Schumacher could instead be handed a ten-place grid position penalty at a future race in line with a rule introduced last year.

bron:www.f1-live.com

f1rejects.com krijgt nog gelijk ook ! :)
10 plaatsjes terug op de starting grid voor Alonso en Schumacher ? Daar gaat Schumachers' ambitie om op Imola terug te slaan :)

Mario
18-04-2003, 12:54
Ik ben zoals bekend geen grote fan van MS, maar ik vraag me af waarom DC, RB en nog anderen dan ook geen dergelijke straf krijgen. Die gingen volgens mij ook helemaal niet trager, alleen hadden zij het geluk dat ze er daar niet afvlogen.