PDA

View Full Version : vermogen bij warm of koud weer


flugel
29-04-2003, 23:14
Deze morgen gehoord in jongens en wetenschap op radio 1, maar doordat ik aan het werk was heb ik het niet echt volledig kunnen volgen, het punt was dat een wagen meer vermogen (pk's dus) zou produceren bij kouder (lees: vochtiger) weer, ik weet niet wat daar juist aan is, want 'k had daar zelf eerlijk gezegd nog nooit stil bij gestaan.

laurent
29-04-2003, 23:44
Klopt, omdat de motor koudere lucht aan zuigt...
koudere lucht kan een hogere concentratie brandstof bevatten, dus meer vermogen ontwikkelen...
hence de luchtaanzuigen e, luchtinlaten die frisse lucht moeten opsnuiven.

airco
30-04-2003, 00:28
lucht bevat geen brandstof he.
Punt is het zuurstofgehalte bij relatief frisse en vochtige lucht hoger ligt dan bij warme droge lucht.

Zuurstof is een van de voorwaarden om een verbranding mogelijk te maken. Meer zuurstof = Betere verbranding

Beemer
30-04-2003, 08:01
Dat weten we dan ook alweer :) je ziet, de paddock heeft ook nog een educatieve functie!

Sennake
30-04-2003, 09:16
Ik herinner me nog uit mijn cursus thermodynamica dat het vermogen van een motor recht evenredig is met de mate van koeling die je aan die motor kan geven.

Dat is natuurlijk geldig in laboratorium-omstandigheden, waar andere factoren die veroorzaakt worden door de koude geen rol spelen. Ik kan me voorstellen dat er op het circuit andere elementen een negatieve invloed zouden hebben als het kouder wordt. Maar blijkbaar zijn die dan toch van een ondergeschikt belang zolang je binnen bepaalde grenzen blijft.

laurent
30-04-2003, 10:46
Originally posted by airco
lucht bevat geen brandstof he.
Punt is het zuurstofgehalte bij relatief frisse en vochtige lucht hoger ligt dan bij warme droge lucht.

Zuurstof is een van de voorwaarden om een verbranding mogelijk te maken. Meer zuurstof = Betere verbranding

lucht bevat idd geen brandstof, maar ik had het over het lucht/brandstof mengsel...

FastFons
30-04-2003, 13:01
Koudere lucht heeft een grotere dichtheid en kan dus meer zuurstof bevatten. Meer zuurstof wil zeggen betere verbranding en dus meer vermogen. Daarom dat de luchtinlaat altijd zover mogelijk vooraan is gebracht en liefst afgescheiden van de motor met een hitteschild.
Langs de andere kant heb je door de hogere dichtheid ook wel meer luchtweerstand. Het verschil in snelheid zal daardoor maar miniem zijn bij wisselende omstandigheden. Het is echter om deze reden wel belangrijk te zorgen dat er geen warme lucht rond het motorblok wordt aangezogen

FF

Gikke
30-04-2003, 13:20
Dit is ook de reden waarom bij trubomotoren er meestal een inlaatluchtluchtkoeler tussenzit. De turbo zou de inlaatlucht anders teveel opwarmen ?! :-)

laurent
30-04-2003, 14:06
idd..de intercoolers genaamd
en die hebt ge dan in lucht/lucht-wisselaar, of in water/luchtwisselaar

R@ce@holiC
30-04-2003, 16:00
Bij mercedes hebben ze onze intercooler naar de kloten geraasd gehad :no:

Maar direct trug ne nieuwe gestoken :gas:

Lambo
30-04-2003, 19:50
Het is niet omdat lucht kouder is, dat er meer zuurstof in zit! Het percentage blijft ongeveer 21%. Het is wel zo dat koudere lucht een hogere dichtheid heeft, waardoor er dus meer lucht in een zelfde volume kan. Met andere woorden, er kan meer lucht in de cilinder dan bij warmere omstandigheden. Dit heeft als gevolg dat er dus ook wat meer brandstof kan worden gemengd in de koudere lucht, waardoor de ontbranding van het mengsel een grotere kracht op de cilinderkop uitoefent, en die op zijn beurt meer arbeid aan drijfstang en krukas kan doorgeven. Dit heeft als gevolg dat het vermogen (geleverde arbeid in de tijd) ook zal stijgen. Dit is uiteraard beperkt tot enkele procenten.

Het gebruik van een intercooler bij een turbo, combineert twee voordelen: door de turbo is de lucht al onder een bepaalde druk gebracht, waardoor er dus opnieuw meer lucht in de cilinder kan worden gebracht. Als die inlaatlucht ook nog door een intercooler wordt gekoeld, dan zal er nog ietsje meer lucht in de cilinder kunnen worden gebracht.

Witte
04-05-2003, 12:07
Inderdaad, uitgedrukt in een formule is dit :
P x V = m x R x T de ons aller welbekende ideale gaswet
waarin P staat voor de druk
V voor het volume
m voor de massa
R voor de ideale gasconstante
T voor de temperatuur
In het geval van een verbrandingsmotor kunnen we P, V en R als constanten beschouwen.
Hierdoor wordt de formule : m x T = C ; C is een constante

Hieruit kunnen we afleiden dat als de temperatuur zakt, er meer molecullen in de cilinder kunnen > meer molecullen betekent meer arbeid (vermogen).

Ik ben geen fysicus, maar ik denk dat het zo in elkaar steekt (theoretisch dan toch).

flugel
04-05-2003, 12:12
Originally posted by Witte
Inderdaad, uitgedrukt in een formule is dit :
P x V = m x R x T de ons aller welbekende ideale gaswet
waarin P staat voor de druk
V voor het volume
m voor de massa
R voor de ideale gasconstante
T voor de temperatuur
In het geval van een verbrandingsmotor kunnen we P, V en R als constanten beschouwen.
Hierdoor wordt de formule : m x T = C ; C is een constante

Hieruit kunnen we afleiden dat als de temperatuur zakt, er meer molecullen in de cilinder kunnen > meer molecullen betekent meer arbeid (vermogen).

Ik ben geen fysicus, maar ik denk dat het zo in elkaar steekt (theoretisch dan toch).

:eek:

Bezemwagen
04-05-2003, 13:09
Zeg Witte, ken je ook nog de waarde van R?

Bezemwagen
04-05-2003, 13:10
Zijn er ook nog andere gasconstantes dan de "ideale"?

Witte
04-05-2003, 14:56
Sorry, het was de universele gas constante.
R=8.31434 Joule per mol en per Kelvin.

krikke
05-05-2003, 06:53
Heh, heeft dat iets te maken dat m'n dieseltje minder verbruikt dan in Spanje tijdens mijn verlof? Het scheelt'em zo een kleine liter... Hebben warme temperaturen invloed op verbruik?