PDA

View Full Version : Defragmenteren


Mario
06-08-2001, 10:51
Gisteren heb ik een cd-writer bij Oneliner gekocht. Zijn vader raadde me aan van eerst toch maar eens de harde schijven te defragmenteren. Zo gezegd, zo gedaan, MAAR...

Eerst gisterenmiddag eens geprobeerd, maar dat ging totaal niet vooruit. Dan maar vannacht eens geprobeerd... Er staat daar een ganse tijd 'Bezig met controleren op fouten' maar voor de rest gebeurt er amper iets. En een keer heb ik er 1 % zien staan, maar toen ik met m'n muis bewoog, was dat weer weg.

Vannacht dus de computer laten draaien om op zijn gemak te defragmenteren, vanmorgen sta ik op en m'n scherm is zwart (normaal). Als ik dan op een toets druk is er nog altijd maar 0 % gedefragmenteerd en zoekt hij nog steeds naar fouten. Is dat normaal, na toch een 7-tal uren draaien ?

TiBo
06-08-2001, 12:04
- Tal van programma's die blijven draaien tijdens het defragmenteren kunnen er voor zorgen dat de schijfinhoud steeds blijft wijzigen. Daardoor begint de defragmentatie steeds opnieuw.

- Druk in de desktop eens op CTRL-ALT-DEL (1X !!). Daar verschijnen dan de programma's die actief zijn. Een van deze programma's zorgt er waarschijnlijk voor dat de defragmentatie niet goed verloopt. Welk programma is het? Vaak zoek je dat uit aan de hand van "trial an error".

- Sommige "trojans" kunnen het defragmenteren verstoren. cd_load is er zo eentje.

TiBo
06-08-2001, 12:08
Bij een clean-install van Windows zijn volgende programma's actief:

- Explorer
- Em_Exec
- Systray
- Tridtray

Blijf daar dus af !!

Al de rest kan je in principe afsluiten zonder ernstige gevolgen.

Finish
06-08-2001, 17:48
Onze lerares basiskennis (toegepaste informatica) raadde elke pc-gebruiker aan om de 2 maand de harde schijf te defragmenteren voor een vlotte werking van de PC.

Ik weet wel beter. ik FORMATTEER :D :D

Oneliner
06-08-2001, 20:10
idd, zoals tibo zegt, zien dat bena alle programma's afstaan.

dan, als em al fouten geeft, dan moet ge eerst is een schijfcontrole doen.
zet die schrijfcontrole op automatisch herstellen.
en dan nog eens proberen te defragmenteren.

airco
06-08-2001, 21:29
mja alles wat hier staat is tot nu toe juist!!

mor als uwe windows al meer dan een jaar geinstalleerd staat zonder te formatten of te defragmenteren!! blijft er dan mor van af, want dan gade meer kwaad dan goed doen mee defragmenteren!!!

airco