PDA

View Full Version : Gewicht F1 motor Ferrari....een waar mysterie


Mark
14-05-2003, 00:00
Althans als het waar is wat ik lees dan moet men daar toch wel de beschikking hebben over toch wel heel aparte materialen..............

In de Autosport van afgelopen week staat een stukje Nigel Roebuck. Toch wel zeer betrouwbaar te noemen.

In dat stukje zegt ie dat de F2003-GA voor aanvang van de eerste testsessies 107 kg onder het minimum gewicht zat. Echter doordat de motor niet betrouwbaar was resulteerde dat erin dat de wagen voor aanvang van zijn eerste GP nog maar 70 kg onder zijn minimum gewicht zat. Het grootste gedeelte van de 37 kg zat in de "constructuction of the engine"

M.a.w de motor van de afgelopen GP was een KG of 30 zwaarder dan de bedoeling was. Had Ferrari dan een motor ontwikkeld die zo rond de 60 kg weegt?????????

Want een huidige F1 motor zit geloof ik zo rond de 90 kg, tien jaar geleden was dat nog 115 KG. Ze zullen wel geen gietijzer gebruiken :D

FastFons
14-05-2003, 15:31
Is het bij Ferrari niet zo dat motor en versnellingsbak uit 1 stuk zijn gegoten? Daar bespaar je dan al een pak gewicht. Voor de rest denk ik dat men stilaan begint te werken met keramische materialen, er is geen enkel metaal(legering) die volgens mij sterk en stijf genoeg is en ook nog die hoge temperaturen kan ondergaan bij zo'n laag gewicht(want anders wanden te dik) Bovendien zijn er nog een aantal materialen verboden zoals bv berillium. Keramische materialen bieden de oplossing als ze schokbestendig gemaakt kunnen worden, voor de rest zijn ze licht, sterk en bestand tegen hoge temperaturen...

FF

redje
14-05-2003, 17:19
Gaan ze de motoren uit klei maken???